• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت شمش مبنا

واسطه‌ها بدون هزینه، سود می‌برند

  • کد خبر : 1660
  • 24 تیر 1399 - 11:21
واسطه‌ها بدون هزینه، سود می‌برند
مدیرعامل شرکت شمش مبنا گفت: واسطه‌ها بدون تادیه هزینه‌های روند تولید و عدم پرداخت مالیات، سود بیشتری از تولیدکنندگان می‌برند؛ در حالی‌ که تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌های تامین هیچ حمایتی از جانب دولت نمی‌شوند.

مدیرعامل شرکت شمش مبنا گفت: واسطه‌ها بدون تادیه هزینه‌های روند تولید و عدم پرداخت مالیات، سود بیشتری از تولیدکنندگان می‌برند؛ در حالی‌ که تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌های تامین هیچ حمایتی از جانب دولت نمی‌شوند.

احسان خیاط‌‌ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت شمش مبنا پیشینه طولانی‌مدتی در تولید محصول آلومینیوم دارد؛ به طوری که در گذشته قاشق‌های آلومینیومی تولید می‌کرد و اکنون پس از سال‌ها فعالیت، شمش آلومینیوم تولید می‌کند.

وی افزود: شرکت شمش مبنا بیشتر در زمینه تولید مواد اولیه آلومینیومی فعالیت می‌کند و تولیدات این شرکت عمدتا به صورت شمش آلومینیوم در شکل‌های مختلف است، البته اخیرا میزان تولید شمش خود از طریق ریخته‌گری را کاهش داده‌ایم و این امر را از طریق برون‌سپاری به دیگر شرکت‌ها محول کرده‌ایم. با این حال، تولید در کشور ما آن‌گونه که باید و شاید رونق چندانی ندارد.

مدیرعامل شرکت شمش مبنا اضافه کرد: تولید شمش آلومینیومی بر مبنای درخواست و سفارش مشتریان انجام می‌شود که در سایزها و گریدهای مختلف است. شمش‌های آلومینیومی در انواع مختلف آلومینیوم نرم و آلومینیوم خشک هستند که هر یک از آن‌ها مجددا به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند.

آلومینیوم، فلزی پرکاربرد در صنعت

خیاط ‌زاده عنوان کرد: انواع آلومینیوم نرم برای تولید در، پنجره، کرکره و تمام محصولاتی که با دستگاه اکستروژن ساخته می‌شوند، به کار می‌رود. همچنین آلومینیوم خشک برای خودرو‌سازی، شوفاژ و پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ مصرف‌کننده آلومینیوم مانند ایران رادیاتور، دارای واحد بزرگ ریخته‌گری آلومینیوم هستند.

وی تصریح کرد: منبع اصلی تامین مواد اولیه شرکت شمش مبنا ضایعات آلومینیوم است. این ضایعات از بازار‌های بزرگ یا خرده فروشانی که ضایعات را جمع‌آوری می‌کنند و یا منطقه خاوران که مرکز اصلی پخش‌کننده ضایعات ایران است، تامین می‌شود. با توجه به اینکه آلومینیوم از قیمت جهانی تبعیت می‌کند، همواره با افزایش قیمت ارز برای تهیه مواد اولیه و ضایعات با چالش روبه‌رو هستیم. در این شرایط ضایعات عرضه نمی‌شود و یا قیمت افزایش پیدا می‌کند و به نوعی تورم ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت شمش مبنا در خصوص مشتریان این شرکت، خاطرنشان کرد: تمام شرکت‌هایی که از قطعات آلومینیومی در تولیدات خود استفاده می‌کنند، از صنایع خودرو‌سازی تا صنایع لوازم خانگی، مشتریان این شرکت هستند.

نوسان قیمت، بزرگ‌ترین مشکل صنعت آلومینیوم

خیاط ‌زاده با اشاره به مشکلات بازار آلومینیوم بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر صنعت آلومینیوم نوسان قیمتی آن است. در حالی که در این بازار از نظر تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه تقاضای مناسبی نیز در بازار از سوی مصرف‌کنندگان دیده می‌شود. در حقیقت میان عرضه و تقاضا در بازار آلومینیوم تعادل نسبی وجود دارد. با این حال، افزایش قیمت، عمده چالشی است که در حال حاضر در صنعت آلومینیوم وجود دارد. به عبارت دیگر، برای یک تولید کننده، قیمت تمام شده یک محصول در داخل کشور بسیار بالاتر از همان محصول مشابه در خارج از کشور خواهد بود. علاوه‌براین که محصولات خارجی کیفیت بهتری هم دارند.

وی اذعان کرد: با در نظر گرفتن حداکثر قیمت بازار نیز، به دلیل هزینه‌های بالای تامین مواد اولیه، همچنان تولیدکننده در حاشیه ضرر باقی خواهد ماند؛ چراکه برای تولید آن محصول هزینه بیشتری را به نسبت فروش پرداخت کرده است. این در شرایطی است که تولیدکنندگان نمی‌توانند پرسنل کارخانه را تعدیل کنند؛ چراکه روند تولید و اشتغال زایی، دچار مشکل خواهد شد.

نوسانات قیمتی، تولیدکنندگان را دچار چالش می‌کند

مدیرعامل شرکت شمش مبنا خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما روندی وجود دارد که با افزایش نرخ ارز، تقاضا بسیار بالا می‌رود و در نتیجه رقابت برای خرید کالا به شکل افزایش قیمت نمایان می‌شود؛ همین‌طور اگر عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی قیمت‌ها کاهش داشته باشند، تولیدکنندگان نیز برای خرید مواد اولیه، در انتطار کاهش قیمت در روزهای آتی خواهند بود.

خیاط‌زاده اظهار کرد: اگر در بازار ثبات ایجاد شود، هم تولیدکننده و هم عرضه‌کننده مواد اولیه مانند بنگاه‌های ضایعاتی در خصوص قیمت آسوده خاطر خواهند شد. ناگفته نماند که افزایش قیمت، چالش اصلی تمام صنف‌هایی است که از قیمت جهانی و ارز تاثیر می‌پذیرند.

وی با گلایه نسبت به وضعیت قیمت‌ها در نوسانات نرخ ارز، عنوان کرد: مشاهده می‌شود بعضی از صنف‌ها با افزایش قیمت ارز، قیمت محصولات خود را بالا می‌برند، در حالی که قیمت برخی از محصولات با کاهش قیمت ارز، به همان شکل سابق باقی می‌ماند. این امر در مورد صنعت آلومینیوم صادق نیست و در این صنف، همواره قیمت‌ها با نوسان ارز، تغییر می‌کنند. اگر در شرایط رشد نرخ‌ها، یک تولیدکننده اقدام به تامین مواد اولیه با قیمت بالا کرده باشد، در صورت کاهش نرخ ارز بعد از آن، ضرر بسیار هنگفتی را متحمل خواهد شد و سرنوشتی جز تعطیلی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شمش مبنا اظهار کرد: در سال جاری نیز قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به طوری که در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شمش حدود ۲۰ هزار تومان بود اما اکنون به بیش از ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است که رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دولت از تولیدکنندگان حمایت کند

خیاط‌ زاده ابراز کرد: شرکت شمش مبنا در مقایسه با سایر تولیدکنندگان، یک شرکت کوچک محسوب می‌شود. دولت می‌تواند از شرکت‌های کوچک با مکانیزم‌هایی حمایت کند. تولیدکنندگانی که به ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌پردازند، باید برای مسائل گوناگون مانند حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات، عوارض، محیط زیست، برق، گاز، آب و… هزینه‌هایی متعددی را بپردازند. روال معمول این است که تولیدکننده با توجه به بهای تمام شده تولید، بتواند از فروش کالای خود سود معقول و منطقی کسب کند. این در شرایطی است که واسطه‌ها و دلالان بدون کارآفرینی، اشتغال و داشتن کارگاه، هزینه پرداخت دستمزد کارگران و مالیات، سرمایه احداث کارخانه و سایر هزینه‌ها، در نهایت بیشتر از یک تولیدکننده واقعی از تجارت خود سود خواهند داشت. با این شرایط یک تولیدکننده ممکن است ترجیح دهد کارگاه یا کارخانه خود را تعطیل کند و به فعالیت‌های دیگر (همچون دلالی) بپردازد که با این روند، در نهایت چرخه تولید دچار رکود و فقر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان به ویژه ریخته‌گری‌ها با آن درگیر هستند، آلودگی هوا است و باید هر سال مبلغی را به عنوان جریمه آلودگی هوا بپردازند. متاسفانه یک دستگاه تصفیه آلودگی هوا برای ریخته‌گری آلومینیوم بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و بسیاری از تولیدکنندگان قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیستند. دولت می‌تواند در جهت حمایت تولیدکنندگان، مزیت‌هایی را به آن‌ها اختصاص دهد؛ برای مثال دولت می‌تواند دستگاه‌های تصفیه آلودگی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و درمقابل، به هزینه مالیات سالانه آن‌ها اضافه کند تا هزینه دستگاه پرداخت شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1660

نوشته‌های مشابه