• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

کاهش انتشار کربن در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰

  • کد خبر : 10648
  • 02 بهمن 1401 - 5:19
کاهش انتشار کربن در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰
مذاکره‌کنندگان اروپایی با اصلاح طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا در 18 دسامبر 2022 در اتحادیه اروپا مطابق با صنعت ساختمان و صنعت حمل‌ونقل موافقت کردند.

مذاکره‌کنندگان اروپایی با اصلاح طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲، افزایش اقدامات در جهت کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰، ارائه جزئیات حذف کمک هزینه‌های بلاعوض دولتی، تایید پوشش سیستم مذکور برای حمل‌ونقل دریایی و اجرای سیستم تبادل انتشار جدیدی در اتحادیه اروپا مطابق با صنعت ساختمان و صنعت حمل‌ونقل موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Platts»، این توافق‌نامه مستلزم آن است که ۱۰ هزار تاسیسات تحت پوشش سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن خود را به میزان ۶۲ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۰۵ کاهش دهند که این میزان یک واحد درصد بیشتر از پیشنهاد کمیسیون اروپا و ۴۴ درصد افزایش نسبت به میزان تعیین شده فعلی را  نشان می‌دهد.

شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا اعلام کردند که با کاهش سالانه ۴٫۳ درصدی کمک هزینه‌های اتحادیه اروپا در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ و کاهش ۴٫۴ درصدی در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰، حدود ۹۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن معادل در سال ۲۰۲۴ و ۲۷ میلیون تن دی‌اکسید کربن معادل در سال ۲۰۲۶ کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده حرکت اتحادیه اروپا در جهت هدف کاهش انتشار کربن است.

در همین حال، برخی موسسات اعلام کردند که مکانسیم پرداخت کمک هزینه جهت ایجاد ثبات در بازار که ثبات در پرداخت هزینه را برای تاسیسات تحت پوشش طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا به ارمغان می‌آورد، با تمدید نرخ ورودی سالانه کمک هزینه به میزان ۲۴ درصد پس از سال ۲۰۲۳ و  ایجاد سقف پرداخت کمک هزینه ۴۰۰ میلیون یورویی تقویت خواهد شد.

جدول زمانی مکانیسم سازگاری حدود کربن

مذاکره‌کنندگان توافق کردند که پرداخت کمک هزینه بلاعوض در قالب کربن رایگان به بخش‌هایی که نشت کربن دارند، طی یک دوره ۹ ساله بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۴ متوقف و امکان معرفی تدریجی مکانیسم سازگاری حدود کربن فراهم شود.

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد در این مدت، مکانیسم سازگاری حدود کربن تنها به تناسب میزان انتشار کربنی اعمال می‌شود که تحت پوشش کمک هزینه بلاعوض طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا نباشد و مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی عمل کند.

بخش‌های مرتبط با مکانیسم سازگاری حدود کربن همچون تولیدکنندگان سیمان، آلومینیوم، کودهای شیمیایی، برق، هیدروژن، آهن و فولاد و همچنین برخی از مواد واسطه و تعداد محدودی از محصولات صنایع پایین‌دستی در ابتدای سال جاری دریافتند که کمک هزینه‌های بلاعوض دریافتی آن‌ها با سرعت پایین‌تری کاهش می‌یابد و اقداماتی که در خصوص کربن‌زدایی به اجرا در می‌آیند، با حمایت صندوق نوآوری اتحادیه اروپا انجام می‌شود. این توافق کمک بزرگی به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی اما با هزینه کمتری خواهد کرد.

پیتر لیز، نماینده پارلمان اروپا و گزارش‌دهنده مسئله کربن به پارلمان اروپا اعلام کرد که مکانیسم سازگاری حدود کربن هوای پاک‌تری را برای شهروندان و صنایع در زمان‌های سخت به ارمغان می‌آورد و صنایع در اروپا متوجه خواهند شد که سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سبز به نفع آن ها خواهد بود.

شورای اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ خطرات نشت کربن برای کالاهای تولیدشده در اتحادیه اروپا که به منظور صادرات به کشورهای غیر اتحادیه اروپا تولید می‌شوند را ارزیابی کند و پیشنهادی قانونی مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی ارائه کند تا در صورت لزوم این خطرات مرتفع شوند.

پارلمان اروپا بیان کرد که علاوه‌براین، حدود ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو کمک هزینه در قالب بودجه جدید برای مقابله با هرگونه خطر نشت کربن مرتبط با صادرات تخصیص خواهد یافت.

بررسی طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا در صنایع ساختمانی و حمل‌‎ونقل

در همین حال، یک طرح جدید سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا در خصوص سوخت برای حمل‌ونقل جاده‌ای و صنایع ساختمانی تا سال ۲۰۲۷، یک سال بعد از پیشنهاد آن توسط اتحادیه اروپا ارائه شد.

همان طور که توسط پارلمان اروپا درخواست شد، سوخت برای سایر بخش‌ها مانند تولید نیز تحت پوشش این طرح سیستم جدید خواهد بود.

اگر قیمت‌های انرژی همچنان روند صعودی داشته باشند، اجرای طرح سیستم تبادل انتشار جدید در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۸ به تعویق می‌افتد؛ این در حالی است که قرار است مکانیسم جدیدی برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها ارائه و اطمینان حاصل شود که قیمت‌های این طرح سیستم جدید بالاتر از ۴۵ یورو در هر تن دی‌اکسید کربن معادل افزایش نمی‌یابد و برای انجام این کار حدود ۲۰ میلیون یورو کمک هزینه بیشتری اختصاص خواهد یافت.

بخشی از درآمد حاصل از اجرای این طرح به منظور حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر و کسب‌وکارهای کوچک از طریق صندوق جو اجتماعی اختصاص می‌یابد. این صندوق که از کانال‌های درآمدزایی مختلفی به دست آمده است، حداکثر بودجه‌ای معادل ۶۵ میلیارد یورو خواهد داشت.

طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا در حمل‌ونقل دریایی

در همین حال، مذاکره‌کنندگان تحت پوشش قرار گرفتن انتشار کربن صنایع دریایی در طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا را تایید کردند و شرکت‌های کشتی‌رانی را ملزم به پرداخت کمک هزینه‌های ۴۰ درصد از حجم تایید شده انتشار کربن از سال ۲۰۲۴، ۷۰ درصد از حجم تاییدشده از سال ۲۰۲۵ و ۱۰۰ درصد از حجم تاییدشده از سال ۲۰۲۶ کردند.

بیشتر کشتی‌های بزرگ از ابتدا تحت پوشش طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا قرار گرفتند؛ این در حالی است که کشتی‌های مختص استخراج در عمق دریا با ظرفیت گنجایش ناخالص بیش از پنج هزار تن تحت پوشش قانون کنترل، گزارش‌دهی و تایید «MRV» اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۵ و طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۷ قرار خواهند گرفت.

کشتی‌های باربری عمومی و کشتی‌های مختص استخراج در عمق دریا با ظرفیت گنجایش ناخالص بین ۴۰۰ تا پنج هزار تن از سال ۲۰۲۵ تحت پوشش قانون کنترل، گزارش‌دهی و تایید «MRV» اتحادیه اروپا و از سال ۲۰۲۶ تحت پوشش طرح بازبینی شده سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

همچنین انتشار گاز متان و نیتروز اکسید از سال ۲۰۲۴ تحت پوشش قانون کنترل، گزارش‌دهی و تایید «MRV» اتحادیه اروپا و از سال ۲۰۲۶ تحت پوشش طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

به طور جداگانه، کشورهای اتحادیه اروپا نیز باید انتشارات ناشی از تاسیسات زباله‌سوز شهری را از سال ۲۰۲۴ اندازه‌گیری، گزارش و تایید کنند. در عین حال شورای اتحادیه اروپا بایستی تا پایان ژانویه ۲۰۲۶  گزارشی در مورد احتمال تحت پوشش قرار گرفتن زباله‌سوزها در طرح سیستم تبادل انتشار در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۸ ارائه دهد.

داده‌های شرکت «S&P Global Commodity Insight» نشان می‌دهد که موسسه «Platts» میزان پرداخت کمک هزینه اتحادیه اروپا را در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ را حدود ۸۳٫۵۰ یورو در هر تن دی‌اکسید کربن ارزیابی کرد که نسبت به میزان ۹۰٫۱۷ یورو در هر تن دی‌اکسید کربن در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10648

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.