• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان:

چشم تولیدکننده خون و کام دلالان شیرین است

  • کد خبر : 6916
  • 05 بهمن 1400 - 13:07
چشم تولیدکننده خون و کام دلالان شیرین است
مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان گفت: با اینکه تنها شرکت‌هایی که خط تولید در اختیار دارند، مجاز به خرید از بورس کالا هستند اما شاهد جولان دلالان سرمایه‌دار در این بازار هستیم که با در اختیار گرفتن مواد اولیه صنایع‌ پایین‌دستی، نبض واحدهای کوچک را در دست می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان گفت: با اینکه تنها شرکت‌هایی که خط تولید در اختیار دارند، مجاز به خرید از بورس کالا هستند اما شاهد جولان دلالان سرمایه‌دار در این بازار هستیم که با در اختیار گرفتن مواد اولیه صنایع‌ پایین‌دستی، نبض واحدهای کوچک را در دست می‌گیرند.

مرتضی کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: صنعت آلومینیوم در حوزه پایین‌دست طی یکی دو سال گذشته همزمان اوج‌گیری ویروس کرونا با معضلات فراوانی مواجه بود. از سری مسائلی که در صنعت آلومینیوم برای تولیدکنندگان تبدیل به یک چالش بزرگ شده است، می‌توان به دریافت نکردن مواد اولیه به میزان سهمیه‌ای که طبق پروانه بهره‌برداری به صورت کاملا قانونی از سوی بورس کالا تعیین شده است، اشاره کرد.

وی افزود: طی چند سال اخیر نتوانستیم به آن میزان که باید، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تامین کنیم. عرضه و قیمت‌گذاری آلومینیوم بسیار رقابتی است و افرادی در بورس کالا حضور دارند که حجم زیادی از محصولات را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتر، به صنایع پایین‌دستی می‌فروشند.

خرید آزادانه دلالان

مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان تاکید کرد: باید این سوال پرسیده شود که چرا مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده را با قیمتی بالاتر از حد منطقی آن عرضه می‌کنند و سبب می‌شوند تا درآمد و سودی که قرار است از فروش محصولات حوزه پایین‌دست به دست بیاید، کمتر از میزان قابل قبول باشد و به عبارت دیگر، تولید را برای تولیدکننده ضررده کند؟ موضوع دیگری که وجود دارد، این است که طبق اعلام بورس کالا باید هر واحد تولیدی چه در صنایع بالادست و چه پایین‌دست، خط تولید فعال داشته باشد اما دلالانی که خجم بالایی از آلومینیوم را خریداری می‌کنند چنین خط تولیدی در اختیار ندارند.

مدیریت ناصحیح دولت

این تولیدکننده در ادامه اضافه کرد: متاسفانه همه معضلات از مدیریت و برنامه‌ریزی دولت ناشی می‌شود که بدون هماهنگی و مشورت با تجربه‌داران صنعت آلومینیوم که خواهان پیدایش مسیر درست و گذر از چالش‌های سخت هستند، قوانینی تعیین می‌کند که تنها برای چند نفر منفعت دارد و برای بقیه تولیدکنندگان موجب ضرر است.

کابل‌های آلومینیومی به سبد محصولات اضافه خواهد شد

کریمیان در خصوص محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر، سیم‌های هوایی آلومینیومی بدون پوشش تولید می‌کنیم که شامل سطح مقطع‌های ۴۲ میلی‌متر، ۷۳ میلی‌متر، ۱۱۸ میلی‌متر و ۱۲۶ میلی‌متری می‌شود. در این شرکت فقط تولید سیم هوایی آلومینیومی انجام می‌‌شود که قصد داریم در واحد تولیدی جدید خود به نام آذرخش کارون، انواع کابل‌های آلومینیومی را نیز تولید کنیم که برای بهره‌برداری از این واحد جدید همه مراحل قانونی طی شده است و ماشین‌آلات برای قرارگیری در خطوط تولید تامین شده‌اند فقط منتظر مساعدتر شدن شرایط اقتصادی و صنعتی هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه برای راه‌اندازی واحد تولید کابل آلومینیومی با چه موانعی روبه‌رو هستید، تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان به نهادهای مسئول مختلف، هزینه پرداخت کردیم تا  آب شیرین به این واحد نیز لوله‌کشی شود و انتقال یابد اما هنوز نتوانستیم به این مهم دست یابیم. عنوان شده است مبلغ دیگری را نیز باید جهت تامین لوله‌های انتقال آب پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان خاطرنشان کرد: در شرکت جدید آذرخش کارون که احداث شده است و منتظر هستیم تا شرایط برای آغاز تولید در آن واحد مساعد شود، قصد داریم تا انواع و اقسام کابل‌های زمینی، هوایی، خودنگهدار و… را تولید کنیم؛ چراکه مقیاس واحد تولیدی جدید نزدیک به ۲۰ برابر کارخانه کنونی است.

تامین سیم‌های خطوط انتقال برق

این تولیدکننده در خصوص میزان تولید شهاب سیم سپاهان و همچنین مشتریان این شرکت اظهار کرد: محصولاتی که ما تولید می‌کنیم، بیشتر توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق در سراسر کشور مصرف می‌شود. اگر مشکلات مختلف اقتصادی و صنعتی وجود نداشت، توانایی کار در سه شیفت در روز را داشتیم و به میزان ۳۰ هزار تن در سال سیم و کابل آلومینیومی تولید و به فروش می‌رساندیم اما با توجه به موانع تولید بی‌شماری که با آن‌ها مواجه هستیم، ظرفیت تولید از ۵۰۰ تن در سال تجازو نکرده است و نتوانستیم در مسیر توسعه قدم برداریم. متاسفانه به میزان مورد نظر، تولید و فروش محصول نداریم. به دلیل مریض بودن اقتصاد کشور و همچنین موانع گوناگونی که بر سر راه تولید وجود دارد، اگر بخواهیم سفارشی قبول کنیم ابتدا هزینه آن را دریافت می‌کنیم و سپس اقدام به خرید مواد اولیه و تولید محصول می‌کنیم تا از خسارت‌های سهمگین در امان باشیم.

وی همچنین یادآور شد: محصولات این شرکت در حال حاضر از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و تمام استانداردها را در فرایند تولید محصولات رعایت می‌کنیم. به طوری که بر خلاف بعضی شرکت‌ها که از انجام بازرسی و سنجش کیفیت محصولات تولید شده خود نگرانی دارند، شرکت توانیر می‌تواند در هر زمان به این واحد تولیدی رجوع کند و تمام محصولات را مورد آزمایش و بررسی‌های لازم قرار دهد.

واحدهای تولیدی غیر مجاز، آفت بازار سیم و کابل

مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان خواستار شد: در اقصی نقاط کشور شاهد رشد قارچ‌گونه شرکت‌های تولیدکننده سیم، کابل و مفتول آلومینیومی هستیم که در حقیقت به تولید محصولات بی‌کیفیت و تقلبی مشغول هستند و سعی دارند بازار سیم و کابل را به انحصار خود درآوردند. باید بازرسی‌ها از سطوح مختلف این بازار تقویت شود تا تولیدکنندگان کالاهای باکیفیت تا این حد دچار ضرردهی نشوند. چراکه کالاهای بی‌کیفیت با قیمت بسیار کمتر به فروش می‌رسد و مصرف‌کننده متاسفانه توجهی به کیفیت آن ندارد. با این وجود که ۱۰۰ درصد استاندارد تولید محصول را مدنظر قرار دادیم، از سوی دولت هیچگاه حمایت نشدیم ولی تولیدکنندگان زیرزمینی به راحتی به کسب سود و درآمدهای هنگفت سرگرم هستند. این موضوع، نتیجه صدور خارج از برنامه پروانه تولید توسط وزارت صمت است.

منابع تامین مواد اولیه داخلی هستند

کریمیان در ارتباط با مواد اولیه مورد استفاده خود گفت: برای تولید ACSR از راد آلومینیومی ۹٫۵ میلی‌متر استفاده می‌کنیم. همچنین فولاد مورد نیاز برای کار در مغزی این سیم را نیز از شرکتی در استان زنجان تامین می‌کنیم.

وی در ادامه اذعان کرد: شرکت شهاب سیم سپاهان تنها با سه نیروی انسانی، در حال تولید سیم هوایی آلومینیومی است و راندمان کار در این شرکت برابر با یک شرکت دارای ۲۰ نیروی انسانی است.

به توانایی تولید داخلی ایمان داریم

این فعال صنعتی در ادامه در ارتباط با ماشین‌آلات مستقر در خطوط تولید شهاب سیم سپاهان، بیان کرد: ۶۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه، ساخت داخل بوده و ۴۰ درصد نیز محصول کشورهای دیگر است که از کشورهایی مانند هندوستان و آلمان آن‌ها وارد کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهاب سیم سپاهان در پاسخ به این سوال که آیا در صورت خرابی ماشین‌آلات خارجی، لوازم و قطعات یدکی آن به راحتی قابل تامین است یا خیر، گفت: برای تعویض قطعات یدکی این ماشین‌آلات مشکلی نداریم زیرا اعتقاد ما بر این است که قطعات ساخته شده در داخل کشور از کیفیت لازم برخوردار است و به راحتی می‌توان آن را تامین و جایگزین کرد.

وی همچنین گفت: در این زمینه یک مسئله اساسی وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد و آن هم حمایت نکردن دولت از توانایی مهندسان ایرانی و شرکت‌هایی است که به خوبی در حال تولید قطعه یدکی هستند اما برخی زیرساخت‌های فعالیت آن‌ها که باید از جانب دولت تامین شود، وجود ندارد. مشکل اصلی که وجود دارد این است که مسئولین کشور به جای اینکه از کارگر ایرانی حمایت کنند، سرمایه این مملکت را صرف شرکت‌ها و کارگران چینی می‌کنند که این یک خیانت به کارگر ایرانی و صنعت کشور تلقی می‌شود.

از تسهیلات بانکی استفاده نکردیم

این تولیدکننده با اشاره به این که تاکنون از هیچ بانک و موسسه مالی تسهیلات دریافت نکرده است، مطرح کرد: موانع بسیار متعددی برای دریافت وام بانکی وجود دارد که کار را برای همه تولیدکنندگان سخت می‌کند اما نکته مهم اینجا است که نرخ سودی که بانک‌ها از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند حتی از مصوب آن نیز بیشتر است و نه تنها مشکلات مالی تولیدکننده را حل نمی‌کند بلکه سبب به وجود آمدن بدهی‌های سنگین بانکی آن نیز می‌شود. به همین دلیل هیچ وقت برای دریافت وام بانکی اقدام نکردیم.

نیاز به حمایت دولت

کریمیان وضعیت بازار فروش محصولات در سال ۱۴۰۰ را نامطلوب خواند و اذعان کرد: نمی‌توان تفسیر دقیقی از چگونگی وضعیت بازار سخنی به میان آورد. مهم‌ترین چیزی که وجود دارد این است که دولت باید با اختصاص بودجه‌های حمایتی، به تقویت سرمایه تولیدکننده کمک کند و همچنین برای انجام صادرات محصول حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد. در آن صورت، هم میزان تولید افزایش می‌یابد و هم در کنار آن می‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم اما حمایتی متوجه ما نیست.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6916
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه