• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

چالش‌های پیش روی مازاد عرضه کبالت در درازمدت

  • کد خبر : 16101
  • 22 فروردین 1402 - 14:47
چالش‌های پیش روی مازاد عرضه کبالت در درازمدت
قیمت‌ فلز کبالت پس از رسیدن به پایین‌ترین میزان خود در ابتدای سال 2023، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت مستمر بوده است. فعالان بازار شرایط در سمت عرضه این فلز در بلندمدت را چالش‌برانگیز می‌بینند.

قیمت‌ فلز کبالت پس از رسیدن به پایین‌ترین میزان خود در ابتدای سال ۲۰۲۳، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت مستمر بوده است. فعالان بازار شرایط در سمت عرضه این فلز در بلندمدت را چالش‌برانگیز می‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، فعالان بازار به دنبال ذخیره‌سازی مجدد فلز کبالت در انبارها پس از کاهش سطح ذخایر این فلز هستند. گفته می‌شود که افزایش قیمت کبالت در بازار ایالات متحده آمریکا، یکی از عوامل اصلی در  ایجاد روند صعودی این فلز در هفته‌های اخیر بوده است.

طی چند ماه گذشته، فلز کبالت نوسانات قیمتی‌ زیادی را تجربه کرده است. یکی از معامله‌گران فلز کبالت اظهار داشت: در حال حاضر هیچ شرکت تولیدکننده کبالتی این فلز را به قیمت پایین عرضه نمی‌کند. اکثر تولیدکنندگان محموله ‌کبالتی جهت فروش ندارند اما هنوز شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها کبالت مورد نیاز را تهیه کرد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کبالت با گرید استاندارد با شرط تحویل در بندر روتردام، قیمت حدود ۱۵٫۹۵ تا ۱۷٫۴۰ دلار در هر پوند را در روز دوشنبه ۲۰ مارس ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۱۵٫۹۵ تا ۱۷٫۳۵ دلار در هر پوند در روز ۱۷ مارس ۲۰۲۳ افزایش داشت. قیمت این فلز در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر یعنی ۱۵ تا ۱۶٫۲۵ دلار در هر پوند رسید.

ارزیابی قیمت برای گرید آلیاژ کبالت با شرط تحویل در بندر روتردام، قیمت ۱۷٫۵۰تا ۱۸٫۷۵ دلار در هر پوند را در روز ۲۰ مارس ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت روز ۱۳ مارس ۲۰۲۳ بدون تغییر بود اما نسبت به پایین‌ترین حد دو ساله خود در روز ۲۱ فوریه که برابر با ۱۶ تا ۱۷٫۸۰ دلار در هر پوند بود، افزایش داشت.

برخی از منابع مطلع از وضعیت بازار اعلام کردند که برخی از سفته‌بازان به خرید فلز کبالت با سطح قیمت فعلی تمایل نشان داده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که با این‌کار می‌توان تمرکز را از تولید کالاهای با انرژی مصرفی سنتی مانند سوخت‌های فسیلی به کالاهای تاثیرگذار در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند کبالت و لیتیوم قرار داد.

تمایل بخش خودروهای الکتریکی نیز به استفاده از لیتیوم افزایش یافته است و برخی از صندوق‌های پوشش ریسک تمرکز خود را از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بر روی این موضوع قرار داده‌اند. یکی از تولیدکنندگان فلز کبالت بیان کرد: اگر شاهد افزایش بیشتر قیمت این فلز باشیم که دور از انتظار هم نیست، ممکن است اقداماتی در راستای کاهش قیمت آن صورت پذیرد.

این طور که پیداست، قیمت هیدروکسید کبالت در هفته‌های اخیر روند نزولی را تجربه کرده است و در عین حال تولیدکنندگان برای فروش این محصول تردید داشتند. تولیدکنندگان اعلام کردند که قیمت‌ها نزدیک به هزینه‌های تولید است و آن‌ها چاره‌ای جز توقف یا کاهش ظرفیت تولید خود ندارند.

