• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیر فروش شرکت آیرون مارکت

ورق قلع‌اندود، گران‌ترین ورق موجود در بازار است

  • کد خبر : 1264
  • 06 بهمن 1398 - 15:06
ورق قلع‌اندود، گران‌ترین ورق موجود در بازار است
مدیر فروش شرکت آیرون مارکت گفت: در حال حاضر تقاضای ورق قلع‌اندود نسبت به عرضه آن در بازار بیشتر است و همین امر باعث شده تا این ورق، لقب گران‌ترین ورق موجود در بازار را به خود بگیرد.

مدیر فروش شرکت آیرون مارکت گفت: در حال حاضر تقاضای ورق قلع‌اندود نسبت به عرضه آن در بازار بیشتر است و همین امر باعث شده تا این ورق، لقب گران‌ترین ورق موجود در بازار را به خود بگیرد.

داریوش مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار ورق قلع‌اندود، اظهار داشت: به دلیل نوسانات نرخ ارز، بازار ورق قلع‌اندود غیر قابل پیش‌پینی شده و به هم ریخته است. زمانی که در بورس کالا عرضه این محصول انجام می‌شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابند اما به محض اینکه چند روز از عرضه بگذرد، قیمت‌ها به شدت افزایشی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت در بازار ورق به ویژه حوزه قلع‌اندود به گونه‌ای پیش می‌رود که شرایط قیمت، عرضه و تقاضا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست و بسیاری از متقاضیان در خرید ورق قلع‌اندود تردید دارند؛ زیرا هر لحظه ممکن است قیمت‌ها تغییر یابند. به طور مثال، قیمت ورق قلع‌اندود تا اواخر آذر ماه رو به افزایش بود اما در اوایل دی ماه شاهد افت قیمت این محصول بودیم. حتی در اواسط دی ماه نیز قیمت‌ها در یک هفته تغییرات بسیاری یافته‌اند. در اوایل دی ماه، قیمت برخی از محصولات قلع‌اندود حتی به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم نیز رسید. اما در میانه‌های این ماه، قیمت این محصولات تا ۱۸ هزار ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم نیز افت داشت.

مدیر فروش شرکت آیرون مارکت اضافه کرد: نوسان نرخ ارز یکی از عوامل اصلی نابه‌سامانی بازار ورق قلع‌اندود است. چراکه قیمت‌گذاری همه محصولات فولادی با نرخ ارز انجام می‌شود و نوسان آن روی بازار ورق قلع‌اندود که بخش عمده‌ای از آن وارداتی است، تاثیر بیشتری می‌گذارد.

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ورق قلع‌اندود

مختاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیشترین عرضه ورق قلع‌اندود داخلی از سوی فولاد مبارکه انجام می‌شود. البته در سال‌های گذشته میزان واردات این نوع ورق‌ها از چین بیش از ورق‌های تولید شده در داخل بود ولی اخیرا به دلیل فشار تحریم‌ها، واردات از این کشور تضعیف شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ورق‌های قلع‌اندود موجود در بازار، به شرکت فولاد مبارکه تعلق داشته باشد. البته شرکت فولاد توان آور آسیا که در شهرکرد قرار دارد نیز در زمینه تولید ورق قلع‌اندود فعالیت می‌کند.

مدیر فروش شرکت آیرون مارکت در خصوص انواع ورق‌های قلع‌اندود در بازار به ویژه ورق قلع اندود فولاد مبارکه، تصریح کرد: فولاد مبارکه تقریبا همه ضخامت‌های ورق‌های قلع‌اندود را تولید می‌کند که این ضخامت‌ها شامل ۰٫۱۸ تا ۰٫۳۰ میلی‌متر می‌شود. علاوه‌براین، شرکت فولاد مبارکه بر اساس کشش‌پذیری و پوشش قلع‌اندود روی ورق‌ها، قادر به تولید ۶ نوع ورق است که عمده آن را تمپر ۳ و تمپر ۴ تشکیل می‌دهند.

مختاری با اشاره به مصارف ورق قلع‌اندود در بازار، عنوان کرد: مصرف‌کنندگان ورق قلع‌اندود با گرید تمپر ۳، تولیدکنندگان بدنه و سر و ته قوطی، قوطی رنگ، قوطی روغن موتور، قوطی مواد غذایی، قوطی اسپری و سایر قوطی‌های مشابه هستند. همچنین ورق تمپر ۴ در بدنه و سر و ته قوطی، حلب روغن نباتی و درب شیشه‌ای برخی دیگر از صنایع بسته‌بندی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه معمولا تقاضای ورق قلع‌اندود کمتر از سایر ورق‌ها است، عنوان کرد: ورق‌های قلع‌اندود عمدتا به صورت ابعادی سفارش داده می‌شوند؛ زیرا مصرف‌کنندگان این محصول، به صورت خرد و به صورت فابریک از کارخانه، شیت را سفارش می‌دهند.

مدیر فروش شرکت آیرون مارکت اضافه کرد: تقاضای رول بسیار اندک است و تنها شرکت‌های سفارش خرید به صورت رول می‌دهند که خود دستگاه برش و قالب‌سازی داشته باشند. ضمن اینکه برش ورق‌های قلع‌اندود نیز بسیار حساس است و  تنها با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مدرن با دقت بالا می‌توان این ورق‌ها را برش زد.

مختاری تصریح کرد: حدود ۵۰ هزار آهن‌فروش و توزیع‌کننده محصولات فولادی در کشور فعالیت می‌کنند. این در حالی است که فروشندگان و توزیع‌کنندگان ورق قلع‌اندود در بازار بسیار محدود بوده و حتی به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسند. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان ورق قلع‌‌اندود نیز نسبتا کم هستند و همین امر دلیل پایین بودن میزان مصرف این ورق‌ها نسبت به دیگر ورق‌های فولادی است.

ورق وارداتی ارزان‌تر از ورق داخلی

وی خاطرنشان کرد: ورق قلع‌اندود بسیار تکنولوژیک، خاص و در حال حاضر گران‌ترین ورق موجود در بازار است. به همین دلیل افراد بسیار خاصی در زمینه خرید و فروش آن فعالیت می‌کنند.

مدیر فروش شرکت آیرون مارکت اذعان کرد: کیفیت ورق‌های وارداتی از چین نیز نسبتا مطلوب بوده و حتی در برخی از محموله‌ها کیفیت آن از تولیدات داخلی نیز بیشتر است. علاوه‌براین، قیمت بسیاری از ورق‌های قلع‌اندود وارداتی حتی با ضخامت و کیفیت یکسان، از قیمت‌های داخلی کمتر است.

مختاری تاکید کرد: البته دولت اجازه نخواهد داد که ورق وارداتی ارزان جایگزین ورق داخلی شود و حتما با مکانیزم‌هایی ازجمله اعمال عوارض و مالیات سنگین، ممنوعیت و… جلوی واردات ارزان‌قیمت ورق قلع‌اندود را خواهد گرفت. چرا که تولید داخلی به هر نحوی نباید متوقف شود و از واردات ضربه بخورد. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از بازار ورق قلع‌‌اندود در اختیار شرکت فولاد مبارکه است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضای همه ورق‌ها ازجمله ورق قلع‌اندود از عرضه بیشتر است و همین امر باعث ایجاد رقابت میان خریداران و افزایش قیمت ورق می‌شود.

مدیر فروش شرکت آیرون مارکت در پایان اظهار کرد: باید تجار بزرگ بازار و فعالان عرصه ورق قلع‌اندود نسبت به عرضه این محصول در بازار هر چه سریع‌تر اقدام کنند و این بازار را از آشفتگی کنونی در آورند. ضمن اینکه فولاد مبارکه هم نسبت به عرضه بیشتر این محصول در بازار اقدام کند تا عطش تقاضا فروکش کند. در این صورت شاهد ثبات نسبی و رونق بازار ورق قلع‌اندود خواهیم بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1264

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید