• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل:

واحد احیا مستقیم فولاد آرتاویل تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر : 9220
  • 11 دی 1401 - 13:28
واحد احیا مستقیم فولاد آرتاویل تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در حال اجرای هفت پروژه تحت عنوان پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران است که یکی از این پروژه‌ها، احداث واحد یک میلیون و 100 هزار تنی احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در حال اجرای هفت پروژه تحت عنوان پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران است که یکی از این پروژه‌ها، احداث واحد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل است. اجرای این پروژه از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده و قرار است در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این پروژه، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان بوده و اشتغال‌زایی مستقیم آن نیز ۲۷۵ نفر برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مجید رضاپور بیان کرد: قرارداد پروژه شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل برای احداث یک واحد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی احیای مستقیم به روش میدرکس در دی ماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی بین این شرکت و شرکت ایریتک به عنوان پیمانکار منعقد شد و این پروژه هم‌اکنون با حدود ۲۸ درصد پیشرفت در حال اجراست. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۴۰ درصد و شرکت‌های بین‌المللی مهندسی ایران «ایریتک» و معدنی و صنعتی چادرملو نیز هر‌ یک با ۳۰ درصد سهام‌داران این پروژه هستند.

وی با اشاره به اینکه روند پیشرفت پروژه احداث واحد احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل مورد تایید شرکت مشاور قرار گرفته است، افزود: عملیات خرید ماشین‌آلات خارجی این پروژه در شرایط خوبی قبل از سال میلادی ۲۰۲۱ انجام شد. یعنی خرید این ماشین‌آلات حتی زودتر از زمان مبادله قرارداد انجام شد و خوشبختانه مشکلاتی مانند افزایش قیمت‌های سال نو، جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش قیمت کامودیتی‌ها نقیصه‌ای را به قرارداد این پروژه وارد نکرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل عنوان کرد: تاکنون از ۳۵ هزار مترمکعب، حدود ۱۰ هزار مترمعکب بتن‌ریزی پروژه انجام شده و عملیات ساختمانی رو به تکمیل است. نصب کوره هم شروع شده و همچنین قراردادهای ساخت ماشین‌آلات داخلی منعقد شده است. از سال قبل نیز ساخت این ماشین‌آلات در داخل آغاز شده است و بخشی از این ماشین‌آلات نیز در حال انتقال به داخل سایت به منظور عملیات نصب هستند.

رضاپور خاطرنشان کرد: در زمینه تامین زیرساخت‌های موردنیاز پروژه نیز توافقات خوبی شده است. مشکل اتصال به راه‌آهن حل شده و مناقصه مربوط به آن در حال برگزاری است و به زودی نتیجه این مناقصه مشخص می‌شود و به این ترتیب عملیات خط ریلی متصل به راه‌آهن سراسری آغاز خواهد شد. همچنین در زمینه تامین آب، قرارداد خرید دو میلیون مترمعکب پساب شهر اردبیل امضا شده است. اسناد مناقصه آن برای اجرای خط لوله و احداث تصفیه‌خانه در داخل سایت پروژه در حال آماده‌سازی است و با مشخص شدن پیمانکاران مربوطه، طی دو تا سه ماه آینده، عملیات احداث تصفیه‌خانه در داخل سایت و لوله‌گذاری آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه تامین برق هم توافقات خوبی برای انتقال برق شده است. اسناد مناقصه مربوط به آن آماده شده و پس از تایید برق منطقه‌ای، به زودی مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص می‌شود و از ابتدای سال آینده، پروژه تامین برق نیز به مرحله اجرایی می‌رسد. در زمینه تامین گاز نیز تاییدیه‌های ضمنی گرفته شده است تا از خط تقویت فشار اردبیل عملیاتی شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل تاکید کرد: با این حساب از نظر زیرساخت هیچ مشکلی نداریم و به محض بهره‌برداری از پروژه زیرساخت‌های مورد نیاز آن نیز فراهم خواهد بود. امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سفارش‌گذاری‌های صورت گرفته و تامین زیرساخت‌ها، پروژه طی ۲۴ ماه آینده آماده بهره‌برداری شود. در این صورت اگر بتوانیم اواخر سال ۱۴۰۲ اتمام عملیات نصب را داشته باشیم، می‌توانیم از ابتدای سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری از کارخانه را آغاز کنیم.

به گفته رضاپور، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از سهام‌داران پروژه واحد احیای مستقیم فولاد آرتاویل متعهد شده است که ۵۰ درصد از مواد اولیه موردنیاز آن را تامین کند. همچنین تامین مواد اولیه از گندله‌سازی در حال احداث در کردستان نیز دنبال خواهد شد.

وی تاکید کرد: کل سرمایه‌گذاری این پروژه تا اتمام آن، حدود ۶ هزار میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی برآورد شده است. در زمان بهره‌برداری ۲۷۵ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار خواهند شد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ذوب، ریخته‌گری و نورد، ظرفیت جذب تا یک هزار نیروی کار نیز در این کارخانه وجود خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی واحد احیای مستقیم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی فولاد آرتاویل، این کارخانه به بزرگ‌ترین واحد احیای مستقیم در منطقه شمال غرب کشور تبدیل خواهد شد. در حال حاضر بزرگ‌ترین واحد احیای مستقیم در منطقه شمال غرب کشور واحد احیای مستقیم ۸۵۰ هزار تنی میانه است.

رضاپور در پایان یادآور شد: پروژه احداث واحد احیای مستقیم فولاد آرتاویل، یکی از پروژه‌های مجموعه پیشرانان پیشرفت ایران محسوب می‌شود و تاکنون نیز حمایت‌های کشوری و استانی لازم از این پروژه انجام شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9220

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
بر تحقق شعار سال در شرکت آلومینای ایران تاکید شد
در دیدار با استاندار خراسان شمالی،

بر تحقق شعار سال در شرکت آلومینای ایران تاکید شد

01اردیبهشت
رتبه برتر توانمندی تحقیق و توسعه به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر رسید
مدیر امور مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر:

رتبه برتر توانمندی تحقیق و توسعه به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر رسید

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.