• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیر کارخانه شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس:

کاش موفق به بومی‌سازی نمی‌شدیم!

  • کد خبر : 17038
  • 05 اردیبهشت 1402 - 16:38
کاش موفق به بومی‌سازی نمی‌شدیم!
مدیر کارخانه شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس گفت: ما در حالی موفق به ساخت داخل دستگاه تولید لوله‌های اسپیرال شده‌ایم که تا پیش از این، قطعات و تجهیزات ماشین‌آلات خارجی مورد استفاده در خطوط تولید این لوله‌ها به کشور وارد می‌شد.

مدیر کارخانه شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس، تولیدکننده لوله‌های اسپیرال گفت: ما در حالی موفق به ساخت داخل دستگاه تولید لوله‌های اسپیرال شده‌ایم که تا پیش از این، قطعات و تجهیزات ماشین‌آلات خارجی مورد استفاده در خطوط تولید این لوله‌ها به کشور وارد می‌شد که فرایندی هزینه‌بر و زمان‌بر بود. در مسیر بومی‌سازی، ما این انتظار را داشتیم که مسئولان از ما حمایت‌های لازم را به عمل بیاورند که متاسفانه هیچ گاه این اتفاق نیفتاد و به تنهایی موفق به ساخت این دستگاه شدیم.

جواد انباردار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس در زمینه تولید لوله‌های اسپیرال از قطر ۲۰ تا ۱۲۰ اینچ و ضخامت ۵ تا ۲۵ میلی‌متر فعالیت دارد. کاربرد این لوله‌ها در خطوط آب‌رسانی و پایه‌های صنعتی است و ما از ورق گرم فولادی در تولید این محصول استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه، مطرح کرد: ورق گرم مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. تامین ماده اولیه، یکی از چالش‌های مهم اکثر تولیدکنندگان است؛ اصلا اگر مگر می‌شود که در دل تولید و صنعت بود و با معضل کمبود ماده اولیه مواجه نشد؟ معامله ورق در بورس کالای ایران معمولا با رقابت همراه است و متاسفانه مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار نمی‌گیرد. اکثر معاملات ورق در بورس به صورت نقدی است و تولیدکننده باید نقدینگی کافی جهت خرید ورق مورد نیاز خود را داشته باشد. البته شرکت فولاد مبارکه گاهی اوقات ورق خود را با شرایط ۹۰ درصد نقدی و ۱۰ درصد اعتباری عرضه می‌کند که تفاوت چندانی با حالت تماما نقدی ندارد. از طرفی، کیفیت ورق سایر تامین‌کنندگان مانند فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز به خوبی فولاد مبارکه نیست و به همین علت ما ناچار به خرید ورق از بازار آزاد با قیمتی بیشتر از بورس کالای ایران هستیم.

خون تجار از تولیدکنندگان رنگین‌تر است!

مدیر کارخانه شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس ادامه داد: گشایش اعتبار اسنادی نزد بانک برای تولیدکنندگان به شدت دشوار شده است اما تجار و بازرگانان به راحتی موفق به انجام آن می‌شوند؛ چراکه نقدینگی و سرمایه در گردش کافی در اختیار دارند.  به نظر می‌رسد بانک‌ها هم از شرایط بغرنج مالی و اقتصادی تولیدکنندگان مطلع شده‌اند و بر همین اساس ریسک گشایش LC برای فعالان این بخش را نمی‌پذیرند.

انباردار با بیان اینکه از فرایند جوشکاری زیرپودری در تولید این لوله‌ها استفاده می‌کنیم، مطرح کرد: کارخانجات تولید لوله‌های اسپیرال به طور عمده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خارجی استفاده می‌کنند؛ در حالی که ما موفق به ساخت آن در داخل مجموعه آریا نورد صنعت خلیج فارس شده‌ایم و قطعات و تجهیزات مورد نیاز این دستگاه‌ها نیز توسط کارشناسان شرکت بومی‌سازی شده‌اند. زمانی که ما موفق به ساخت این دستگاه شدیم، مسئولان تصور نمی‌کردند که چنین اتفاقی به وقوع بپیوند. حقیقت تلخ این است که ای کاش هیچ وقت این دستگاه را نمی‌ساختیم؛ چراکه هیچ حمایتی از ما در این زمینه نشد و با سرمایه کاملا شخصی موفق به بومی‌سازی آن شدیم.

وی با اشاره به اینکه تولید لوله‌های اسپیرال، سفارش‌محور است و این محصول در اختیار یک سری شرکت‌ها و سازمان‌های خاص قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که لوله‌های اسپیرال در یک سری ابعاد خاص تولید می‌شود، واردات آن هزینه‌بر و مقرون به صرفه نیست و به همین جهت تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز مشتریان داخلی را رفع کنند. این محصول با کیفیت عالی نسبت به نمونه مشابه خارجی که ترکیه‌ای است، تولید می‌شود و اگر شرایط تولید بهبود پیدا کند، ما می‌توانیم حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم. تولیدات ما در یک برهه زمانی به کشورهایی مانند عراق، آذربایجان، ارمنستان و… صادر می‌شد و در حال حاضر صادرات نداریم.

مدیر کارخانه شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس در پایان با بیان اینکه نیروی انسانی کافی در بخش تولید وجود ندارد، یادآور شد: بخشی از فرایند تولید لوله‌های اسپیرال توسط نیروهای انسانی متخصص انجام می‌شود. متاسفانه شرایط تولید از لحاظ تامین نیروی انسانی مناسب نیست و نیروهای گارگری تمایلی به فعالیت در کارخانجات صنعتی ندارند. ما چند هفته است که فراخوان جذب کارگر  معمولی منتشر کرده‌ایم و هنوز موفق به استخدام نیروی جدیدی نشده‌ایم. کمبود نیروی انسانی، معضلی است که روز به روز در حال افزایش بوده و در آینده به صنعت و تولید کشور آسیب جدی خواهد زد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17038

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.