• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

واکنش بازار نیکل به اتهامات کلاهبرداری شرکت «Trafigura»

  • کد خبر : 14516
  • 21 اسفند 1401 - 8:40
واکنش بازار نیکل به اتهامات کلاهبرداری شرکت «Trafigura»
مشارکت‌کنندگان بازار نیکل در سراسر جهان از جمله شرکت «UD Trading» و هلدینگ «TMT Metals» نسبت به اتهام کلاهبرداری سیستماتیک مطرح شده توسط شرکت «Trafigura» که می‌تواند منجر به زیان 577 میلیون دلاری شود، واکنش هشدارآمیزی نشان دادند.

مشارکت‌کنندگان بازار نیکل در سراسر جهان از جمله شرکت «UD Trading» و هلدینگ «TMT Metals» نسبت به اتهام کلاهبرداری سیستماتیک مطرح شده توسط شرکت «Trafigura» که می‌تواند منجر به زیان ۵۷۷ میلیون دلاری شود، واکنش هشدارآمیزی نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Trafigura» در روز پنج‌شنبه ۹ ماه فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که این شرکت علیه پراتیک گوپتا، تاجر مستقر در دبی و شرکت‌های تحت مدیریت او از جمله شرکت «UD Trading» و هلدینگ «TMT Metals»، اقدام قانونی انجام خواهد داد.

در حال حاضر مشخص نیست که این پرونده در کدام حوزه قضایی در حال رسیدگی است. بر اساس سوابق نهاد دولتی «UK Companies House»، هلدینگ «TMT Metals» مستقر در بریتانیا، گوپتا را به عنوان مدیر خود در اسناد ذکر کرده است. هیچ یک از این دو شرکت به درخواست‌های موسسه «Fastmarkets» برای اظهار نظر در این رابطه تا زمان نوشتن این گزارش پاسخ نداده‌اند.

اتهام کلاهبرداری مطرح شده شامل خرید نیکل صادر شده از طریق کشتی‌های کانتینربر در سال ۲۰۲۲ بود و شرکت «Trafigura» ادعا می‌کند که بخش کوچکی از نیکل‌های خریداری شده از این شرکت‌ها به محض رسیدن به مقصد بازرسی شده‌اند و مشخص شده است که کانتینرها حاوی نیکل نیستند.

شرکت «Trafigura» همچنین ادعا می‌کند که اتهام کلاهبرداری مطرح شده شامل توصیف غیرواقعی و ارائه انواع اسناد جعلی برای محموله ارسالی است.

در حالی که طبق گزارش‌ها، اکثر بار این محموله‌های ارسالی هنوز تخلیه نشده‌اند و در انتظار بازرسی بیشتر هستند، یک تاجر تخمین می‌زند که به دلیل اتهام کلاهبرداری مطرح شده، این شرکت‌ها با ضرر ۵۷۷ میلیون دلاری مواجه خواهند شد.

به گفته تعدادی از مشارکت‌کنندگان بازار نیکل، مقیاس ضمنی اتهام کلاهبرداری مطرح شده مبتنی بر این اطلاعات مالی تکان‌دهنده بوده است و برای بسیاری از شرکت‌ها نگرانی‌هایی را در مورد پیامدهای این اتهام مطرح شده در بازار نیکل ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، نوع محموله صادر شده که می‌تواند نیکل کلاس یک با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر (مواد قابل عرضه در بورس فلزات لندن) یا نیکل کلاس دو مانند فرو نیکل باشد، هنوز مشخص نیست.

یک منبع آگاه از وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که احتمال دارد نوع این محموله ۲۰ هزار تنی صادر شده کاتد نیکل برش‌نخورده باشد که حجم بسیار قابل‌ توجهی است.

این حجم ۲۰ هزار تنی نیکل، نزدیک به یک درصد از کل حجم تولید نیکل در سطح جهان و بیش از ۲٫۵ درصد از حجم تولید نیکل کلاس یک در سطح جهانی را نشان می‌دهد. این حجم نشان‌دهنده بیش از ۴۶ درصد از کل ذخایر نیکل است که در حال حاضر تحت سیستم حواله‌ای بورس فلزات لندن در سطح جهان است.

یک تاجر تخمین می‌زند که چنین حجمی به ۸۸۰ کانتینر حمل بار ۲۰ فوتی نیاز دارد. یک تاجر دیگر بیان کرد که مقیاس مطلق حجمی که در مورد آن صحبت می‌شود، بسیار شگفت‌انگیز است.

مشارکت‌کنندگان بازار پیش‌بینی می‌کنند که دو زمینه اصلی پیامد ناخوشایند این مسئله، پیامدهای تعیین قیمت‌ها و تامین مالی معاملات است.

افزایش قیمت نیکل پس از انتشار بیانیه مطبوعاتی شرکت «Trafigura»

در پی انتشار اولیه بیانیه مطبوعاتی شرکت Trafigura، قیمت سه ماهه نیکل بورس فلزات لندن نوسانات قابل‌ توجهی را تجربه کرد؛ به طوری که با بیش از یک هزار دلار در هر تن افزایش، به ۲۸ هزار و ۴۹۰ دلار در هر تن رسید و در نهایت دوباره قیمت آن کاهش یافت و سپس مجدد افزایش را تجربه کرد.

قیمت سه ماهه نیکل در پایان روز معاملاتی ۹ فوریه ۲۰۲۳ به ۲۹ هزار و ۱۴۲ دلار در هر تن رسید که نسبت به روز قبل از آن ۶٫۴ درصد افزایش داشت. قیمت روزانه نیکل در این بازه زمانی بیش از یک هزار و ۶۵۰ دلار در هر تن رشد پیدا کرد.

قیمت سه ماهه نیکل از آن زمان به سطح قبل از انتشار بیانیه مطبوعاتی در خصوص طرح دعوی شرکت «Trafigura» کاهش یافت؛ به طوری که قیمت سه ماهه نیکل اخیرا ۲۷ هزار و ۹۹۵ دلار در هر تن معامله شد.

مشارکت‌کنندگان بازار خاطرنشان کردند که با توجه به حجم اتهام کلاهبرداری مطرح شده، امکان نوسانات قیمت بیشتر در بازار وجود دارد.

یک تاجر عنوان کرد که قیمت‌ها در حال حاضر مستعد تغییرات هستند. وی در ادامه بیان کرد که اگر بازار با کمبود ۲۰ هزار تنی نیکل مواجه باشد، باید شاهد افزایش قیمت‌ها به ویژه پریمیوم‌ها بود.

پریمیوم بازار فیزیکی برای کاتد برش‌نخورده در حال حاضر به‌طور قابل‌ توجهی بالاتر از نرم معمول در مناطقی مانند اروپا است. موسسه «Fastmarkets» پریمیوم کاتد برش‌نخورده نیکل را در روز هفتم ماه فوریه ۲۰۲۳ حدود ۴۰۰ تا ۸۵۰ دلار در هر تن با شرط تحویل به انبارهای بندر روتردام ارزیابی کرد.

مشارکت‌کنندگان بازار خاطرنشان کردند که اتهام کلاهبرداری مطرح شده، عامل مهمی در افزایش قیمت نیکل بورس فلزات لندن در ماه‌های اخیر بوده است.

قیمت سه ماهه نیکل بورس فلزات لندن در دو ماه گذشته یعنی در روزهای هشتم و ۲۸ ماه دسامبر ۲۰۲۲، سوم ماه ژانویه ۲۰۲۳ و اول ماه فوریه ۲۰۲۳ به بالای ۳۰ هزار دلار در هر تن رسید.

در آن زمان، بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار این افزایش قیمت‌ها را به فقدان حجم معاملاتی در بورس فلزات لندن نسبت دادند که ثبت قراردادها را در برابر نوسانات قیمتی آسیب‌پذیر کرد اما بسیاری اکنون حدس می‌زنند که این افزایش قیمت‌ها می‌تواند نتیجه تلاش‌های شرکت «Trafigura» برای مسدود کردن موقعیت‌های پوشش ریسک مرتبط با این معاملات باشد.

