• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
بهره‌بردار معدن سنگ آهن اردان هرمزگان

کارخانه فرآوری سنگ آهن هماتیتی در حد حرف باقی ماند!

  • کد خبر : 1716
  • 22 مرداد 1399 - 16:38
کارخانه فرآوری سنگ آهن هماتیتی در حد حرف باقی ماند!
بهره‌بردار معدن سنگ آهن اردان هرمزگان گفت: قرار بود با تجمیع معادن هماتیتی سنگ آهن در استان هرمزگان، یک کارخانه فرآوری احداث و معادن این استان فعال شوند اما با گذشت چندین ماه، هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده و احداث این کارخانه در حد حرف باقی مانده است.

بهره‌بردار معدن سنگ آهن اردان هرمزگان گفت: قرار بود با تجمیع معادن هماتیتی سنگ آهن در استان هرمزگان، یک کارخانه فرآوری احداث و معادن این استان فعال شوند اما با گذشت چندین ماه، هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده و احداث این کارخانه در حد حرف باقی مانده است.

محمود چلبیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: قرار بود تا اواسط امسال، ضرایب قیمت‌گذاری سنگ آهن بر اساس شمش فولاد خوزستان تغییر کند که این موضوع منتفی شد. بنابراین نمی‌توان انتظار تغییر شرایط برای معادن کوچک سنگ آهن به ویژه هماتیتی داشت.

وی افزود: از آنجا که ذخایر معدن سنگ آهن اردان از نوع هماتیتی است، بنابراین مشتری چندانی ندارد و تنها مصرف‌کننده این نوع سنگ آهن در کشور، صنعت سیمان است. از این رو تنها فروش داخلی داریم که آن هم در شرایط کنونی به سختی انجام می‌شود. در حال حاضر، تولیدات معدن به دلیل کاهش خرید مشتریان، دپو شده و معمولا فروش نمی‌رود. همچنین این نوع سنگ آهن به دلیل پایین بودن عیار آن، معمولا مورد استقبال تولیدکنندگان فولاد قرار نمی‌گیرد.

بهره‌بردار معدن سنگ آهن اردان هرمزگان اضافه کرد: عیار سنگ آهن هماتیتی در معدن ما به طور متوسط ۴۰ تا ۴۲ درصد است. در گذشته فروش بیشتری داشتیم و حتی برخی از مشتریان، سنگ آهن را برای صادرات خریداری می‌کردند. البته این نوع سنگ آهن برای استفاده در سایر صنایع به ویژه فولاد، نیازمند احداث کارخانه فرآوری و تبدیل آن به کنسانتره است. این امر نه تنها ارزش سنگ آهن هماتیتی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث ایجاد یک منبع جدید برای صنایع فولادی خواهد شد.

وی نسبت به عدم توجه به سنگ آهن هماتیتی اینگونه گلایه کرد: قرار بود یک کارخانه فرآوری سنگ آهن هماتیتی در استان هرمزگان با کمک همه معدن‌داران این استان که معادن آن‌ها نیز هماتیتی است، احداث شود اما تنها در حد حرف و شعار مانده و هیچ اقدام قابل ذکری صورت نگرفته است.

تجمیع معادن با احداث یک کارخانه فرآوری سنگ آهن

چلبیانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ده‌ها معدن سنگ آهن هماتیتی در کشور و به ویژه استان هرمزگان وجود دارند که نیازمند توجه هستند. به ویژه آنکه در سال‌های اخیر این معادن اکثرا کاهش شدید تولید را تجربه کرده‌اند و یا بعضا تعطیل شده‌اند. در عین حال، گندله‌سازی مادکوش که اخیرا به بهره‌برداری رسیده، در بندرعباس قرار دارد و شدیدا از کمبود مواد اولیه رنج می‌برد. در صورتی که یک کارخانه کنسانتره در نزدیکی معادن سنگ آهن هماتیتی احداث شود، تمام ذخایر معادن استان هرمزگان قابل استحصال خواهد بود.

بهره‌بردار معدن اردان هرمزگان تصریح کرد: عیار معادن سنگ آهن هرمزگان اغلب در یک محدوده معین یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد است و خوشبختانه نوسان زیادی ندارند. نکته مهم دیگر این است که عمده ذخایر سنگ آهن هرمزگان برداشت نشده‌اند و به عمق نرفته‌اند. در صورتی که با برداشت از این معادن به عمق برویم، به طور حتم عیار سنگ آهن افزایش خواهد یافت و به ذخایر کیفی بهتری خواهیم رسید اما باید برداشت از ذخایر سطحی اتفاق بیفتد تا به عمق برسیم.

چلبیانی تاکید کرد: اگر در شرایط کنونی به معادن غیر فعال سنگ آهن استان هرمزگان کمک و این معادن به تدریج در چرخه تولید قرار گیرند؛ به طوری که مشتری ثابت و خریداری مطمئن داشته باشند، ضمن فعال شدن همه معادن و ایجاد اشتغال در استان هرمزگان، منابع جدید سنگ آهن در اختیار صنعت فولاد کشور قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وضعیت صنعت فولاد کشور، بیان کرد: در شرایط کنونی کمبود سنگ آهن یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است و فعال‌سازی معادن این‌چنینی کمک شایانی به افزایش مطمئن ذخایر کشور خواهد کرد. ضمن اینکه کشور ما تحریم شده و بسیاری از صنایع قادر به واردات محصولات فولادی به صورت انبوه جهت تامین نیازهای خود نیستند و تنها راه آن تولید و تامین داخلی است. از این رو، توجه به ذخایر سنگ آهن داخلی می‌تواند منابع مطمئنی را برای صنعت فولاد کشور فراهم کند.

بانک‌ها پروانه بهره‌برداری را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند

بهره‌بردار معدن اردان هرمزگان در خصوص کمک‌های دولت به معدنداران سنگ آهن، عنوان کرد: یکی از راه‌های فعال‌سازی معادن، ارائه وام‌های ارزان و با بهره نسبتا پایین به بهره‌برداران معادن سنگ آهن است. با اینکه دولت ارائه وام ارزان را به معادن مقرر کرده است، هنگامی که بهره‌بردار به بانک مراجعه می‌کند، نخستین چیزی که بانک برای ارائه وام طلب می‌کند، وثیقه ملکی مطمئن است.

چلبیانی ادامه داد: با اینکه در پروانه بهره‌برداری معدن قید شده است که از آن می‌توان به عنوان یک وثیقه مطمئن بانکی استفاده کرد اما متاسفانه هیچ بانکی پروانه بهره‌برداری را به عنوان وثیقه بانکی قبول نمی‌کند. بهره‌بردار برای احداث یک سنگ‌شکن ساده، نیازمند بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال وام بانکی است و باید برای این میزان وام، به همین اندازه وثیقه ملکی به بانک ارائه دهد اما قطعا هیچ یک از بهره‌برداران و معدن‌داران در شرایط کنونی قادر به ارائه چنین وثیقه‌ای به بانک نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک بهره‌بردار در بانک مشکل داشته باشد و یا در سوابق وی چک برگشتی نیز وجود داشته باشد، وضعیت برای دریافت وام دشوارتر می‌شود و بسیاری از بانک‌ها ارائه وام به چنین فردی را قبول نمی‌کنند. زیرا یکی از شروط اساسی ارائه وام، نداشتن چک برگشتی است. متاسفانه چهار سال به دنبال اخذ وام برای احداث کارخانه فرآوری و یک سنگ‌شکن جهت افزایش عیار و بالا بردن کیفیت محصولات خود بودیم اما به دلیل مشکل بانکی، نتوانستیم از بانک وام دریافت کنیم.

بهره‌بردار معدن اردان هرمزگان در پایان تصریح کرد: قوانین و مقررات ارائه وام به بهره‌برداران معدنی نیازمند تغییر و اصلاح است و مهم‌تر از آن، تغییر رویکرد بانک‌ها برای پذیرش پروانه بهره‌برداری به عنوان وثیقه بانکی نیاز خواهد بود. چراکه قانون به صراحت ذکر کرده که پروانه بهره‌برداری به عنوان وثیقه مورد پذیرش قرار گیرد. اگر این نگاه تغییر نکند، نمی‌توان به فعال‌سازی معادن کوچک سنگ آهن امیدوار بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1716

نوشته‌های مشابه