• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی خوشه‌زن مطرح کرد:

پتانسیل بالای ایران در تولید قطعات فولادی

  • کد خبر : 8565
  • 24 آبان 1401 - 19:14
پتانسیل بالای ایران در تولید قطعات فولادی
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی خوشه‌زن گفت: خوشبختانه طی سالیان اخیر، شاهد رشد و توسعه تولید انواع قطعات فولادی در کشور بوده‌ایم و باید زمینه را برای به‌کارگیری هرچه بیشتر از نیروهای انسانی جوان و باانگیزه فراهم کنیم. پتانسیل بالقوه موجود در صنعت فولاد باید به بالفعل تبدیل شود تا بتوانیم توان رقابت‌پذیری خود را در سطح بین‌المللی افزایش دهیم و همواره جزو 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا باقی بمانیم.
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی خوشه‌زن گفت: خوشبختانه طی سالیان اخیر، شاهد رشد و توسعه تولید انواع قطعات فولادی در کشور بوده‌ایم و باید زمینه را برای به‌کارگیری هرچه بیشتر از نیروهای انسانی جوان و باانگیزه فراهم کنیم. پتانسیل بالقوه موجود در صنعت فولاد باید به بالفعل تبدیل شود تا بتوانیم توان رقابت‌پذیری خود را در سطح بین‌المللی افزایش دهیم و همواره جزو ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد دنیا باقی بمانیم.

پویان دواتگر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شیرآلات صنعتی و فولادی، شیرهای کشویی زبانه فلزی، شیرهای یک طرفه زبانه فلزی، شیرهای پروانه‌ای گیربکسی و… که در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند، در شرکت تولیدی صنعتی خوشه‌زن تولید می‌شوند. فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۶۲ آغاز شده است و دو خط تولید در شهر صنعتی رشت و انزلی راه‌‎اندازی کرده‌ایم که متاسفانه واحد انزلی به دلیل سخت‌گیری‌های یکی از سازمان‌های مرتبط تعطیل شده است و در حال حاضر با حداقل ظرفیت در واحد رشت مشغول فعالیت هستیم.

وی افزود: در حالی که ما می‌توانستیم نسبت به خرید ملک در منطقه انزلی اقدام کنیم، دستگاه‌ها و تجهیزات لازم را جهت اشتغال‌زایی و رونق تولید در سطح استان خریداری کردیم اما متاسفانه مسئولان همکاری لازم با تولیدکنندگان را نداشتند و ناچار به تعطیلی خط تولید شدیم. البته نامه‌نگاری‌های لازم جهت رفع این مشکل را انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم تولید خود را در انزلی از سر بگیریم.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی خوشه‌زن در ارتباط با چالش‌های بخش تولید، عنوان کرد: کمبود مواد اولیه، کاهش نیروی انسانی متخصص، افزایش حق بیمه، مالیات و…، ازجمله مشکلاتی است که اکثر تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حال حاضر جای خالی مدیران دلسوز و همچنین آشنا با دغدغه‌های بخش معدن و صنایع معدنی به شدت در سازمان‌های مرتبط احساس می‌شود و  این در حالی است که باید مدیریت جامع و کارشناسانه در این بخش مهم صورت پذیرد و شاهد کاهش مانع‌تراشی‌ها در تولید باشیم.

دامپینگ روسیه به بازار فولاد آسیب زد

دواتگر در ادامه به وضعیت بازار جهانی فولاد اشاره کرد و گفت: سال جاری هم‌زمان با افزایش شدید قیمت‌های جهانی فولاد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و حذف این دو کشور از بازارهای جهانی آغاز شد. از سوی دیگر، دامپینگ برخی کشورها مانند روسیه و روانه کردن بی‌رویه محصولات در بازارهای جهانی، باعث کاهش شدید قیمت فولاد شد. در داخل ایران نیز به ‌تبع بازارهای جهانی، کاهش قیمت فولاد رخ داد و در حال حاضر همچنان شاهد دامپینگ برخی تولیدکنندگان مطرح جهانی هستیم.

وی ضمن اشاره به اهمیت رونق صادرات، تصریح کرد: ما باید به دنبال برقراری روابط بین‌المللی جهت رونق صادرات باشیم و این مهم نیازمند رفع تحریم است. البته باید توجه داشت که تحریم‌های خارجی، منجر به بومی‌سازی برخی قطعات تخصصی توسط متخصصان داخلی شد که بدون شک، موفقیتی عظیم به شمار می‌آید. بر همین اساس اگر یک سری مشکلات داخلی رفع شود، ما می‌توانیم به مسیر روبه‌رشد خود در تولید ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی خوشه‌زن ادامه داد: اوایل سال‌های پس از انقلاب اسلامی، دولت یک سری تجهیزات و ماشین‌آلات در اختیار جوان‌های مشتاق و جویای کار قرار داد و در حال حاضر بعضی از این افراد، صاحبان کارخانجات عظیم تولیدی هستند که زمینه اشتغال‌زایی و رونق تولید را فراهم ساخته‌اند اما افرادی هم اقدام به فروش همین تجهیزات به جای استفاده در خطوط تولید کردند که نمی‌توان آن‌ها را صنعتگر نامید و تنها به دنبال سود و منفعت خود بوده‌اند. ما همواره به دنبال این بوده‌ایم که پس از حدود ۴۵ سال فعالیت در بدنه تولید، تمام قوانین و مقررات لازم اعم از حقوق، بیمه، مالیات و… را رعایت کنیم و امیدوار هستیم دولت نیز حمایت و همکاری کافی را نه تنها با مجموعه ما بلکه با سایر واحدهای قانونمند تولیدی داشته باشد.

اهمیت تقویت انگیزه نیروی انسانی  

دواتگر در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا انگیزه کافی در نیروهای انسانی جهت فعالیت در بخش تولید وجود دارد، اذعان کرد: واقعیت امر این است که ما عادت به مشاغل آسان کرده‌ایم و نمی‌خواهیم خود را درگیر مشاغل سخت کنیم. در کشور آلمان، کارگران واحدهای کوچک تولیدی حق اعتصاب ندارند و همچنین تعریف مشخصی برای مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد. در حالی تراش‌کاری، ریخته‌گری و… جزو مشاغل سخت و زیان‌آور در داخل در نظر گرفته شده است که به نظر نمی‌رسد این مشاغل با دشواری چندانی همراه باشند جوانی که از سن ۱۸ سالگی در یک کارگاه ریخته‌گری و یا تراش‌کاری صنعتی مشغول به کار شده است، پس از ۲۰ سال و در سن ۳۸ سالگی بازنشسته خواهد شد. در حالی که مدت زمان بسیاری صرف آموزش همین نیروی انسانی شده است و دانش و تجربه بالای این فرد می‌تواند در اختیار افراد قرار بگیرد اما تورم به قدری در جامعه افزایش یافته است که انگیزه چندانی برای ادامه فعالیت در این بخش وجود ندارد.

وی در خصوص ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در این واحد تولیدی، ابراز کرد: ماشین‌آلات مجموعه از کشورهای اروپایی همچون انگلیس و آلمان وارد شده‌اند؛ ضمن اینکه یک خط ریخته‌گری دیزاماتیک ساخت کشور دانمارک را نیز در مجموعه راه‌اندازی کرده‌‍ایم. البته لازم به ذکر است که برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز این دستگاه‌ها، نیازمند نقدینگی کافی هستیم و زمانی که برای دریافت تسهیلات اقدام می‌کنیم، با درخواست سرمایه در گردش بالای مجموعه، سند ملک شهری و…  مواجه می‌شویم و بر همین اساس آن را رها می‌کنیم.

این تولیدکننده قطعات فولادی در ارتباط با تامین مواد اولیه، اظهار کرد: آهن اسفنجی، عمده ماده اولیه مورد نیاز ما در تولید شیرآلات صنعتی و فولادی است؛ ضمن اینکه می‌توانیم از قراضه فولادی هم استفاده کنیم. فروآلیاژهای مورد نیاز خود را اعم از فروسیلیس، فروکروم و فرومنگنز از بازار آزاد تامین میکنیم و چالش چندانی در این زمینه نداریم.

صنعت فولاد کشور رشد چشمگیری داشته است

دواتگر ضمن اشاره به توسعه صنعت فولاد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سالیان اخیر، شاهد رشد و توسعه تولید انواع قطعات فولادی در کشور بوده‌ایم و باید زمینه را برای به‌کارگیری هرچه بیشتر از نیروهای انسانی جوان و باانگیزه فراهم کنیم. پتانسیل بالقوه موجود در صنعت فولاد باید به بالفعل تبدیل شود تا بتوانیم توان رقابت‌پذیری خود را در سطح بین‌المللی افزایش دهیم و همواره جزو ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد دنیا باقی بمانیم. در حال حاضر انواع فولادهای جدید و خاص در خطوط تولید مکانیزه کشورهای پیشرفته صنعتی تولید می‌شود و ما هم باید به دنبال استفاده از دانش و تکنولوژی روز تولید در واحدهای تولیدی باشیم.

وی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم حمایت از شرکت‌های بزرگ تولیدی همچون ایران رادیاتور که زمینه اشتغال یک هزار و ۴۰۰ نفر در استان گیلان را فراهم ساخته‌ است، روز به روز افزایش پیدا کند تا ضمن افزایش روحیه انتقادپذیری، بتوانیم در راستای توسعه تولید و رونق اقتصادی قدم برداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8565

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد