• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

هند چگونه در سال ۲۰۲۱، از تکرار کمبود برق در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کرد؟

  • کد خبر : 10925
  • 04 بهمن 1401 - 11:15
هند چگونه در سال ۲۰۲۱، از تکرار کمبود برق در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کرد؟
در بازه زمانی ماه‌های اکتبر و نوامبر 2021، هند با قطعی برق قابل توجهی روبه‌رو شد؛ چرا که این کشور با کمبود زغال‌سنگ مواجه شد و سطح موجودی ذخایر انبار شده آن به پایین‌ترین حد تاریخی رسید.

در بازه زمانی ماه‌های اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱، هند با قطعی برق قابل توجهی روبه‌رو شد؛ چراکه این کشور با کمبود زغال‌سنگ مواجه شد و سطح موجودی ذخایر انبار شده آن به پایین‌ترین حد تاریخی رسید. در سال ۲۰۲۲، به استثنای ماه آپریل، هند توانست موجودی ذخایر کافی زغال‌سنگ خود در نیروگاه‌ها حتی در طول فصل باران‌های موسمی را حفظ کند و در نتیجه از کمبود عمده برق که در سال گذشته هم مشاهده شد، جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به نقل از موسسه «CRU»، اقدامات انجام شده توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ هند یعنی شرکت «Coal India Limited» و همچنین اقدامات برخی نیروگاه‌ها و دولت هند که منجر به دسترسی کافی به زغال‌سنگ به منظور استفاده از آن در نیروگاه‌ها شد را بررسی می‌کند. همچنین در مورد چگونگی تغییر روند تجارت زغال‌سنگ حرارتی هند از زمان شروع جنگ در اوکراین مسائلی مطرح خواهد شد.

کمبود زغال‌سنگ منجر به قطعی برق شد

فصل باران‌های موسمی در هند معمولا از ماه ژوئن شروع می‌شود و تا پایان ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر ادامه دارد. طی این مدت، بارندگی شدید در اکثر مناطق هند شروع به باریدن خواهد کرد که از قسمت جنوب غربی این کشور آغاز می‌شود و سپس شمال و شرق هند را فرا می‌گیرد. بخش شرقی این کشور یعنی در جایی که اکثر معادن زغال‌سنگ در آن واقع شده است، در دو ماه آخر فصل باران‌های موسمی شاهد بارندگی شدید است و تولید و عرضه زغال‌سنگ حرارتی به طور معمول در این زمان به شدت کاهش می‌یابد.

علی‌رغم افزایش سالانه تولید زغال‌سنگ توسط شرکت «Coal India Limited» طی فصل باران‌های موسمی در سال ۲۰۲۱، موجودی ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها در این فصل کاهش یافت. بازیابی اقتصادی هند پس از همه‌گیری بیماری کرونا فراتر از از حد انتظار بود که منجر به افزایش تقاضای برق و رشد ۱۳ درصدی سالانه تولید برق با سوخت زغال‌سنگ در بازه زمانی ماه‌های آپریل تا اکتبر ۲۰۲۱ شد. وجود مسائل لجستیکی ناشی از بارش‌های موسمی نیز عرضه زغال‌سنگ را علی‌رغم وجود موجودی ذخایر کافی زغال‌سنگ در شرکت «Coal India Limited» محدود کرد. علاوه‌براین، واردات زغال‌سنگ حرارتی در بازه زمانی ماه‌های ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۱ به میزان ۴ درصد در سال کاهش یافت؛ به‌ طوری که برخی خریداران به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار دریایی در این دوره نسبت به بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ از خرید و واردات زغال‌سنگ حرارتی چشم‌پوشی کردند.

در نتیجه، کل ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها تنها به میزان چهار روز مصرف کاهش یافت و ۱۶ نیروگاه تا هفته اول ماه اکتبر ۲۰۲۱ موجودی انبارهای‌ آن‌ها پایان پذیرفت. همچنین چندین ایالت هند شاهد تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ به دلیل کمبود زغال‌سنگ بودند. در نتیجه، هند در اکتبر ۲۰۲۱ با کمبود برق یک هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعتی مواجه شد و بسیاری از خانوارها در ایالت‌های شمال غربی با قطعی برق مواجه شدند.

علاوه‌براین، در آپریل ۲۰۲۲، بسیاری از شهرها در بخش شمالی هند با قطعی برق مواجه شدند و برخی از صنایع مجبور شدند فعالیت خود را به طور موقت متوقف کنند. برنامه‌ریزی ضعیف موجودی ذخایر برای تامین انرژی مولدهای برق، موج گرمای شدید و چالش‌های لجستیکی، منجر به ناتوانی ژنراتورهای مولد در تامین برق در زمان پیک تقاضا شد.

افزایش حجم واردات زغال‌سنگ هند در سال ۲۰۲۲

برای جلوگیری از وقوع مشکلات مشابه در فصل باران‌های موسمی ۲۰۲۲، وزارت برق هند «MoP» در ماه می ۲۰۲۲ تمام تولیدکنندگان برق با سوخت زغال‌سنگ را موظف کرد تا ۱۰ درصد زغال‌سنگ وارداتی را در ترکیبات با سوخت‌های دیگر به عنوان سوخت مورد استفاده در ژنراتورهای مولد برق خود استفاده کنند و به آن‌ها اجازه داد مابه تفاوت هزینه‌های بالاتر زغال‌سنگ را از هزینه وصولی از مصرف‌کنندگان دریافت کنند. علاوه‌براین، وزارت برق برای اطمینان از پرداختی‌های به‌موقع شرکت‌های توزیع به تولیدکنندگان برق مداخله کرد که به نوبه خود میزان نقدینگی تولیدکنندگان برق برای برگزاری مناقصات واردات زغال‌سنگ را بهبود بخشید. بنابراین، همان‌ طور که در نمودار زیر نشان داده شده است، حجم واردات زغال‌سنگ در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت. این در حالی است که حجم واردات بعد از تجربه ثبت یک رکورد بالا در سه‌ماهه دوم این سال کاهش یافت اما همچنان نسبت به سطح سالیانه روند صعودی داشت. به همین دلیل این امر منجر به رشد ۸ درصدی حجم واردات سالانه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ شد.

حجم واردات بیشتر به نیروگاه‌ها این امکان را داد تا حجم بیشتری در انبارهای خود ذخیره کنند. در عین حال حجم ذخایر انبارهای نیروگاه‌ها از ۲۲ میلیون تن در ماه می، به ۳۱ میلیون تن در ماه آگوست ۲۰۲۲ افزایش یافت. همچنین سهم زغال‌سنگ وارداتی در ذخایر انبارها از ۱۰ درصد در ابتدای ماه می، به ۲۲ درصد در ابتدای ماه آگوست ۲۰۲۲ افزایش یافت. سهم زغال‌سنگ وارداتی در ذخایر انبارها برای اولین بار از زمان ارائه این داده‌ها در سال ۲۰۱۸ (همان‌ طور که در نمودار زیر نشان داده شده است)، به بیش از ۲۰ درصد رسید.

در عین حال، حجم تولید زغال‌سنگ توسط شرکت «Coal India Limited» با در نظر گرفتن هزینه سرمایه‌ای افزایشی در زنجیره تامین زغال‌سنگ و استفاده از فناوری‌های جدیدتر استخراج افزایش یافت که منجر به رشد سالانه ۱۲ درصدی در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ شد.

با این وجود، شرکت «Coal India Limited» در زمینه تحویل زغال‌سنگ به مصرف‌کنندگان با مشکلاتی مواجه شد و به همین دلیل عرضه زغال‌سنگ در مدت مشابه تنها ۷ درصد رشد را تجربه کرد.

علاوه بر افزایش تولید زغال‌سنگ، این شرکت همچنین قراردادی را با شرکت اندونزیایی «Bara Daya Energi» برای واردات ۶ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی طی سال آینده برای رفع نیازهای روزافزون تولیدکنندگان برق هند منعقد کرد.

با این حال، در اواسط آگوست ۲۰۲۲، زمانی که ذخایر موجودی انبار نیروگاه‌ها به ۳۱ میلیون تن رسید، دولت هند سطح دستو‌رالعمل قبلی خود برای استفاده از زغال‌سنگ وارداتی در قالب استفاده به عنوان سوخت ترکیبی در نیروگاه‌ها را تسهیل کرد. در نتیجه، حجم واردات در بازه زمانی ماه سپتامبر تا ماه نوامبر ۲۰۲۲ کاهش یافت.

علی‌رغم کاهش حجم واردات بعد از تجربه ثبت یک رکورد بالا در سه‌ماهه دوم سال جاری، ذخایر زغال‌سنگ به دلیل روند تقاضای ضعیف فصلی و بهبود عرضه زغال‌سنگ توسط شرکت «Coal India Limited» که نشان از افزایش ۳ درصدی سالانه در بازه زمانی ماه‌های جولای تا نوامبر ۲۰۲۲ بود، روند صعودی به خود گرفت. در نتیجه، موجودی ذخایر زغال‌سنگ تا پایان ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون تن رسید.

تغییر رویه واردات زغال‌سنگ حرارتی به دلیل قیمت بالای زغال‌سنگ با عیار بالا

رشد شدید واردات زغال‌سنگ حرارتی هند در سال جاری با خرید بیشتر از کشورهایی همچون اندونزی، روسیه و موزامبیک بود. این در حالی است که حجم واردات از سایر تامین‌کنندگان مهم دیگر مانند آفریقای جنوبی، استرالیا و ایالات متحده آمریکا کاهش یافت.

کاهش حجم واردات از این تامین‌کنندگان در درجه اول ناشی از اعمال محدودیت‌های عرضه و لجستیکی از کشورهای مبدا صادرات بود. حجم تولید زغال‌سنگ استرالیا در سال جاری تحت تاثیر بارش شدید باران قرار گرفت که منجر به کاهش صادرات این کشور و رسیدن به پایین‌ترین سطح صادرات چند ساله استرالیا شد. مجموع حجم صادرات آفریقای جنوبی نیز در سال جاری به‌ دلیل عملکرد ضعیف شبکه راه‌آهن این کشور کاهش یافت اما این کاهش حجم شدید صادرات به دلیل تغییر رویکرد فروش آفریقای جنوبی به هند و تمرکز آن بر فروش در قاره اروپا بود. کاهش حجم صادرات ایالات متحده آمریکا نیز به دلیل اعمال محدودیت‌ها در شبکه راه‌آهن این کشور اتفاق افتاد و رویکرد آمریکا به جای فروش زغال‌سنگ در بازار هند بر اروپا متمرکز شد.

افزایش قابل توجه ۲۹۳ درصدی حجم سالانه واردات در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ از روسیه، ناشی از اعمال تحریم واردات زغال‌سنگ از مبدا روسیه توسط اروپا بود. در همین رابطه روسیه به دنبال مشتریان جدید بود و تخفیف‌های زیادی را در مقایسه با دیگر تامین‌کنندگان محموله‌های زغال‌سنگ از طریق دریا ارائه داد.

به طور کلی، خریداران هندی مجبور بودند در سال جاری بیشتر بر واردات زغال‌سنگ از اندونزی تکیه کنند. بنابراین، حجم واردات هند از اندونزی با وجود اعمال ممنوعیت صادرات از اندونزی در ژانویه ۲۰۲۲، حدود ۳۵ درصد در سال در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت.

احتمال افزایش حجم واردات زغال‌سنگ حرارتی هند در ماه‌های آینده

برای سال ۲۰۲۳، موسسه «CRU» رشد تقاضای برق هند را سالانه ۶ درصد پیش‌بینی کرد، این در حالی است که حجم تولید زغال‌سنگ سالانه ۴ درصد رشد خواهد داشت. برای جلوگیری از تکرار مشکل کمبود زغال‌سنگ و قطعی برق در سال ۲۰۲۱، دولت هند در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها به ۴۵ میلیون تن تا پایان سال مالی جاری در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ است که بالاترین سطح نسبت به ماه آوریل ۲۰۲۰ و در زمان قرنطینه مرتبط با بیماری کرونا خواهد بود.

هرچند رسیدن به این سطح موجودی ذخایر زغال‌سنگ تنها با عرضه داخلی بسیار بعید به نظر می‌رسید. این در حالی است که تولید زغال‌سنگ در هند به شدت در حال رشد بود و تحویل و عرضه زغال‌سنگ به طور قابل توجهی رشد بسیار کندی را تجربه کرد. به عنوان مثال، طی بازه زمانی ماه‌های آپریل تا اکتبر ۲۰۲۲، حجم تولید زغال‌سنگ هند ۱۸ درصد به‌ صورت سالانه رشد کرد، این در حالی است که حجم عرضه زغال‌سنگ تنها ۸ درصد رشد داشت. مسائل لجستیکی مانند وجود محدودیت در کسب درآمد و ترافیک بالای شبکه راه‌‌آهن، از جمله عوامل موثر در کاهش حجم عرضه زغال‌سنگ بودند.

در حالی که انتظار می‌رود به دلیل اقدامات متعدد دولت هند برای بهبود عوامل لجستیکی، عرضه زغال‌سنگ در ماه‌های آینده بهبود یابد، هدف افزایش ۴۵ میلیون تن موجودی ذخایر زغال‌سنگ در چهار ماه آینده بدون فراهم کردن شرایط جهت افزایش حجم واردات، غیرقابل تحقق به نظر می‌رسد. در نتیجه، به احتمال زیاد حجم واردات زغال‌سنگ حرارتی هند در ماه‌های آینده نسبت به سطح فعلی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10925

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.