شرکت «Trafigura» در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۲ هنگامی که بخش کوچکی از کانتینرهای حمل بار نیکل خریداری شده از شرکت «UD Trading» و هلدینگ «TMT Metals» به محض رسیدن به مقصد بازرسی شدند و مشخص شد حاوی نیکل نیستند، از این موضوع آگاه شد.

یکی از مصرف‌کنندگان به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد به دلیل حجم بزرگ این محموله، باید یک موقعیت پوشش ریسک مرتبط با چنین معاملاتی وجود داشته باشد.

اگر مشخص شد که کانتینرهای حامل نیکل فروخته توسط شرکت «UD Trading» و هلدینگ «TMT Metals» آن حجم مورد توافق طرفین که در دسامبر ۲۰۲۲ فروخته شد نبود، شرکت «Trafigura» مسدود کردن این موقعیت را مدنظر قرار خواهد داد.

این فرضیه بعید به نظر می‌رسد که برای مشارکت‌کنندگان در بازار نیکل تسلی خاطر ایجاد کند زیرا بسیاری نگران افزایش قیمت مبنای فعلی نیکل هستند؛ این در حالی است که بورس فلزات لندن به دنبال کسب اعتبار مجدد از دست رفته خود در بازار نیکل است و به نظر می‌رسد بازار رویدادهای اتفاق افتاده در ماه مارس ۲۰۲۲ را فراموش کرده و به آن توجهی نشان نمی‌دهد.

افزایش نگرانی‌ها در مورد تامین مالی معاملات نیکل

دومین زمینه اصلی نگرانی برای مشارکت‌کنندگان در بازار، پیامدهای این اتهامات بر تامین مالی معاملات نیکل است. یک معامله‌گر به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد این موضوع می‌تواند تاثیرات وسیعی در سراسر بازار نیکل داشته باشد و حتی می‌تواند موجب غیرقابل معامله شدن و توقف فروش نیکل در بازار شود.

باید به این موضوع اشاره کرد که دیگر معامله‌گران در بازار بر این تاثیرگذاری واقف هستند. یکی دیگر از معامله‌گران اعلام کرد که برخی بانک‌ها از پرداخت وام اجتناب می‌کنند و برخی دیگر نرخ‌ سود بازپرداخت وام را در پرتو چنین تحولاتی افزایش می‌دهند. وی افزود که در هر صورت، همه از وقوع چنین اتفاقاتی متضرر خواهند شد.

بازار نیکل موارد دیگری از کلاهبرداری‌ها را نیز تجربه کرده است که نشان‌دهنده ارزش بالای این فلز به عنوان یک کالا است، هرچند طرح چنین اتهاماتی در این مقیاس بسیار نادر است.

از لحاظ تاریخی، مواردی از کلاهبرداری مربوط به نیکل بیشتر حول محور کلاهبرداری در انبارهای ذخیره نیکل بوده است که در آن شرکت‌ها حجم فلز نیکلی را می‌فروشند که وجود خارجی ندارد و یا به چندین مشارکت‌کنندگان بازار، مقدار زیادی از یک حجم مشابه از این فلز را می‌فروشند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، بانک «ANZ» قربانی یک کلاهبرداری در خرید موجودی نیکل ذخیره شده در انبار شد که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای بانک هزینه داشت.

در همان سال، شرکت «Natixis» با حکم دادگاه عالی بریتانیا از شرکت کارگزاری کالای «Marex» شکایت کرد تا ۳۲ میلیون دلار برای خسارات ناشی از جعل فروش نیکل موجود در انبار کالاها، به نفع خود غرامت دریافت کند. چنین اتفاقاتی منجر به تغییر نگرش وام‌دهندگان به این بازار می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، به بانک‌های مستقر در سوئیس توصیه شد که رویه‌های استانداردتری در مورد تامین مالی کالا برای کاهش پتانسیل زیان‌های آتی شامل کلاهبرداری‌ها را اتخاذ کنند.

در حال حاضر، هیچ اقدام فوری در مواجهه با این اتهامات جدید در مورد کلاهبرداری‌ها ارائه نشده است؛ اگرچه فعالان بازار به دقت پیامدهای احتمالی این اتفاقات را زیر نظر دارند اما انتشار چنین اخباری به عنوان نقطه سیاه دیگری در صنعت نیکل توصیف شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14516

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.