• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت کارا کابل پویا مطرح کرد:

پژوهش؛ محرک اصلی توسعه صنعت

  • کد خبر : 8483
  • 17 مهر 1401 - 15:42
پژوهش؛ محرک اصلی توسعه صنعت
مدیرعامل شرکت کارا کابل پویا گفت: با توجه به اینکه تمایل نیروی انسانی برای فعالیت در بخش تولید طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است، بر همین اساس ضرورت دارد شهرک‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای جوانان علاقمند به کار در نظر گرفته شود تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از نیروی انسانی متخصص داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت کارا کابل پویا گفت: با توجه به اینکه تمایل نیروی انسانی برای فعالیت در بخش تولید طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است، بر همین اساس ضرورت دارد شهرک‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای جوانان علاقمند به کار در نظر گرفته شود تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از نیروی انسانی متخصص داشته باشیم.

مهدی گلکار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: انواع کابل‌های تخصصی روکش‌دار شامل سیلیکون، نقره و قلع‌اندود به منظور استفاده در صنایعی که دارای مقاومت حرارتی بالا هستند، در این شرکت تولید می‌شود.  از جمله کاربردهای این کابل‌ها می‌توان استفاده در صنایع ساختمان‌سازی و نظامی اشاره کرد.

واردات سیلیکون با چاشنی موانع گمرکی

وی در خصوص تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: مس مورد نیاز خود را با توجه به شرایط تولید، هم از بازار آزاد و هم بورس تامین می‌کنیم اما مشکل عمده‌ای که در این زمینه با آن مواجه هستیم، واردات سیلیکون و حتی تفلون از خارج با وجود موانع گمرکی است و این مواد در داخل تولید نمی‌شود؛ اگرچه کاهش عرضه مس در بورس کالای ایران منجر به ایجاد رقابت و افزایش قیمت کاذب مس شده است و عرضه کافی این محصول ضمن تامین میزان کافی در بازار داخلی صورت نمی‌پذیرد. این در حالی است که قیمت مس در بورس فلزات لندن که در اواخر سال گذشته به رقمی بالغ بر ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن رسیده بود، در حال حاضر به حدود هفت هزار و ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر تن رسیده است اما ما شاهد تغییر اندک قیمت مس در بازارهای داخلی هستیم و این قیمت ممکن است طی چندین ماه دستخوش تغییراتی شود. نکته قابل تامین اینکه افزایش قیمت در بازار داخلی به سرعت صورت می‌پذیرد اما کاهش قیمت به ندرت و آن هم طی چند ماه رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کارا کابل پویا در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مطرح کرد: با توجه به اینکه کابل‌های تخصصی در این شرکت تولید می‌شود، بر همین اساس افزایش قیمت گاز تاثیر چندانی بر عملکرد مجموعه نداشته است اما قطعی برق طی سه ماه تابستان باعث شد تغییراتی در زمینه تولید شکل بگیرد. البته با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت قطعی برق در یک روز هفته، خوشبختانه مشکلات کمتری نسبت به سالیان قبل که برق واحدهای تولیدی به یک باره قطع می‌شد، به وجود آمد؛ چراکه تکلیف تولیدکنندگان از قبل مشخص بود و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده، تولید خود را پیش می‌بردند. در یک نگاه کلی، مشکل تامین مواد اولیه و همچنین قطعی حامل‌های انرژی تنها مختص به صنعت سیم و کابل نیست و تمام صنایع با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

از نیروهای انسانی متخصص حمایت کنید

گلکار در ادامه به کاهش نیروی انسانی در بخش تولید اشاره کرد و گفت: متاسفانه در داخل کشور، توجهات کافی نسبت به کارگیری از نیروهای انسانی جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صورت نمی‌پذیرد. برای مثال، چین به عنوان پر جمعیت‌ترین کشور جهان توانسته است با حمایت‌های جدی و کافی دولت این کشور، زمینه را برای اشتغال‌زایی این تعداد از جمعیت فراهم آورد و در میان ابرقدرت‌های اقتصادی جهان قرار بگیرد. متاسفانه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان داخلی صورت نمی‌پذیرد و به نوعی چوب لای چرخ تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف تولید اعم از بیمه، مالیات و … می‌گذارند. از سوی دیگر، ذهنیتی در سطح جامعه شکل گرفته است که کارفرمایان و کارخانه‌داران جزو اقشار پردرآمدی هستند که هیچ مشکلی در تامین معیشت خود ندارند؛ در حالی که فعالیت در بخش تولید، نیازمند عشق و علاقه‌ای است که با وجود تمامی مشکلات، باید به ادامه این مسیر امیدوار بود. در غیر این صورت، سوددهی حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیر مولد به قدری است که تولیدکنندگان بخواهند قید ادامه حضور در این عرصه را بزنند و این مسئله به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و همچنین مطالبات مالی روند روبه‌رشدی داشته است.

وی در همین راستا ادامه داد: تولید، محرک اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی در کشور است و سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها همچون طلا، سکه، دلار و … منجر به رکود بیشتر خواهد شد. بر همین اساس باید زیرساخت‌های لازم جهت توسعه تولید فراهم شود که متولی اصلی این مهم، دولت و سازمان‌های ذی‌ربط هستند. تامین داخلی مواد اولیه مورد نیاز برخی صنایع مانند رنگ‌سازی باید در داخل صورت پذیرد و نباید ضمن واردات از کشورهای خارجی، این محصول با برند داخلی عرضه شود. در همین راستا، ضرورت دارد متخصصان امر در سازمان‌های مختلف به کار گرفته شوند و این در حالی است که جای خالی نیروهای انسانی متخصص در بخش‌های مختلف تولید به شدت احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت کارا کابل پویا ضمن اشاره به تولید سیم و کابل‌های غیر استاندارد در سطح بازار، تصریح کرد: متاسفانه تولید و توزیع سیم و کابل غیر استاندارد، چالش عمده‌ای است که به شدت طی سالیان اخیر رشد پیدا کرده و شرایط را برای واحدهای تولیدی مجاز دشوار ساخته است. ما همواره تلاش کرده‌ایم با حفظ استانداردهای موجود، کابل‌های تخصصی را تولید کنیم و از هیچ تلاشی جهت تولید محصول باکیفیت دریغ نکرده‌ایم. متاسفانه با رشد مشکلات اقتصادی و افت تقاضا و توان خرید در سطح بازار، تولید و توزیع این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کرده است. برای مثال، کابل سه در ۱٫۵ میلی‌متر روکش‌دار ضد حریق در بازار در حالی با قیمت غیر واقعی به فروش می‌رسد که در عمل چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست و ما پس از تست‌های آزمایشگاهی لازم متوجه می‌شویم که این محصول با سطح مقطع سه در ۰٫۷۵ میلی‌متر آن هم با مس کمتر تولید و فروخته شده است. در حالی که مهر استاندارد نیز روی این کابل درج شده است و مشخص نیست که چرا باید چنین کم‌فروشی آن هم به صورت عمده در سطح بازار صورت پذیرد. در حالی که استفاده از این کابل ممکن است علی‌رغم اینکه به اسم ضد حریق به فروش می‌رسد، باعث آتش‌سوزی و ضررهای جبران‌ناپذیری در واحدهای مختلف مسکونی و صنعتی شود.

تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی نداریم

گلکار در خصوص فرایند تولید در این مجموعه، تاکید کرد: سه سیم با مقطع ۱٫۵ میلی‌متر با استفاده از سیلیکون و فویل، عایق‌بندی و روکش‌کاری می‌شوند و  سپس لایه محافظ به منظور مقابله با پارازیت روی آن کشیده می‌شود. ما از تجهیزات روز و دستگاه‌های جدید در تولید این کابل‌ها استفاده می‌کنیم و مشکلی در زمینه تامین قطعات مورد نیاز خود نداریم.

وی در ارتباط با حمایت دولت از بخش تولید، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که ما نیازی به حمایت دولت نداریم و می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. برای مثال، دولت وعده دریافت تسهیلات حمایت از تولید را به فعالان این بخش داده است اما دریافت وام‌ و تسهیلات بانکی به قدری زمان‌بر و دشوار است که بسیاری از تولیدکنندگان تمایلی به اخذ آن ندارند و ضمانت‌نامه‌های دشوار و سود چند برابری، میل به دریافت تسهیلات را به شدت کاهش داده است.

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه وضعیت تولید سیم و کابل داخلی با رقبای خارجی را چطور ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: تولید انواع سیم و کابل در حالی در کشورهای همسایه مانند آذربایجان و  ترکیه با به کارگیری از دانش و تکنولوژی روز و همچنین تجهیزات جدید صورت می‌پذیرد که ما در تامین گرانول PVC و حتی پلی‌اتیلن مورد نیاز خود نیز با مشکل مواجه هستیم. واقعیت امر این است که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مانند ژاپن به موفقیت‌های چشمگیری در این صنعت پتروشیمی دست یافته‌اند و ما همچنان گرفتار تولید یک سری محصولات ابتدایی در این صنعت هستیم. متاسفانه توانایی رقابت با تولیدکنندگان همسایه را نداریم و امیدوار هستیم بتوانیم در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اهمیت احداث شهرک‌های پژوهشی و تحقیقاتی

گلکار ضمن اشاره به ضرورت توسعه پژوهش و تحقیق در صنعت کشور، یادآور شد: با توجه به اینکه تمایل نیروی انسانی برای فعالیت در بخش تولید کاهش یافته است، بر همین اساس ضرورت دارد ضمن توسعه اشتغال‌زایی، شهرک‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای جوانان علاقمند به کار در نظر گرفته شود تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از نیروی انسانی داشته باشیم. متاسفانه واحدهای کوچک صنعتی طی چند سال پیش بدون کارشناسی‌های لازم احداث شدند که در حال حاضر یا تعطیل و یا در آستانه ورشکستگی هستند. رشته‌های تخصصی دانشگاهی بسیاری در کشور وجود دارد که می‌تواند یاری‌رسان صنعت پتروشیمی شود و این مسئله مستلزم تامین تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی لازم است. پلیمر، متالورژی، الکترونیک و…، جزو رشته‌های برتر دانشگاهی هستند که جای کار بسیاری برای رشد و پیشرفت این رشته‌‎ها وجود دارد و مسئولان دانشگاهی و پژوهشی کشور باید توجه بیشتری داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: در حالی با کمترین میزان تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهیم که از سابقه حدود ۴۰ ساله در صنعت سیم و کابل برخوردار هستیم و درخواست ما از مسئولان ذی‌ربط، تسهیل شرایط تولید و تامین زیرساخت‌های لازم جهت توسعه این مهم است تا بتوانیم علی‌رغم مشکلات موجود، با علاقمندی کامل به فعالیت خود ادامه دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8483

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند