• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر بازاریابی و فروش شرکت آذین فورج

واردات قطعات، بازار تولیدکنندگان داخلی را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 2153
  • 23 فروردین 1400 - 17:04
واردات قطعات، بازار تولیدکنندگان داخلی را تهدید می‌کند
مدیر بازاریابی و فروش شرکت آذین فورج گفت: تولیدکنندگان داخلی با سختی توانستند بدون کمک گرفتن از شرکت‌های خارجی، برخی از قطعات حساس صنایع را بومی‌سازی کنند اما واردات قطعاتی که مشابه داخلی دارند، همچنان صنعت را تهدید می‌کند.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آذین فورج گفت: تولیدکنندگان داخلی با سختی توانستند بدون کمک گرفتن از شرکت‌های خارجی، برخی از قطعات حساس صنایع را بومی‌سازی کنند اما واردات قطعاتی که مشابه داخلی دارند، همچنان صنعت را تهدید می‌کند.

سید موسی راشدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت آذین فورج در استان خراسان شمالی و شهرستان اسفراین واقع شده است و در زمینه فورجینگ فولاد و قطعات آهنگری فعالیت می‌کند. این شرکت می‌تواند قطعات مختلفی برای صنایع نفت و گاز، انرژی، حفاری، خودروسازی، صنایع فولاد، نیروگاهی، ماشین‌سازی، صنایع معدنی و… تولید کند. ظرفیت تولید شرکت آذین فورج حدود ۳۰ هزار تن قطعه فورج شده در سال است و ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

وی افزود: در حال حاضر، روش تولید شرکت آذین فورج برای تولید قطعه و محصول به صورت آهنگری بسته است اما در آینده طرحی داریم که بتوانیم روش قالب آهنگری باز را نیز انجام دهیم. شرکت ما حدود ۱۵ خط پرس در اختیار دارد که این پرس‌ها از یک هزار تنی تا چهار هزار تنی متغیر هستند و با آن‌ها قطعات را به روش آهنگری صنعتی تولید می‌کنیم. در این شرکت قادر به تولید قطعات فورج شده از کمتر از یک کیلوگرم تا قطعات ۱۵ تنی هستیم.

فولاد آلیاژی، ماده اولیه تولید محصولات فورج

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آذین فورج خاطرنشان کرد: ماده اولیه تولید محصول در شرکت ما، میلگرد آلیاژی است که آن را از شرکت فولاد آلیاژی ایران و مجتمع صنعتی اسفراین خریداری می‌کنیم. در این رابطه میلگردهای آلیاژی با قطر کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر از شرکت فولاد آلیاژی ایران و بالاتر از ۲۰۰ میلی‌متر از مجتمع صنعتی اسفراین تامین می‌شود. نکته قابل توجه این است که تمام مواد اولیه شرکت آذین فورج فولاد آلیاژی است.

راشدی با اشاره به انواع محصولات شرکت آذین فورج و کاربرد آن‌ها در صنعت، بیان کرد: در تولید فلنج نیز فعال هستیم که این قطعات در صنایع نفت و گاز کاربرد زیادی دارند و آن‌ها را از سایز یک تا ۷۰ اینچ تولید می‌کنیم. در این رابطه تولید بر اساس هر گرید و سایزی که مشتری سفارش دهد، صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: پیش از این، تامین فلنج‌ها در سایزهای بالا برای صنایع مصرف‌کننده با چالش همراه بود و این قطعات وارد می‌شد اما اکنون شرکت آذین فورج قادر به تولید این قطعات است. این موضوع به ویژه در خصوص فولادهای زنگ‌نزن صدق می‌کرد. با این وجود شرکت آذین فورج با تکیه به دانش فنی و بومی نیروهای خود موفق به تولید فلنج‌های آلیاژی زنگ‌نزن نیز شده است. این قطعات طبق استانداردهای API تولید می‌شوند.

مدیر بازاریابی و فروش آذین فورج تصریح کرد: در حوزه خودرو، شرکت ما قادر به تولید تمام قطعات جلوبندی خودروها است. به طوری که شرکت آذین فورج یکی از برندهای مطرح تولیدکننده جلوبندی خودرو در ایران محسوب می‌شود.

راشدی با بیان اینکه در حوزه معدن قادر به تولید سرمته‌های TBM هستیم، عنوان کرد: ماشین‌های TBM دستگاه‌های بسیار بزرگی هستند که حفاری تونل‌ها را انجام می‌دهند. برای حفاری تونل‌ها باید مته‌های خاصی را به کار برد که شرکت آذین فورج می‌تواند آن‌ها را تولید کند.

وی مطرح کرد: شرکت آذین فورج در حوزه فولاد انواع رینگ، سیلندر، دیسک و… را تولید می‌کند. ضمن اینکه در این حوزه قادر به تولید فلنج‌های تبدیلی هستیم که هم در صنعت فولاد و هم در صنایع نفت و گاز کاربرد دارند.

عملیات فورجینگ به صورت آهنگری قطعات است

مدیر بازاریابی و فروش شرکت فورج آذین در خصوص نحوه تولید قطعات فورج، بیان کرد: به طور کلی، عملیات فورجینگ مانند آهنگری در گذشته است که بسیاری از ابزارها با این شیوه تولید می‌شدند. اکنون مدل پیشرفته آهنگری با نام فورج در میان صنعتگران شناخته می‌شود. در حال حاضر، به جای چکش، پرس‌های سنگین به کار گرفته می‌شوند و قطعات پیشرفته در این شیوه قابل تولید است.

