• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت بازرگانی آهن و فولاد مهدی

واردات فولاد زنگ‌نزن در اختیار افراد خاصی است

  • کد خبر : 1376
  • 08 اسفند 1398 - 18:47
واردات فولاد زنگ‌نزن در اختیار افراد خاصی است
مدیرعامل شرکت بازرگانی آهن و فولاد مهدی گفت: تقاضای فولاد زنگ‌نزن به دلیل کاربردهای گسترده آن در صنایع مصرف‌کننده مانند پتروشیمی بسیار بالا است اما واردات این محصول تنها از طریق چند تاجر محدود انجام می‌شود و این افراد اجازه ورود واردکنندگان دیگر را به بازار نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی آهن و فولاد مهدی گفت: تقاضای فولاد زنگ‌نزن به دلیل کاربردهای گسترده آن در صنایع مصرف‌کننده مانند پتروشیمی بسیار بالا است اما واردات این محصول تنها از طریق چند تاجر محدود انجام می‌شود و این افراد اجازه ورود واردکنندگان دیگر را به بازار نمی‌دهند.

مهدی رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فولادهای زنگ‌نزن گریدها و اشکال مختلفی دارند و طبیعتا بازار هر یک از این محصولات نیز متفاوت خواهد است. در حال حاضر، عمده فولادهای زنگ‌نزن موجود در بازار بگیر، نگیر و داپلکس هستند.

وی افزود: میزان تولید داخلی در حال حاضر کمتر از ۲ درصد از نیاز بازار است که آن هم در چهار یا پنج گرید رایج توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران انجام می‌شود. تولید این محصول تنها به صورت میلگرد است. این یعنی بالغ بر ۹۸ درصد نیاز کشور به فولاد زنگ‌نزن شامل محصولات تخت و طویل از طریق واردات تامین می‌شود. صادرکنندگان این محصول به کشور نیز عمدتا هند یا ترکیه هستند اما در مواقعی واردات ورق زنگ‌نزن از چین رونق نسبتا خوبی داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی آهن و فولاد مهدی اضافه کرد: علت عدم تولید فولادهای زنگ‌نزن در کشور به چالش تامین مواد اولیه بازمی‌گردد زیرا برای تولید این فولادها باید از فروآلیاژهای خاصی استفاده کرد که تولید آن‌ها در کشور میسر نیست و باید وارد شوند. در گذشته، فروآلیاژها از کشورهای اروپایی به کشور وارد می‌شدند اما با اعمال تحریم‌ها، واردات این مواد اولیه محدود شده و طبعا تولید فولادهای زنگ‌نزن با چالش مواجه است.

رجبی در خصوص چگونگی واردات محصولات زنگ‌نزن، عنوان کرد: واردات میلگرد و ورق زنگ‌نزن عموما از طریق ترکیه و یا به میزان کمتر از کردستان عراق انجام می‌شود زیرا به دلیل تحریم‌ها واردات این محصولات به صورت مستقیم از تولیدکنندگان چینی و هندی امکان‌پذیر نیست و تجار ایرانی با ثبت شرکت بازرگانی در ترکیه، فولادهای زنگ‌نزن را از طریق این کشور به ایران وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: فولاد زنگ‌نزن در ایران متقاضیان بسیاری دارد و شرایط به گونه‌ای است که حتی در زمانی که کشور تحریم نبود، بعضا بازار به دلیل تقاضای زیاد دچار کمبود می‌شد و افزایش قیمت رخ می‌داد. هر چند که به دلیل کمبود این محصول در بازار کشور، زمینه برای سوءاستفاده برخی از افراد فراهم میشد و بعضا شاهد فروش فولاد زنگ‌نزن با قیمت‌های بسیار بالا به مصرف‌کنندگان بودیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی آهن و فولاد مهدی خاطرنشان کرد: اگر یک واردکننده نسبت به میزان مصرف و تقاضای فولاد زنگ‌نزن در کشور آگاهی داشته باشد، بازار بسیار خوبی برای این محصولات در کشور فراهم خواهد بود. در حال حاضر، بازار واردات فولاد زنگ‌نزن در اختیار برخی از تجار خاص است که اجازه خودنمایی به واردکنندگان دیگر را نمی‌دهند. حتی اگر فردی خارج از این افراد، واردات را انجام دهد، با تهدید و تطمیع، محموله وی را خریداری می‌کنند و خود توزیع آن در بازار را به عهده می‌گیرند.

رجبی در خصوص مصرف‌کنندگان فولادهای زنگ‌نزن در کشور، اظهار کرد: صنایع پتروشیمی مصرف‌کنندگان میلگرد زنگ‌نزن هستند که این محصول به صورت پیچ و مهره در صنعت یاد شده به کار می‌رود. ورق زنگ‌نزن نیز در ساخت مخازن مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به مخازن حمل اسید اشاره کرد. هر دو گروه مصرف‌کننده در کشور باید از فولادهای زنگ‌نزن نگیر در محصولات خود استفاده کنند. علاوه بر این موارد، صنایع دارویی، غذایی، شیمیایی، نساجی و… نیز مصرف‌کنندگان دیگر این فولادها محسوب می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1376

نوشته‌های مشابه