• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت روی گداز زنجان:

چالش‌های متعددی تولید را در محاصره قرار داده است

  • کد خبر : 6233
  • 24 تیر 1400 - 11:20
چالش‌های متعددی تولید را در محاصره قرار داده است
مدیرعامل شرکت روی گداز زنجان گفت: مدام در خبرگزاری‌ها و جراید اعلام می‌شود که برق واحدهای تولید و شهرک‌های صنعتی قطع نمی‌شود و از سوی دیگر، تولیدکننده را تهدید می‌کنند به این که در صورت عدم کاهش میزان مصرف برق، قطعا برق واحد قطع خواهد شد. امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است اما مسئولین تا به حال، کاملا برخلاف این شعار، حرکت کرده‌ان
مدیرعامل شرکت روی گداز زنجان گفت: مدام در خبرگزاری‌ها و جراید اعلام می‌شود که برق واحدهای تولید و شهرک‌های صنعتی قطع نمی‌شود و از سوی دیگر، تولیدکننده را تهدید می‌کنند به این که در صورت عدم کاهش میزان مصرف برق، قطعا برق واحد قطع خواهد شد. امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است اما مسئولین تا به حال، کاملا برخلاف این شعار، حرکت کرده‌ان

مسعود اجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: صنعت روی کشور طی سال‌ها، چالش‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است اما در سال ۱۳۹۹، مشکلات بیش از پیش، جان این صنعت را نشانه گرفت.

وی افزود: از مهم‌ترین معضلات روبه‌روی این صنعت، افزایش قیمت بی‌حد سوخت مورد مصرف برای دستگاه‌ها و همچنین قیمت برق مورد نیاز برای فعالیت خطوط تولید است. از سوی دیگر، بحث ورود موقت کالا پیش رو است که در این خصوص، باید توضیح داد دولت برای ارز حاصل از صادرات قوانینی را وضع کرده است که در شرایط عادی همه تولیدکنندگان ملزم به اجرای آن هستند اما زمانی که ارز حاصل از خرید خاک معدنی دریافتی از یک شرکت خارجی را با تولید شمش روی و صادرات آن به شرکت تامین‌کننده خاک، پرداخت می‌کنیم، اسکناسی وجود ندارد که بخواهیم وارد کشور کنیم و در سامانه نیما به دولت بفروشیم؛ متاسفانه بانک مرکزی هرگز حاضر نشده تا این موضوع را قبول کند.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: مثل سابق قادر به صادرات شمش روی نیستیم و فقط از طریق روش ورود موقت کالا، به نوعی صادرات انجام می‌دهیم. این مشکل فقط مختص این شرکت نیست و همه ۶۵ مدیرعاملی که در حوزه تولید شمش روی فعالیت دارند، وجود این معضل را تایید و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تعلل در صدور مجوزهای معدنی

اجاقلو در ادامه گفت: از دیگر مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد و کمتر به آن پرداخت شده است، معضل عدم صدور مجور برای فعالیت‌های معدنی است؛ نزدیک به یک سال است که معطل صدور مجور کارگزاری دینامیت برای معدن هستیم و این امر، ذهن ما به عنوان تولیدکننده از حیطه کار به شدت دور می‌کند و این درگیری‌ها باعث شده تا نتوانیم به درستی به روند تولید خود رسیدگی کنیم. برای صرفه‌جویی در مصرف برق از ساعت ۱۰ صبح برق مصرفی را به میزان ۶۰ درصد تعدیل دادیم تا برق کمتری به نسبت قبل، مورد استفاده قرار بگیرد.

شرایط سخت برای شهرک صنعتی

اجاقلو اضافه کرد: مدام در خبرگزاری‌ها و جراید اعلام می‌شود که برق واحدهای تولید و شهرک‌های صنعتی قطع نمی‌شود و از سوی دیگر، تولیدکننده را تهدید می‌کنند به این که در صورت عدم کاهش میزان مصرف برق، قطعا برق واحد قطع خواهد شد. امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است اما مسئولین تا به حال، کاملا برخلاف این شعار، حرکت کرده‌اند؛ به طور مثال، این قطعی برق، حداقل نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خسارت برای شرکت به بار می‌آید.

وی تاکید کرد: شهرک صنعتی روی زنجان در خاورمیانه به عنوان قطب صنعتی روی دنیا شناخته می‌شود و سهم بسیار عظیمی در بازار کشورهای ترکیه، امارات، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را در مقوله تولید شمش روی با کیفیت از آن خود کرده‌ایم و این درست نیست که واحدهای تولیدی در مضیقه و فشار قرار بگیرند.

باید به زیرساخت‌های تولید توجه بیشتری شود

مدیرعامل شرکت روی گداز زنجان در خصوص ظرفیت تولید این شرکت عنوان کرد: ظرفیت تولید روی گداز زنجان در پروانه بهره‌برداری، ۶ هزار تن در سال بوده که معادل است با تولید ۱۵ تا ۱۶ تن در هر روز که همه امور لازم را انجام دادیم تا تولید را در یک تناژ خاص ثابت نگه داریم اما متاسفانه بنا به دلایلی درون‌سیستمی، کارخانه برای مدتی تعطیل شد تا وضعیت تولید و تناژ تولیدی مشخص شود که آیا قرار بر تغییر هست یا خیر. به هر اندازه که در فروردین ماه هر سال تولید در یک شرکت انجام شود، مبنای اصلی توان تولیدی شرکت در طی سال، همان رقم ثبت خواهد شد که معمولا همه شرکت‌ها با ظرفیت کامل در این ماه کار می‌کنند. ما در فروردین ۱۴۰۰ تنها با ۶۰ درصد ظرفیت تولید خود فعالیت کردیم تا بتوانیم فرایند تولید شمش روی را سرپا نگه داریم. باید به تولید کشور و نیازهای زیرساختی آن توجه بیشتری شود تا همه تولیدگنندگان بتوانند با کمترین مشکل مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و به تولید بپردازند.

محصول با کیفیت، نتیجه داشتن ماشین‌آلات مدرن

وی همچنین در خصوص منابع تامین مواد اولیه، اذعان کرد: خاک معدنی مورد نیاز خود را به میزان محدود از معدن انگوران تامین می‌کردیم که نزدیک به یک سال است که دیگر خاک معدنی را به دلیل بالا بودن قیمت عرضه این معدن، خریداری نکردیم. در حال حاضر، ماده معدنی مورد نیاز خود را از کشورهای ترکیه و آفریقا تهیه می‌کنیم و برای تغلیظ به روش هیدرومتالوژی روی استحصال شده، از موادی مانند پرمنگنات پتاسیم، سولفات آلومینیوم، سولفات آهن و… استفاده می‌کنیم که از شرکت‌های تولید مواد شیمیایی داخل کشور تامین می‌شوند. شمش‌های روی تولید شده در این شرکت دارای درجه خلوص ۹۹٫۹۷ تا ۹۹٫۹۹ درصد هستند.

ذخایر انگوران رو به اتمام است

این تولیدکننده شمش روی در خصوص این ادعا که به هر تولیدکننده به میزان سهمیه‌ تعیین شده، خاک معدنی عرضه نمی‌شود، تشریح کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرده است که بیشتر از ۴۰ درصد سهمیه، خاک معدنی به هر تولیدکننده تخصیص نمی‌دهد؛ چراکه هم توان معدنی انگوران پایین آمده و هم میزان تولید و وسعت کار کارخانه‌ها افزایش پیدا کرده و معدن انگوران نمی‌تواند پاسخگوی همه حجم مورد نیاز تولیدکنندگان باشد.

مدیرعامل شرکت روی گداز زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در خطوط تولید خود استفاده می‌کنید ساخت داخل است یا خیر، گفت: ترانس رکتیفایر موجود در این کارخانه متعلق به کشور آلمان، دیگ‌های بخار ایرانی و بعضی از مخازن نیز اروپایی هستند. به عبارت دیگر، می‌توان عنوان کرد که از به‌روزترین تکنولوژی و تجهیزات برخوردار هستیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6233
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد