• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

پایان یک‌باره روند صعودی قیمت فولاد زنگ‌نزن

  • کد خبر : 11019
  • 05 بهمن 1401 - 8:22
پایان یک‌باره روند صعودی قیمت فولاد زنگ‌نزن
با ورود به ماه دسامبر 2022 که قیمت پرمعامله‌ترین قراردادهای آتی فولاد زنگ‌نزن در یک روند صعودی ثابت قرار داشت، روز جمعه 16 دسامبر 2022 به طور ناگهانی تغییر کرد و روند نزولی به خود گرفت.

با ورود به ماه دسامبر ۲۰۲۲ که قیمت پرمعامله‌ترین قراردادهای آتی فولاد زنگ‌نزن در یک روند صعودی ثابت قرار داشت، روز جمعه ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ به طور ناگهانی تغییر کرد و روند نزولی به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، قیمت فولاد زنگ‌نزن در روز ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ برای دومین روز متوالی افت شدیدی را تجربه کرد. پس از پایان روز معاملاتی جمعه ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲، قیمت آن ۳٫۲ درصد کاهش یافت و در نهایت قیمت آن در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۴٫۷۸ درصد کاهش پیدا کرد.

در مقایسه با پایان ماه نوامبر ۲۰۲۲، موجودی انبار فولاد زنگ‌نزن بازرگانان در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت. در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۲، حجم عرضه و تقاضا ممکن است بیشتر کاهش یابد. در سمت عرضه نیز کارخانجات فولادسازی ممکن است به کنترل سرعت محموله‌های وارداتی در بازار فیزیکی ادامه دهند. در سمت تقاضا نیز بهبود معاملات در بازار فیزیکی در نیمه اول دسامبر ۲۰۲۲ ممکن است باعث افزایش حجم سفارش‌ها در نیمه دوم ماه شود. بنابراین از حجم معاملات کاسته می‌شود و ممکن است روند افزایش ذخایر در موجودی‌های انبار بازرگانان ادامه داشته باشد.

بر اساس برآوردهای موسسه «SMM»، مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ حدود دو میلیون و ۸۸۰ هزار تن بود که ۶٫۶۷ درصد نسبت به ماه گذشته و ۹٫۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن سری ۲۰۰ با ۴٫۰۸ درصد کاهش، به ۹۸۷ هزار تن رسید. همچنین مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن سری ۳۰۰ با ۷٫۵۲ درصد کاهش، به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسید. به علاوه مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن سری ۴۰۰ با ۳٫۵۵ درصد افزایش به ۴۴۰ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

در ماه نوامبر ۲۰۲۲، مقدار تولید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن داخلی چین در مقایسه با ماه اکتبر تا حدودی افزایش یافت. در میان آن‌ها، مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن سری ۲۰۰ و ۳۰۰ به طور قابل‌توجهی کاهش یافت در حالی که مقدار تولید فولاد زنگ‌نزن سری ۴۰۰ اندکی افزایش پیدا کرد. با این حال بیشترین معاملات فولاد زنگ‌نزن سری ۲۰۰ در ماه نوامبر ۲۰۲۲ انجام شد. هم‌ زمان، موجودی درون کارخانه‌ای شرکت‌های فولادسازی و موجودی انبار بازرگانان در بازار فیزیکی افزایش یافت. از سوی دیگر، بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی فرایند تعمیر و نگهداری را آغاز کردند و حجم تولید  خود را نسبت به قبل کاهش دادند.

اگرچه ظرفیت تولید کارخانه‌های فولادسازی تازه راه‌اندازی شده افزایش یافت اما بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی در نیمه دوم ماه نوامبر ۲۰۲۲ به دلیل هزینه‌های بالای مواد اولیه مختلف و کاهش حجم تقاضای صنایع پایین‌دستی، حجم تولید خود را کاهش دادند. بنابراین، مجموع تولید ماهانه فولاد زنگ‌نزن سری ۳۰۰ همچنان کاهش یافت.

در ماه دسامبر ۲۰۲۲، حجم کل تولید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن در سراسر چین ممکن است کمی نسبت به ماه گذشته افزایش یابد. با توجه به بازیابی روند سوددهی و حجم معاملات در بازار فیزیکی، ممکن است فرایند تولید فولاد زنگ‌نزن سری ۳۰۰ از سر گرفته شود. علاوه‌براین، سیاست‌های پیشگیری و کنترل بیماری کرونا به تدریج در نقاط مختلف کشور چین کاهش می‌یابد.

به این ترتیب، شرکت‌ها در فرایند نهایی در برخی مناطق ممکن است اقدام به پیش‌خرید کنند و ساخت برخی از پروژه‌های زیرساختی بزرگ نیز ممکن است به تدریج آغاز شود. در عین حال روند تحویل محموله‌های مورد تقاضا و رساندن آن به دست مصرف‌کنندگان نهایی به تدریج در حال انجام شدن است. در کل، حجم عرضه فولاد زنگ‌نزن ممکن است در ماه دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یابد. در میان بهبود حجم تقاضا و کاهش هزینه‌ها، موسسه «SMM» معتقد است که قیمت فولاد زنگ‌نزن در دسامبر ۲۰۲۲  به ثبات خواهد رسید.

سطح کلان بازار:

پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که نرخ بهره در سال آینده میلادی بیشتر افزایش خواهد یافت. بر همین اساس کاهش حجم ماهانه خرده‌فروشی، حجم تولید صنعتی و حجم تولید در ایالات متحده آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲ فراتر از انتظارات بود.

بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز نرخ بهره خود را افزایش دادند که این موضوع بر روی قیمت کالاها تاثیر منفی می‌گذارد. با کاهش سیاست‌های پیشگیری و کنترل همه‌گیری بیماری کرونا در چین، تعداد مبتلایان به این ویروس در بسیاری از مناطق این کشور افزایش یافت که این اتفاق موجب شد میزان مصرف فولاد زنگ‌نزن در چین کاهش یابد.

از نظر هزینه، قیمت چدن نیکل پر عیار افزایش یافت. در عین حال موجودی ذخایر انبار کارخانه‌های تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن در حال حاضر در وضعیت مناسبی به سر می‌برند. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن با افزایش قیمت چدن نیکل پرعیار مخالفت کردند. با توجه به کاهش موجودی ذخایر انبارها و افزایش هزینه‌ها، انتظار می‌رود که قیمت فولاد زنگ‌نزن در کوتاه‌مدت با کاهش قیمت مواجه شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11019

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.