• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

وضعیت نامشخص تعرفه ذوب و پالایش کنسانتره مس آسیایی

  • کد خبر : 12549
  • 24 بهمن 1401 - 10:37
وضعیت نامشخص تعرفه ذوب و پالایش کنسانتره مس آسیایی
تقاضای قاره آسیا برای کنسانتره مس در سه‌ ماهه اول سال 2023 کاهش خواهد یافت؛ چراکه چندین کارخانه ذوب منطقه‌ای تحت عملیات تعمیر و نگهداری هستند. این در حالی است که انتظار می‌رود مقدار تولید کنسانتره مس تمیز نسبت به میزان مصرف کاهش یابد و موجب کاهش تعرفه‌های تصفیه و پالایش شود.

تقاضای قاره آسیا برای کنسانتره مس در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت؛ چراکه چندین کارخانه ذوب منطقه‌ای تحت عملیات تعمیر و نگهداری هستند. این در حالی است که انتظار می‌رود مقدار تولید کنسانتره مس تمیز نسبت به میزان مصرف کاهش یابد و موجب کاهش تعرفه‌های تصفیه و پالایش شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Platts»، به گفته منابع بازار، واحد‌های ذوب بزرگ ژاپن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تحت عملیات تعمیر و نگهداری قرار خواهند گرفت. این واحد‌ها اعلام کردند که شرکت چینی «Daye Nonferrous» ظرفیت تولید خود را از ماه مارس تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۶۰۰ هزار تن در سال ارتقا خواهد داد.

برخی از واحدهای ذوب در چین نیز در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ با مشکلاتی در خط تولید مواجه شدند که منجر به کاهش تقاضا در بازار فیزیکی و افزایش موجودی انبارها شد. در عین حال، عرضه کافی کنسانتره مس تمیز حمل‌شده از طریق جاده‌ها، فروش کنسانتره‌های مس تمیز استاندارد در بازار فیزیکی را تحت فشار قرار داد.

کشور چین طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره مس از قزاقستان وارد کرد که ۸۱٫۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. قزاقستان، سومین صادرکننده بزرگ کنسانتره مس به چین در سال ۲۰۲۲ بود که نسبت به رتبه پنجمی خود در سال ۲۰۲۱ نزدیک به دو پله این جایگاه را ارتقا داد. هم‌زمان، چین ۱٫۲ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مغولستان به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ به چین در سال ۲۰۲۲ وارد کرد.

داده‌های موسسه «Platts» نشان داد که تعرفه ذوب روزانه کنسانتره مس تمیز این موسسه در روز ۹ نوامبر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد یک ساله خود بعنی ۹۰ دلار و ۸۰ سنت در هر تن با شرط تحویل در انبارهای گمرک چین رسید که نسبت به روز سوم ژانویه ۲۰۲۲، ۵۲ درصد افزایش را نشان داد. در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۳، تعرفه ذوب کنسانتره مس تمیز روزانه موسسه «Platts» به ۸۲ دلار و ۶۰ سنت در هر تن رسید.

روند کاهشی تعرفه ذوب و پالایش در بازار فیزیکی از اواسط نوامبر سال ۲۰۲۲ آغاز شد که به دلیل مسدود شدن جاده در معدن «Las Bambas» کشور پرو و تاخیر در حمل‌نقل از معدن مس «Escondida» شیلی به دنبال ایجاد ترافیک وسایل نقلیه حمل بار در بندر بود. همچنین اعتراضات سراسری در کشور پرو در ماه‌های دسامبر ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ نیز بر حمل و نقل داخلی کنسانتره مس منطقه‌ای تاثیر گذاشت.

علاوه‌براین، شنیده شد که حجم خرید در بازار فیزیکی از چندین واحد ذوب در چین نیز در اواخر سال ۲۰۲۲ به دلیل تغییرات ناگهانی در برنامه تولید افزایش یافت.

تعرفه ذوب و پالایش در بازار فیزیکی در روز ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ به ترتیب به پایین‌ترین حد خود در یک ماه اخیر یعنی ۸۳ دلار و ۹۰ سنت در هر تن و ۸٫۳۹ سنت در هر پوند رسید.

کاهش حجم معاملات در بازار فیزیکی در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲

حجم معاملات بازار فیزیکی در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ چراکه واحدهای ذوب در مواجهه با افزایش هزینه‌های تامین مالی، کنترل موجودی ذخایر انبارها در پایان سال ۲۰۲۲ و افزایش تعرفه ذوب و پالایش به دلیل کاهش حجم تقاضا از سوی واحدهای ذوب، از حضور در بازار فیزیکی اجتناب کردند.

موسسه «Platts» در مجموع حجم معاملات در بازار در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را حدود ۹۹۰ حدود هزار تن در مقایسه با مجموع حجم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن معاملات در سه‌ ماهه سوم سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

حجم معاملات واحدهای ذوب در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به دلیل افزایش نیازها در پی وجود مشکلات در روند عرضه و طولانی شدن مذاکرات عقد قراردادهای سالانه، حجم تقاضا برای محموله‌ها‌ در بازار فیزیکی را افزایش داد.

بررسی موسسه «Platts» نشان داد که ۷۰ درصد معاملات در بازار فیزیکی توسط واحدهای ذوب طی سه‌ ماهه چهارم ۲۰۲۲ انجام شده است که در مقایسه با سهم ۴۹ درصدی این واحدها نسبت به سه‌ ماهه سوم ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

کاهش تقاضا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ هم‌زمان با محدودیت در عرضه

در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که جو بازار فیزیکی متفاوت باشد. به علاوه حجم تقاضا از سوی واحدهای ذوب بزرگ محدود خواهد شد. این در حالی است که تولیدکنندگان در آمریکای جنوبی حجم ظرفیت تولید فصلی خود را کاهش می‌دهند.

چندین واحد ذوب در شمال چین ادعا کردند که قبل از ماه آپریل ۲۰۲۲ تقاضایی وجود نداشته اما همچنان حجم تقاضا برای حمل کالا از طریق جاده‌ها بسیار بالا است.

در حالی که حجم عرضه در کوتاه‌مدت تحت تاثیر اختلالات در روند تولید و حمل‌ونقل در آمریکای جنوبی قرار گرفته است، ارزیابی تاثیر درازمدت آن دشوار خواهد بود.

انسداد جاده‌های اطراف معدن «Las Bambas» در پرو و ناآرامی‌های سیاسی اخیر در این کشور نیز بر نگرانی‌های روند عرضه در سال ۲۰۲۳ افزوده است.

علاوه‌براین، دولت پاناما و شرکت «First Quantum» هنوز در مورد عقد قرارداد جدید تولید از معدن مس «Cobre Panama» به توافق نرسیده‌اند و به همین دلیل چشم‌انداز بازار هنوز در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. از این معدن در سال ۲۰۲۲ بین ۳۴۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تن مس تولید شد.

در همین حال، پروژه فاز دو «Quebrada Blanca» شیلی که انتظار می‌رود اولین محموله کنسانتره آن در ماه مارس ۲۰۲۳ صادر شود، موجب افزایش حجم عرضه از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به بعد می‌شود.

وجود اختلالات اخیر در معدن مس «Cobre Panama»، باعث کاهش تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی شد. با این حال انتظار می‌رود که تعرفه ذوب در بازار فیزیکی به دلیل حجم زیاد مازاد کنسانتره در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کاهش شدیدی را تجربه نکند.

وانگ رولین، تحلیلگر ارشد در موسسه «Platts» عنوان کرد که سطوح بالای موجودی انبارها در واحدهای ذوب مس چین و همچنین حجم عرضه کافی کنسانتره تحت قراردادهای بلندمدت این موضوع را تایید می‌کند. با این اوصاف، توجه به نظارت به منظور جلوگیری از افزایش این اختلالات مهم به نظر می‌رسد.

نوسانات پریمیوم واردات کاتد مس

در بازار فلزات، پریمیوم واردات برای کاتد مس در روز ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ به بالاترین میزان یک ساله خود بعنی ۱۴۶ دلار در تن رسید. البته محدودیت تامین حجم تقاضای داخلی و کمبود حجم قراضه‌ها، موجب رسیدن پریمیوم واردات برای کاتد مس به بالاترین میزان ۶ ماهه یعنی ۳۷ دلار در هر تن در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ شد.

این روند نزولی به دلیل کاهش ارزش یوان در برابر ارزش دلار آمریکا، کاهش حجم تقاضا در فصل زمستان، افزایش هزینه‌های تامین مالی و افزایش حجم عرضه بود.

در جانب عرضه نیز واحدهای ذوب در چین حجم ظرفیت تولید خود را در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ افزایش دادند. در همین رابطه خط تولید جدید شرکت

«Daye Nonferrous» با ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی در اکتبر سال ۲۰۲۲ آغاز به کار کرد و شرکت «Tongling Nonferrous» ظرفیت تولید خود را در سه‌ ماهه چهارم ۲۰۲۲ در حالی افزایش داد که سهمیه‌بندی و محدودیت‌های برق به آرامی در سراسر چین در حال کاهش بود.

به طور هم‌زمان، حجم واردات کاتد مس به چین بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت؛ چراکه بازتر شدن پنجره آربیتراژ در کاهش قیمت‌های مس بورس فلزات لندن تاثیرگذار بود که همین امر به کاهش محدودیت موجودی انبار داخلی چین کمک کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه «Platts»، اگرچه انتظار می‌رود حجم تقاضای کاتد مس چین در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱٫۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یابد اما بر اساس پیش‌بینی‌های این موسسه، مصرف‌کنندگان نهایی اعلام کردند که این امر منجر به افزایش پریمیوم کاتد و همچنین کاهش تمایل به عقد قراردادهای سالانه خواهد شد.

شرکت «Codelco» برای عقد قراردادهای سالانه سال ۲۰۲۳ پریمیوم ۱۴۰ دلار در هر تن به چین و ۲۳۵ دلار در هر تن به اروپا را پیشنهاد داد که به ترتیب ۳۳٫۳ درصد و ۸۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برخی از معامله‌گران بزرگ اعلام کردند که به دلیل نگرانی از این افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید نمی‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12549

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.