• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد:

چراغ تولید سوسو می‌زند

  • کد خبر : 15535
  • 16 فروردین 1402 - 14:51
چراغ تولید سوسو می‌زند
مدیرعامل مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد گفت: تحریم و نوسان نرخ ارز، دو عامل مهمی است که تولید و صادرات پروفیل فولادی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیرعامل مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد گفت: تحریم و نوسان نرخ ارز، دو عامل مهمی است که تولید و صادرات پروفیل فولادی را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین اگر دو معضل فوق رفع شود و ورق کافی در اختیار پروفیل سازان قرار بگیرد، می‌توانیم حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم و نسبت به آینده صنعت پروفیل فولادی امیدوارتر باشیم.

میرسعید سعیدیان راد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: انواع لوله و پروفیل فولادی در مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد با ظرفیت اسمی ۳۰ هزار تن در سال تولید می‌شود و ۱۰۰ نفر نیروی انسانی به طور مستقیم در این مجتمع مشغول به‌کار هستند.

وی در ادامه به مشکلات موجود در بخش تولید در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالشی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم، نوسان قیمت مواد اولیه بود. سهمیه ورق گرم مجتمع لوله و پروفیل رادنورد دو هزار و ۵۰۰ تن در ماه است که اگر میانگین قیمت هر کیلوگرم ورق را ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم، نیازمند نقدینگی بسیاری جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز هستیم. نحوه خرید ورق از بورس کالای ایران پیش‌تر بدین صورت بود که خریدار می‌توانست با گشایش اعتبار داخلی، سه ماه پس از ثبت خرید نسبت به تسویه کامل اقدام کند. خرید دین، فرایند دیگری بود که از طریق آن می‌توانستیم نسبت به خرید ورق گرم مورد نیاز خود اقدام کنیم. با این وجود، در حال حاضر ملزم به پرداخت ۹۰ درصد نقدی و ۱۰ درصد اعتباری در بورس با موعد تحویل سه ماهه ورق هستیم که این مسئله به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه ممکن است طی این سه ماه ورق کافی در اختیار نداشته باشیم و ناچار به تامین ورق از بازار آزاد با قیمت بیشتر از بورس شویم. در حال حاضر قیمت ورق فولادی به حدود ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار رسیده و اختلاف قیمت ورق در تالار صنعتی بورس و بازار آزاد افزایش یافته است.

نارضایتی از شرایط تولید

مدیرعامل مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد ادامه داد: در حالی که افزایش تورم منجر به رشد سایر هزینه‌های تولید اعم از بیمه، مالیات، انرژی و … شده است، در چنین شرایطی تولید چندان مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر ما با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستیم و در تامین ماشین‌آلات نیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم. متاسفانه بسیاری از بانک‌ها نیمه ورشکسته شده‌اند و تسهیلات سرمایه در گردش را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همکاری‌های لازم با تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل نمی‌آورد و تمامی این مشکلات در نهایت مجر به کاهش تولید و تعطیلی واحدهای کوچک تولیدی شده است. متاسفانه ما رضایت چندانی از شرایط تولید نداریم و نمی‌دانیم چطور باید صدای خود را به گوش مسئولان دولتی برسانیم. در چنین شرایطی اگر افراد در هر حوزه‌ای به غیر از تولید سرمایه‌گذاری کنند، برای آن‌ها اقتصادی‌تر و سودآورتر خواهد بود!

سعیدیان راد با بیان اینکه شرایط تولید در سال جاری دشوارتر خواهد شد، مطرح کرد: به جرات می‌توان گفت تمامی هزینه‌های تولید به ویژه قیمت مواد اولیه در سال جاری افزایش خواهد یافت؛ زمانی که یک تولیدکننده پروفیل فولادی قدرت خرید ورق مورد نیاز خود را ندارد، چگونه می‌تواند نسبت افزایش تولید اقدام کند. ما برای اینکه بتوانیم چراغ تولید را روشن نگه داریم، ناچار به کاهش تولید خود در ماه‌های پایانی سال پیش شدیم. از طرفی، زمانی که قیمت ورق فولادی و به دنبال آن پروفیل در بازار افزایش می‌یابد، هزینه ساخت‌وساز نیز افزایش خواهد یافت و در نهایت تمامی این مسائل دومینوار بر بدنه تولید تاثیر خواهد گذاشت.

می‌توانیم با تولیدکنندگان مطرح پروفیل رقابت کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا تولیدکنندگان پروفیل فولادی کشور توانایی رقابت با شرکت‌های مطرح بین‌المللی را دارند، گفت: پروفیل‌های فولادی تولیدشده در داخل از کیفیت عالی برخوردارند و بدون شک اگر سرمایه در گردش کافی در اختیار واحدهای فعال در این صنعت قرار بگیرد، می‌توانند رقابت پایاپایی با تولیدکنندگان مطرح خارجی داشته باشند. در این میان، در حالی حمایت دولت می‌تواند تاثیرگذار واقع شود که متاسفانه توجه چندانی به بخش معدن و صنایع معدنی کشور نمی‌شود. همچنین بودجه مشخصی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از واحدهای تولیدی که در معرض تعطیلی هستند، در نظر گرفته نشده است. این امر در نهایت باعث خواهد شد شاهد افزایش روزافزون تعطیلی واحدهای صنعتی کوچک مقیاس در سراسر کشور باشیم.

مدیرعامل مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد با بیان اینکه از تجهیزات داخلی برای تولید پروفیل فولادی استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: قیمت لوازم یدکی به شدت افزایش یافته و برای مثال قیمت یک بلبرینگ ساده از حدود ۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رشد پیدا کرده است. معتقدیم که باید جلوی افزایش بی‌رویه قیمت در تمام زمینه‌ها به ویژه قطعات یدکی گرفته شود تا تولیدکننده با دغدغه کمتری به فعالیت خود ادامه دهد.

سعیدیان راد با تاکید بر اهمیت صادرات پروفیل فولادی، ابراز کرد: اگر مشکلات ناشی از تحریم و نوسان نرخ ارز رفع شود، ما می‌توانیم حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم؛ چراکه محصولات مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد، مشتریان خارجی هم دارد. امیدوار هستیم در آینده با کاهش تحریم و ثبات نرخ ارز، تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی کنیم.

تولید پروفیل با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک

وی در ارتباط با فرایند تولید پروفیل فولادی، خاطرنشان کرد: ورق فولادی پس از خرید از شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، فولاد گیلان و … که به شکل کلاف درآمده است، توسط یک سری دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به ابعاد مد نظر برش داده می‌شود. در ادامه وررق‌ برش داده شده پس از عملیات خمش، به لوله تبدیل می‌شود و عملیات جوشکاری القایی به منظور پوشش درزهای موجود صورت می‌پذیرد. لوله به‌دست آمده در نهایت طی مراحلی به پروفیل در ابعاد مختلف مانند ۳۰ در ۴۰ میلی‌متر و ۴۰ در ۸۰ میلی‌متر تبدیل می‌شود. امکان تولید ۶ تا ۱۰ شاخه پروفیل طی هر دقیقه توسط دستگاه اتوماتیک وجود دارد و برای مثال وزن هرشاخه پروفیل ۴۰ در ۸۰ میلی‌متر، ۲۳ کیلوگرم است.

مدیرعامل مجتمع لوله و پروفیل فولاد رادنورد در پایان یادآور شد: در حال حاضر صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور از لحاظ فنی و تکنیکی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و بدون شک اگر سرمایه در گردش کافی در اختیار تولیدکنندگان لوله و پروفیل قرار بگیرد و وزارت صمت نیز حمایت‌های لازم از این واحدها را به عمل آورد، می‌توان آینده روشنی را برای این صنعت متصور شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15535

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.