• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

پیش‌بینی استرالیا مبنی بر کاهش شدید قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 10278
  • 26 دی 1401 - 15:09
پیش‌بینی استرالیا مبنی بر کاهش شدید قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۴
دولت استرالیا در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که قیمت اسپودومن از حدود دو هزار و 730 دلار در هر تن در سال 2022 (از 598 دلار در سال 2021) به حدود چهار هزار و 10 دلار در هر تن در سال 2023 در بازار فیزیکی افزایش می‌یابد.

دولت استرالیا در گزارش سه ماهه خود که روز دوشنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، اعلام کرد که قیمت اسپودومن از حدود دو هزار و ۷۳۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۲ (از ۵۹۸ دلار در سال ۲۰۲۱) به حدود چهار هزار و ۱۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ در بازار فیزیکی افزایش می‌یابد. با این حال، انتظار می‌رود قیمت‌ اسپودومن با اندکی کاهش به حدود سه هزار و ۱۳۰ دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از وب سایت «Mining.com»، قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم نیز از الگوی قیمتی مشابهی پیروی می‌کند و انتظار می‌رود از ۱۷ هزار و ۳۷۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۱، به ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ و ۶۱ هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد و میانگین سالانه آن با یک روند کاهشی، به حدود ۴۸ هزار و ۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

به گفته وزارت صنعت، علم و منابع استرالیا، نوسانات سریع قیمت و عدم بلوغ نسبی بازار، احتمالا منجر به وضعیت بلاتکلیفی مداوم خواهد شد. این وزارتخانه بیان کرد که اگر نگرانی‌های روند عرضه کاهش یابد، قیمت‌ها با سرعت بیشتری کاهش می‌یابند.

اگرچه فرایند تولید در استرالیا و دیگر کشورها در حال توسعه است اما عملیات استخراج لیتیوم در معادن و دریاچه‌های آب شور زمان بیشتری به طول می‌انجامد. علاوه‌براین، امکان فراهم کردن حجم زیادی از لیتیوم در مرحله تولید، به این معنی است که خطر کمبود عرضه مداوم در چند سال آینده به قوت خود باقی خواهد ماند.

با این حال، به نظر می‌رسد یکی از محرک‌های افزایش قیمت‌های اخیر در بازار فیزیکی، اقدام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده باتری برای افزایش ذخایر موجودی انبار خود به دلیل نگرانی‌ها در مورد زنجیره‌های تامین جهانی لیتیوم باشد.

فقدان اطلاعات در مورد ذخایر جهانی لیتیوم، قضاوت در مورد میزان ذخایر لیتیوم در انبارها توسط شرکت‌های تولیدکننده باتری را دشوار می‌کند. بر همین اساس اگر این نگرانی‌ها کاهش یابد، قیمت‌ها می توانند با سرعت بیشتری در طول دوره چشم‌انداز تعدیل شوند. در صورتی که رشد اقتصادی جهانی با سرعت بیشتری نسبت به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول کاهش یابد، ممکن است قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند.

جهش تولید

وزارت صنعت، علم و منابع استرالیا پیش‌بینی می‌کند مقدار تولید جهانی از ۵۵۱ هزار تن کربن لیتیوم معادل «LCE» در سال ۲۰۲۱، به ۶۹۱ هزار تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. برای سال ۲۰۲۳، مقدار تولید حدود ۹۱۵ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که جهش ۳۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۴، مقدار تولید برای اولین بار به بالای یک میلیون تن افزایش خواهد یافت و سهم استرالیا به لطف افزایش خطوط تولید در پروژه‌ها، به حدود ۴۷۰ هزار تن حجم کل تولید جهانی خواهد رسید.

این افزایش مقدار تولید به دلیل توسعه منابع معدنی از جمله کانسار «Ganfeng Lihtium’s Mt Marion» و پروژه «Kathleen Valley» تحت مدیریت شرکت «Resources Liontown» است که سرمایه‌گذاری نهایی آن در ماه ژوئن ۲۰۲۲ و تمام تاییدیه‌های اصلی آن در سه ماهه سوم سال جاری انجام شد. به علاوه پیش‌بینی می‌شود که پروژه «Finniss» در نزدیکی شهر داروین که تحت مدیریت شرکت «Core Lithium» قرار دارد، روند تولید کنساتره در آن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

همچنین افزایش شدید مقدار تولید با توسعه بهره‌برداری از دریاچه آب شور توسط شرکت‌های «SQM» و «Albemarle» در شیلی تقویت خواهد شد. این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری دولتی «Codelco» در حال انجام اکتشاف در دریاچه «Salar de Maricunga» است و عملیات حفاری آن در اوایل سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد.

همچنین عملیات بهره‌برداری و توسعه دریاچه آب شور در آرژانتین توسط شرکت‌های «Allkem»، «Livent» و «Minera Exar»، موجب افزایش مقدار حجم کل تولید لیتیوم کربن در سطح جهانی خواهد شد. شرکت «Piedmont Lithium» مطالعات پیش‌امکان‌سنجی را برای پروژه «Ewoyaa» خود در غنا به اتمام رساند و پیش‌بینی می‌شود فرایند تولید آن از اواخر سال ۲۰۲۳ آغاز شود. در عین حال، شرکت «European Lithium» درصدد فراهم کردن سرمایه اضافی به منظور توسعه پروژه سنگ سخت «Wolfsberg» خود واقع در ۲۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر وین در اتریش است.

کاهش قیمت در بازار فیزیکی

قیمت لیتیوم چین برای اولین بار از ماه می ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ چراکه بلاتکلیفی در مورد حجم تقاضا در چین پس از کاهش محدودیت‌های مرتبط با بیماری کرونا و پایان قریب‌الوقوع پرداخت یارانه به خودروهای الکتریکی افزایش یافت.

با این حال، قیمت لیتیوم برخلاف پیش‌بینی‌ها درباره کاهش شدید قیمت آن عمل کرد و بر اساس گزارش شرکت «Benchmark Mineral Intelligence»، لیتیوم هیدروکسید موجود در باتری‌های ساخت چینی با تحویل در انبارهای چین نسبت به سال قبل از آن، ۱۷۰ درصد افزایش یافت و به طور میانگین به ۸۱ هزار دلار در هر تن در دو هفته اول دسامبر ۲۰۲۳ رسید. به گفته متخصصان زنجیره تامین باتری و تحلیل‌گران قیمت‌گذاری که مقر آن در لندن است، قیمت کربنات لیتیوم نیز روند مشابهی را طی خواهد کرد.

داده‌های مبنا نشان می‌دهند که قیمت اسپودومن در سال جاری ۲۵۷ درصد افزایش یافت و به طور متوسط به حدود پنج هزار و ۹۰۰ دلار در هر تن به به بهای ۶ درصد کنسانتره با تحویل در انبارهای استرالیا در ماه نوامبر ۲۰۲۲ رسید. این داده‌ها نشان می‌دهند که مکانیسم‌های قیمت‌گذاری اسپودومن مرتبط با بازار فیزیکی مواد شیمیایی لیتیوم، با موفقیت مورد مذاکره مجدد قرار گرفتند و این امکان فراهم شد که زمان تاخیر کوتاه‌تری برای نوسان قیمت‌گذاری در بازار مواد شیمیایی به خصوص در قیمت‌گذاری اسپودومن نمایان شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10278

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.