• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

میدکو در مسیر توسعه و رشد پایدار

  • کد خبر : 20134
  • 09 خرداد 1402 - 9:58
میدکو در مسیر توسعه و رشد پایدار
شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به عنوان یک بنگاه اقتصادی موفق و کارآمد، همواره در مسیر رشد و توسعه پایدار طی سال‌های فعالیت خود گام برداشته است.

شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به عنوان یک بنگاه اقتصادی موفق و کارآمد، همواره در مسیر رشد و توسعه پایدار طی سال‌های فعالیت خود گام برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بدون شک هر شرکت و مجموعه اقتصادی به دنبال بهبود شرایط خود بوده و همین امر باعث شده است تا در این زمینه شاهد صرف هزینه و زمان بسیاری باشیم؛ این در حالی است که با بررسی آمارها پی خواهید برد که درصد بالایی از رشدها، تنها مقطعی بوده‌اند. حال آنکه هر برند باید به دنبال حفظ نتایج در درازمدت باشد تا بهترین شرایط ممکن را ایجاد کند. در این زمینه لازم است تا با مفهوم رشد پایدار آشنا شد که امروزه مورد توجه تمامی حوزه‌ها قرار گرفته است. رشد پایدار، اصول و شرایطی دارد و یکی از سوژه‌های داغ محل بحث و بررسی متخصصان در سراسر دنیاست. در این گزارش به چهار مورد از مولفه‌های رشد پایدار و میزان توجه و اهتمام به آن‌ها در شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) را به عنوان یک نمونه مثبت و موفق اشاره شده است.

توجه جدی به سرمایه‌گذاری بر استعدادها

در یک مفهوم کلی، رشد پایدار به شرایطی اطلاق می‌شود که در کنار تامین نیاز حال حاضر، نگاهی به آینده هم داشته باشیم. در این رابطه، سرمایه‌‎گذاری بر روی استعدادها باعث خواهد شد که نه تنها استخدام‌‎های مقرون به صرفه‌تری را داشته باشید بلکه در آینده بتوانید تیمی متشکل از بهترین‌های حوزه خود را تشکیل دهید. تصور اشتباه در رابطه با این موضوع، یکسان قرار دادن آن با جوان‌گرایی است. در واقع ظرفیت رشد، ارتباطی به سن افراد ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که صرفا استخدام چنین افرادی کافی نبوده و باید سرمایه‌گذاری لازم برای رشد آن‌ها را هم انجام داد. این موضوع در ابتدا ممکن است هزینه‌بر تلقی شود. با این حال نباید فراموش کرد که این اقدام، سرمایه‌گذاری برای آینده شرکت خواهد بود و با بازنگری در هزینه‌های موجود، بدون شک می‌توان بودجه لازم برای آن را فراهم ساخت. همچنین متخصصان امر توصیه می‌کنند که شدت تغییرات بیش از حد زیاد نباشد. در واقع این موضوع می‌تواند باعث شود که تا چند ماه، عملکرد شرکت افت شدیدی را پیدا کند. به همین خاطر شرکت باید به تعادلی میان کارمندان باسابقه و افراد مستعد رشد دست پیدا کند.

شرکت میدکو بنا بر اعلام مدیران و همین طور به اذعان کارکنان، مراحل پیچیده و تخصصی را برای جذب نیروهای مستعد و کارآمد در دستور کار دارد. مدل‎‌های ارزیابی برای جذب و استخدام نیرو در میدکو شدیدا مبتنی بر کارآمدی و تخصص بوده و نگاه به مهارت‌های قابل رشد افراد از سنجه‌های اولویت‌دار میدکو در مسئله انتخاب و جذب نیرو است. مهم‌تر از آن اما همان طور که در بالا اشاره شد، سرمایه‌گذاری جهت رشد نیرو‌های جذب شده است که در این مورد نیز میدکو به بهترین شکل تلاش دارد تا با برگزاری دوره‌های ارزیابی استاندارد و منظم نیازهای آموزشی، پتانسیل رشد کارکنان را به خوبی تحلیل کند و سپس طی فرایندی برنامه‌ریزی شده و استاندارد، کارکنان را در جهت آموزش و یا قرار گرفتن در فرایند‌هایی برای بهره‌وری هرچه بیشتر و شکوفا شدن همه استعدادها و پتانسیل‌های مرتبط  سوق دهد.

غافل نشدن از ترندهای حوزه تکنولوژی

تکنولوژی کمک کرده است تا امکان انجام کارها در مدت زمان کمتر و با سهولت به مراتب بالاتر امکان‌پذیر باشد. در این زمینه یک شرکت موفق جهت رشد پایدار، باید ترندها را بررسی کرده و به دنبال جدیدترین آن‌ها باشد. این موضوع باعث خواهد شد تا توان بالاتری بر اساس نیاز روز کسب کند. همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که ترندها، بیانگر تغییرات احتمالی در آینده هستند و عدم توجه به آن‌ها، باعث خواهد شد تا مجموعه مورد نظر آمادگی لازم برای بازار به شدت متغیر حال حاضر را نداشته باشد. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که ترندها تنها در زمینه تکنولوژی کاربردی نبوده و در حوزه های متعدد دیگری نظیر بازاریابی نیز تاثیر فوق العاده‌ای را دارد.

این شاخص یکی از نقاط قوت و مورد اهتمام جدی شرکت میدکو بوده و هست؛ تا جایی که این هلدینگ دست به تاسیس شرکت دانش‌بنیان پژوهش و نوآوری فرتاک ایرانیان و همچنین شرکت مدیریت ساخت تجهیزات معادن و صنایع معدنی ایرانیان (ایمیکو) زده است. در بخشی از معرفی شرکت فرتاک آمده است: فرتاک همواره تلاش دارد تا چشم‌انداز و ماموریت خود را با هدف رشد و توسعه نوآوری‌های فرایندی و فناوری‌محور در حوزه صنایع معدنی، با تکیه بر دانش نخبگان و بهره‌مندی حداکثری از تخصص خبرگان صنعت در این حوزه پایه‌ریزی کند. همچنین ایمیکو نیز خود را این چنین معرفی می‌کند: ایمیکو یک شرکت مدیریت ساخت در حوزه معدن و صنایع معدنی است که با هدف یکپارچه‌سازی و مدیریت دانش و انتقال تکنولوژی در چهار حوزه احداث کارخانجات، احداث سیستم‌ها، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات و ساخت قطعات پا به عرصه صنعت گذاشته است. انتقال تکنولوژی در همه سطوح چهارگانه در حوزه معدن و صنایع معدنی، جذب و رسوب آن در ایمیکو و سپس به‌کارگیری آن در انجام پروژه‌های آتی، از دیگر اهداف اصلی تاسیس این شرکت است. همان طور که ملاحظه شد، هر دو این شرکت‌ها اختصاصا ایجاد شده‌اند تا میدکو همواره در حوزه ارتقای تکنولوژی همگام با ترند‌های روز گام بردارد و از این نظر از رشد پایدار عقب نماند.

در نظر گرفتن همه ریسک‌های احتمالی

این امر که طرح‌های خود را صرفا از یک زاویه تحلیل نکنید، کمک خواهد کرد تا ریسک‌های احتمالی را شناسایی و از بروز مشکلات جلوگیری کنید. در واقع مشکل بزرگ در این بخش، عدم توجه به تاثیر اقدامات در آینده است. برای مثال، مدیران تنها عدم بروز مشکل در دو سال آینده را بررسی می‌کنند و در بسیاری از موارد شاهد بروز یک فاجعه در درازمدت هستیم. این امر در حالی است که اقدامات امروز، نباید آینده شرکت را به خطر بیندازد. با این دیدگاه مجموعه مورد نظر می‌تواند نسبت به اصول محیط زیست که امروزه مورد توجه جهانی قرار گرفته است نیز توجه لازم را داشته باشد. در واقع حتی اگر یک اقدام منجر به رشد شرکت شود اما در درازمدت آثار مخرب زیادی را به همراه داشته باشد، باید کنار گذاشته شود. در این زمینه می‌توان افرادی را استخدام کرد تا پیامدهای احتمالی از زاویه‌های مختلف را بررسی و به شرکت در اتخاذ سیاست ها کمک کنند. با چشم‌اندازی که به اصول رشد پایدار توجه دارد، بدون شک مشکلات کمی پیش روی شرکت خواهد بود.

در این زمینه شرکت میدکو با تشکیل کمیته‌های تخصصی مربوط به توسعه پایدار، از مدت‌ها پیش اقدامات گسترده‌ای را کلید زده است. همچنین پروژه‌های صنعتی مهمی مانند واحد خنک‌سازی کک متالورژی به روش خشک (cdq) در جهت کاهش آلودگی هوا، پروژه استحصال آب از باطله کنسانتره (دیواترینگ) و همچنین پروژه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری زرند در جهت حفظ منابع آبی و حفاظت از محیط زیست طبیعی و ابداع تکنیک تانک بایولیچینگ و ایجاد شیوه‌ای نوین از استحصال مس توسط باکتری‌های زیستی، بخشی از اقدامات مهم میدکو در راستای در نظر گرفتن همه ریسک‌های احتمالی و نگاه جدی به رشد و توسعه پایدار بوده است.

توجه به مسئله هک رشد

در یک تعریف ساده، هک رشد به معنای تجربه سریع شیوه‌های کارآمد است. این موضوع که تمرکز شرکت بر روی رشد حداکثری باشد،مجموعه  را به سمت نوآوری و امتحان کردن روش‌های جدید سوق می‌دهد که خود نتایج فوق‌العاده ای را به همراه دارد. با توجه به سرعت بالایی که ایجاد می‌شود، طبیعی است که حتی در صورت بروز مشکل، بتوان بازیابی و تغییرات لازم را اعمال کرد.

در همین راستا شرکت میدکو بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، از قبل پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و سازوکار اجرایی آن را به وجود آورده است. در ساختار میدکو از سویی بستری مناسب برای انجام پژوهش و تحقیقات مداوم در خصوص تحولات دانشی و علمی روز ایجاد شده و از سوی دیگر، فرایندی چابک و کاربردی برای تبدیل شدن پژوهش‌های تایید شده به دستور کار اجرایی و عملی وجود دارد. در نتیجه در شاخص هک رشد نیز میدکو موفق و رو به رشد عمل کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20134

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.