• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز:

وعده‌ها برای «جهش تولید»، نباید فقط در حد شعار باقی بماند

  • کد خبر : 5391
  • 12 شهریور 1399 - 12:37
وعده‌ها برای «جهش تولید»، نباید فقط در حد شعار باقی بماند
مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز گفت: برای توسعه هر صنعتی لازم است دولت به وظیفه حمایتی خود عمل کند اما مشخص نیست که دولت چه ملاکی برای حمایت خود از تولیدکنندگان به خصوص در شرایط بحرانی دارد. تولیدکنندگان تنها در حال تلاش هستند که بتوانند با حفظ سرمایه مالی و نیروی انسانی خود از بحران اقصادی فعلی عبور کنند که بعد از آن بتوانند با جبران خسارات گذشته که بخشی از آن ناشی از شیوع ویروس کرونا است، نقدینگی خود را به میزان مورد توقع برسانند.
مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز گفت: برای توسعه هر صنعتی لازم است دولت به وظیفه حمایتی خود عمل کند اما مشخص نیست که دولت چه ملاکی برای حمایت خود از تولیدکنندگان به خصوص در شرایط بحرانی دارد. تولیدکنندگان تنها در حال تلاش هستند که بتوانند با حفظ سرمایه مالی و نیروی انسانی خود از بحران اقصادی فعلی عبور کنند که بعد از آن بتوانند با جبران خسارات گذشته که بخشی از آن ناشی از شیوع ویروس کرونا است، نقدینگی خود را به میزان مورد توقع برسانند.

حبیب‌اله کوچک‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم کاران البرز در مهر ماه سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسیده است و در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی، چدنی و همچنین تولید قطعات خودرو فعالیت دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و جهش قیمت مواد اولیه که متاثر از افزایش نرخ ارز است، شرکت با ۴۰ درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند.

کوچک‌نیا ادامه داد: ماده اولیه اصلی شرکت، شمش آلومینیوم بوده که پیش‌تر آن را از شرکت آلومینیوم ایران خریداری می‌کردیم، اما در حال حاضر از منابع مختلف دیگری مواد اولیه خود را تامین می‌کنیم. باید توجه داشت که شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور مطابق با استاندارهای جهانی فعالیت می‌کنند و محصولاتی که در بازار عرضه می‌کنند، از کیفیت‌ بسیار بالایی برخوردار است که موجب هیچ‌‌گونه کاستی در کیفیت تولید و محصول ما در طی این سال‌ها نشده است.

عدم حمایت از تولیدکنندگان در دوران شیوع کرونا

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا علاوه بر آنکه تبعات منفی برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده، هزینه‌های دیگری را نیز به واحدهای تولیدی تحمیل کرده است. شرکت‌ها برای حفظ فعالیت و تامین سلامتی کارکنان خود، باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به طور مرتب ورودی‌ها، خروجی‌ها و سطوح کارگاه‌ها را ضدعفونی و گندزدایی کنند. این فرآیند به ظاهر ساده هزینه‌های اضافی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند و به نوعی باعث کاهش نقدینگی شرکت‌ها می‌شود.

کوچک‌نیا اضافه کرد: همچنین شیوع ویروس کرونا باعث شده است تعداد جلسات با مشتریان و تامین‌کنندگان شرکت به حداقل برسد و به این ترتیب نمی‌توانیم آن‌‌طور که باید به مذاکرات خود با این شرکت‌ها بپردازیم.

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز در پاسخ به سوال خبرنگار فلزات آنلاین در ارتباط با جبران خسارت و یا احتمال برگشت هزینه‌های صرف شده طی این مدت، بیان کرد: به هیچ عنوان هزینه‌ها و خسارات تحمیل شده به شرکت در طی این مدت به شرکت برگشت داده نخواهد شد و در این رابطه هیچ‌گونه حمایتی از سوی نهادهای دولتی تاکنون صورت نگرفته است. تولیدکنندگان تنها در حال تلاش هستند که بتوانند با حفظ سرمایه مالی و نیروی انسانی خود از این بحران عبور کنند که بعد از آن بتوانند با جبران خسارات گذشته، نقدینگی خود را به میزان مورد توقع برسانند.

حفظ نیروی انسانی در شرایط بحرانی

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز با اشاره به عمل نکردن دولت به نقش حمایتی خود، عنوان کرد: ابتدای سال جدید دولت دستور‌ داد که تمام کارخانه‌ها موظف هستند کارکنان خود را حفظ کنند و حقوق را کامل پرداخت کنند و در این صورت دولت به ‌آن‌ها تسهیلات ارائه می‌کند. بعد‌ از مدتی لیستی از تعداد کمی شرکت منتشر شد که مشمول دریافت تسهیلات هستند. مشخص نیست که دولت چه ملاکی برای حمایت خود از تولیدکنندگان به خصوص در شرایط بحرانی دارد و چگونه برخی از شرکت‌ها با هیچ‌گونه چالشی در مسیر بروکراسی‌های اداری نمی‌شوند؟!

کوچک‌نیا اضافه کرد: با دستور دولت، ما نیروی انسانی شاغل در کارخانه را حفظ کرده و در حقوق دریافتی مضایقه‌ای نکردیم. از ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۹۸ و همزمان با شیوع ویروس‌کرونا در سطح کشور، کارخانه را تعطیل کردیم تا بتوانیم سلامت ‌کارکنان را حفظ کنیم و در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال جاری فعالیت کارخانه را مجدد از سر گرفتیم. در این دو ماه تعطیلی، تمام کارمندان، حقوق مازاد دریافت کردند و هیچ‌گونه تعدیل نیرویی صورت نگرفت. به این ترتیب، ما نیز مشابه بسیاری از تولیدکنندگان در انجام به تعهدات خود نسبت به قوانین و نیروی انسانی کوتاهی نکردیم.

تنها به حفظ و تداوم تولید امید داریم

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز در ارتباط با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت اذعان کرد: ما در سال گذشته سعی کردیم در جهت توسعه، ظرفیت یکی از واحدها را افزایش‌ دهیم و هزینه‌های زیادی را هم در این خصوص صرف کردیم اما متاسفانه با شرایط بحرانی که ایجاد شده است، تنها به حفظ وضعیت کنونی امید داریم و امکان افزایش ظرفیت تولید برای مجموعه وجود ندارد.

وی در خصوص وضعیت بازار صنعت آلومینیوم، یادآور شد: در کشور متاسفانه همه‌ چیز بستگی به نوسانات نرخ ارز دارد. به‌عبارت دیگر، قیمت‌ محصولات با افزایش نرخ‌ ارز بالا می‌رود اما با کاهش نرخ ارز، نزول پیدا نمی‌کند! سال گذشته مواد اولیه آلومینیوم با قیمت ۲۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برای صنایع آلومینیومی به‌ راحتی قابل دسترسی و تامین بود، اما در سال جاری با جهش قیمت شمش آلومینیوم به بیش از ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، تولیدکنندگان محصول آلومینیومی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و قدرت خرید آن‌ها کاهش یافته است.

کوچک‌نیا در ادامه گفت: رکود صنعت موجب تضعیف شدن نظام اقتصادی کشور می‌شود. پایه حقوق وزارت کار متاسفانه پاسخ‌گوی نیاز کارگران نیست و درخواست مساعده در شرکت‌ها افزایش یافته و بار این نابسامانی بر دوش کارفرمایان است.

بازار نامتوازن آلومینیوم

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز اظهار کرد: مسئولین باید تلاش کنند تا «جهش تولید» فقط در حد شعار باقی نماند و محقق شود. باید نگاه مسئولین در جهت سامان‌بخشی به وضعیت بازار باشد تا مسیر تولید به خصوص برای بخش خصوصی تسهیل شود. بازار آلومینیوم گرفتار عدم تعادل در عرضه و تقاضا است؛ به گونه‌ای که در زمان افزایش قیمت‌ها برخی شرکت‌ها میزان عرضه خود را کاهش می‌دهند تا روند افزایشی به ثبات برسد و متضرر نشوند اما کاهش میزان عرضه مشکلات عدیده‌ای را برای مصرف‌کنندگان محصول مورد نظر ایجاد می‌کند به خصوص در شرایطی که این محصول، میانی تلقی شود. تولیدکنندگانی که در شرایط کاهش عرضه با کمبود مواد اولیه مواحه می‌شوند، برای حفظ تولید خود متوسل به بازار آزاد و دلالان می‌شوند که این نیز هزینه‌های تولید را برای آن‌ها افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5391
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه