• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت پمپ و توربین پتکو

پتکو، پیشرو در طراحی پمپ و توربین‌های نوین

  • کد خبر : 1449
  • 31 شهریور 1399 - 18:34
پتکو، پیشرو در طراحی پمپ و توربین‌های نوین
مدیر فنی مهندسی و عضو هیئت مدیره شرکت پمپ و توربین پتکو گفت: شرکت پمپ و توربین پتکو به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، طراحی و تولید انواع پمپ و توربین‌های نوین را انجام می‌دهد و محصولات آن از نظر کیفیت و تکنولوژی در ایران بی‌نظیر است.

مدیر فنی مهندسی و عضو هیئت مدیره شرکت پمپ و توربین پتکو گفت: شرکت پمپ و توربین پتکو به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، طراحی و تولید انواع پمپ و توربین‌های نوین را انجام می‌دهد و محصولات آن از نظر کیفیت و تکنولوژی در ایران بی‌نظیر است.

میرجعفر سیدحمزه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت:  پتکو اولین شرکت ایرانی است که در جهت طراحی و ساخت پمپ‌های سفارشی مورد نیاز صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، خطوط انتقال آب و طراحی و تولید توربین‌های آبی کوچک و متوسط فعالیت مستمر داشته و در ادامه کار، تامین قطعات یدکی، نظارت بر نصب و راه‌اندازی، خدمات پس از فروش، تعمیرات و ارائه مشاوره مهندسی در حیطه کاری این شرکت محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت پمپ و توربین پتکو اضافه کرد: کارخانه شرکت پمپ و توربین در منطقه صنعتی قراملک در شهرستان تبریز در فضایی به وسعت ۸۰ هزار مترمربع واقع شده که مجهز به ماشین‌آلات و تجهیزات سبک، سنگین و آزمایشگاه توربوماشین است. این آزمایشگاه بزرگ‌ترین آزمایشگاه هیدرولیک پمپ منطقه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است این آزمایشگاه گواهینامه صلاحیت تست انواع پمپ را از موسسه استاندارد ایران دارد.

تکنولوژی منحصربه‌فرد پتکو

مدیر فنی مهندسی شرکت پمپ و توربین پتکو با اشاره به تکنولوژی این شرکت، بیان کرد: تکنولوژی پمپ‌های سانتریفیوژ پتکو در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی از طریق خرید برخی از تیپ‌های آبی و آتش‌نشانی از شرکت نایهاوس هلند و توربوانیستیتوی اسلونی و در زمینه پمپ‌های نفتی فقط ۶ تیپ OH2 از شرکت توربوانیستیتو شکل گرفته است ولی از سال ۱۳۸۴ تنوع درخواست‌ها و نیاز بازار داخل به پمپ‌های سانتریفیوژ، ایجاد تکنولوژی و توسعه سبد محصول را جزو برنامه‌های استراتژیک و راهبردی برای شرکت پتکو قرارداد.

سیدحمزه خاطرنشان کرد: زمانی که پتکو متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود، طراحی ۱۰ تیپ پمپ OH2 نفتی در دستور کار دفتر تحقیق و توسعه قرارگرفت و در ادامه طراحی تیپ‌های جدید BB1 شروع شد. در این میان، شرکت منحنی کامل خانواده پمپ‌های OH2 ،BB1 را در دست نداشت و برای پاسخ‌گویی به نیاز بازار برای پمپ‌های نفتی آتش‌نشانی و آبی، باید منحنی های این دو تیپ استاندارد API را تکمیل می‌کرد؛ در حال حاضر کامل‌ترین منحنی خانواده پمپ‌های پروسس با ساختار OH2 ،BB1 در کشور متعلق به شرکت پتکو است.

وی ادامه داد: توسعه سبد محصول، پمپ‌های OH3 که به شکل Vertical Inline است و پمپ‌های VS1 ، VS4 که جزو پمپ‌های عمودی API بوده و در صنایع نفت و پتروشیمی اهمیت فراوانی دارند در دستور کار شرکت قرارگرفت و تا سال ۱۳۹۱ بر روی این پمپ‌ها کار شد.

عضو هیئت مدیره شرکت پمپ و توربین پتکو تصریح کرد: از سال ۱۳۹۱ مهندسی شرکت پتکو در زمینه طراحی پمپ‌های طبقاتی BB5 ،BB3 شروع به تحقیق  توسعه و طراحی از Base کرد. اولین پروژه در این زمینه، طراحی دو نوع پمپ BB3 برای مناطق نفت خیز جنوب بوده و بعد از آن تکمیل منحنی خانواده این نوع از پمپ‌های فشار بالای صنایع نفت که اهمیت فراوانی در انتقال نفت خام از سر چاه‌ها به سایت‌های مختلف دارند گرفته تا پمپ‌های مورد نیاز داخل سایت‌ها و یا بویلر فید پمپ‌ها، در دستور کار قرار گرفت.

توسعه مستمر، در پتکو ادامه دارد

مدیر فنی مهندسی شرکت پمپ و توربین پتکو عنوان کرد: در حال حاضر نیز طراحی بزرگ‌ترین پمپ BB3 کشور برای پروژه خط انتقال گوره به جاسک در دست انجام است که هرکدام از این پمپ‌ها ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را در روز پمپاژ خواهد کرد. این پمپ‌ها پیچیده‌ترین سیستم‌های کنترلی و کامل‌ترین سیستم روغن‌کاری تحت فشار راخواهند داشت که با طراحی از BASE این نوع پمپ به جرات می‌توان گفت تکنولوژی طراحی آن‌ها در شرکت نهادینه شده است.

سید حمزه ابراز کرد: علاوه بر این موارد، طراحی و ساخت پمپ‌های تیپ VS6 استاندارد API نیز طی چند سال گذشته در حال انجام بوده و با کامل شدن این چرخه طراحی اکثر تیپ‌های موجود در استاندارد فوق در پتکو قابل تولید است.

وی مطرح کرد: با عنایت به توضیحات ارائه شده، واحد فنی مهندسی (تحقیق و توسعه) اصلی‌ترین نقش را در توسعه شرکت پمپ و توربین داشته و آن را به اولین و بزرگ‌ترین سازنده پمپ‌های سانتریفیوژ در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تبدیل کرده است. روند کارها در این واحد از ابتدا تا انتها با همراهی یک تیم مهندسی قدرتمند و منسجم مقدور شود.

عضو هیئت مدیره شرکت پمپ و توربین پتکو در پایان تاکید کرد: راهبرد تحقیق و توسعه در شرکت مرهون جذب و آموزش و ایجاد توانمندی همکاران برای ورود به ریسک طراحی‌های جدید بوده است و تیم فنی موجود با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف در زمینه استانداردها و کدهای بین‌المللی در قالب تیم‌های تخصصی تبدیل به قوی‌ترین بازوی توسعه شرکت پمپ و توربین شده‌اند که امید است در آینده نزدیک با توان هرچه مضاعف به سوی اهداف تعیین شده رهنمون شوند.

انتهای پیام//

کلید واژه ها:
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1449

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد