• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر تولید شرکت احداث صنعت پیشرفته:

چاره‌ای جز رونق صادرات نداریم

  • کد خبر : 8214
  • 29 خرداد 1401 - 19:00
چاره‌ای جز رونق صادرات نداریم
مدیر تولید شرکت احداث صنعت پیشرفته گفت: در حالی که دانش و تکنولوژی تولید محصولات برنجی در داخل کشور بومی‌سازی شده است و می‌‎توانیم ارزآوری مناسبی با صادرات شیرآلات و اتصالات برنجی داشته باشیم، قوانین و دستورالعمل‌های دست و پاگیر در حوزه صادرات، این فرصت را از تولیدکنندگان سلب کرده است.
مدیر تولید شرکت احداث صنعت پیشرفته گفت: در حالی که دانش و تکنولوژی تولید محصولات برنجی در داخل کشور بومی‌سازی شده است و می‌‎توانیم ارزآوری مناسبی با صادرات شیرآلات و اتصالات برنجی داشته باشیم، قوانین و دستورالعمل‌های دست و پاگیر در حوزه صادرات، این فرصت را از تولیدکنندگان سلب کرده است.

محمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مطرح کرد: تولید با چالش‌های فراوانی طی سالیان اخیر مواجه بوده‌ است و علی‌رغم اینکه مسئولان ذی‌ربط آگاهی کامل نسبت به این معضلات دارند، متاسفانه حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورند و روزبه‌روز به مشکلات این بخش نیز افزوده می‌شود. این در حالی است که با توجه به وعده‌های مسئولان و نام‌گذاری سال‌های مختلف بر اساس حمایت از تولید، امیدوار شده‌ایم چالش‌های موجود در این بخش اندکی کاهش پیدا کند اما در عمل، شاهد عکس این اتفاق هستیم و شرایط تولید دشوارتر از سال‌های قبل شده است. هزینه‌های بخش تولید به شدت طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و تولیدکنندگان را در تنگنای شدید اقتصادی قرار داده است.

وی افزود: قیمت برنج به عنوان یکی از آلیاژهای مهم مس، همزمان با افزایش قیمت این فلز در بورس فلزات لندن(LME) و همچنین نوسان نرخ دلار روند صعودی داشته است. اتصالات و شیرآلات برنجی، یکی از محصول‌هایی است که در شرکت احداث صنعت پیشرفته تولید می‌شود و افزایش قیمت برنج، تاثیر مستقیم بر تامین مواد اولیه و  قیمت تمام‌شده محصول گذاشته است. از سوی دیگر، رقابت در عرصه تولید اتصالات برنجی طی سالیان اخیر افزایش یافته است و انواع نمونه‌های بی‌کیفیت در واحدهای زیرپله‌ای تولید می‌شود. نظارت‌های کافی در سطح بازار نیز صورت نمی‌پذیرد و به دنبال آن، شاهد استفاده عمده از این محصولات در لوله‌کشی واحدهای ساختمانی هستیم که ممکن است در آینده منجر به بروز مشکلات فراوانی شود. چراکه بعضی از انبوه‌سازان مسکونی به دنبال استفاده از قطعات ارزان‌قیمت هستند و بر همین اساس اقدام به خرید محصولات بی‌کیفیت از سطح بازار می‌کنند؛ در حالی که باید نظارت‌ها در این زمینه افزایش پیدا کند تا بتوان احتمال وقوع خسارت‌های احتمالی را به حداقل میزان ممکن کاهش داد.

زمان دقیق قطعی برق اطلاع‌رسانی شود

مدیر تولید شرکت احداث صنعت پیشرفته در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بیان کرد: تابستان سال گذشته، با معضل قطعی برق مواجه شدیم که آسیب جدی به تولید مجموعه وارد کرد. زمانی که بحث کمبود انرژی برق مطرح می‌شود، اولین بخشی که محکوم به قطعی برق است، صنعت و واحدهای صنعتی هستند. ما همواره نسبت به این مسئله معترض بوده‌ایم؛ چراکه برق، قلب تپنده صنعت کشور است و قطعی آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌‎ناپذیری را به بدنه تولید کشور وارد کند. قطعی برق در سال جاری نیز از حدود دو هفته قبل آغاز شده است و طبق دستورالعمل جدید وزارت نیرو، برق شهرک‌های صنعتی یک تا دو روز در هفته به طور کامل قطع خواهد شد. برای مثال، زمانی که مشغول تولید لوله و اتصالات پنج‌لایه هستیم، برق مجموعه به یک‌باره قطع می‌شود. ما از مواد پلیمری گران‌قیمت در تولید این اتصالات استفاده می‌کنیم و همزمان با قطعی برق، چاره‌ای جز توقف تولید نداریم که همین مسئله ضرر مالی فراوانی را به مجموعه وارد خواهد کرد. چراکه راه‌اندازی دوباره ماشین‌آلات زمان‌بر است و از آنجایی که تولید به صورت ادامه‌دار باید انجام شود، بنابراین هرگونه توقف در تولید، منجر به خسارت خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص زمان قطعی برق واحدهای صنعتی انجام شود.

توکلی در همین راستا اضافه کرد: بسیاری از تولیدکنندگان به منظور تامین برق اضطراری، از ژنراتورهای گازی در مجموعه خود استفاده می‌کنند و قطعی برق می‌تواند حتی آسیب جدی به این دستگاه‌ها وارد کند. اگر زمان‌بندی دقیق قطعی برق به واحدهای تولیدی اعلام شود، تولیدکننده برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود خواهد داشت. چراکه باید شیفت کاری نیروی انسانی از قبل تعیین شود و زمان دقیق قطعی برق از قبل مشخص شده باشد. ما در حال حاضر طی سه شیفت کاری مشغول تولید هستیم و اگر بخواهیم تولید خود را طبق یک برنامه ثابت ادامه دهیم، نیازمند اطلاع‌رسانی درست از زمان قطعی برق هستیم.

تولید با استفاده از برنج MS58

وی در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: خوشبختانه دانش و تکنولوژی تولید آلیاژ برنج در داخل کشور بومی‌سازی شده است و ما برنج مورد نیاز خود را از شرکت‌های صنعتی مطرح مانند شرکت صنایع مس شهید باهنر خریداری می‌کنیم. مهم‌ترین چالشی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، آنالیز دقیق آلیاژ برنج پیش از تولید محصول است. ما باید از برنج MS58 در تولید اتصالات برنجی استفاده کنیم و برای مثال، گاهی اوقات عیار مس موجود در آن به ۵۷ درصد می‌رسد. از آنجایی که همواره به دنبال تولید محصول باکیفیت هستیم، بنابراین سعی می‌کنیم مواد اولیه مرغوب و استاندارد را تامین کنیم و رضایت مشتریان، در صدر اولویت‌های مدیریت مجموعه قرار دارد. با توجه به اینکه ترکیب برنج از سایر عناصر مانند قلع، روی و… تشکیل شده است، حفظ سلامتی مشتریان نیز از دیگر اولویت‌های مهم مجموعه بوده و بر همین اساس، ما تمام تلاش خود را به منظور تولید شیرآلات و اتصالات برنجی باکیفیت به کار  گرفته‌ایم.

مدیر تولید شرکت احداث صنعت پیشرفته در خصوص فرایند تولید شیرآلات برنجی، اذعان کرد: تمام تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید اتصالات برنجی، در داخل مجموعه ساخته شده‌اند. ما از مقاطع برنجی گرد در تولید شیرآلات استفاده می‌کینم و فرایند تولید به این شکل است که ماده اولیه پس از برش‌کاری به ابعاد مورد نظر، تحت عملیات فورج گرم قرار می‌گیرد. در ادامه فرایند شات‌پلاست انجام می‌شود و تولید اولیه قطعه مورد نظر بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی معین صورت می‌پذیرد. سپس به منظور تولید نهایی محصول، با اجرای عملیات ماشین‌کاری و آبکاری و پس از کنترل کیفیت نهایی، قطعه مورد نظر بسته‌بندی و برای مشتریان به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود.

لزوم تسهیل و بازنگری در قوانین صادرات

توکلی ضمن اشاره به اهمیت صادرات، تاکید کرد: متاسفانه ساختار منسجمی در حوزه صادرات نسبت به کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا تعریف نشده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه خاصی در این بخش فعالیت کنند. محصولات تولیدی شرکت احداث صنعت پیشرفته در یک برهه زمانی مشخص به عراق و افغانستان صادر می‌شد که با حضور طالبان در کشور افغانستان، ناچار به توقف صادرات شدیم. قوانین حاکم در این حوزه، نیازمند یک بازنگری اساسی است تا بتوانیم شاهد رونق آن در آینده نزدیک باشیم. البته در این بین نمی‌توان تاثیر تحریم بر روابط تجاری را نادیده گرفت و  جابه‌جایی ارز در چنین شرایطی به شدت دشوارتر از قبل شده است. شفافیت نداشتن انتقال ارز از طریق واسطه‌ها و زمان‌بر بودن این فرایند، باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان ریسک صادرات محصول را نپذیرند و این در حالی است که کشورهایی مانند چین و ترکیه، بازار محصولات برنجی منطقه را در دست گرفته‌اند. بنابراین ضرورت دارد تا مسئولان ذی‌ربط نسبت به تسهیل شرایط صادرات اقدام کنند تا دوباره بازار فروش را از کشورهای همسایه پس بگیریم که این مسئله در خصوص قطعات برنجی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه ایران جزو تولیدکنندگان برتر برنج در سطح جهان است و با این وجود نباید بازار منطقه را به کشورهایی مانند ترکیه واگذار کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه نقش تحریم در تولید را چگونه ارزیابی می‌‎کنید، گفت: تحریم، تاثیر بسزایی بر عملکرد تولیدکنندگان طی سالیان اخیر گذاشته است و امکان به روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید در این شرایط فراهم نیست. در حالی که ما نیازمند رشد صادرات برای ارزآوری بیشتر هستیم، تحریم منجر به کاهش حداکثری روابط تجاری با سایر شرکت‌های معتبر جهان شده است. امیدواریم بتوانیم با رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک، ماشین‌آلات و تجهیزات روز دنیا را برای تولید محصولات جدید وارد کنیم و برای اینکه بتوانیم حضور موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم، باید در راستای توسعه صادرات قدم برداریم.

مدیر تولید شرکت احداث صنعت پیشرفته در پایان یادآور شد: توسعه تولید تنها با حمایت دولت و مسئولان محقق خواهد شد و با توجه به اهمیت فلز مس در صنعت، می‌توان آینده روشنی را برای آن متصور شد. حمایت از تولید نباید در حد یک شعار باقی بماند و امیدواریم اقدام‌های سازنده‌ای در این زمینه انجام شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8214

نوشته‌های مشابه