• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت مجتمع فولادسازی نیزار پارس مرصاد مطرح کرد:

واحد ۲٫۵ میلیون تنی گندله، در انتظار حمایت دولت و بانک‌ها

  • کد خبر : 4812
  • 31 شهریور 1398 - 11:38
واحد ۲٫۵ میلیون تنی گندله، در انتظار حمایت دولت و بانک‌ها
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سازی نیزار پارس مرصاد گفت: ظرفیت تولید گندله شرکت ما، حدود 2.5 میلیون تن بوده و با توجه به حضور واحدهای تولیدی کوچک و متوسط سنگ‌آهن در اطراف کارخانه، از لحاظ تامین مواد اولیه دچار مشکل نخواهیم بود اما تنها معضلی که با آن مواجه هستیم، بحث تامین مالی پروژه است که در این خصوص نیازمند حمایت‌های دولت و بانک‌ها هستیم.
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سازی نیزار پارس مرصاد گفت: ظرفیت تولید گندله شرکت ما، حدود ۲٫۵ میلیون تن بوده و با توجه به حضور واحدهای تولیدی کوچک و متوسط سنگ‌آهن در اطراف کارخانه، از لحاظ تامین مواد اولیه دچار مشکل نخواهیم بود اما تنها معضلی که با آن مواجه هستیم، بحث تامین مالی پروژه است که در این خصوص نیازمند حمایت‌های دولت و بانک‌ها هستیم.

حمیدرضا ستودیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولادسازی نیزار پارس مرصاد در سال ۸۹ به صورت سهامی خاص به ثبت رسید. ماموریت اصلی این شرکت، احداث و به بهره‌برداری رساندن کارخانه گندله‌سازی، احیاء مستقیم، ذوب و ریخته‌‌گری پیوسته و نورد گرم ورق‌های فولادی است. این پروژه به صورت مستقیم برای بیش از هزار نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۲۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ظرفیت اسمی کارخانه گندله‌سازی ما، ۲٫۵ میلیون تن بوده و در منطقه نیزار استان قم به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان تولید نورد گرم ورق‌های فولادی نیز در سال حدود ۸۰۰ هزار تن است. سرمایه‌گذاری این پروژه به عهده شرکت دولتی معیار صنعت پارس بوده و چند شرکت خصوصی نیز در این طرح، سهیم هستند. این پروژه، حدود ۱۳ درصد پیشرفت داشته و چیزی حدود ۱۱۰ میلیون یورو سرمایه برای راه‌اندازی آن سرمایه نیاز است.

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سازی نیزار پارس مرصاد اذعان کرد: قرار بود فاینانس این پروژه توسط یکی از شرکت‌های چینی انجام شود که اکنون این موضوع منتفی شده است. برای تامین مواد اولیه کارخانه نیز چند شرکت را مدنظر داریم اما هنوز تصمیم ما در این خصوص قطعی نشده است.

ستودیان در پاسخ به این سوال که با توجه به کمبود گندله در کشور، آیا حمایت‌هایی از شما صورت گرفته است یا خیر، بیان کرد: جلسات زیادی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم و درخواست‌های خود را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم اما تا کنون هیچ حمایتی صورت نگرفته است. یکی از مسائلی که مطرح کرده بودیم بحث فاینانس پروژه بود که متاسفانه هیچ‌کدام از بانک‌ها برای تامین مالی پروژه موافقت نکردند.

وی افزود: در منطقه‌ای که ما حضور داریم، واحدهای کوچک تولید سنگ‌آهن و کنسانتره زیادی وجود دارد و از لحاظ تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت. دانش فنی و نقشه بهره‌برداری کارخانه نیز در اختیار ما قرار دارد اما همان‌طور که گفتم تنها مشکل ما بحث فاینانس پروژه است؛ چراکه این پروژه، طرح بزرگی محسوب می‌شود و هزینه‌های آن، از عهده بخش خصوصی خارج و نیازمند حمایت دولت و بانک‌ها است.

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد سازی نیزار پارس مرصاد در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم وجود معادن پرعیار سنگ‌آهن در حوالی کارخانه، آیا در آینده با کمبود مواد اولیه مواجه خواهید شد یا خیر، اذعان کرد: تکنولوژی‌های تازه فرآوری سنگ‌آهن ثابت کرده است که با آنالیزها و عیارهای مختلف سنگ‌آهن، می‌توان تولید کنسانتره و به تبع آن، گندله داشت اما به هر حال، این موضوعی است که باید در طی زمان تولید، مورد تحقیق و بررسی بیشتر قرار گیرد.

ستودیان اظهار داشت: با توجه به اینکه واحد احیاء مستقیم فولاد سازی نیزار پارس مرصاد، چیزی حدود ۱٫۶ میلیون تن ظرفیت تولید دارد؛ براساس محاسبات انجام شده، ظرفیت تولید گندله کارخانه ما، مازاد بر مصرف آن در واحد احیاء مستقیم بوده و به این ترتیب، بخشی از گندله تولیدی ما به کارخانجات تولید فولاد و آهن اسفنجی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4812
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند