• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فرانسوز ایران:

واردات نسوز، خیانت به تولید داخلی است

  • کد خبر : 7735
  • 11 فروردین 1401 - 20:00
واردات نسوز، خیانت به تولید داخلی است
مدیرعامل شرکت فرانسوز ایران گفت: جولان دلالان در بازار و واردات بی‌رویه خاک نسوز از کشور چین، منجر به بی‌ثباتی و نوسان قیمت شدید این محصول شده که به دنبال آن، عملکرد تولیدکنندگان باسابقه تحت تاثیر قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت فرانسوز ایران گفت: جولان دلالان در بازار و واردات بی‌رویه خاک نسوز از کشور چین، منجر به بی‌ثباتی و نوسان قیمت شدید این محصول شده که به دنبال آن، عملکرد تولیدکنندگان باسابقه تحت تاثیر قرار گرفته است.

محمد بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین، عنوان کرد: شرکت فرانسوز ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ در زمینه تولید انواع جرم‌های نسوز در شهرک صنعتی آزندریان همدان آغاز کرده است و در حال حاضر ۴۰ نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید مجموعه، بیان کرد: میزان ظرفیت تولید چهار هزار تن انواع جرم نسوز در ماه است که البته این میزان بستگی به شرایط تولید دارد و در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز، امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرانسوز ایران در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، اظهار داشت: مواد اولیه این شرکت از طریق معادن مجموعه که در شهرهای اصفهان و زاهدان واقع شده است، تامین می‌شود و ما خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

بشیری در ادامه به نحوه تولید جرم نسوز اشاره کرد و گفت: سنگ‌های معدنی پس از ورود به کارخانه و جداسازی ناخالصی‌های موجود، دانه‌بندی می‌شوند. پس از دانه‌بندی مشخص، عملیات کوبش انجام می‌شود و خاک نسوز سیلیسی بر اساس سفارش مشتری به دست می‌آید. عمده کاربرد این محصول در دیواره کوره‌های القایی جهت استفاده در صنعت فولاد است و به دلیل قیمت پایینی که دارد، پرکاربردترین فرآورده نسوز در این صنعت مهم است.

زینترینگ خاک نسوز در کوره القایی

وی مطرح کرد: زینترینگ، فرایند بسیار مهمی است که در راستای استفاده از جرم‌های نسوز در دیواره کوره‌های القایی انجام می‌شود. اهداف اصلی از انجام این فرایند، ایجاد یک لایه سرامیکی مقاوم جهت استحکام دیواره نسوز و همچنین خارج کردن رطوبت داخل خاک نسوز کوره است. در واقع اگر زینترینگ خاک نسوز کوره القایی به درستی انجام نشود، احتمال فرو ریختن جداره کوره افزایش می‌یابد و در صورت رخ دادن این اتفاق، تولید فولاد دچار مشکل خواهد شد. برای اجرای این فرایند نیز در ابتدا رطوبت داخلی جداره کوره حاوی خاک نسوز که اندکی بور نیز در آن وجود دارد، با استفاده از مشعل گرفته می‌شود. سپس لایه سرامیکی حاوی بورسیلیکات در جداره کوره القایی تشکیل می‌شود که میزان دمای مشعل و همچنین مدت زمان زینترینگ با توجه به حجم کوره متفاوت است. همچنین از یک شابلون جهت عملیات زینترینگ استفاده می‌شود که حین زینترینگ جداره با استفاده از مشعل جهت کنترل و اطمینان از رسیدن به دمای مطلوب، باید به رنگ آن که عمدتا سرخ است توجه کرد.

مدیرعامل شرکت فرانسوز ایران ضمن اشاره به فعالیت این مجموعه در حوزه صادرات، عنوان کرد: محصولات ما همواره از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است و بر همین اساس، صادرات خاک نسوز این شرکت به کشورهای آذربایجان و عراق انجام می‌شود. در حالی که نیاز صنایع فولادی کشور به خاک‌های نسوز ۱۵ تا ۱۶ هزار تن در ماه است و امکان تامین این میزان توسط شرکت‌های داخلی وجود دارد، متاسفانه شاهد واردات بی‌رویه این محصول از چین هستیم که این مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ایجاد اختلال و بی‌ثباتی قیمت در سطح بازار شده است.

بشیری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از کیفیت محصولات تولیدی در داخل کشور با نمونه‌های مشابه خارجی چیست، اذعان کرد: تلاش همکاران ما در مجموعه فرانسوز ایران، همواره در راستای تولید محصول با بهترین کیفیت بوده است. همیشه سعی می‌کنیم با استفاده از تمام امکانات موجود و علی‌رغم مشکلات اقتصادی فراوان در کشور، مرغوب‌ترین خاک نسوز را تولید کنیم و به دست مشتری برسانیم. به جرات می‌توان گفت کیفیت محصولات ما در حد نمونه‌های مشابه در سطح بین‌المللی است و پایه و اساس فعالیت ما در حوزه صادرات، کیفیت بالای محصولات تولیدی است. ضمن اینکه تمام ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانه داخلی بوده و تنها اسید بوریک مورد نیاز جهت زینترینگ از خارج کشور وارد می‌شود؛ چراکه امکان تولید آن در داخل وجود ندارد.

افزایش ۴۲ برابری قیمت اسید بوریک!

وی در ادامه به تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر فعالیت این شرکت اشاره کرد و گفت: تحریم‌، مشکلات فراوانی را در زمینه تامین مواد اولیه وارداتی به وجود آورده است. ما اسید بوریک را در سال ۱۳۹۰ با قیمت یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم. در حالی که قیمت این محصول در حال حاضر ۴۲ برابر شده و به حدود ۴۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های خارجی، بزرگ‌ترین معضلی است که بیشتر تولیدکنندگان در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این تولیدکننده خاک نسوز ضمن انتقاد از قطعی برق در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: برق مورد نیاز ما در خطوط تولید میکروسیلیس، خاک نسوز و دانه‌بندی محصول از طریق دستگاه ترانسفورماتور ۳۱۵ کیلو ولت آمپر تامین می‌شود. زمانی که برق به ویژه در روزهای گرم سال قطع می‌شود، ناچار به توقف خط تولید هستیم و بخش عمده‌ای از مشتریان خود را طی این مدت از دست داده‌ایم. چراکه به دنبال این اتفاق، کارخانجات فولادی نیز ناچار به خاموش کردن کوره‌های خود می‌شوند و در نهایت، ظرفیت تولید محصول کاهش خواهد یافت. بنابراین در چنین شرایطی، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با زیان‌های مالی روبه‌رو می‌شوند.

بشیری شرایط بازار فرآورده‌های نسوز را نامناسب ارزیابی کرد و یادآور شد: در حال حاضر، شرایط بازار فرآورده‌های نسور کشور مناسب نیست. رقابت‌ ناسالم میان تولیدکنندگان داخلی سبب شده است که از کارآمدی لازم محصولات نسوز در صنعت کاسته شود. ما ۱۰۰ درصد فرایند تولید خاک نسوز را در کارخانه انجام می‌دهیم و در نهایت، محصول را با کیفیت عالی و البته سود ناچیز روانه بازار می‌کنیم؛ در حالی که بعضی رقیبان ما سعی می‌کنند با عرضه خاک نسوز دارای کیفیت و قیمت پایین‌تر، شرایط بازار را ملتهب کنند. از سوی دیگر، جولان دلالان سبب شده است تا قیمت‌ها در سطح بازار دچار نوسان شود که یه دنبال آن، تولیدکنندگان واقعی متضرر خواهند شد.

نبود نظارت بر بازار فرآورده‌های نسوز

وی نظارت مسئولان بر بازار فرآورده‌های نسوز را ناکافی دانست و بیان کرد: خاک نسوز سیلیسی در داخل کشور تنها توسط ۱۰ تا ۱۵ شرکت تولید می‌شود. با این وجود، همواره شاهد نوسان قیمت این محصول در سطح بازار هستیم. تولیدکنندگان خاک نسوز باید طی یک جلسه کارشناسانه، قیمت پایه‌ و مشخصی را برای این محصول تعریف کنند. در واقع، قیمت فروش خاک نسوز سیلیسی در استان همدان، نباید با استان اصفهان تفاوتی داشته باشد و قیمت‌گذاری باید بر اساس یک سازوکاز مشخص در تمامی نقاط کشور انجام شود.

مدیرعامل شرکت فرانسوز ایران در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط نامناسب بازار، به دنبال تغییر زمینه فعالیت و ورود به حوزه فروآلیاژها هستیم. اگر قرار است حضور دلالان در بازار ادامه پیدا کند، هیچ سود و منفعتی برای تولیدکنندگان خاک نسوز سیلیسی وجود نخواهد داشت و واحدهای صنعتی ناچار به تعطیلی و یا تغییر شغل خواهند شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7735

نوشته‌های مشابه