• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر فروش شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار

کابل فولادی جایگزین میلگرد در پل‌های بتنی شده است

  • کد خبر : 1309
  • 24 بهمن 1398 - 14:46
کابل فولادی جایگزین میلگرد در پل‌های بتنی شده است
مدیر فروش شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار گفت: اخیرا بسیاری از پیمان‌کاران و صاحبان پروژه‌های عمرانی به ویژه در مورد پل‌ها به سمت استفاده از کابل‌های فولادی رفته‌اند و عملا استفاده از میلگرد را کنار گذاشته‌اند.

مدیر فروش شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار گفت: اخیرا بسیاری از پیمان‌کاران و صاحبان پروژه‌های عمرانی به ویژه در مورد پل‌ها به سمت استفاده از کابل‌های فولادی رفته‌اند و عملا استفاده از میلگرد را کنار گذاشته‌اند.

علی غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار، مفتول تک‌رشته و کابل پیش‎‌تنیده فولادی تولید می‌کند و برای تولید محصولات خود، مفتول اولیه یا Wire Rod با گرید آلیاژی خاص را از تولیدکنندگان بالادستی خریداری می‌کند. البته در گذشته این نوع مفتول‌ها کاملا وارداتی بودند اما اخیرا شرکت تولید سپید فراب کویر اقدام به تولید آن به عنوان ماده اولیه کرده است و شرکت ما آن را از داخل کشور تامین می‌کند.

وی افزود: پس از دریافت مفتول اولیه، مراحل مختلفی برای تولید محصول روی آن اعمال می‌شود که ازجمله آن می‌توان به اسیدشویی و کشش اشاره کرد. قطر برخی از مفتول‌های دریافتی نسبتا بالا و حدود ۱۱ تا ۱۳ میلی‌متر است. در مرحله کشش، این مفتول‌ها به قطر ۶ تا ۷ میلی‌متر می‌رسند.

مدیر فروش شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار اضافه کرد: پس از حصول مفتول با قطر مورد نظر، دو محصول از آن تولید می‌شود که یکی از آن‌ها مفتول به صورت تک‌رشته است. این محصول طی عملیات حرارتی و پوشش‌دهی، پیش‌تنیده می‌شود. محصول دیگر نیز مفتولی با قطر کم است که به صورت هفت رشته بافته می‌شود و به آن، کابل پیش‌تنیده فولادی گفته می‌شود.

غلامی در خصوص کاربرد مفتول‌های تولیدی، عنوان کرد: این محصولات عموما در ساخت پل‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرآیند به کارگیری این مفتول‌ها در پل بتنی دقیقا مانند میلگرد است. با این تفاوت که به جای استفاده از میلگرد فولادی، مفتول فولادی در بتن قرار می‌گیرد. به طوری که در پل‌ها حتی می‌توان از مفتول‌هایی به طول ۱۸ تا ۲۰ متر در تاج آن استفاده کرد. علاوه‌براین، مفتول فولادی در سقف ساختمان‌ها نیز به جای میلگرد استفاده می‌شود. محل‌های دیگر استفاده از مفتول کابلی در گودبرداری‌ها، تراورس‌های بتنی راه آهن، لوله‌های فشار قوی آب و فاضلاب  و همچنین تیرهای گرد و بتنی چراغ برق است.

وی با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه، بیان کرد: در گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه ناچار به واردات برخی آلیاژهای میلگرد به کشور بودیم که در این زمینه مشکلات بسیاری داشتیم. اما خوشبختانه با شروع تولید این ماده اولیه حیاتی در برخی شرکت‌ها، بخشی از تامین مواد اولیه به صورت پایدار انجام می‌شود. به طوری که قادر به سفارش هر میزان مواد اولیه از تامین‌کننده یعنی شرکت فولاد کویر، هستیم. هر چند که ممکن است در تحویل ماده اولیه تاخیرهای صورت گیرد اما به طور کلی فرآیند تامین مواد اولیه بهتر از گذشته شده است.

افزایش تولید مفتول با رونق بازار

مدیر فروش شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار خاطرنشان کرد: ظرفیت فعال شرکت کاملا به بازار و فصول وابسته است. البته در یکی دو ماه اخیر خوشبختانه به دلیل فراوانی سفارش‌های دریافتی از سوی مشتریان، شرکت با ظرفیت کامل مشغول به تولید بوده است. به دلیل آنکه دو سه پروژه بزرگ در ارتباط با طرح‌های عمرانی به شرکت ما سفارش شده است و باید مفتول مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کردیم. در حال حاضر، با یکی از صاحبان پروژه‌ها در حال امضای قراردادی به میزان دو هزار و ۵۰۰ تن مفتول هستیم که مربوط به پلی است که در بندر چابهار قرار دارد. اگر این قرارداد نهایی شود، باز هم شاهد افزایش میزان تولید خواهیم بود و ممکن است مجبور به تولید مفتول حتی بیش از ظرفیت اسمی در ماه شویم.

غلامی تاکید کرد: شرکت ما تنها تولیدکننده کابل‌های پیش‌تنیده فولادی ساخته شده از مفتول در ایران است. در دنیا امروزه اغلب پل‌های بتنی با استفاده از کابل‌های پیش‌تنیده فولادی ساخته می‌شود و میلگرد در ساخت آن حذف شده است. پیش از فعال‌سازی پروژه‌ها، رکود بر صنایع تولیدکننده مفتول حاکم بود و بسیاری از تولیدکنندگان با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کردند اما به طرز عجیبی در یکی دو ماه اخیر برخی از پروژه‌ها فعال شده‌اند و سفارش‌های خوبی دریافت کردیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر فروش داخلی مناسب و انعقاد قراردادهای جدید، شرکت ما در زمینه صادرات نیز نسبتا فعال است و توانستیم علی‌رغم رکود در بخش مصرف داخلی، صادرات خود را افزایش دهیم. البته نباید فراموش شود که برخی پروژه‌ها از اواخر زمستان فعال می‌شوند و برخی دیگر باید تا پیش از آغاز سال جدید به اتمام برسند. به همین دلیل فعالیت خود را افزایش می‌دهند و تلاش می‌کنند که خریدهای خود به ویژه در زمینه مفتول فولادی را سریع‌تر انجام دهند. بنابراین اواخر پاییز و زمستان، فروش محصولات مفتولی نسبت به اوایل پاییز بهتر است.

پروژه‌هایی که تسویه حساب نمی‌شوند

مدیر فروش شرکت صنایع پیش‌تنیده خوانسار در پایان تصریح کرد: با وجود تامین آسان مواد اولیه از داخل کشور، گرید تمام مفتول‌های مورد مصرف شرکت ما آلیاژی است و باید برخی آلیاژهای مورد نیاز را از خارج وارد کنیم. ضمن اینکه تامین‌کننده شرکت ما نیز ناچار است برخی از مواد اولیه خود را برای ساخت برخی گریدهای آلیاژی از خارج تامین کند و به همین دلیل ممکن است تحویل برخی از گریدهای آلیاژی مواد اولیه با تاخیر انجام شود. ضمن اینکه نرخ ارز با نوسان زیادی همراه است و همین امر فرآیند تامین از خارج را به ویژه هنگام افزایش قیمت آن، به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. چالش دیگری که شرکت‌ها به ویژه آن‌هایی که با پروژه‌ها سر و کار دارند، عدم تسویه به موقع است. این موضوع بیشتر در مورد پروژه‌های دولتی صدق می‌کند. شرکت ما در کنار فروش معمول، به کارهای پیمانکاری نیز می‌پردازد و گاهی مشاهده می‌شود که در بسیاری از پروژه‌ها پس از اتمام کار و قرارداد، تسویه حساب انجام نمی‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1309

نوشته‌های مشابه