• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت پمپ‌ریزان توس مطرح کرد:

پر و بال تولید را چیده‌اند

  • کد خبر : 11093
  • 05 بهمن 1401 - 14:04
پر و بال تولید را چیده‌اند
مدیرعامل شرکت پمپ‌ریزان توس، تولیدکننده پمپ‌های فولادی گفت: ریخته‌گری، جزو صنایع مادر به شمار می‌آید و بر همین اساس، رونق و توسعه آن به ویژه در کارگاه‌های کوچک‌مقیاس مستلزم پیگیری‌های ویژه مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط است.

مدیرعامل شرکت پمپ‌ریزان توس، تولیدکننده پمپ‌های فولادی گفت: ریخته‌گری، جزو صنایع مادر به شمار می‌آید و بر همین اساس، رونق و توسعه آن به ویژه در کارگاه‌های کوچک‌مقیاس مستلزم پیگیری‌های ویژه مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط است اما متاسفانه نه تنها هیچ حمایتی از این واحدها نمی‌شود بلکه شاهد فعالیت‌های واحدهای غیرمجاز در اطراف شهرهای بزرگ صنعتی نیز هستیم.

حسین آهنی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: ریخته‌گری قطعات فولادی خاص مانند قطعات فولاد ضدزنگ طبق سفارش مشتری در مجموعه پمپ‌ریزان توس انجام می‌شود. در حال حاضر به دنبال افزایش بی‌وقفه هزینه‌های تولید، ناچار به توقف تولید شده‌ایم؛ در صورت بهبود شرایط در آینده، فعالیت مجموعه را از سر خواهیم گرفت. پمپ‌ریزان توس، زیرمجموعه شرکت پمپاژ توس است که در زمینه تولید انواع پمپ‌های گریز از مرکز افقی و عمودی فلزی و غیرفلزی فعالیت دارد و تمامی امور مرتبط با ریخته‌گری در تولید این پمپ‌ها، در شرکت پمپ‌ریزان توس انجام می‌شود.

وی در خصوص مشتریان این مجموعه، افزود: صنایع غذایی، شیمیایی، نیروگاهی، نفت،گاز و پتروشیمی، جزو مشتریان عمده پمپ‌های تولیدی ما محسوب می‌شوند. البته با توجه به سیاست‌گذاری شرکت پمپاژ توس، ریخته‌گری فولادهای زنگ‌نزن، پرکروم و به طور کلی یک سری فولادهای خاص مورد نیاز این مجموعه در اولویت کاری ما قرار دارد و سپس به دنبال تامین نیاز سایر مشتریان هستیم.

مدیرعامل شرکت پمپ‌ریزان توس در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: ضایعات استیل، ماده اولیه اصلی مورد نیاز تولید پمپ‌های فولادی است که خوشبختانه مشکلی در تامین آن نداریم؛ چراکه ضایعات از بازار آزاد تامین می‌شود و تنها در تهیه فروآلیاژهای وارداتی، گاهی اوقات با نوسان قیمت و کمبود آن‌ها در بازار مواجه هستیم.

آهنی در ادامه به فرایند ریخته‌گری در این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: ریخته‌گری استیل شامل حرارت دادن فولاد ضدزنگ تا دمایی بیشتر  از نقطه ذوب آن و ریختن مذاب درون قالب است که سبب می‌شود قطعه مورد نظر تولید شود. مذاب حاصل از طریق راهگاه در پوسته سرامیکی، ریخته و تا نیمه وروردی راهگاه به طور کامل پر می‌شود. در نهایت پس از خنک‌کاری و انجماد مذاب، با استفاده از ابزارهای مکانیکی و یا نیروی انسانی، قالب شکسته و قطعه از راهگاه جدا می‌شود و عملیات‌های پایانی مانند ماشین‌کاری روی آن صورت می‌پذیرد.

بال‌های توسعه صنعت ریخته‌گری

وی ضمن انتقاد از عدم ثبات قیمت‌ها در سطح بازار، مطرح کرد: با توجه به اهمیت ریخته‌گری، رونق و توسعه این صنعت به ویژه در کارگاه‌های کوچک‌مقیاس باید در دستور کار مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد. حدود ۳۰ سال پیش، ما در حالی با تکیه بر تجربه عملی خود موفق به ریخته‌گری استیل شدیم که هیچ کارگاهی در شهر مشهد موفق به انجام آن نشده بود. در ادامه با کسب دانش و تکنولوژی‌های روز تولید، موفق به ریخته‌گری گریدهای مختلف فولاد ضدزنگ شدیم. بر همین اساس باید گفت که تجربه و دانش، دو عامل اثرگذار در واحدهای ریخته‌گری هستند که زمینه رونق و توسعه تولید قطعات را فراهم می‌کنند. البته در کنار این عوامل، رعایت استانداردهای تولید نیز باید مد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم به ارزش افزوده ایده‌آلی نیز دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت پمپ‌ریزان توس ادامه داد: بسیاری از کارگاه‌های تولیدی، طی سالیان اخیر موفق به ریخته‌گری انواع فولادها به ویژه ضدزنگ شده‌اند و به موفقیت‌های فراوانی در تولید انواع قطعات خاص دست یافته‌اند اما از آنجایی که هزینه‌های مختلف تولید به ویژه قیمت حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافته است، چاره‌ای جز توقف تولید و یا تعطیلی کارگاه‌های خود نداشته‌اند. متاسفانه روز به روز قیمت‌ها در سطح بازار تغییر پیدا می‌کند که همین مسئله منجر به بی‌ثباتی در تولید نیز شده است. برای مثال، ما قرارداد همکاری به مبلغ یک میلیارد تومان با یک سازمان در بازه زمانی مشخص را منعقد می‌کنیم و در حالی که به نظر می‌رسد به سود خوبی حاصل از آن دست خواهیم یافت اما هم‌زمان با تورم و رشد قیمت‌ها در بازار، در پایان به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم. یعنی این قرارداد نه تنها هیچ توجیه اقتصادی نداشته بلکه با ضرر و زیان مالی نیز همراه بوده است. واقعیت امر این است که بسیاری از تولیدکنندگان، شیفته و دلسوز صنعت کشور هستند و تنها هدف آن‌ها، رونق و توسعه تولید است اما متاسفانه شرایط تولید به‌قدری دشوار شده است که شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها مانند دلار، سکه و … هستیم و این مسئله می‌تواند در آینده خطرآفرین واقع شود.

جای خالی یک کنسرسیوم مشترک

آهنی با بیان اینکه تشکیل یک کنسرسیوم مشترک از واحدهای ریخته‌گری فعال می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر این صنعت منجر شود، گفت: واحدهای ریخته‌گری کوچک‌مقیاس بسیاری در سراسر کشور به طور پراکنده مشغول فعالیت هستند که بدون شک تشکیل یک کنسرسیوم واحد می‌تواند نتایج مطلوبی در صنعت ریخته‌گری به همراه داشته باشد. در این صورت، دانش و تجربه افراد در قالب این کنسرسیوم به اشتراک گذاشته خواهد شد و انجمن‌های تخصصی نیز در مسیر توسعه با آن همراه خواهند شد. این مسئله هم از نظر مالی و هم دانش و تکنولوژی تولید به نفع کارگاه‌های ریخته‌گری خواهد بود و به پیشرفت و رونق تولید سرعت خواهد بخشید. چه اشکالی دارد اگر تکنولوژی مورد استفاده در یک کارگاه ریخته‌گری با سایر واحدها به اشتراک گذاشته شود و یا نیروهای انسانی، تجربه و اطلاعات خود را در اختیار سایر افراد فعال در این صنعت قرار دهند؟

وی در خصوص شرایط بازار مصرف، مطرح کرد: با توجه به اینکه ما تولیدکننده پمپ‌های فولادی خاص مورد استفاده در بسیاری از صنایع هستیم و واردات این پمپ‌ها نیز هزینه‌بر است، بنابراین بخش عمده تولیدات مجموعه در سطح بازار به فروش می‌رسد. البته تیراژ تولید این پمپ‌ها نیز در شرکت ما محدود است و اگر قرار به توسعه فضای تولید و همچنین افزایش نیروی انسانی باشد، در فروش محصولات نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

این تولیدکننده پمپ‌های فولادی با تاکید بر اهمیت بومی‌سازی دانش و تکنولوژی تولید قطعات خاص فولادی، خاطرنشان کرد: شاهد رشد روزافزون تحریم‌های مختلف سیاسی و اقتصادی علیه کشور هستیم؛ بنابراین مهندسی معکوس و بومی‌سازی در صنایع مختلف به ویژه فولاد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. البته تحقق این امر نیز مستلزم حمایت دولت و شرکت‌های مطرح فعال در این صنعت بوده که متاسفانه اقدامات چندانی نیز در این زمینه انجام نشده است.

آهنی در پایان یادآور شد: بانک اطلاعاتی مشخصی برای به‌کارگیری استانداردهای اولیه تولید در واحدهای ریخته‌گری قانونمند در داخل کشور وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل سختی کار در کارگاه‌های ریخته‌گری، تمایل و انگیزه افراد جهت فعالیت در این بخش با افت محسوسی همراه شده است. باید توجه داشت که ادامه این شرایط به نفع صنعت ریخته‌گری نیست و نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11093

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.