• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کارشناس ارشد بازار سنگ‌آهن و صنعت فولاد

چین به دنبال افزایش مصرف قراضه و حذف تدریجی سنگ‌آهن است/ ظهور تکنولوژی‌های جدید فراوری سنگ‌آهن کم‌عیار در چین

  • کد خبر : 2304
  • 15 تیر 1400 - 12:54
چین به دنبال افزایش مصرف قراضه و حذف تدریجی سنگ‌آهن است/ ظهور تکنولوژی‌های جدید فراوری سنگ‌آهن کم‌عیار در چین
کارشناس ارشد بازار سنگ‌آهن و صنعت فولاد گفت: با افزایش قیمت سنگ‌آهن در ماه‌های اخیر و وابستگی بیش از حد چین به آن، این کشور قصد دارد قراضه آهن را به طور تدریجی جایگزین سنگ‌آهن کند و مصرف سنگ‌آهن را کاهش دهد و همین امر موجب شده است که قیمت سنگ‌آهن در یکی دو سال آینده کاهشی پیش‌بینی‌شود.

کارشناس ارشد بازار سنگ‌آهن و صنعت فولاد گفت: با افزایش قیمت سنگ‌آهن در ماه‌های اخیر و وابستگی بیش از حد چین به آن، این کشور قصد دارد قراضه آهن را به طور تدریجی جایگزین سنگ‌آهن کند و مصرف سنگ‌آهن را کاهش دهد و همین امر موجب شده است که قیمت سنگ‌آهن در یکی دو سال آینده کاهشی پیش‌بینی‌شود.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: بازار جهانی سنگ‌آهن قبل از شروع شیوع ویروس کرونا مناسب بود اما در وضعیت ایده‌آل قرار نداشت. در زمان شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های اقتصادی چین به عنوان تاثیرگذارترین کشور بر بازار سنگ‌آهن، مانند هر کشور دیگر به شدت افت کرد و اکثر کشورها درگیر بیماری کرونا شدند. ازجمله اثرات شیوع کرونا بر صنعت، کاهش میزان تولید و کاهش تقاضای فولاد در بازارهای جهانی بود و به همین دلیل تقاضای سنگ‌آهن نیز در بازارهای جهانی کاهش یافت.

وی افزود: از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی و به ویژه چهار ماه پایانی آن، وضعیت مقابله با بیماری کرونا بهتر شد و برخی از کارخانه‌های فولادسازی بزرگ در کشورهای مختلف مجددا وارد مدار تولید شدند. به همین دلیل تقاضای سنگ‌آهن مجددا افزایش یافت که بیشترین افزایش تقاضا مربوط به چین بود. این افزایش تقاضا باعث شد قیمت سنگ‌آهن به صورت نجومی افزایش یابد و در ماه می سال جاری میلادی به بیشترین قیمت خود در تاریخ رسید.

این کارشناس ارشد بازار سنگ‌آهن و فولاد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در ۶ ماه دوم سال جاری میلادی، عرضه سنگ‌آهن نسبت به تقاضا کمی افزایش یابد و این افزایش عرضه موجب خواهد شد قیمت سنگ‌آهن در این بازه زمانی تا حدودی کاهش یابد. البته تا یکی دو سال آینده قیمت سنگ‌آهن همچنان بالا خواهد بود اما به نظر می‌رسد قیمت آن از ۶ ماه دوم سال جاری میلادی کمی پایین‌تر خواهد آمد. به طور کلی می‌توان گفت که وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن تا پایان سال ۲۰۲۲ خوب است و انتظار می‌رسد کاهش شدید قیمت آن در سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

طهرانی ادامه داد: این گمانه‌زنی‌ها به عوامل و شرایط ازجمله شرایط اقتصادی چین و سیاست‌گذاری‌ها بستگی دارند. در یکی دو ماه گذشته شاهد بودیم که دولت چین سیاست دستوری برای کنترل قیمت سنگ‌آهن اتخاذ کرد و در این امر نیز تا حدودی موفق بود. به طوری که توانست جلوی افزایش قیمت سنگ‌آهن را تا حدودی بگیرد و حتی روند آن را کاهشی کند.

وی تاکید کرد: به نظر در حال حاضر نقطه حمایتی سنگ‌آهن حدود ۱۹۰ دلار به ازای هر تن است. این یعنی به نظر نمی‌رسد قیمت سنگ‌آهن از این میزان پایین‌تر رود. حتی در برخی مواقع مشاهده می‌شود قیمت سنگ‌آهن روی ۲۰۰ دلار به ازای هر تن تثبیت شده است. با این حال طی دو ماه آینده نقطه حمایتی و حداقل قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ۱۹۰ دلار به ازای هر تن خواهد بود و وضعیت قیمت آن تا پایان سال جاری میلادی به بررسی بیشتر بازار جهانی نیاز دارد و فعلا زود است. البته روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشورهای جهان پیشرفت مناسبی داشته است، این امر باعث می‌شود فعالیت اقتصادی در کشورها توسعه یابد. هر چقدر درصد واکسیناسیون بیشتر شود، روی فعالیت‌های خدماتی و بازارهای جهانی کامودیتی تاثیر مثبت می‌گذارد.

حرکت آرام چین برای کاهش مصرف سنگ‌آهن

کارشناس ارشد بازار سنگ‌آهن و صنعت فولاد یادآور شد: چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن در جهان است. البته تا قبل از سال ۲۰۱۵ که قیمت جهانی سنگ‌آهن دچار افت شد، چین بزرگ‌ تولیدکننده سنگ‌آهن در دنیا بود و سالانه بیش از یک میلیارد تن سنگ‌آهن تولید می‌کرد. حتی این کشور در سال ۲۰۱۳ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرده بود که از این میزان، حدود ۴۰۰ میلیون تن کنسانتره پرعیار تولید شد. اما به تدریج به دلیل کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۱۴، فعالیت برخی از معادن این کشور صرفه اقتصادی خود را از دست داد و این معادن تعطیل شدند. معمولا معادن سنگ‌آهن چین در عمق و به صورت زیرزمینی بوده و عیار پایینی دارند. این امر باعث شد که تولید سنگ‌آهن چین کاهش یابد و این کشور در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد.

طهرانی اذعان کرد: واردات بیش از یک میلیارد تنی چین در یکی دو سال گذشته نشان‌دهنده وابستگی بیش از حد این کشور به واردات سنگ‌آهن است. هر چند که سیاست‌های جدید چین جایگزینی قراضه آهن به جای سنگ‌آهن است. به طوری که از اول ماه فوریه سال میلادی جاری، واردات قراضه آهن در این کشور به طور کامل آزاد شد تا مصرف آن در فولادسازی‌ها افزایش یابد. البته مصرف قراضه آهن در فولادسازی‌های چین حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد در کوره‌های بلند بود اما این کشور موفق شد مصرف قراضه در فولادسازی‌ها را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. با ادامه این روند به نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، مصرف قراضه آهن در واحدهای فولادی به ۳۰ درصد نیز برسد و این امر وابستگی چین به سنگ‌آهن را کاهش خواهد داد.

تکنولوژی‌های جدید چین برای فراوری سنگ‌آهن

کارشناس بازار سنگ‌آهن و صنعت فولاد عنوان کرد: چین توانسته است یک تکنولوژی جدید با عنوان SMR یا تشویه مغناطیسی معلق را اختراع کند. در این تکنولوژی، چین سنگ‌آهن‌های هماتیت، سیدریت و لیمونیت عیار ۲۰ درصد به بالا را به کنسانتره ۶۵٫۵ تا ۶۷٫۵ درصد با ریکاوری بالا تبدیل می‌کند. روش کار به این صورت است که راکتور تحت شرایط فشار منفی تولید شده توسط دمنده (Roots Blower) فعالیت می‌کند. سنگ‌آهن به داخل مخزن خوراک هدایت و سپس با کاهش وزن وارد لوله بالای جداکننده سیکلون جامد – گاز می‌شود. میزان تغذیه و خوراک‌دهی می‌تواند به صورت خودکار کنترل شود. سپس سنگ‌آهن به داخل سیکلون پیش‌گرم منتقل شده و با گاز داغ گرم می‌شود. در مرحله بعد سنگ‌آهن در واکنش به ثقل و گرانش در کوره گرمایشی معلق می‌شود و قبل از انتقال به داخل جداکننده سیکلون جامد – گاز با گاز داغ دوباره گرم می‌شود. سنگ‌آهن گرم شده سپس وارد بستر سیال می‌شود و واکنش احیا به سرعت در مجاورت ورودی گاز احیاکننده اتفاق می‌افتد. پس از احیا، محصول پخته شده به واحد سردکننده منتقل می‌شود. کنسانتره آهن پس از عملیات جداسازی مغناطیسی با شدت کم برای محصول پخته شده به دست می‌آید. در این روش از گاز CO به عنوان احیا و گاز N2 به عنوان سیال استفاده می‌شود و عملیات تشویه در دمای حدود ۵۲۰ درجه سانتیگراد صورت می‌پذیرد و به همین دلیل هدررفت انرژی بسیار پایینی دارد.

طهرانی تصریح کرد: چین دیگر تنها یک تولیدکننده ماشین‌آلات ارزان نیست و اکنون خود را به عنوان یک مخترع و دارای تکنولوژی منحصر به فرد در سطح جهان معرفی کرده است. ازجمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به نسل سوم تشویه سنگ‌آهن اشاره کرد که کوره آن به جای افقی ثابت یا افقی دوار، به طور عمودی است و این موضوع باعث ایجاد مزیت زیادی در فرایند پرعیارسازی سنگ‌آهن می‌شود. چین در زمینه‌های جدید صنایع معدنی و فلزی نوآوری‌های زیادی داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به احتمال تقویت همکاری ایران و چین، علاوه بر اینکه ایران نیاز به سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های مختلف دارد، می‌توان از تکنولوژی‌هایی که چین در آن‌ها حرفی برای گفتن دارد، به نحو احسن استفاده کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2304

نوشته‌های مشابه