• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

چه عواملی منجر به کاهش قیمت آلومینیوم خواهد شد؟

  • کد خبر : 10745
  • 02 بهمن 1401 - 15:09
چه عواملی منجر به کاهش قیمت آلومینیوم خواهد شد؟
کمرنگ شدن چشم‌انداز تداوم رشد بازار و تضعیف عوامل بنیادین، از جمله عواملی است که منجر به کاهش قیمت آلومینیوم در بازار خواهد شد.

کمرنگ شدن چشم‌انداز تداوم رشد بازار و تضعیف عوامل بنیادین، از جمله عواملی است که منجر به کاهش قیمت آلومینیوم در بازار خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، این افزایش نرخ بهره مطابق با انتظارات بازار بود. همراه با این افزایش نرخ بهره، نشانه‌هایی وجود دارد که مقامات فدرال رزرو آمریکا همچنان تا سال آینده نرخ‌ بهره را بالا نگه خواهند داشت و انتظار می‌رود هیچ‌گونه کاهش نرخی تا سال ۲۰۲۴ رخ ندهد. طبق نمودار نقطه‌ای کمیته بازار آزاد فدرال که توسط اعظای آن و بر اساس انتطاراتشات ارائه شد، انتظار می‌رود نرخ نهایی که در واقع پایانی بر این افزایش نرخ‌ها است، حدود ۵٫۱ درصد تعیین شود.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی، برنامه استراتژیک خود برای توسعه حجم تقاضای داخلی این کشور را اعلام کردند. در همین حال، مقامات بلندپایه دولت چین بار دیگر حمایت خود را از صنعت املاک و مستغلات اعلام کردند و باعث افزایش اعتماد بازار به اقتصاد چین شدند.

پس از اینکه چین محدودیت های قرنطینه مرتبط با ویروس کرونا در این کشور را کاهش داد، بسیاری از مناطق چین شاهد افزایش آلودگی به این ویروس بودند. پیش‌بینی می‌شود که تعداد مبتلایان به این ویروس در طول یک ماه به اوج خود برسد و تاثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد.

عرضه و تقاضا در بازار

برای مقابله با تشدید کمبود برق، اپراتور شبکه برق استان گوئیژو چین از پنج واحد ذوب آلومینیوم این استان درخواست کرد تا بار مصرفی برق خود را حدود ۷۰۰ هزار کیلووات کاهش دهند. این کاهش بار مصرفی از ساعت ۰:۰۰ بامداد به وقت محلی این استان در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و در مدت پنج روز، با کاهش بار برق مصرفی حدود ۲۰ درصدی در هر روز پایان یافت. بر اساس نظرسنجی موسسه «SMM»، واحدهای ذوب «Guizhou Huaren» و «Chalco Guizhou» شروع به تعطیلی برخی از خطوط تولید خود کردند که مجموع کاهش ظرفیت آن‌ها بین ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن برآورد شد.

این در حالی است که سه واحد ذوب دیگر هنوز کاهش قابل‌ توجهی در حجم تولید خود نداشتند. همچنین واحد ذوب «Guizhou Yuanhao» راه‌اندازی ظرفیت جدید تولید خود را به تعویق خواهد انداخت. در عین حال ظرفیت بهره‌برداری آلومینیوم داخلی چین تا حد زیادی ثابت ماند. به علاوه در سمت تقاضا، نرخ‌های بهره‌برداری بخش‌های آلومینیوم، تسمه، سیم و کابل و فویل آلومینیومی به دلیل حجم سفارش‌های ناکافی در خارج از فصل خرید و فروش کاهش یافت. نرخ‌های بهره‌برداری سایر بخش‌های فراوری آلومینیوم در حال حاضر ثابت است اما نشانه‌هایی از کاهش در این نرخ مشاهده می‌شود. همچنین کاهش محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا هنوز باعث بهبود در حجم سفارش‌های نهایی نشده است.

به طور خلاصه، گرایش نرخ بهره در اروپا و ایالات متحده آمریکا به سمت رویکرد انقباضی بوده است. اگرچه چین در تلاش است حجم تقاضای داخلی را افزایش دهد اما افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، مانع از توسعه فعالیت‌های اقتصادی در یک دوره کوتاه مدت خواهد شد. با توجه به کاهش ظرفیت تولید در استان گوئیژو چین، رشد عرضه آلومینیوم داخلی ممکن است در ماه دسامبر ۲۰۲۲ کاهش یابد.

همچنین بخش‌های فراوری آلومینیوم در خارج از فصل خرید و فروش عملکرد ضعیفی داشتند. عامل کاهش موجودی انبار بازرگانان به جای بازیابی مصرف، ناشی از کاهش واردات و روند نزولی حجم خرید بود.

به نظر می‌رسد در کوتاه مدت، کمرنگ شدن احساسات روند صعودی در بازار در سطح کلان و کاهش حجم خرید و فروش فصلی، منجر به کاهش قیمت آلومینیوم می‌شود. این در حالی است که کاهش موجودی انبارها و هزینه‌های بالا این موضوع را تایید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که قیمت پرمعامله‌ترین آلومینیوم بورس آتی شانگهای و آلومینیوم بورس فلزات لندن در هفته جاری به ترتیب بین ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار و ۲۰۰ یوان در هر تن و دو هزار و ۳۲۰ تا دو هزار و ۴۸۰ دلار در هر تن نوسان داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10745

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.