• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان:

کالای ایرانی محبوب‌تر می‌شود

  • کد خبر : 17046
  • 05 اردیبهشت 1402 - 17:00
کالای ایرانی محبوب‌تر می‌شود
مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان، تولیدکننده لوله و اتصالات مسی گفت: با فعالیت این مجموعه و تولید لوله‌های مویی مسی با روش‌های مدرن و پیشرفته، تولیدکنندگانی که به این محصول نیاز داشتند، از محصولات بی‌کیفیتی که با روش‌های سنتی تولید شده بودند و همچنین کالا‌های وارداتی دیگر استفاده نکردند.

مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان، تولیدکننده لوله و اتصالات مسی گفت: با فعالیت این مجموعه و تولید لوله‌های مویی مسی با روش‌های مدرن و پیشرفته، تولیدکنندگانی که به این محصول نیاز داشتند، از محصولات بی‌کیفیتی که با روش‌های سنتی تولید شده بودند و همچنین کالا‌های وارداتی دیگر استفاده نکردند.

رضا صیرفیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با تولید محصولاتی همچون لوله‌های مویی مسی، درایر، اتصالات مسی و لوله‌های مسی عایق‌دار آغاز کرد؛ در حال حاضر شرکت ویستا مهر سپاهان تنها تولیدکننده لوله‌های مویی مسی استاندارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده اتصالات مسی در ایران است که توانسته برای ۴۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کند. لازم به ذکر است که این لوله‌های مویی مسی و اتصالات مسی در صنایع تبرید و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با میزان تقاضا برای محصولات و وضعیت بازار، مطرح کرد: با توجه به قیمت مس و شرایط موجود در بازار، میزان تقاضا برای محصولات مناسب است اما به دلیل واردات غیرمجاز اتصالات مسی از کشور‌های چین و امارات متحده عربی، تولیدکنندگان داخلی این محصولات با مشکلاتی دست و پنجه نرم ‌می‌کنند. با توجه به اینکه این محصولات از کیفیتی پایینی برخوردار هستند، قیمت کمتری نسبت به محصولات باکیفیت دارند؛ همین موضوع باعث شده تا تمایل به خرید آن‌ها افزایش یابد. همچنین به سبب اینکه این محصولات از ضخامت کافی برخوردار نیستند، اگر تحت فشار قرار گیرند، احتمال ترکیدن آن‌ها و بروز خسارات مالی شدید وجود دارد. متاسفانه به دلیل عدم وجود نظارت سازمان‌های مربوطه، به راحتی این محصولات در بازار به فروش می‌رسند؛ در همین خصوص پیگیری‌های لازم را به عمل آوردیم تا شاید بتوانیم جلوی این قبیل اقدامات را بگیریم اما نتیجه‌ای حاصل نشد. شرکت ویستا مهر سپاهان همواره سعی داشته تا با تولید محصولات باکیفیت به رقابت با محصولات خارجی بپردازد؛ خوشبختانه این مجموعه توانسته با ارائه محصولات مرغوب برند سازمانی خود را در بازار مطرح کند. البته لازم به ذکر است که مصرف‌کنندگان معتبر از محصولات بی‌کیفیت وارداتی استفاده نمی‌کنند اما برخی از تولیدکنندگان به سبب قیمت پایین به سراغ خریداری این محصولات می‌روند.

خط بطلانی بر واردات

مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان در خصوص سیاست‌گذاری‌هایی که دولت باید در این زمینه اتخاذ کند، تصریح کرد: در گام نخست باید از واردات غیرمجاز این کالا جلوگیری شده و در گام بعدی استاندار‌‌ داخلی برای تولید محصولات باکیفیت تعیین شود؛ هم‌اکنون ما بر اساس استاندار‌های خارجی محصولات خود را تولید می‌کنیم. همچنین جلوگیری از خام فروشی کاتد مس نیز باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا عرضه کم آن در بازار منجر به افزایش رقابت برای خرید کاتد مس و افزایش قیمت لوله مسی شده است. افزایش قیمت محصول نهایی تنها باعث می‌شود تا تولیدکنندگان مزیت رقابتی خود را نسبت به رقبای خارجی در بازار‌های بین‌المللی از دست بدهند و نتوانند در زمینه صادرات موفق عمل کنند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته در زمینه صادرات لوله‌های مسی عایق‌دار به کشور‌های ارمنستان، عراق، ترکیه و سایر کشور‌های همسایه فعالیت داشتیم اما همین موضوع مانع از ادامه صادرات محصولات شد. در صورتی که با عرضه کافی کاتد در بازار، جلوگیری از خام فروشی آن و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، صادرات رونق گرفته و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در تولید لوله و اتصالات مسی تشویق می‌شوند که نتیجه آن احداث واحد‌های تولیدی بیشتر در این زمینه است.

صیرفیان با اشاره به عوامل محدود‌کننده تولیدکنندگان، اظهار کرد: وضع قوانین متعدد و کارشناسی نشده، مشکلاتی همچون بیمه، مالیات، مسائل زیست محیطی و بروکراسی‌های اداری طولانی برای واردات ماشین‌آلات تنها باعث محدود شدن تولیدکنندگان و کاهش سرعت حرکت آن‌ها می‌شود؛ علاوه‌بر اتلاف زمان، هزینه‌های بسیاری برای رفع این مشکلات به شرکت‌ها تحمیل می‌شود که تنها باعث بالا‌رفتن هزینه‌های جانبی تولید و محصول نهایی می‌شود. به عنوان مثال، بر اساس قوانینی که سازمان‌ محیط زیست مقرر کرده است، پساب ناشی از شوینده‌هایی که برای شست‌و‌شوی لوله و اتصالات جهت از بین بردن آلودگی و چربی آن‌ها استفاده می‌کنیم را باید در تصفیه‌خانه صنعتی تصفیه کنیم اما در شهرک صنعتی که این مجموعه در آن واقع شده است، به ما اعلام می‌کنند که قبل از ورود پساب به تصفیه‌خانه شهرک باید پساب یک بار تصفیه شده باشد؛ به همین دلیل تولیدکنندگان مجبور هستند در واحد‌ تولیدی خود یک تصفیه‌خانه مجزا احداث کنند و سپس پساب تصفیه شده را به تصفیه‌خانه شهرک ارسال کنند.

نو که آمد به بازار، کهنه میشه دل آزار

وی در رابطه با کاربرد لوله‌های مویی مسی بیشتر توضیح داد و گفت: این لوله‌ها در لوازم خانگی مانند سیستم خنک‌کننده یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرند. یعنی زمانی که مبرد از کندانسور خارج شده و وارد لوله‌های مویی مسی می‌شود، به دلیل قطر بسیار کم لوله با افت فشار روبه‌رو شده و از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود؛ سپس این مبرد توسط لوله‌های مویی مسی به اواپراتور قطعه‌ای برای سرماسازی در یخچال هدایت می‌شود. می‌توان گفت که این لوله‌ها حکم قلب تپنده یخچال را دارند، به همین دلیل باید قطر داخلی این لوله در سرتاسر آن یکسان بوده و هیچ نوسانی نداشته باشد؛ اگر از نوع بی‌کیفیت این لوله‌ها در سیستم خنک‌کننده یخچال استفاده شود، مصرف برق یخچال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان لوازم خانگی برای خریداری این محصول دقت بسیاری به خرج دهند؛ همچنین به دلیل اینکه استفاده از لوله‌های مویی مسی ارزان‌ترین راه تبدیل مبرد از مایع به گاز است تولیدکنندگان از آن استقبال زیادی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان در همین راستا ادامه داد: تا قبل از شروع فعالیت این مجموعه، عمدتا لوله‌های مویی مسی از کشور‌هایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و چین وارد کشور می‌شد. البته در داخل هم افرادی مشغول به تولید این محصول بودند اما به دلیل اینکه آن‌ها با روش‌های سنتی لوله‌های مویی مسی را تولید می‌کردند، قطر داخلی این لوله‌ها دارای نوسان بود؛ همچنین به سبب اینکه شست‌و‌شوی داخلی این لوله‌ها انجام نمی‌شد، محصول نهایی از کیفیت لازم برخوردار نبود. زمانی که شرکت ویستا مهر سپاهان شروع به فعالیت کرد، به دلیل اینکه با روش‌های مدرن و پیشرفته به تولید لوله‌های مویی مسی پرداخت، مشتریان به سمت خرید محصولات تولیدی این مجموعه روی آوردند؛ البته ناگفته نماند که در ابتدای مسیر با عدم اعتماد مشتریان به محصولات ایرانی مواجه بودیم اما در نهایت توانستیم با تولید محصولات باکیفیت، نظر آن‌ها را جلب کرده و تعداد کثیری از تولیدکنندگان لوازم خانگی را در طیف مشتریان خود داشته باشیم. همچنین به دلیل اینکه این محصول از طریق واردات تامین می‌شد، توانستیم با تولید آن در کشور از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری کنیم. قطر خارجی لوله‌های مویی مسی کمتر از سه میلی‌متر و قطر داخلی آن‌ها کمتر از۱٫۳۰ میلی‌متر است اما سایز‌‌های ۰٫۳۱ و ۰٫۷۹ میلی‌متر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند که در حال حاضر نیز شرکت ویستا مهر سپاهان به تولید آن‌ها مشغول است.

صیرفیان با اشاره به فرایند تولید لوله‌های مویی مسی و اتصالات مسی، افزود: به دلیل اینکه این لوله‌ها بسیار ظریف و حساس هستند، تولید‌ آن‌ها فرایند آسانی نیست زیرا محصول نهایی باید از استاندارد‌های لازم برخوردار باشد. البته شرکت ویستا مهر سپاهان توانسته با تکنولوژی و ماشین‌آلاتی که در اختیار دارد در زمینه تولید این محصول بسیار موفق عمل کند. لوله‌های مویی مسی به وسیله دستگاه‌های کشش تولید می‌شود و قطر‌ داخلی آن‌ها توسط قطعات خاصی که در مجموعه ویستا مهر سپاهان طراحی شده است به صورت دقیق کنترل شده تا دارای نوسان نباشد؛ بعد از مرحله کشش، لوله‌های مویی مسی شست‌و‌شو داده شده تا عاری از هرگونه آلودگی باشند. در روش سنتی، به دلیل اینکه در مرحله کشش قطر داخلی لوله‌ها اندازه‌گیری نمی‌شود، کیفیت محصول نهایی کاهش می‌یابد؛ یکسان نبودن قطر داخلی لوله‌ها باعث می‌شود، جریان مبردی که درون آن است در نوسان باشد، همچنین وجود آلودگی و چربی در داخل لوله باعث مسدود شدن آن و کاهش فشار مبرد می‌شود. در رابطه با اتصالات مسی نیز هیچ‌گونه فرایند جوش‌کاری و ریخته‌گری برای تولید آن‌ها صورت نمی‌گیرد و با فرم دادن و پرس لوله‌های مسی این محصولات تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند تا حدود زیادی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت را بومی‌سازی کنند اما باید اقدامات بیشتری در زمینه صورت گیرد.

وی در پایان در خصوص آینده صنعت لوله و اتصالات مسی خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان به عمل آید، به طور حتم این صنعت آینده خوبی را پیش‌رو خواهد داشت زیرا تولیدکنندگان داخلی به سبب وجود منابع غنی مس در ایران دارای مزیت رقابتی بوده و به راحتی می‌توانند با تولیدکنندگان سایر کشور‌ها به رقابت بپردازند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17046

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.