• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر HSEE منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس مطرح کرد

پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در منطقه ویژه خلیج فارس

  • کد خبر : 2380
  • 14 شهریور 1400 - 13:06
پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در منطقه ویژه خلیج فارس
مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس گفت: منطقه ویژه خلیج فارس در راستای مقابله با ویروس کرونا، از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، دستورالعمل‌هایی را در این راستا از طریق مدیریت HSEE منتشر کرده و توانسته است تا حدود زیادی این بیماری را در سطح منطقه مهار کند

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس گفت: منطقه ویژه خلیج فارس در راستای مقابله با ویروس کرونا، از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، دستورالعمل‌هایی را در این راستا از طریق مدیریت HSEE منتشر کرده و توانسته است تا حدود زیادی این بیماری را در سطح منطقه مهار کند

اردشیر سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در عرصه مبادلات بین‌المللی با هدف توسعه فعالیت‌های کارآمد صنعتی و معدنی از طریق جلب و هدایت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در راستای رشد و شکوفایی کمی و کیفی ملی تاسیس شده است.

وی افزود: تقویت نگرش ملی به صادرات غیر نفتی، توانمند سازی منابع انسانی مولد، ترویج و پیاده‌سازی صنایع مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی HSEE، ایجاد اشتغال پایدار، انتقال دانش و فناوری، انتقال کالا در مقیاس جهانی و توسعه زیرساخت‌های لازم از اهداف و استراتژی منطقه ویژه خلیج فارس به شمار می‌رود.

اقدامات بخش HSEE منطقه ویژه خلیج فارس

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس خاطرنشان کرد: هدف اصلی مدیریت HSEE منطقه ویژه خلیج فارس، صیانت از سلامت پرسنل شاغل بوده و این موضوع از طرق مختلف صورت می‌گیرد که برخی از آن‌ها شامل بازرسی و نظارت کامل بر انجام فعالیت‌ها در راستای کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی، راه‌اندازی دو ایستگاه آتش‌نشانی در سایت شمالی و جنوبی آموزش پرسنل عملیاتی به صورت روزانه توسط بازرسان ایمنی در قالب TBM و انجام معاینات شغلی در راستای حفظ سلامت پرسنل به صورت سالانه بوده است.

سالاری اضافه کرد: علاوه بر موارد یاد شده، می‌توان به شناسایی و ارزیابی ریسک خطرات ایمنی و بهداشتی برای فرایندهای کاری و برنامه‌ریزی جهت کاهش سطح ریسک خطرات، اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار به صورت سالانه، حضور کادر درمان به صورت ۲۴ ساعته در بهداری سایت‌های شمالی و ساعات اداری در بهداری سایت جنوبی و نظارت کامل بر شرکت‌های پیمانکاری و ارزیابی عملکرد HSEE شرکت‌ها نیز اشاره کرد.

وی ادامه داد: مدیریت HSEE جنبه‌های زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی جهت انجام اقدامات اصلاحی را شناسایی و ارزیابی می‌کند و در کنار آن، طرح‌های خود اظهاری در راستای کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی را انجام می‌دهد. علاوه‌براین، سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده از آب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز نیز ایجاد شده است.

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس تصریح کرد: کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار به صورت ماهانه توسط این مدیریت تشکیل می‌شود و این مدیریت به انجام مطالعه پژوهشی در زمینه فرهنگ ایمنی با همکاری دانشگاه تهران می‌پردازد. دیگر اقدامات تهیه و تدوین طرح واکنش در شرایط اضطراری و مدیریت بحران منطقه ویژه خلیج فارس و تشکیل کمیته مدیریت سبز برای تلاش در راستای صرفه‌جویی و کاهش مصارف انرژی بوده است. همچنین مدیریت HSEE اقداماتی در راستای حفظ سلامت پرسنل متناسب با بیماری‌ها و تهدیدهای مربوط به سلامت به ویژه بیماری کرونا انجام داده است.

