• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

وضعیت نامشخص بازارهای مس اروپا در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 13192
  • 03 اسفند 1401 - 12:43
وضعیت نامشخص بازارهای مس اروپا در سال ۲۰۲۳
فعالان بازار مس به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم تقاضای اروپا برای فلز مس در سال 2023 آن طور که به نظر می‌رسد، نامناسب نیست؛ هرچند این بازار با مشکلاتی در آینده مواجه خواهد شد.

فعالان بازار مس به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم تقاضای اروپا برای فلز مس در سال ۲۰۲۳ آن طور که به نظر می‌رسد، نامناسب نیست؛ هرچند این بازار با مشکلاتی در آینده مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی منابع آگاه اعلام کردند که رکود اقتصادی در اروپا محتمل است. آن‌ها به تورم، قیمت انرژی و یک سری مسائل دیگر اشاره کردند که می‌تواند اقتصاد این قاره را تضعیف کند. بنابراین، با توجه به اینکه فلز مس به عنوان یکی از عوامل رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و با در نظر گرفتن نگرانی‌ها در مورد افزایش تقاضای مصرف‌کننده و رکود اقتصادی در آینده، احتمالا پریمیوم مس اروپا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گفته برخی منابع معملاتی متعدد، بازار تقاضای مس اروپا نیز در حال حاضر نسبتا محدود بوده و واردات مس روسیه در این قاره کاهش یافته است. آن‌ها اعلام کردند که این امر به دلیل حجم زیادی از مس روسیه که از قبل در انبار کشورهای اروپایی ذخیره شده بود، اتفاق افتاده که فضا را برای عرضه و انبارش این فلز محدود کرده است.

ثبت قراردادهای سالانه به سطوح بالایی رسید که ۸۵ درصد بیشتر از قراردادهای سال ۲۰۲۱ بود اما وضعیت روند تقاضا در سال ۲۰۲۳ همچنان نامشخص است. سوالی که فعالان بازار با آن مواجه هستند این است که پریمیوم بازار فیزیکی اروپا چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

عدم شفافیت در مورد روند تقاضای مس در سال ۲۰۲۳

برای همه بازارهای فلزات پایه، عدم شفافیت در مورد میزان مصرف احتمالی در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. به علاوه به سختی می‌توان تمایل به رشد مصرف در سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد. دانکن هابز، رئیس موسسه تحقیقاتی در شرکت «Concord Resources» مستقر در بریتانیا، دو سناریو ممکن را برای این بازار پیش‌بینی کرد.

اول اینکه اقتصاد اروپا ممکن است دچار رکود شود و به همین دلیل نیاز به مصرف مس کاهش یابد. وی مطرح کرد که رکود اقتصادی باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان می‌شود. اروپا و به ویژه آلمان صادرکنندگان بزرگی هستند؛ بنابراین رکود اقتصادی جهانی می‌تواند بر تامین نیازهای مس تاثیر بگذارد. ضمن اینکه اگر هدف ثبت قراردادهای بیشتری باشد، قیمت‌های مس در این سناریو کاهش می‌یابد.

سناریوی دوم، یک رکود با گستردگی کمتر را توصیف می‌کند که در آن نیاز به فلز مس بیشتر از حد انتظار است. با این حال، هابز مطرح کرد که اگر گستردگی رکود آنقدر زیاد نباشد، ممکن است مصرف‌کنندگان در مورد عرضه با محدودیت مواجه شوند و در اواخر سال نیاز به تامین منابع بیشتری از بازار فیزیکی پیدا کنند که در نتیجه پریمیوم افزایش می‌یابد.

اکثر منابع بازار معتقدند مشکلاتی وجود دارد که بر روند تقاضا تاثیر می‌گذارد. یک تحلیلگر بیان کرد که روند تقاضا در سال ۲۰۲۳ حداقل تا حدودی با ضعف روبه‌رو خواهد بود؛ اگرچه بخش‌های مرتبط با انرژی برق و برخی از بخش‌های صنعتی آسیب کمتری خواهند دید اما میزان مصرف در میان مصرف‌کنندگان نهایی و صنعت ساخت‌وساز با کاهش مواجه خواهد شد.

معامله‌گران در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت چالش‌برانگیز اقتصادی بر بازار مس در اروپا در سال ۲۰۲۳ تاثیر خواهد گذاشت. یکی از این معامله‌گران بیان کرد که اگرچه صنعت خودرو وضعیت مناسبی دارد اما وضعیت صنایع دیگر آن طور که به نظر می‌رسد، نامناسب نیست؛ هرچند بازار در شرایط عالی به سر نمی‌برد.

تاجر دوم چشم‌اندازی کمی خوش‌بینانه‌تر ارائه و بیان کرد که تقاضای خودرو در حال رشد است. همچنین صنعت لوازم الکترونیکی نیز رونق می‌یابد اما صنعت ساخت‌وساز در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد.

این معامله‌گر در ادامه تصریح کرد که اگر اتفاق خاصی نیفتد، صنایع در وضعیت مناسبی به سر خواهند برد. ما نسبت به سال ۲۰۲۳ نسبتا خوشبین هستیم.

یک منبع مطلع معتقد است به غیر از صنعت ساخت‌وساز، تقاضا در دیگر صنایع به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا باز خواهد گشت. با توجه به این موضوع، وضعیت روند تقاضا در سال ۲۰۲۳ ضعیف‌تر از وضعیت روند تقاضا در سال ۲۰۲۲ نخواهد بود.

نگرانی‌های روند عرضه همچنان برای سال ۲۰۲۳ پا برجاست

برخی از منابع مطلع، نگرانی‌های خود را در مورد روند عرضه مطرح کردند. هابز تاکید کرد که در حال حاضر بازار با محدودیتی جدی مواجه است.

یکی از معامله‌گران آگاه اعلام کرد که کاهش واردات مس روسیه به اروپا، بیش از آن چیزی است که بتوان آن را جبران کرد. وی خاطرنشان کرد که اروپا حجم زیادی از تامین منابع عرضه سنتی خود به دلیل کاهش حجم تقاضا برای مواد اولیه از روسیه با توجه به اعمال تحریم‌های تجاری علیه این کشور پس از حمله به اوکراین را از دست خواهد داد.

یکی دیگر از معامله‌گران آگاه بیان کرد که واردات مس روسیه در سال ۲۰۲۳ به بازار اروپا در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کمتر خواهد بود. معامله‌گر دیگری مطرح کرد که اقبال کمتری نسبت به قبل در رابطه با واردات مواد اولیه از روسیه در اواخر سال ۲۰۲۲ وجود دارد.

یکی دیگر از عواملی که عرضه بالقوه را محدود می‌کند، این است که انبارهای بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود نسبت به  حجم این انبارها در سال ۱۹۹۷ رسیده است. بورس فلزات لندن همیشه به عنوان آخرین راهکار مطرح بوده است و در سال‌های گذشته، مصرف‌کنندگان همیشه می‌توانستند در صورت نیاز برای تهیه فلز مورد نیاز خود به انبارهای این بورس مراجعه کنند اما امسال، این کار سخت‌تر خواهد بود.

موضوع کاهش حجم انبار بورس فلزات لندن بسیار حائز اهمیت است زیرا بر اساس منابع متعدد معامله‌گران حواله‌های فروش مس، مقادیر زیادی از مس موجود در انبارهای این بورس در اروپا از روسیه وارد شده‌اند. بر اساس آخرین داده‌های بورس فلزات لندن، حواله فروش ذخایر مس غیرقابل تحویل انبارهای این بورس نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳۶ درصد کاهش یافته است.

نگرانی‌های روند عرضه، همراه با تعدادی از عوامل دیگر مانند افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید، سطح پریمیوم سالانه مس را به طور چشمگیری افزایش داده است. موسسه «Fastmarkets» هرینه توافقی این موارد را حدود ۲۳۰ دلار در هر تن اعلام می‌کند.

ارقام مبنای سالانه شرکت‌های «Aurubis» و «Codelco» برای سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد بوده که اعداد اعلامی آن بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. همچنین به موسسه «Fastmarkets» اعلام شد که ارقام سالانه معامله‌گران نزدیک به این اعداد توافق شده است.

مایکل هلمن سورنسن، معاون ارشد تجاری در شرکت «Aurubis»، در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲ در حالی که در مورد افزایش پریمیوم‌ها صحبت می‌کرد، بیان کرد که انتظار می‌رود روند تقاضای مناسب برای مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد. با در نظر گرفتن وضعیت موجودی بسیار پایین انبارها در هر سه بورس مطرح فلزات، پیش‌بینی محدودیت در عرضه در بازار برای سال ۲۰۲۳ دور از انتظار نیست.

وی افزود که این افزایش به دلیل بالا رفتن شدید هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل همراه با روند مناسب تقاضای مورد انتظار برای مس تصفیه‌شده و محدودیت در بازار در سال ۲۰۲۳ است.

تاثیر محدودیت عرضه بر بازار فیزیکی

وضعیت محدودیت عرضه در اروپا، عدم شفافیت در روند تقاضا و افزایش قیمت‌های سالانه ثبت قراردادها، احتمالا بر بازار فیزیکی تاثیر خواهد گذاشت.

در ابتدا و پس از اینکه ارقام شرکت‌های «Aurubis» و «Codelco» برای اولین بار در بازار اعلام شد، مشارکت‌کنندکان بازار اعلام کردند که برخی ممکن است مایل باشند بیشتر نیازهای عرضه خود را از بازار فیزیکی تامین کنند. با بالا بودن قیمت‌های سالانه و پیش‌بینی رکود اقتصادی، بسیاری از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که برخی که معمولا به معاملات سالانه تکیه می‌کنند، بیشتر مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار فیزیکی تامین می‌کنند.

نکته مهم اینجاست که اگر حجم تقاضا به اندازه‌ای که برخی تصور می‌کردند کاهش پیدا کند، قیمت‌های بازار فیزیکی می‌تواند بسیار پایین‌تر از میزان ثبت‌ شده در قراردادهای سالانه برسد. در این وضعیت، مصرف‌کنندگان در صورت نیاز به فروش موادی که استفاده نکرده‌اند، نمی‌توانند ضرر وارده توسط پریمیوم را جبران کنند.

فراتر از این مورد، در تئوری، اگر قیمت‌های بازار فیزیکی کاهش پیدا کند، مصرف‌کنندگان می‌توانند در سال ۲۰۲۳ با خرید حجم بالاتر از حد معمول از مواد اولیه مورد نیاز خود، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

با این حال، در نهایت به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان به طور کلی قیمت‌های سالانه را پذیرفته‌اند. برخی معامله‌گران اعلام کردند که هیچکس نمی‌خواهد با کمبود تامین مواد اولیه مواجه شود. در عین حال مشتریان به دنبال جایگزینی بازار فیزیکی به جای معاملات سالانه نیستند. آن‌ها افزودند که علی‌رغم بحث بر سر افزایش تمرکز بر معاملات بازار فیزیکی، صحبت از این موضوع قبل از پایان سال ۲۰۲۲ خاتمه یافت.

معامله‌گری دیگری عنوان کرد که انجام این کار ارزش این ریسک را ندارد که با آن بتوان چندین دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. یک منبع آگاه از میان معامله‌گران اعلام کرد که اتکا به معاملات بازار فیزیکی، منجر به محدودیت‌های زمانی بیشتر و ثبات کمتری نسبت به معاملات سالانه می‌شود؛ به این معنا که ترس از افزایش قیمت‌ها و اتکا به انجام معاملات بازار فیزیکی بعید است که تحقق یابد.

با این حال، این منابع آکاه خاطرنشان کردند که تراز توافقات سالانه در مقایسه با معاملات بازار فیزیکی، احتمالا اندکی به سمت بازار فیزیکی تغییر می‌کند. البته فقط به این دلیل که مصرف‌کنندگان به دلیل نگرانی‌های روند تقاضا، حجم کمتری از مواد مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند.

در اولین جلسه قیمت‌گذاری در روز ۱۰ ژانویه سال ۲۰۲۳،  موسسه «Fastmarkets» پریمیوم مس کاتد گرید A با شرط تحویل به بنادر آلمان را ۱۶۰ تا ۱۹۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلاری در هر تن در جلسه قیمت‌گذاری قبلی کاهش را نشان داد. این افزایش قیمت‌گذاری به دلیل اظهار نظر فعالان بازار در مورد تاثیرات معاملات سالانه جدید بود.

موسسه «Fastmarkets» در همان روز پریمیوم کاتد مس گرید A با شرط تحویل محصول در گمرک بندر «Leghorn» ایتالیا را ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد اما این پریمیوم می‌تواند به ۲۰۰ دلار در هر تن هم برسد زیرا در حال حاضر یک وضعیت بلاتکلیفی در بازار وجود دارد.

موسسه «Fastmarkets» در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ پریمیوم کاتد مس گرید A با شرط تحویل محصول در گمرک بندر روتردام هلند را ۵۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۲ بدون تغییر بود.

یکی از منابع آگاه در میان معامله‌گران خاطرنشان کرد: از آنجایی که حجم معاملات سالانه تا سال ۲۰۲۳ بسیار افزایش یافته است، بسیاری از فعالان بازار به دنبال راهی برای تامین نیازهای خود برای سه ماهه اول ۲۰۲۳ هستند؛ به این امید که نیازی به متوسل شدن به بازار فیزیکی نداشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13192

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.