با در نظر داشتن شاخص قابل‌ عرضه هیدروکسید کبالت با غلظت کبالت حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط تولیدکننده، شاخص قیمت کبالت با گرید استاندارد موسسه «Fastmarkets» در روز ۱۷ مارس ۲۰۲۳، حدود ۵۵ تا ۶۳ درصد محاسبه شد که نسبت به شاخص قیمت تعیین‌شده در روز هشتم مارس ۲۰۲۳ تغییری نکرد اما نسبت به شاخص قیمت تعیین شده در روز ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ با شاخص ۵۳ تا ۵۵ درصدی، افزایش داشت.

احتمال جایگزینی مواد واسطه‌‌ای مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت به جای  کبالت  در بازار

در حالی که اکثر مشارکت‌کنندگان بازار معتقدند که روند بازار کبالت در هفته‌های اخیر صعودی‌تر بوده است اما باید عنوان کرد که بازار کبالت با طیفی از چالش‌ها هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا در بلندمدت مواجه خواهد شد. فعالان بازار در رابطه با بازار کبالت در قاره آسیا به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود در درازمدت، مازاد عرضه به شکل مواد واسطه‌‌ای مانند مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت (MHP) وجود داشته باشد.

بسیاری از فعالان بازار در آسیا تخمین می‌زنند که می‌توان سالانه ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تن مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت تولید کرد؛ به شرط آنکه ظرفیت کامل تولید پروژه‌های فعلی فعال شود.

فعالان بازار در آسیا بر این باورند که قیمت‌ کبالت به دلیل تولید مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت کاهش می‌یابد. در همین رابطه تعداد تولیدکنندگان مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت افزایش می‌یابد و مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت به بازار عرضه می‌شود.

محققان موسسه «Fastmarkets» مازاد حجم چهار هزار تنی را در سال ۲۰۲۳ برای مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت پیش‌بینی کردند که این حجم مازاد در سال ۲۰۲۴ به ۱۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

گفتنی است که سال ۲۰۲۳، سال سختی برای فعالان بازار نیکل و کبالت خواهد بود. در پنج سال گذشته، همه فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کردند که حجم کافی برای عرضه کبالت وجود نخواهد داشت اما پس از گذشت یک سال از ارائه این پیش‌بینی‌ها مشخص شد که بازار کبالت با مازاد عرضه مواجه شده است. سال ۲۰۲۳ دقیقا همان سالی است که فلز کبالت با مازاد عرضه مواجه می‌شود.

در حالی که انتظار می‌رود روند عرضه بیشتر از طریق افزایش ظرفیت تولید مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت انجام شود، برخی از فعالان بازار خاطرنشان می‌کنند که با تاسیسات محدود موجود با محوریت چین، در حال حاضر می‌توان تولید این ماده را آغاز کرد. در عین حال برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار بر سرمایه‌گذاری در ظرفیت فرآوری مخلوط رسوب هیدروکسید کبالت متمرکز هستند.

شاخص قابل‌ عرضه مخلوط رسوب هیدروکسید نیکل موسسه «Fastmarkets» در بورس فلزات لندن با شرط تحویل کالا به انبارهای چین، ژاپن و کره جنوبی با پذیرش تقبل هزینه ارسال توسط تولیدکننده، حدود ۷۰ تا ۷۶ درصد در روز ۱۷ مارس ۲۰۲۳ محاسبه شد که نسبت به رقم ۶۸ تا ۷۲ درصدی در روز ۱۰ مارس ۲۰۲۳ افزایش داشت.

البته هنوز انتظار عرضه حجم بیشتر کبالت در قالب هیدروکسید کبالت در بازار وجود دارد. فعالان بازار همچنان در انتظار فعالیت معدن Tenke Fungurume (TFM) در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) جهت استخراج و تولید هیدروکسید مس کبالت و میزان احتمال صادرات این مواد به دیگر کشورها هستند.

فعالیت این پروژه در یک مناقشه چند ماهه بین شرکت China Molybdenum Co (CMOC) و شرکت معدنی دولتی «Gecamines» در جمهوری دموکراتیک کنگو به حالت تعلیق درآمد و صادرات از این معدن متوقف شد.

به گفته محققان موسسه «Fastmarkets»، حجم تولید کبالت در معدن Tenke Fungurume (TFM) در سال ۲۰۲۲ بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن بود. به گفته موسسه «Fastmarkets»، فرایند تولید هیدروکسید در این پروژه مجددا آغاز شده است اما همچنان امکان صادرات از آن وجود ندارد.

یکی از معامله‌گران آگاه از وضعیت بازار بیان کرد: حجم عظیمی از هیدروکسید تولیدی وارد بازار خواهد شد و احتمالا موجب نوسان نزولی قیمت آن در بازار می‌شود. اساسا پیش‌بینی روند افزایش قیمت هیدروکسید در دراز مدت با در نظر گرفتن حجم عرضه نشده این محصول در بازار دشوار است.

کاهش قیمت‌های هیدروکسید کبالت به این معنی است که فعالان بازار کبالت، جایگزین ارزان‌تری در مقایسه با خرید فلز کبالت در دسترس دارند.

افزایش سهم باتری‌های لیتیم آهن فسفات در بازار

مشارکت‌کنندگان در بازار کبالت بر این باورند که در درازمدت‌تر احتمال می‌رود مصرف باتری‌های لیتیم آهن فسفات (LFP)، همچنان سهم بازار بیشتری به نسبت باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در بازار داشته باشند.

به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد که باتری‌های لیتیم آهن فسفات در بازار سهم بیشتری دارند. به این دلیل که هزینه مواد اولیه برای تولید آن‌ها در مقایسه با باتری‌های نیکل کبالت منگنز کمتر است. یکی از تولیدکنندگان خودرو اعلام کرد که در رابطه با هزینه باتری‌های لیتیم آهن فسفات و باتری‌های نیکل کبالت منگنز به‌کار رفته در خودروهای الکتریکی، این مسئله می‌تواند به نفع تولیدکنندگان باتری‌های لیتیم آهن فسفات باشد.

اغلب باتری‌های لیتیم آهن فسفات در چین تولید می‌‌شوند اما اخیرا تولید آن‌ها در آمریکای شمالی در حال افزایش است. در همین راستا، شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد که کارخانه تولید خودروهای الکتریکی با قابلیت استفاده از باتری‌های لیتیم آهن فسفات را تا سال ۲۰۲۶ راه‌اندازی خواهد کرد.

یکی از فعالان بازار اظهار داشت که باتری‌های لیتیم آهن فسفات، یکی از سریع‌ترین رشدها را در سطح جهانی در رابطه با باتری‌ها تجربه کرده‌اند. تصور بر این بود که این رشد در تولید و استفاده  از این باتری‌ها تنها در چین اتفاق بیفتد.

محققان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی‌ می‌کنند که باتری‌های لیتیم آهن فسفات تا سال ۲۰۲۹ حدود ۳۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد که نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از معامله‌گران مطلع از وضعیت بازار اعلام کرد که انتظار می‌رود حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی در آینده افزایش یابد. با در نظر گرفتن تمرکز چین بر تولید باتری‌های لیتیم آهن فسفات، فعالان بازار بر این عقیده‌اند که حجم تقاضای کبالت در بازار کاهش خواهد یافت اما باید عنوان کرد که استفاده از کبالت در تمام باتری‌ها ضروری است.

علی‌رغم افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیم آهن فسفات، محققان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که استفاده از باتری‌های نیکل کبالت که شامل باتری‌های آلومینیوم کبالت نیکل، باتری‌های نیکل کبالت منگنز با نیکل بالا و باتری‌های نیکل کبالت منگنز با منگنز بالا است، تا سال ۲۰۲۹ حدود ۶۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد که نسبت به سال ۲۰۲۳، تقریبا ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برخلاف باتری‌های نیکل کبالت، سهم باتری‌های لیتیم آهن فسفات در بازار به تدریج در حال افزایش است. در عین حال رشد باتری‌های لیتیم آهن فسفات در چین کمتر از دیگر نقاط جهان است که یک مشکل میان مدت بوده و به تدریج رفع خواهد شد.

عرضه بیش از حد نیز باعث کاهش قیمت لیتیوم در هفته‌های اخیر شده است و فعالان بازار نیز به کاهش تقاضای بازار برای خودروهای الکتریکی در چین اشاره می‌کنند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره و تقبل هزینه ارسال توسط تولیدکننده عدد ۵۵ تا ۵۸ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز ۲۰ مارس ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۵۵ تا ۶۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۱۷ مارس ۲۰۲۳ و قیمت ۷۸ تا ۸۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در ابتدای سال ۲۰۲۳ روند کاهشی را نشان داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16101

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.