اقدامات منطقه ویژه خلیج فارس برای مقابله با کرونا

سالاری با اشاره به برنامه‌های منطقه ویژه خلیج فارس در خصوص مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه، عنوان کرد: در این مدیریت بیش از ۲۰ اقدام در این رابطه صورت گرفته است. به طوری که در این رابطه کلیه تصمیمات کمیته کرونای استانی و کشوری به واحدها و شرکت‌های پیمانکاری منطقه ویژه خلیج فارس به عنوان گام نخست ابلاغ شد. در همین حال، افراد دارای علائم مشکوک کرونا به مراکز جامع سلامت ارجاع شدند و در کنار آن، غربالگری و صدور مجوز بازگشت به کار بعد از بهبودی بیماران کرونایی یا اتمام مرخصی صورت گرفت.

وی بیان کرد: خرید و توزیع ماسک برای کلیه پرسنل به صورت روزانه و نیز ارسال به‌روزترین اطلاعات در خصوص جهش‌های جدید ویروس در گروه‌های مجازی منطقه ویژه خلیج فارس انجام می‌شود. در همین حال، رستوران‌ها جهت ممانعت از تجمع پرسنل تعطیل شدند و توزیع غذا به صورت بسته‌های مسافرتی صورت می‌گیرد.

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس تاکید کرد: الزام و نظارت بر گندزدایی و ضدعفونی سطوح در دفاتر اداری، کارگاه‌ها و سرویس‌های ایاب ذهاب، حضور پزشک، پرستار، آمبولانس، بهیار در سایت شمالی منطقه ویژه خلیج فارس به صورت ۲۴ ساعته و سایت جنوبی به صورت ۱۲ ساعته جهت پایش علائم مشکوک به کرونای پرسنل به صورت شبانه‌روزی، الزام به برگزاری تمامی جلسات به صورت آنلاین و توزیع محلول ضدعفونی‌کننده دست بین تمامی پرسنل یا دفاتر اداری دیگر اقدامات مدیریت HSEE برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.

سالاری ابراز کرد: الزام به کاهش مواجهه چهره به چهره پرسنل و استفاده از تلفن و اتوماسیون اداری و ممنوعیت تمامی تجمعات و برگزاری نماز جماعت دیگر در جهت مقابله با ویروس کرونا انجام شد. ضمن اینکه آموزش غیر حضوری پرسنل در خصوص ویروس کرونا از طریق اتوماسیون اداری و سایر پیام‌رسان‌ها پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه ویژه خلیج فارس نظارت بر گندزدایی و ضد عفونی سرویس‌های بهداشتی، شیرآلات و روشویی‌ها به صورت دو تا سه بار در روز و ویزیت و غربالگری پرسنل آشپزخانه توسط پزشک منطقه در صورت مرخصی رفتن و الزام به اخذ مجوز بازگشت به کار قبل از ورود به آشپزخانه به طور مرتب انجام می‌شود. در همین حال، بر توزیع ماسک به صورت روزانه و مواد ضدعفونی کننده به صورت دوره‌ای بین پرسنل پیمانکاری توسط پیمانکاران نظارت می‌شود.

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس در پایان مطرح کرد: برای پرسنل پیمانکار آشپزخانه جهت ممانعت از خروج افراد از منطقه ویژه خلیج فارس و مواجهه با افراد مشکوک خوابگاه ایجاد شده است. الزام به سرویس دوره‌ای و ضدعفونی سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده و ممنوع بودن فعالیت‌های ورزشی گروهی ازجمله اقدامات موثر در مقابله با ویروس کرونا بوده است و در نهایت اینکه بر کاهش حضور پرسنل با توجه به مصوبات ستاد کرونا و تغییرات رنگ‌بندی استان در راستای حفظ فاصله اجتماعی در دفاتر نظارت شده است. در همین حال، کتابچه، بنر و پمفلت در خصوص ویروس کرونا تهیه و چاپ شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2380

نوشته‌های مشابه