راشدی تاکید کرد: میلگرد فولادی خریداری شده به صورت طویل است و باید برای تولید قطعه برش داده شود. باید توجه داشت که در عملیات فورجینگ، حجم ماده اولیه ثابت است و باید بسیار دقیق باشد. در این رابطه پس از دریافت سفارش از سوی مشتری، ابتدا طراحی قطعه صورت گرفته و قالب مورد نیاز دقیقا مطابق با قطعه طراحی می‌شود. باید توجه داشت اگر میزان ماده اولیه کم باشد، قطعه پر نشده و تولید نمی‌شود و اگر ماده اولیه از قالب بزرگ‌تر باشد، در صورت پرسینگ، قالب خواهد شکست.

وی بیان کرد: برای عملیات فورجینگ و تولید قطعه، باید دمای ماده اولیه یا فولاد را تا یک هزار و ۱۰۰ درجه تا یک هزار و ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد در یک کوره پیشگرم بالا برد تا ویژگی‌های فرمدهی داشته باشد. پس از اینکه فولاد گرم شد و قابلیت فرمدهی پیدا کرد، با استفاده از پرس در قالب به ابعاد دلخواه درمی‌آید و قطعه اولیه تولید می‌شود. میلگرد فولادی به عنوان ماده اولیه می‌تواند دارای سایز ۲۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلی‌متر باشد که سایز مورد استفاده کاملا بستگی به نوع محصول نهایی دارد.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت فورج آذین تصریح کرد: قطعه‌ای که از بخش پرسینگ خارج می‌شود، به بخش عملیات حرارتی انتقال می‌یابد و با انجام این عملیات، تنش‌های قطعه گرفته می‌شود. در نهایت قطعه به خط ماشین‌کاری انتقال می‌یابد و پس از آن آماده ارسال به سمت مشتریان است.

کمبود نقدینگی تولیدکنندگان

راشدی در خصوص چالش‌های این شرکت، مطرح کرد: تولیدکنندگان همواره با دو چالش بزرگ مواجه هستند که یکی از آن‌ها نقدینگی است. از آنجا که شرکت آذین فورج تولید و فروش خود را به صورت سفارش‌محور انجام می‌دهد، مشتریان در ابتدا بخشی از هزینه را به صورت پیش‌پرداخت می‌دهند و سپس شرکت آذین فورج نیز مواد اولیه مورد نیاز را تامین می‌کند تا تولید را آغاز کند. از تولید و تحویل محصول، تا زمان تایید نهایی توسط مشتری، یک چرخه طولانی سپری می‌شود که حدودا سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد. در این میان ممکن است شرکت آذین فورج با کمبود نقدینگی مواجه شود. اگر بخواهیم برای کمبود نقدینگی تسهیلات دریافت کنیم، بانک‌ها برای تسهیلات ارائه شده، سودهای کلان دریافت می‌کنند که با ساختار تولید سازگار نیست.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آذین فورج با گلایه نسبت به عدم حمایت از تولید به ویژه از نظر واردات، ابراز کرد: متاسفانه دولت به برخی از مصرف‌کنندگان مجوزهای خاص برای واردات داده و آن‌ها نیز اقدام به واردات برخی قطعات که امکان تولید آن‌ها در داخل وجود دارد، کرده‌اند. از آنجا که کیفیت تولید محصولات در شرکت آذین فورج بالا است، از نظر قیمتی نمی‌تواند با محصولات وارداتی بی‌کیفیت چینی رقابت کند. این امر باعث می‌شود بازار شرکت آذین فورج ضربه ببیند. حتی شرکت آذین فورج، خود برای تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه واردات انجام نمی‌دهد و همه آن‌ها از کشور تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: فروش شرکت فورج آذین تنها داخلی است و صادرات انجام نمی‌شود اما در صورت اجرای طرح توسعه‌ای شرکت در آینده نزدیک و افزایش میزان ظرفیت تولید از ۳۰ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن، قطعا به صادرات نیز خواهیم اندیشید. احتمالا تا پایان سال جاری صادرات انجام خواهیم داد.

تولید قطعات خاص

راشدی خاطرنشان کرد: شرکت آذین فورج اخیرا توانسته دانش‌بنیان شود زیرا این شرکت محصولاتی را به بازار عرضه کرده است که برای نخستین بار در کشور تولید شده بود. این امر باعث شد شرکت ما واجد شرایط دانش‌بنیان شدن باشد. ازجمله این محصولات می‌توان کراول پل مورد استفاده در دینام خودرو نام برد که تماما از طریق واردات تامین می‌شد. هر چند که برخی شرکت‌ها در این عرصه پا گذاشتند اما این محصولات استانداردهای لازم را نداشت. و شرکت آذین فورج توانست پس از تولید این محصولات مطابق با استانداردهای روز اروپا و تست آن توسط خودروسازان، این قطعات را بومی‌سازی کند.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آذین فورج اضافه کرد: دیگر قطعه بومی‌سازی شده توسط این شرکت، رینگ مسی برای جهاد دانشگاهی بود که مشتری اصلی این قطعه، شرکت‌های فولادی برای چرخ ریخته‌گری هستند. سابق بر این قطعه یاد شده تنها از آلمان تامین می‌شد اما شرکت آذین فورج توانست این قطعه را با بالاترین کیفیت تولید کند.

وی تصریح کرد: شرکت آذین فورج تسمه‌های فولادی ارت را برای دکل‌های برق تولید می‌کند. یادآور می‌شود که این تسمه‌ها قبلا از فولاد با گرید معمولی و گالوانیزه شده تولید می‌شدند اما شرکت آذین فورج برای نخستین بار، پوشش‌های خاصی به این قطعات دادیم تا دیگر خطر برق‌گرفتگی نداشته باشد و هم اینکه پایداری بالایی داشته باشد. دانش فنی تولید این محصول منحصرا در اختیار شرکت آذین فورج است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2153

نوشته‌های مشابه