• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما

ورق فولادی به تولیدکننده واقعی داده شود

  • کد خبر : 1863
  • 12 آبان 1399 - 12:52
ورق فولادی به تولیدکننده واقعی داده شود
مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما گفت: با اینکه با ظرفیت اسمی مشغول به فعالیت هستیم اما تامین مواد اولیه به راحتی صورت نمی‌گیرد و مشاهده می‌شود بعضا ورق فولادی به کارخانه‌هایی تعلق می‌گیرد که تعطیل هستند.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما گفت: با اینکه با ظرفیت اسمی مشغول به فعالیت هستیم اما تامین مواد اولیه به راحتی صورت نمی‌گیرد و مشاهده می‌شود بعضا ورق فولادی به کارخانه‌هایی تعلق می‌گیرد که تعطیل هستند.

محمدعلی طرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت خاور صنعت هما به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع لوله مبلی در کشور فعالیت می‌‌کند و بیش از ۳۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. این شرکت در حال حاضر، روزانه حدود ۳۰۰ تن انواع لوله مبلی تولید می‌کند که تقریبا نزدیک به ظرفیت اسمی آن است.

وی افزود: لوله‌های مبلی تنها محصول شرکت خاور صنعت هما است و این شرکت طی سال‌های اخیر با توجه به حجم و تنوع تولید، توانسته خود را به بهترین برند تولید لوله مبلی در ایران مطرح کند. ظرفیت اسمی تولید شرکت ما حدود ۱۱۰ هزار تن در سال است و کارخانه حدود ۲۱ ساعت در شبانه‌روز، در حال تولید است.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما خاطرشان کرد: ماده اولیه تولید لوله مبلی ورق سرد کمتر از ۱٫۵ میلی‌متر است که سه شرکت فولاد مبارکه، فولاد غرب آسیا و هفت الماس تولیدکننده عمده آن‌ها در کشور محسوب می‌شوند. از بین این شرکت‌ها تنها فولاد مبارکه محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کند.

طرزی تاکید کرد: کاربرد لوله مبلی در صنعت و جامعه بسیار زیاد است و تقریبا این لوله‌ها در همه ابعاد زندگی بشر به کار می‌روند. رخت‌‌آویز، جاروبرقی، تخت‌خواب، کالسکه، نرده‌های سبک، دسته موتور و دوچرخه، اگزوز ماشین و موتور، لوله ترمز کامیون و… مهم‌ترین موارد مصرف لوله‌های مبلی هستند.

وی در خصوص وضعیت بازار لوله مبلی در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر، خریداران لوله مبلی مطلع هستند که قیمت ورق سرد به عنوان ماده اولیه این محصول روز به روز در حال افزایش است حتی بعضا اتفاق می‌افتد که قیمت تامین مواد اولیه با قیمت فروش برابر شده است و یا گاهی بیشتر نیز می‌شود. به همین دلیل خریداران لوله مبلی به نوعی در صف انتظار قرار دارند و رونق بسیار خوبی در این بازار مشاهده می‌شود.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما ابراز کرد: قیمت لوله مبلی در کشور رقابتی بوده و مشتری از هر تولیدکننده‌ای که ارزان‌تر محصول خود را عرضه کند، محصول مورد نظر خود را تهیه می‌کند. ضمن اینکه شرکت ما برای اینکه مشتری خود را حفظ کند و از عهده مخارج تامین مواد اولیه، حقوق و دستمزد و… برآید، ناچار به کاهش قیمت محصول خود است.

دشواری‌های تامین مواد اولیه

طرزی با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش این روزهای صنعت لوله و پروفیل در کشور، تامین مواد اولیه است، بیان کرد: متاسفانه در این صنعت، مواد اولیه در اختیار تولیدکننده واقعی قرار نمی‌گیرد. با این وجود، تامین مواد اولیه را با چنگ و دندان از مبادی گوناگون انجام دادیم و کارخانه ما هیچگاه به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل نشده است.

وی اضافه کرد: شرکت ما برای تامین مواد اولیه خود هرگز از بانک وام نگرفته است. ۶ ماه قبل از سازمان صنعت، معدن و تجارت برای سرکشی به کارخانه آمدند و وعده ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مواد اولیه دادند اما بیش از ۵۰ بار به سازمان‌های متولی مراجعه کردیم اما نتیجه نگرفتیم. در این بخش نیز همانند موضوع تامین مواد اولیه، تبعیض مشاهده می‌شود و افرادی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند که تولیدکننده نیستند و خارج از ضوابط اقدام کرده‌‌اند.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما تصریح کرد: طبق سهمیه اعلامی باید از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ هزار تن ورق سرد از بورس کالا در اختیار شرکت ما قرار می‌گرفت اما متاسفانه به زحمت هر ماه ۵۰۰ تن از بورس کالا خرید داشتیم. به همین دلیل ناچار هستیم جهت تولید با تمام ظرفیت، مواد اولیه را از بازار آزاد تامین کنیم.

طرزی یادآور شد: تا سال گذشته، ورق سرد شرکت فولاد مبارکه به صورت اعتباری بلندمدت در بورس کالا عرضه می‌شد. به این صورت که ورق از بورس کالا به صورت اعتباری خرید و کالا سه ماه بعد به خریدار تحویل داده می‌شد. خریدار نیز در این مدت فرصت داشت که هزینه ورق را پرداخت کند. اکنون شرایط عرضه تغییر کرده است؛ به طوری که تمام هزینه خرید در همان لحظه معامله توسط تولیدکننده پرداخت و سه ماه بعد ورق به خریدار تحویل داده می‌شود. این یعنی تولیدکننده لوله و پروفیل باید قید بخشی از نقدینگی خود را به مدت سه ماه بزند!

وی عنوان کرد: اخیرا شرکت فولاد مبارکه به عنوان عرضه‌کننده ورق سرد در بورس کالا، نتوانسته سفارش شرکت ما را به موقع تحویل دهد و به جای ورق سرد، ورق گرم تحویل داده است. این یعنی شرکت ما باید ورق گرم فولاد مبارکه را برای تولید ورق سرد به کارخانه‌های فولاد غرب آسیا و هفت الماس انتقال دهد. این فرآیند نیز حدودا دو ماه به طول می‌انجامد که سه ماه زمان انتظار دریافت ورق را نیز به آن باید اضافه کرد. به این ترتیب، شرکت خاور صنعت هما حدود پنج ماه برای تامین مواد اولیه زمان لازم دارد.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما مطرح کرد: علت تحویل ورق گرم به جای ورق سرد این است که شرکت فولاد مبارکه از سوی مشتریان سفارش بسیار زیادی برای ورق سرد دریافت کرده و اگر قصد داشته باشد طبق سفارش‌های دریافتی این محصول را تحویل دهد، با افت تولید مواجه خواهد شد و به همین دلیل ورق گرم را به جای ورق سرد تحویل می‌دهد.

تخصیص مواد اولیه به کارخانه‌های تعطیل!

طرزی ابراز کرد: در کشور ما برای صنعت لوله و پروفیل به ویژه تولید لوله‌های مبلی، کمبود مواد اولیه وجود دارد و به همین دلیل نیاز است که کارخانه‌های جدیدی در حوزه محصولات نورد سرد فولادی احداث شود. از آنجا که شرکت خاور صنعت هما بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله مبلی در کشور است، از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پیشنهادی مبنی بر اختصاص زمین جهت تولید ورق سرد با استفاده از ورق گرم مبارکه به شرکت ما ارائه شده که بتوانیم دشواری تامین ماده اولیه را کاهش دهیم اما احداث یک کارخانه نورد سرد مستلزم صرف سرمایه بسیار بوده که در شرایط فعلی از عهده شرکت ما خارج است.

وی با گلایه نسبت به عدم تخصیص صحیح مواد اولیه به واحدهای تولیدی، عنوان کرد: خواسته تولیدکنندگان این است که مواد اولیه به تولیدکننده واقعی داده شود. چراکه ممکن است با درج اطلاعات اشتباه در سامانه‌های کنونی، یک کارخانه تعطیل به راحتی مواد اولیه دریافت کند و آن را در بازار آزاد با قیمت گزاف بفروشد. این در حالی است که یک تولیدکننده واقعی هر ماه هزینه‌های مربوط به بیمه، دستمزد و… را پرداخت می‌کند. سازمان‌های نظارتی و متولی به راحتی می‌توانند تولیدکنندگان واقعی را شناسایی کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1863

نوشته‌های مشابه