• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت دیاموند البرز

واردات، باعث ورشکستگی تولیدکنندگان شد

  • کد خبر : 1321
  • 25 بهمن 1398 - 10:58
واردات، باعث ورشکستگی تولیدکنندگان شد
مدیرعامل شرکت دیاموند البرز گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، واردات آسان برخی از انواع مفتول‌ به کشور با قیمت کمتر از محصولات داخلی صورت می‌گیرد و این مسئله باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت دیاموند البرز گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، واردات آسان برخی از انواع مفتول‌ به کشور با قیمت کمتر از محصولات داخلی صورت می‌گیرد و این مسئله باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شده است.

سید حسن خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت ما با دارا بودن ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن محصول در سال، یکی از واحدهایی است که کشش مفتول فولادی را انجام می‌دهد؛ به عبارت دیگر، شرکت دیاموند البرز از مفتول فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند.

وی افزود: شرکت ما مفتول را دریافت می‌کند و عمل کشش را روی آن انجام می‌دهد. همچنین عملیات سایزبندی مفتول نیز بعد از کشش صورت می‌گیرد. محصولات این شرکت، با توجه به نوع سفارش‌هایی که کارخانه‌های صنایع پایین‌دستی اعلام می‌کنند، تولید می‌شود. این مفتول‌ها می‌توانند در تولید محصولاتی مانند پیچ، مهره، فنس، سیم خاردار، توری‌های صنعتی و… مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت در مواد اولیه به دلیل کاربرد مفتول است

مدیرعامل شرکت دیاموند البرز اضافه کرد: گرید ماده اولیه دریافتی شرکت ما بستگی به سفارش مشتریان دارد و بسیار متنوع است. این گریدها می‌تواند شامل ۱۰۰۶، ۱۰۰۸، ۱۰۱۰، ۱۰۲۱ و… باشد. حتی برای تولید مفتول می‌توان از گریدهایی مانند ST36، ST37 نیز با توجه سفارش و مشخصات محصولات استفاده کرد. البته علت انتخاب این گریدها نیز آن است که قابلیت کشش بیشتری نسبت به سایر گریدها دارند. این ویژگی دقیقا عکس فولادهای ساختمانی است.

روش تولید شرکت ما متفاوت است

خاتمی با اشاره به روش تولید مفتول در شرکت دیاموند البرز، بیان کرد: در شرکت ما کشش مفتول به روش سرد انجام می‌شود اما تولید مفتول در این شرکت، با سایر شرکت‌ها متفاوت است. باید توجه داشت که مفتول‌های فولادی دارای دو سختی هستند که یکی سختی مغز و دیگری سختی سطح نام دارد. به این ترتیب که با توجه نوع پیچ تولیدی از مفتول شرکت ما، باید مفتول‌ها را به گونه‌ای تولید کنیم که سختی سطح با مغز آن‌ها متفاوت باشد. از این رو برای رسیدن به این ویژگی خاص، باید فرآیندهای متفاوتی در موضوع کشش طی شود. با این حال پس از فرآیند کشش، فرآیند فسفاته کردن مفتول نیز صورت می‌گیرد که پس از انجام این کار، ماده اولیه تولید پیچ و مهره آماده عرضه به بازار و مشتریان است.

بازار پیچ و مهره و مواد اولیه آن در اختیار چینی‌ها است

مدیرعامل شرکت دیاموند البرز در خصوص وضعیت بازار، اذعان کرد: وضعیت بازار شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها در تولید پیچ و مهره به کار می‌روند، بسیار نامناسب است. در حال حاضر، عمده شرکت‌های تولیدکننده پیچ و مهره و تولیدکنندگان محصولات بالادستی آن‌ها ازجمله شرکت ما به دلیل واردات بی‌رویه پیچ و مهره و مفتول‌های فولادی به عنوان ماده اولیه آن‌ها تعطیل شده‌اند و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. شرکت دیاموند البرز نیز به همین دلیل، طی دو ماه اخیر تعطیل شده است. متاسفانه بازار محصولات شرکت ما کاملا در اختیار شرکت‌ها و تجاری قرار گرفته که عموما از چین واردات انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه واردات محصولات مفتول فولادی برای تولید پیچ و مهره با قیمتی ارزان‌تر از محصول مشابه در داخل کشور صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با شرکت‌های چینی را ندارند. ارزان‌تر بودن قیمت واردات حتی با وجود رشد نرخ ارز دو علت دارد؛ نخست آنکه چینی‌ها از تکنولوژی‌های نوینی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند و همین امر هزینه‌های تولید آن‌ها را کاهش می‌دهد. دوم اینکه دولت چین به صادرکنندگان این کشور یارانه و جایزه صادراتی اعطا می‌کند تا قدرت رقابت این شرکت‌ها را در بازارهای صادرات افزایش دهد. علت اتخاذ این سیاست نیز از سوی دولت چین حفظ و افزایش تولید و اشتغال در این کشور عنوان شده است.

قادر به رقابت با چینی‌ها نیستیم

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: سال‌ها است که با وجود تاکید فراوان از سوی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، یارانه و جوایز صادراتی برای تولیدکنندگان وجود ندارد. در نتیجه، تولیدکنندگان ایرانی حتی در کشور قادر به رقابت با محصولات چینی نیستند. بهترین سیاست و استراتژی برای بازگرداندن رونق تولید به تولیدکنندگان این عرصه، منع واردات و یا حداقل وضع عوارض سنگین در این زمینه است تا این محصولات با قیمتی ارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان ایرانی نرسد. ضمن اینکه یارانه‌ها و مشوق‌ها برای تولیدکنندگان برقرار شود تا این شرکت‌ها که تعطیل شده‌اند، مجددا فعالیت خود را از سر گیرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1321
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند