• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل تعاونی معدنی کانه آرای کاشان:

چالش‌های موجود، میزان تولید را به نصف ظرفیت اسمی رساند

  • کد خبر : 6359
  • 26 مرداد 1400 - 13:00
چالش‌های موجود، میزان تولید را به نصف ظرفیت اسمی رساند
مدیرعامل تعاونی معدنی کانه آرای کاشان گفت: در طی سال‌های اخیر، عدم هماهنگی سازمان‌های گمرک و بانک مرکزی، تغییرات پیاپی قوانین مالیاتی و بروکراسی اداری در این زمینه، تولیدکننندگان را با معضلات و موانع متعددی مواجه ساخته بود اما در سال جاری، یک مشکل بزرگ در مسیر تولید به وجود آمد که آن، کمبود و گرانی انرژی است.
مدیرعامل تعاونی معدنی کانه آرای کاشان گفت: در طی سال‌های اخیر، عدم هماهنگی سازمان‌های گمرک و بانک مرکزی، تغییرات پیاپی قوانین مالیاتی و بروکراسی اداری در این زمینه، تولیدکننندگان را با معضلات و موانع متعددی مواجه ساخته بود اما در سال جاری، یک مشکل بزرگ در مسیر تولید به وجود آمد که آن، کمبود و گرانی انرژی است.

مهدی خدابنده‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان کوچک و بزرگ با آن مواجه هستند، مسائل مربوط به مالیات است. بعد از گذشت سال‌ها هنوز یک قانون جامع، کاربردی و درست برای اخذ مالیات از صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان وجود ندارد که بتوان بر اساس آن عمل کرد. به این ترتیب، طبیعی است به واسطه این مشکل، جریمه‌های سنگینی برای تولیدکننده‌ای که نتوانسته به موقع مالیات خود را پرداخت کند، صادر شود. باید در قوانین مالیاتی بازنگری جدی شود؛ چراکه روند قانون‌گذاری در این زمینه تنها به نفع سازمان امور مالیاتی و به ضرر تولیدکننده پیش می‌رود.

رفع تعهد ارزی تولید را بی‌رمق کرده است

این تولیدکننده شمش سرب در ادامه یادآور شد: در کنار این مشکلات، باید موضوع رفع تعهد ارزی برای صادرات را نیز در نظر گرفت؛ مواد اولیه خود را از طریق ورود موقت کالا تامین کردیم و ماده اولیه را از خارج از کشور وارد و در ازای جابه‌جایی ارز، شمش سرب تولید شده را به همان کارخانه مادر که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده را تامین کرده صادرات کردیم. در این روش ارزی جابه‌جا نمی‌شود که بخواهیم آن را در سامانه ارزی نیما عرضه کنیم اما دولت این موضوع را رد کرده و به هیچ وجه قبول نمی‌کند بلکه اصرار می‌ورزد که حتما باید ارز به سامانه نیما وارد شود و این کار مختص به سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ نیست بلکه رفع تعهد ارزی از سال‌های گذشته نیز گریبان‌گیر تولید بوده است. این چالش، کار بسیاری از تولیدکنندگان شمش سرب را سخت‌تر کرده و در تامین مواد اولیه برای آن‌ها دشواری بدی ایجاد کرده است.

باید گمرک و بانک مرکزی باهم هماهنگ باشند

مدیرعامل تعاونی معدنی کانه آرای کاشان در ادامه گفت: عدم وجود هماهنگی بین نهادهای اجرایی و وجود قوانین متعدد بین گمرک و بانک مرکزی که هر یک دیگری را نقض می‌کند، در نهایت به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود؛ چراکه نتیجه‌ای جز ماندن مواد اولیه مورد نیاز در گمرک، بروکراسی اداری که منجر به طولانی شدن فرایند ترخیص کالا می‌شود و در نهایت عقب‌افتادن از برنامه تولید در بر نخواهد داشت.

کمبود برق و گران شدن گاز

خدابنده‌لو در خصوص معضلات دیگر صنعت اذعان کرد: علاوه‌ بر چالش‌های یاد شده، افزایش بهای گاز و قطعی‌های پی‌درپی برق در سال جاری نیز تولیدکننده را سردرگم کرده است. برای تولید شمش سرب باید همواره کوره‌ها روشن باشند و به طور کلی تمامی ماشین‌آلات نصب شده در تولید نیز به انرژی برق و گاز دارند. اگر در تامین هر یک از این دو انرژی که چالش داشته باشیم، خط تولید، خاموش و عملا تولید متوقف می‌شود.

وی تاکید کرد: توقف پنج ساعته در روز به علت نبود برق، هم باعث از بین رفتن ماده مذاب داخل کوره می‌شود و هم خسارت مالی سنگینی از بابت از ایجاد اختلال در روند کارکرد ماشین‌آلات و دستگاه‌ها روی دست تولیدکننده می‌گذارد. گفتنی است خاموشی در شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی شده است و به عنوان مثال، طی هفته یک تا دو روز با قطعی برق مواجه می‌شوند اما در واحدهایی که خارج از شهرک‌های صنعتی قرار دارند، شرایط به صورت دیگری رقم می‌خورد.

تامین مواد اولیه به روش ورود موقت کالا

این فعال صنعت سرب درباره مواد اولیه مورد استفاده خود، تصریح کرد: برای تولید شمش‌های سرب در این واحد تولیدی، از باتری فرسوده استفاده می‌کنیم که عموما به دلیل کمبود این ضایعات در بازار داخلی، از طریق واردات به صورت ورود موقت نیاز خود را تامین می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا باتری فرسوده به صورت قاچاق نیز وارد کشور می‌شود یا خیر، بیان کرد: این روش مقرون‌به صرفه نیست و با توجه به چالش‌های گوناگونی که در این مسیر وجود دارد، انجام آن منطقی به نظر نمی‌رسد.

میل بازار به صعود قیمت‌ها زیاد است

مدیرعامل تعاونی معدنی کانه آرای کاشان عنوان کرد: نحوه قیمت‌گذاری ضایعات باتری فرسوده در بازار داخل و خارج از کشور متفاوت است؛ در بازار داخلی، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و عموما از فرمول خاصی پیروی نمی‌کند و بعضا نیز قیمت‌گذاری مسیر غیر منطقی را طی می‌کند که باعث ایجاد مانع در مسیر تامین مواد اولیه شده است اما در بازار جهانی، مرجع تعیین قیمت ضایعاتی همچون باتری فرسوده، بورس فلزات لندن و نرخ دلار است. نوسان قیمت در بازار جهانی هم وجود دارد به عنوان مثال، با تغییر نرخ دلار، قیمت فلزات هم تغییر را تجربه می‌کند اما در ایران شرایط برعکس است و قیمت‌ها با افزایش نرخ دلار بالا رفته اما هم‌گام با افت آن، کاهش نمی‌یابد.

همکاری واحدهای استاندارد با محیط زیست

خدابنده‌لو در پاسخ به این سوال که فعالان محیط زیست در چه مواردی و تا چه اندازه واحدهای تولیدی شمش سرب را تحت فشار می‌گذارند، بیان کرد: واحدهای تولیدی که فعالیت آن‌ها استاندارد باشد و دارای فیلترهای مناسب و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات استانداردی هستند که از نشت سرب به هوا، آب و به طور کلی، محیط پیرامون تا درصد بسیار بالایی جلوگیری می‌کند، هیچگونه مشکل و تنشی با سازمان محیط زیست استانی ندارند اما واحدهایی که در هر استان به صورت غیر استاندارد در حال تولید هستند، توسط محیط زیست پایش شده و هشدارهای لازم را دریافت خواهند کرد.

استفاده از تکنولوژی تولید رایج

خدابنده‌لو در پاسخ به این سوال که از چه تکنولوژی در خطوط تولید استفاده شده است، مطرح کرد: تکنولوژی تولیدی مورد استفاده برای تولید شمش سرب در بین بیشتر واحدهای تولیدی، یکسان است که توسط کوره‌های دوار عملیات ذوب و جداسازی سرب از باتری فرسوده انجام می‌شود. برای انجام مراحل تولید نیز از ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی استفاده می‌کنیم و نیازی به نمونه‌های خارجی آن نداریم؛ چراکه دستگاه‌هایی که در داخل کشور ساخته شده‌اند از نمونه‌های خارجی مشابه خود نیز باکیفیت‌تر هستند و همین امر ما را نسبت به تامین تجهیزات از خارج از کشور بی‌نیاز ساخته است.

با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنیم

وی در مورد ظرفیت تولید شمش سرب در تعاونی معدنی کانه آرای کاشان اذعان کرد: ظرفیت تولید اسمی این واحد تولیدی سالانه ۱۵ هزار تن است که البته کمتر از میزان قید شده در پروانه بهره‌برداری، کمتر تولید می‌کنیم. در حال حاضر، تنها با ۵۰ درصد ظرفیت تولید، در حال تولید شمش سرب هستیم که این کاهش میزان تولید به علت چالش‌های به وجود آمده اخیر در سال ۱۴۰۰ و همچنین معصلات دنباله‌دار در سال‌های قبل است. امیدوار هستیم چالش‌های تولید رفع شوند تا بتوانیم با تمام ظرفیت تولید خود به فعالیت ادامه دهیم و توسعه نیز داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6359
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد