• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت استیل پاسارگاد عنوان کرد

واردات، سدی در برابر تولید لوله‌های بدون درز زنگ‌نزن

  • کد خبر : 1382
  • 08 اسفند 1398 - 18:59
واردات، سدی در برابر تولید لوله‌های بدون درز زنگ‌نزن
مدیرعامل شرکت استیل پاسارگاد گفت: برخی از مصرف‌کنندگان هنوز به تولیدات داخلی اعتماد ندارند و با وجود اینکه شرکت ما حدود 12 سال است لوله بدون درز زنگ‌نزن تولید می‌کند اما هنوز به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده‌ایم زیرا برخی از تجار به دلیل نفوذ خود میان خریداران، شروع به تخریب تولید داخلی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت استیل پاسارگاد گفت: برخی از مصرف‌کنندگان هنوز به تولیدات داخلی اعتماد ندارند و با وجود اینکه شرکت ما حدود ۱۲ سال است لوله بدون درز زنگ‌نزن تولید می‌کند اما هنوز به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده‌ایم زیرا برخی از تجار به دلیل نفوذ خود میان خریداران، شروع به تخریب تولید داخلی می‌کنند.

مهدی باریک‌بین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: برای تولید لوله بدون درز فولاد زنگ‌نزن باید از چهار گرید ۳۱۶، ۳۰۴، L316 و L304 استفاده کرد؛ این نوع فولادها به صورت غیرمغناطیسی هستند و در صنایع دارویی و صنایع غذایی به کار می‌روند.

وی افزود: برای تولید لوله بدون درز، باید واردات ورق انجام شود زیرا هیچ تولیدکننده‌ای در زمینه تولید ورق زنگ‌نزن در کشور فعالیت نمی‌کند. در برخی از مواقع، ورق به صورت اسلاید یا نواری شده وارد می‌شود. البته در بیشتر مواقع رول ورق با عرض یک تا یک و نیم متر وارد می‌شود. ضخامت این ورق‌ها نیز ۱٫۲ تا سه میلی‌متر است. شرکت ما با استفاده از دستگاه برشی که در اختیار دارد، می‌تواند ورق را به ابعاد دلخواه برش دهد. باید برای تولید لوله، درز ورق فولاد زنگ‌نزن با استاندارد ASTM و گریدهای یاد شده، برداشته شود؛ به این صورت که ورق به گونه‌ای لوله می‌شود که درز آن توسط جوش ریز ناپدید ‌شود. به این نوع لوله کردن، «درزگم» اطلاق می‌شود. این ورق پس از لوله شدن، هم از درون، هم از بیرون و هم سطح جوش به‌ گونه‌ای صیقل می‌یابد که هیچ نوع خط و خشی نداشته باشد تا میکروب و باکتری در آن نفوذ نکند و باقی نماند.

مدیرعامل شرکت استیل پاسارگاد اضافه کرد: در صورتی که صنایع دارویی مانند شیر خشک و لبنی مصرف‌کننده لوله باشند، باید ضخامت ورق، ۱٫۲ میلی‌متر باشد. در صنایع دارویی و غذایی دیگر، ورق با ضخامت ۱٫۵ میلی‌متر و بعضا ۱٫۶۵ میلی‌متر به‌کار می‌رود. البته این ارقام می‌تواند تا ۱۰ درصد بسته به سفارش دریافتی تغییر کند. ضمن اینکه قطر لوله‌های تولید شده از ۱۹ تا ۷۶ میلی‌متر است که سایزهای مختلف آن، بستگی به قالب‌های به کار رفته در دستگاه دارد. دستگاه در حالت استاندارد توانایی تولید قطرهای ۱۲٫۷ تا ۱۰۱٫۶ میلی‌متر را دارد.

باریک‌بین عنوان کرد: طول لوله‌های بدون درز تولید شده، حدودا ۶ متر است. به لوله‌های زنگ‌نزن صیقل یافته گرید دارویی نیز گفته می‌شود. استاندارد وسایل و ابزارآلات دارویی یعنی GMP حکم می‌کند که برآمدگی‌های سطح ابزار باید بسیار پایین باشد. این یعنی سطح براقیت و صیقل بودن لوله پس از استفاده به‌ گونه‌ای باید باشد که باکتری قابلیت باقی‌ماندن، رشد و تکثیر را در سطح لوله نداشته باشد زیرا صنایع دارویی و غذایی به دلیل جایگاه خود، حساسیت و ایمنی بالایی را می‌طلبند. علت بدون درز شدن لوله مورد استفاده در صنایع غذایی و دارویی نیز همین موضوع است. لوله پس از تولید، بسته‌بندی شده و نشان شرکت روی آن درج می‌شود. سپس توزین این لوله صورت می‌گیرد و با تعداد پک‌های مشخص، به مراکز توزیع، مصرف‌کنندگان و بازارهای داخلی و خارجی ارسال می‌شود.

مدیرعامل استیل پاسارگاد با اشاره به اینکه ظرفیت تولید شرکت استیل پاسارگاد حدود دو هزار تن در سال در شرایط کنونی است، خاطرنشان کرد: شرکت ما در زمینه تولید شیرآلات، پمپ و اتصالات لوله زنگ‌نزن نیز فعالیت می‌کند و در صدد راه‌اندازی خط تولید جدید برای تولید لوله زنگ‌نزن بدون درز هستیم تا با ایجاد تنوع در سبد محصولات شرکت، بتوانیم انواع پروفیل زنگ‌نزن را به تولیدات خود اضافه کنیم. خوشبختانه دستگاه‌های مورد نیاز در این زمینه خریداری شده‌ است. با اضافه شدن خط جدید، ظرفیت تولید کل محصولات شرکت به حدود ۶ هزار تن در سال افزایش می‌یابد. البته این میزان تولید با دو شیفت کاری محقق خواهد شد و در صورت فعالیت سه شیفته، دو هزار تن دیگر به میزان تولید مجموعه اضافه خواهد شد.

تولید داخلی ارزان‌تر از واردات است

باریک‌بین در خصوص وضعیت بازار لوله‌های بدون درز زنگ‌نزن، اظهار کرد: در حال حاضر، در این زمینه واردات انجام می‌شود و قیمت برخی از این اقلام مانند لوله‌های داکفلر آمریکایی به حدود ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. در حالی که لوله‌های تولیدی شرکت ما ازجمله لوله‌های دارویی که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح است، حدود ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رود. این یعنی قیمت محصولات ساخت داخل حدود یک‌چهارم واردات است. ضمن اینکه لوله‌های صنایع لبنی و غذایی که درون آن‌ها صیقل یافته است، ۵۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم ارزش‌گذاری شده‌اند. در حالی که نوع وارداتی آن در بازار حدود ۱۱۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم است. علاوه‌براین، قیمت پمپ‌های زنگ‌نزن وارداتی حدود ۱۲ میلیون تومان است اما پمپ تولید شده در شرکت ما، با کیفیت بالاتر به قیمت چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

وی اذعان کرد: حدود ۱۲ سال است که تولید لوله زنگ‌نزن بدون درز را آغاز کرده‌ایم و لوله‌های بدون درز شرکت ما به بسیاری از صنایع معتبر کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان صادر می‌شود.

بروکراسی اداری گمرک، اصلی‌ترین چالش توسعه

باریک‌بین در پایان با بیان اینکه مهم‌ترین چالش شرکت استیل پاسارگاد بروکراسی‌های اداری گمرک است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ورق زنگ‌نزن در ایران تولید نمی‌شود، تمام مواد اولیه شرکت ما وارداتی است و بعضا واردات این کالا از طریق گمرکات با بروکراسی‌های اداری مدت‌ها به طول می‌انجامد. به طور مثال، برای تولید فولاد زنگ‌نزن، یک طرح ذوب تعریف و اقدام به واردات یک کوره القایی کردیم اما هنوز از گمرک ترخیص نشده است. علت عدم ترخیص آن نیز تولید این کوره توسط یک شرکت ایرانی است؛ در حالی که کوره‌های تولیدی این شرکت ۱۰۰ تن در روز ظرفیت دارد و ظرفیت کوره وارداتی شرکت ما به حدود ۸۰۰ تن در روز می‌رسد!

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1382

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است