• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت میل ‌ایران:

کارخانه مطرحی بودیم…

  • کد خبر : 3363
  • 09 آذر 1399 - 12:21
کارخانه مطرحی بودیم…
مدیرعامل شرکت میل ا‌یران گفت: این شرکت تا پیش از جهش نرخ ارز و تاثیر آن بر سایر قیمت‌ها، با چالش بزرگی مواجه نبود و با بهره‌گیری از نیروی متخصص و خط تولید مرغوب، به تولید میلگرد برنجی با کیفیت می‌پرداخت و جزو تولیدکنندگان بزرگ در این حوزه شناخته می‌‌شد اما نابسامانی شرایط اقتصادی و بی‌تدبیری مسئولین امر، موجب شد تا این واحد تولیدی به حالت نیمه‌تعطیل دربیاید.

مدیرعامل شرکت میل ا‌یران گفت: این شرکت تا پیش از جهش نرخ ارز و تاثیر آن بر سایر قیمت‌ها، با چالش بزرگی مواجه نبود و با بهره‌گیری از نیروی متخصص و خط تولید مرغوب، به تولید میلگرد برنجی با کیفیت می‌پرداخت و جزو تولیدکنندگان بزرگ در این حوزه شناخته می‌‌شد اما نابسامانی شرایط اقتصادی و بی‌تدبیری مسئولین امر، موجب شد تا این واحد تولیدی به حالت نیمه‌تعطیل دربیاید.

قاسم حاج‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه میل ایران، تولیدکننده میلگرد برنجی و دستگاه‌های مربوط به ساخت میلگرد است که از مس، سرب و روی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند. در حال حاضر، تنها مشکل مجموعه همچون سایر واحدهای تولیدی، افزایش نرخ مواد اولیه است زیرا پیش‌تر، هر کیلوگرم مس را ۲۰ هزار تومان خریداری و روزانه ۱۰ تن محصول تولید می‌کردیم. به عبارتی، روزانه ۲۰ میلیون تومان صرف هزینه تامین مواد اولیه می‌شد اما در شرایط فعلی با رشد نجومی قیمت‌ها مواجه هستیم و برای تداوم فعالیت با همان ظرفیت تولید سابق، روزانه به یک میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم که تامین چنین بودجه‌ای از عهده ما خارج است.

وی افزود: ما در حال گسترش مجموعه هستیم و خط تولید لوله برنجی را نیز اضافه کرده‌ایم اما نمی‌توانیم به صورت ممتد تولید داشته باشیم. در واقع، زمانی که نقدینگی کافی داریم سفارش ثبت می‌کنیم و در اغلب اوقات فعالیتی نداریم. مس، روی و همچنین برنج که به صورت شمش یا ضایعات است را در کوره‌ها ذوب کرده و خلوص آلیاژ آن را با افزودن سرب و روی تغییر می‌دهیم. بعد از جداسازی ناخالصی‌ها، به درصد خلوص و آلیاژ مورد نیاز دست می‌یابیم و در نهایت، با قالب‌ریزی به محصول نهایی دست می‌یابیم.

این تولیدکننده در ادامه تشریح کرد: تولید میلگرد برنجی به چند نوع ماشین نیاز دارد؛ در ابتدا کوره‌های ریخته‌گری برای ساخت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس کوره پیش‌گرم و ماشین‌های اکستروژن در این فرایند فعال می‌شوند. در مرحله بعد، میلگرد برنجی جهت کشش به دستگاه‌های کشش و صاف‌کن نیاز داریم که تمام این دستگاه‌ها را نیز در داخل مجموعه، بومی‌سازی کرده‌ایم.

میلگرد برنجی در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود

مدیرعامل شرکت میل ا‌یران تصریح کرد: میلگرد و مقاطع برنجی در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به صنایع شیرآلات بهداشتی و صنعتی و ساخت دستگاه‌های صنعتی اشاره کرد. به طور کلی میلگرد و مقاطع برنجی در هر صنعتی که با مس و برنج سر و کار دارد، به کار گرفته می‌شود. با وجود اینکه تقاضای مناسبی برای این محصول وجود دارد، بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل کمبود بودجه و مواد اولیه تعطیل شده‌اند و یا به سختی فعالیت می‌کنند.

وی ابراز کرد: در سال‌های گذشته، تعداد کارکنان مجموعه ۱۶۰ نفر بود و به مرور زمان برای حفظ کارخانه مجبور به تعدیل نیرو شدیم و در حال حاضر با ۶ نفر به فعالیت نیمه‌تعطیل خود ادامه می‌دهیم. در شرایط کنونی با احتساب هزینه‌های جاری تولید اعم از تامین مواد اولیه، به‌روزرسانی تجهیزات و همچنین هرینه‌های تحمیلی نظیر مالیات، تولید مقرون‌به‌صرفه نیست و ما نیز به دلیل سابقه زیادی که داشته‌ایم تاکنون به طور کامل فعالیت خود را متوقف نکرده‌ایم. علاوه‌براین در طی این سال‌ها، فضای ۳۸ هزار متری محیط کارخانه را نیز برای تامین نقدینگی به هفت هزار متر کاهش داده‌ایم.

تعداد محدودی واحد تولیدی باقی مانده است

حاج‌حسینی تاکید کرد: برای دریافت وام و تسهیلات بانکی اقدام کرده‌ایم تا نقدینگی خود را از این طریق افزایش دهیم که بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز برای تولید میلگرد را به راحتی تامین کنیم اما مسئله دیگری که مجموعه را با چالش اقتصادی مواجه می‌کند این است که اغلب مشتریان به خرید اعتباری تمایل دارند و بعد از دریافت محصول در در چند نوبت اقدام به تسویه حساب می‌کنند. به این ترتیب، تمامی معضلاتی که بخش تولید با آن مواجه است، به صورت زنجیروار به یکدیگر مربوط است و هرکدام بر دیگری تاثیر می‌گذارد که برای حل آن‌ها نیاز به یک تدبیر اساسی است. به جرات می‌توان گفت شرایط اغلب واحدهای تولیدی میلگرد به همین شکل هستند و از حدود ۱۰۰ کارگاه فقط تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها فعال باقی مانده‌اند و آن‌ها که به زحمت نیز فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت چند دهه از فعالیت مجموعه، این اولین بار است که با این حجم از نابسامانی مواجه می‌شویم. صنعت و اقتصاد، هر دو به یکدیگر وابسته هستند و تا زمانی که ثبات قیمتی در بازار حکفرما نباشد، صنایع به ویژه واحدهای کوچک و متوسط نمی‌توانند در شکوفایی اقتصاد کشور نقش‌آفرینی داشته باشند. بسیاری از صنعتگران و سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی، واحد صنعتی خود را تعطیل کرده‌اند و در بخش‌های غیرصنعتی فعال شده‌اند زیرا صنعت بیش از آنکه بخواهد سودآوری داشته باشد، چالش و معضل دارد. در حال حاضر، این مجموعه هیچگونه بدهی ندارد و با ثباتر نرخ ارز و به تبع آن، قیمت مواد اولیه، می‌تواند مجددا میزان تولید خود را افزایش دهد.

به صورت کارمزدی محصول تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت میل ا‌یران  یادآور شد: برخی از واحدهای تولیدی از حمایت دولت برخوردار هستند و تا حدودی شرایط برای آن‌ها مساعدتر است اما در این بین کارخانه‌هایی همچون مجموعه ما که تحت هیچ حمایتی قرار ندارد، باید به توانایی و هزینه شخصی تکیه کنند که این نیز عملی بس دشوار است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، اگر سفارش داشته باشیم، تهیه مواد اولیه بر عهده مشتری خواهد بود و به ازای دریافت ماده خام، محصول تولید می‌کنیم و به مشتری تحویل می‌دهیم. اگرچه ممکن است مشتریان نیز در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه باشند اما به این طریق، حداقل ریسک ضرر مالی کارخانه تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین مشتری درک بیشتری نسبت به هزینه تولید خواهد داشت.

حاج‌حسینی در پایان تاکید کرد: در کشور تعداد کمی کارخانه تولید میلگرد برنجی مانند شرکت میل ایران وجود دارد که از امکانات و خط تولید مرغوبی جهت تولید محصول با کیفیت بهره‌مند باشد اما متاسفانه نه تنها حمایتی در این خصوص صورت نگرفته است بلکه با مدیریت و سیاست‌گذاری‌های ناصحیح مسئولین امر، عرصه بر تولیدکنندگان تنگ شده و شرکتی همانند میل ایران با حداقل ظرفیت به امر تولید می‌پردازد تا شاید با بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط بازار بتوانند دوباره رونق تولید را تجربه کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3363

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است