• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پیش‌بینی شرکت گلدمن ساکس بر افزایش قیمت کالاها در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 10672
  • 02 بهمن 1401 - 7:01
پیش‌بینی شرکت گلدمن ساکس بر افزایش قیمت کالاها در سال ۲۰۲۳
بر اساس گزارش شرکت گلدمن ساکس، کالاها بار دیگر در سال 2023 به عنوان بهترین دارایی شناخته شدند و بازدهی بیش از 40 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند.

بر اساس گزارش شرکت گلدمن ساکس، کالاها بار دیگر در سال ۲۰۲۳ به عنوان بهترین دارایی شناخته شدند و بازدهی بیش از ۴۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری بلومبرگ، بانک وال استریت اعلام کرد که اگرچه سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ ممکن است به دلیل رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و چین وضعیت پرفراز و نشیبی را تجربه کرده باشد اما کمبود مواد اولیه از نفت گرفته تا گاز طبیعی و فلزات به علت این رکود، موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

شرکت گلدمن یک ابرچرخه چند ساله کالاها را در اواخر سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرد. حتی با وجود کاهش قیمت انرژی در ماه‌های اخیر سال ۲۰۲۲ به دلیل اعمال محدودیت‌های مرتبط با بیماری کرونا در چین و رکود اقتصاد جهانی که موجب کاهش حجم تقاضا شد، این شرکت همچنان بر این پیش‌بینی خود تاکید دارد.

تحلیل‌گران شرکت گلدمن از جمله جف کوری و سامانتا دارت در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ مطرح کردند که علی‌رغم دو برابر شدن میانگین قیمت سالانه بسیاری از کالاها تا ماه می ۲۰۲۲، هزینه‌های سرمایه‌ای کالاها روند ناامید کننده‌ای را نشان داد. بر همین اساس این مسئله مهم‌ترین موضوع پرده‌برداری‌ شده در سال ۲۰۲۲ است که در آن حتی قیمت‌های بالایی که در اوایل سال جاری مشاهده شد، نتوانست جریان هزینه‌های سرمایه‌ای برای پاسخ به روند عرضه به منظور رفع کمبودهای بلندمدت آن را ایجاد کند.

این بانک بر اساس شاخص بازده کل شرکت «S&P GSCI» پیش‌بینی می‌کند معیارهای پیشین برای نوسانات قیمتی کالا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۳ درصد افزایش یابد. این میزان افزایش به مقدار ۲۴ درصد افزایش فعلی در سال جاری افزوده می‌شود. در مقابل، موجودی کالاها در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۶ درصد کاهش یافت. این در حالی است که اوراق قرضه دولتی نیز روند کاهشی به خود گرفت.

شرکت گلدمن تنها شرکتی نیست که در میان دیگر تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران به روند صعودی بازار کالاها معتقد باشد. بسیاری بر این باورند که فقدان سرمایه‌گذاری جهت اکتشاف میادین نفتی و معادن جدید منجر به کاهش ذخایر موجودی انبارها و ایجاد محدودیت در بازارها شده است. بر اساس داده‌های اولیه شرکت «Bridge Alternative Investments Inc، ۱۵» صندوق پوشش ریسک برتر مبتنی بر کالاها، دارایی‌های خود را در سال جاری حدود ۵۰ درصد افزایش دادند و به حدود ۲۰٫۷ میلیارد دلار رساندند.

تحلیل‌گران گلدمن معتقدند که بدون هزینه‌های سرمایه‌ای کافی برای ایجاد ظرفیت عرضه اضافی، کالاها در وضعیت افزایش قیمت و حالت نوسانی و کمبود در بلندمدت باقی خواهند ماند.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت خام برنت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۵ دلار در هر بشکه برسد که نسبت به قیمت ۸۲ دلاری فعلی، یک روند افزایشی را نشان می‌دهد. به علاوه انتظار می‌رود قیمت مس از حدود هشت هزار و ۴۰۰ دلار به ۱۰ هزار و ۵۰ دلار در هر تن افزایش یابد و مبنای قیمت گاز طبیعی مایع آسیا نیز از ۳۳ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا به ۵۳ دلار و ۱۰ سنت رشد پیدا کند.

با این حال، برخی از تحلیل‌گران رقیب به این موضوع به دیده تردید می‌نگرند و معتقدند که وضعیت اقتصادها شکننده‌تر از آن است که بتوانند حاشیه سود بالاتری در قبال کالاها کسب کنند.

تحلیل‌گران شرکت مالی سیتی گروپ به مدیریت اد مورس در ماه دسامبر ۲۰۲۲ بیان کردند که این وضعیت در حال تغییر است. بنابراین احتمال وقوع یک رکود اقتصادی جهانی به منزله تهدیدی برای این کالاها به عنوان دارایی که در دو سال گذشته یک حالت رنسانس را تجربه کرده اند، محسوب می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10672

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.