• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل زمانی:

ورق گرم باید به دست تولیدکننده واقعی برسد

  • کد خبر : 2519
  • 20 دی 1400 - 12:49
ورق گرم باید به دست تولیدکننده واقعی برسد
مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل زمانی گفت: عرضه‌های سنگین ورق گرم در بورس کالا، موقعی می‌تواند مفید واقع شود که ورق عرضه شده تنها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و دست دلالان از خرید آن دور شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل زمانی گفت: عرضه‌های سنگین ورق گرم در بورس کالا، موقعی می‌تواند مفید واقع شود که ورق عرضه شده تنها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و دست دلالان از خرید آن دور شود.

داود زمانی علویجه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سه شرکت بزرگ تولیدکننده لوله و پروفیل در اختیار داریم که شامل تعاونی فولاد علویجه، تعاونی آکام پروفیل که سابق بر این با عنوان گروه صنعتی حدید توکل ساری فعالیت می‌کرد و نیز شرکت سپهر پروفیل کلان بروجرد هستند. شرکت آکام پروفیل را اخیرا خریداری کرده‌ایم و قصد راه‌اندازی مجدد آن را داریم. این کارخانه بنا به دلایلی دچار ورشکستگی شده و حدود هشت سال غیر فعال شده بود. با این حال، سهمیه ورق گرم این شرکت را یکی دو ماه پیش از بورس خریداری کردیم که هنوز به دست ما نرسیده است تا تولید در این مجموعه را آغاز کنیم. سپهر پروفیل کلان بروجرد نیز در سال گذشته خریداری و راه‌انداز شد. البته تعاونی فولاد علویجه از سال ۱۳۷۴ در صنعت لوله و پروفیل فعالیت می‌کند و یکی از تولیدکنندگان برند و نسبتا قدیمی این صنعت محسوب می‌شود. به دلیل کمبود مواد اولیه، وضعیت صنعت لوله و پروفیل مناسب نیست و هر سه شرکت یاد شده با مشکل تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: رکود بر بازار لوله و پروفیل نیز حکم‌فرما شده است و این بازار رونقی ندارد. این یعنی با توجه به قیمت خرید ورق گرم و قیمت فروش لوله و پروفیل در بازار، هزینه‌های تولید نیز بعضا جبران نمی‌شود؛ به این مسائل باید نوسانات زیاد بازار را اضافه کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بهای تمام شده خرید ورق گرم برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل حدود ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. در حالی که پروفیل در بازار حدود ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود که این یعنی حتی در برخی مواقع هزینه تولید نیز جبران نخواهد شد؛ مگر اینکه قیمت‌ها در بازار تغییر کند و یا اینکه شاهد اتفاق تازه‌ای در بازار باشیم.

ورق به دلالان داده نشود

زمانی با اشاره به نحوه عرضه ورق گرم شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا، عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه ماه قبل یک عرضه سنگین ۳۰۰ هزار تنی ورق گرم در بورس کالا انجام داد اما نکته قابل توجه حتی در خصوص این عرضه سنگین آن است که به برخی از تولیدکنندگان ورق تعلق نگرفت و این تولیدکنندگان نتوانستند به میزان نیاز خود ورق تامین کنند. لازم به ذکر است که در این عرضه پس از چند سال از ورق وارداتی استفاده شد.

وی ادامه داد: در این عرضه، سه شرکت زیرمجموعه ما توانستند تنها سهمیه تعیین شده خود را خریداری کنند. البته درخواست خرید مازاد بر سهمیه را در بورس ثبت کردیم اما به ما تعلق نگرفت و به دلیل تقاضای نسبتا زیاد، ورق مازاد بر سهمیه به شرکت ما نرسید.

مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل زمانی تصریح کرد: تداوم عرضه‌های سنگین ورق گرم در بورس کالا تنها به شرطی می‌تواند بازار ورق و پروفیل فولادی را به تعادل برساند که بتواند تمام تقاضا را پوشش دهد و در همین حال تولیدکنندگان واقعی بتوانند تمام نیاز خود را از بورس برطرف کنند. حتی ممکن است با وجود عرضه زیاد، دلالان برای خریدهای سنگین از بورس وارد عمل شوند و باز هم بازار را دچار اختلال کنند.

۲۰ درصد ظرفیت اسمی فعال است

زمانی در خصوص ظرفیت تولید شرکت‌های زیرمجموعه، بیان کرد: ظرفیت تولید پروفیل در شرکت آکام پروفیل ۵۸ هزار تن و تعاونی فولاد علویجه ۲۰۰ هزار تن در سال است. با وجود این ظرفیت‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند. این یعنی سهمیه‌ای که به شرکت‌های زیرمجموعه تعلق می‌یابد، کفاف ظرفیت تولید را نمی‌دهد و نمی‌توانیم بیش از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود را فعال کنیم. حتی نمی‌توانیم مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین کنیم زیرا عرضه‌ها به گونه‌ای نیست که بتوان ورق را از بازار آزاد تهیه کرد.

وی اذعان کرد: مجوز واردات ورق گرم به شرکت‌های متقاضی به صورت مستقل داده نمی‌شود و اگر واردات هم صورت گیرد، این امر تنها توسط فولاد مبارکه انجام می‌شود که به صورت تلفیقی محصولات تولیدی و وارداتی خود را در بورس کالا عرضه می‌کند. لازم به ذکر است که واردات ورق با توجه به مسائلی همچون نرخ ارز، مالیات بر ارزش افزوده، کرایه حمل و حقوق ورودی گمرک صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل زمانی با اشاره به توانایی شرکت‌های زیرمجموعه در زمینه محصولات لوله و پروفیل، مطرح کرد: توانایی تولید انواع محصولات پروفیل و لوله را داریم. در این رابطه، در تعاونی فولاد علویجه می‌توانیم بالغ بر ۴۰ نوع لوله صنعتی، ده‌ها نوع پروفیل مستطیلی، انواع قوطی‌های مربع، پروفیل‌های باز و پروفیل‌های در و پنجره را تولید کنیم. ضخامت ورق‌ها برای تولید این محصولات نیز بازه کمتر از یک میلی‌متر تا حدود چهار میلی‌متر را شامل می‌شود. تولید لوله و پروفیل تا سایز چهار اینچ انجام می‌شود.

برخی مواد اولیه استاندارد نیستند

زمانی با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل، اظهار کرد: مشکلات تامین نقدینگی باعث می‌شود تولیدکنندگان نتوانند به میزان ظرفیت خود مواد اولیه خریداری کنند. هر چند که با وجود خریداری ورق طی ماه‌های گذشته، هنوز بخشی از سهمیه به دست ما نرسیده است و تحویل بعضا با تاخیر انجام می‌شود. تولیدکننده برای خرید بعدی خود از بورس، به نقدینگی نیاز دارد که این نقدینگی از طریق تولید و فروش محصول به دست می‌آید. هنگامی که در تحویل مواد اولیه تاخیر به وجود می‌آید، تامین نقدینگی و به تبع آن، خرید مواد اولیه از بورس دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: تحویل ورق گرم از هنگام خریداری از بورس، حداقل سه ماه پس از خرید خواهد بود. ضمن اینکه در یکی دو سال اخیر شیوه عرضه چندین مرتبه تغییر کرده است. به طوری که قبلا به صورت ۱۰ درصد پیش‌پرداخت و ۹۰ درصد هنگام تحویل بود، سپس تغییر کرد و به ۱۰۰ درصد نقدی در هنگام خرید تبدیل شد. اکنون نیز خرید ورق از بورس به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد هنگام تحویل در سه ماه آینده انجام می‌شود. این یعنی خریدار باید همواره بخشی از هزینه خرید را در بانک به صورت غیر قابل برگشت سپرده‌گذاری کند تا ورق خریداری شده حداقل سه ماه بعد تحویل داده شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی آکام پروفیل زمانی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چرا از دیگر عرضه‌کنندگان ورق گرم در بورس کالا برای تامین مواد اولیه خود خریداری نمی‌کنید، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه نسبت به دیگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت‌تری تولید می‌کند و طبیعی است مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند ورق تولید شده در این شرکت را خریداری کنند.

زمانی با ذکر مثالی عنوان کرد: ورق گرم تولید شده توسط یکی از تولیدکنندگان معمولا ۰٫۱ تا ۰٫۲ میلی‌متر بیشتر از حد اعلام شده است و تولید محصول با این ورق باعث می‌شود وزن محصول نهایی نسبت به وزن محصولی که فولاد مبارکه ورق آن را تولید کرده، بیشتر باشد. بنابراین مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد لوله و پروفیلی را خریداری کند که از ورق مبارکه تولید شده است. به این مورد باید حجم ضایعات ورق سایر تولیدکنندگان را نیز اضافه کرد که به مراتب بیشتر از میزان ضایعات ورق فولاد مبارکه است. در همین حال محصولات شرکت‌های ما کیفیت بالایی دارد و باید از مواد اولیه استاندارد استفاده کنیم زیرا برند شرکت روی محصولات درج شده است و در بازار شناخته شده‌ هستیم؛ در نتیجه، نمی‌توانیم از مواد اولیه غیر استاندارد محصول تولید کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2519

نوشته‌های مشابه