• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی

  • کد خبر : 11096
  • 05 بهمن 1401 - 14:24
کاهش تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی
در روز جمعه 16 دسامبر 2022، شاخص هفتگی کنسانتره مس وارداتی موسسه «SMM» به 87 دلار و 67 سنت در هر تن رسید که 0.83 دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کمتر بود.

در روز جمعه ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲، شاخص هفتگی کنسانتره مس وارداتی موسسه «SMM» به ۸۷ دلار و ۶۷ سنت در هر تن رسید که ۰٫۸۳ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کمتر بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، معاملات کنسانتره مس در بازار فیزیکی در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت. بر این اساس تعرفه‌های ذوب مبادله شده کنسانتره مس تمیز بین معادن و واحدهای ذوب حدود ۸۴ تا ۸۵ دلار در هر تن، بین معادن و معامله‌گران ۸۱ تا ۸۲ دلار در هر تن و بین معامله‌گران و واحدهای ذوب بین ۸۷ تا ۸۹ دلار در هر تن در نوسان بود.

این کالاها قرار بود در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۳ ارسال شوند. بر اساس برآوردهای موسسه «SMM»، عرضه محدود کنسانتره مس در بازار فیزیکی با کاهش شاخص کنسانتره مس وارداتی این موسسه برای سه هفته متوالی مرتبط است. به همین دلیل تعرفه‌های ذوب بالای ارائه شده سود چندانی عاید معامله‌گران کنسانتره مس نکرد. بررسی‌های موسسه «SMM» نشان داد که تعرفه‌های ذوب بین واحدهای ذوب و معامله‌گران مبنای قیمتی حدود سه تا پنج دلار در هر تن داشت.

در چنین شرایطی، معامله‌گران بیشتر مایل بودند در تسویه موقعیت‌های فروش و خرید در بازار فیزیکی تاخیر ایجاد شود و قصد تغییر آن‌ها به سفارش‌های بلندمدت در اوایل سال ۲۰۲۳ را داشتند. افزایش خطرات ناشی از روند تولید و حمل‌ونقل برخی از معادن بزرگ در آمریکای جنوبی، موجب کاهش بیشتر عرضه کنسانتره مس در بازارهای فیزیکی شده است.

خبر مهم دیگر اینکه هفته منتهی به ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ در روند تولید در معدنی در آمریکای جنوبی دوباره اختلال ایجاد شد. به گزارش رسانه‌های خارجی، تعدادی از شهروندان کشور پرو بار دیگر جاده مهمی در نزدیکی شهر کوزکو در استان کانچیس این کشور را مسدود کردند و عده‌ای دیگر از متعرضان، در برخی دیگر از جاده‌های استان کانچیس موانعی ایجاد کردند. در همین رابطه ظرفیت ذخایر انبار کانسار مس «Las Bambas» در آستانه رسیدن به حد مجاز بود که احتمال کاهش یا توقف تولید در این کانسار را افزایش داد. بر این اساس موجودی انبار کنسانتره مس درون کارخانه‌ای به حدود ۵۰۰ هزار تن (حدود ۱۲۵ هزار تن فلز) رسید و اقدامات اضطراری برای حفظ روند تولید در کانسار «Las Bambas» تا پایان سال جاری انجام شد. مذاکرات بین شرکت «First Quantum» با دولت پاناما به دلیل ارائه خواسته‌های غیر منطقی این شرکت به منظور بهره‌برداری از کانسار مس «Cobre Panama» با شکست مواجه شد. دولت پاناما هشدار داد که از انجام هر اقدامی در جهت اطمینان حاصل کردن از ادامه روند طبیعی برداشت از این معدن دریغ نخواهد کرد.

طبق داده‌های موسسه «SMM»، موجودی کنسانتره مس در انبار بنادر در روز جمعه ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ به ۷۴۶ هزار تن از نظر محتوای فیزیکی رسید که ۱۳ هزار تن کاهش را نشان می‌دهد. از این روز، بندر آنتوفاگاستا و شرکت Anglo American همچنان از مبناهای قیمتی تعیین شده قبلی برای کنسانتره مس در سال ۲۰۲۳ یعنی ۸۸ دلار در هر تن پیروی نکردند. ضریب قیمت‌گذاری کنسانتره مس ۲۰ درصدی داخلی در بازار فیزیکی بر مبنای تحویل به انبار کارخانه‌ها حدود ۸۸٫۵ تا ۸۹٫۵ درصد تعیین شد.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11096

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.