• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش تقاضای داخلی قراضه مس در ایالات متحده آمریکا

  • کد خبر : 16052
  • 22 فروردین 1402 - 8:59
کاهش تقاضای داخلی قراضه مس در ایالات متحده آمریکا
بر اساس داده‌های کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا، در حالی که حجم تقاضای داخلی مس در این کشور کاهشی بوده است، حجم صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا در سال 2022 به رشد خود ادامه داد.

بر اساس داده‌های کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا، در حالی که حجم تقاضای داخلی مس در این کشور کاهشی بوده است، حجم صادرات قراضه مس ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ به رشد خود ادامه داد و نسبت به سطح سال ۲۰۲۱، حدود ۱٫۵۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در سال ۲۰۲۲، حجم صادرات ایالات متحده آمریکا به مالزی با ۵۶٫۰۵ درصد کاهش، به ۱۶۷ هزار و ۶۷۶ تن رسید که ۹۳ هزار و ۹۹۰ تن نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داشت. این حجم کاهش با افزایش صادرات به کشورهای چین و هند که به ترتیب ۲۳٫۱۹ درصد (با ۶۰ هزار و ۸۹۳ تن) و ۶۴٫۱۱ درصد (۳۷ هزار و ۳۴ تن) افزایش یافت، جبران شد.

یکی از منابع مطلع از وضعیت بازار در روز ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ بیان کرد: به نظر می‌رسد تنها مسئله‌ای که بازار داخلی آمریکا را سرپا نگه داشته، نوع قیمت‌گذاری صادراتی این کشور در چند سال گذشته بوده است. به علاوه حجم تقاضا برای سال ۲۰۲۲، بسته به وضعیت عرضه روند نوسانی داشته است. از سوی دیگر، حجم صادرات آمریکا به یونان، هنگ‌کنگ و کره جنوبی نیز به ترتیب ۳۵٫۲۲ درصد، ۳۲٫۶۵ درصد و ۱۷٫۰۲ درصد کاهش داشته است.

این منبع مطلع اظهار داشت: انتظار می‌رود که چین پس از اتمام اعمال قرنطینه مرتبط با شیوع ویروس کرونا در این کشور با موجی از حجم تقاضا روبه‌رو شود اما به نظر می‌رسد که این اتفاق به تدریج رخ دهد.

یک منبع مطلع دیگر عنوان کرد: حجم تقاضا در چین قبل از اتمام اعمال قرنطینه مرتبط با شیوع ویروس کرونا در این کشور کم بود.

گفتنی است که روند تجارت مس به دلیل یک سری تغییرات در سیاست چین که منجر به ایجاد یک وضعیت بلاتکلیفی گسترده در بازار شد، به حالت تعلیق درآمد اما در نهایت وضعیت این تجارت بهبود یافت. در همین راستا، حجم صادرات ایالات متحده آمریکا به چین حدود ۲۳۳٫۷۸ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و حجم واردات به ۳۲۳ هزار و ۴۸۵ تن در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با حجم ۹۶ هزار و ۹۱۷ تن در سال ۲۰۱۹ رسید.

در سال ۲۰۱۸، شورای دولتی جمهوری خلق چین اعلام کرد که در تلاش برای اجرای ممنوعیت کامل واردات قراضه‌های جامد از جمله تمام قراضه‌های فلزی تا پایان سال ۲۰۲۰ است.

امکان تولید قراضه‌های مس با کیفیت بالا

در ماه ژانویه ۲۰۲۰، دولت چین فهرستی از مواد مسی تجدیدپذیر تغییر نام یافته را منتشر کرد و قراضه‌های مس و فلز برنج با کیفیت بالا را در دسته‌های جدیدی از این مواد تجدیدپذیر طبقه‌بندی کرد.

وزارت بوم‌شناسی و محیط‌زیست چین در اواخر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که امکان واردات مس و آلومینیوم بازیافتی که مطابق با استانداردهای این کشور برای فلزات تجدیدپذیر به جای استفاده از قراضه‌های جامد هستند، به این کشور از ماه نوامبر سال مذکور وجود دارد.

در زمان اعلام این خبر، فروشندگان آمریکایی نسبت به ایجاد این سیستم طبقه‌بندی جدید ابراز نگرانی‌ و اعلام کردند طبق این سیاست جدید، تفاوت جزئی میان «قراضه‌ها» و «مواد قابل بازیافت» که توسط آژانس‌های تحت نظارت گروه بازرسی و صدور گواهی چین تعیین شده و دیگر اعمال نمی‌شود، وجود دارد.

بر اساس بیانیه مشترک ۱۰ تولیدکننده برتر مس در چین در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲، این تولیدکنندگان به دنبال متقاعد کردن دولت این کشور برای کاهش سختگیری در رعایت یک سری از استانداردهای اعمال شده مرتبط با واردات قراضه بودند. آن‌ها اعلام کردند که مس بازیافتی حدود ۲۵ درصد از حجم کل تولید آن‌ها را تا سال ۲۰۲۵ تشکیل می‌دهد.

مصرف‌کنندگان قراضه در چین، قراضه مس وارداتی را به نمونه تولید شده آن در این کشور ترجیح می‌دهند؛ چراکه از لحاظ کیفیتی و سهولت در دریافت تخفیف‌های پرداخت مالیاتی بر نمونه داخلی آن برتری دارد.

سهم بازار چین از صادرات ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، به ۱۰٫۰۷ درصد رسید اما از این سال به بعد، سهم چین به ۳۱٫۵۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. سهم واردات چین از آمریکا نسبت به دومین کشور واردکننده از این کشور با سهم ۲۰ درصدی پیشی گرفت.

یک معامله‌گر فلزات در ماه نوامبر ۲۰۲۲ و قبل از اتمام اعمال قرنطینه مرتبط با شیوع ویروس کرونا در چین، بیان کرد: اغلب اوقات، وضعیت بازار مس بر اساس آنچه در چین اتفاق می‌افتد، تغییر می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه چین به طور کلی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس و فلزات است، هرگونه فعالیت این کشور در این زمینه بیشترین تاثیر را بر بازار مس خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر در چین اعمال قرنطینه‌ای صورت گیرد و فعالیت‌‌های اقتصادی در این کشور کاهش یابد، احتمال کاهش قیمت مس وجود دارد. این معامله‌گر تاکید کرد که اگر اوضاع فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی بازگردد، این احتمال وجود دارد که قیمت مس افزایش یابد.

کشورهای کانادا و هند به ترتیب با ۱۱٫۵۷ درصد و ۹٫۲۳ درصد افزایش واردات قراضه از آمریکا، دومین و سومین درصد از سهم بازار آمریکا را به خود اختصاص دادند. سهم هر دوی این کشورها در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت اما هر دو نوساناتی را قبل از همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ تجربه کردند.

حجم واردات هند نسبت به سال ۲۰۲۱ با ۶۴٫۱۱ درصد افزایش نسبت به میزان ۴۳٫۵۹ درصدی در سال ۲۰۱۹، به حدود ۹۴ هزار و ۸۰۳ تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

تایلند نیز با رشد ۲۱۰٫۴۴ درصدی، حدود ۶٫۸۱ درصد سهم واردات از بازار ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داد. سهم واردات تایلند از بازار ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۲٫۳۴ درصد رسید. میزان حجم واردات تایلند از آمریکا از حدود ۲۲ هزار و ۵۲۸ تن در سال ۲۰۱۹  بود و حجم ۵۰ هزار و ۳۱۹ تن در سال ۲۰۲۱، به حدود ۶۹ هزار و ۹۳۶ تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

سهم کشورهایی همچون مکزیک، لهستان، ترکیه و امارات متحده عربی از واردات از ایالات متحده آمریکا نیز به ترتیب با ۲۰۸٫۹۸ درصد، ۲۰۴٫۷۴ درصد، ۱۶۳٫۷۳ درصد و ۱۱۷٫۱۱ درصد نسبت به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا افزایش پیدا کرد.

در همین حال، علی‌رغم اینکه مالزی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ همچنان بزرگ‌ترین واردکننده قراضه مس از ایالات متحده آمریکا بود اما سهم بازار این کشور از آن زمان کاهش پیدا کرد. مالزی حدود ۲۵٫۳۹ درصد از حجم صادرات قراضه ایالات متحده آمریکا را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد اما از آن زمان این سهم به ۷٫۱۸ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش آن بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ اتفاق افتاد.

این کاهش به دنبال اجرای سیاست واردات قراضه‌های با ناخالصی صفر درصدی در مالزی که در سال ۲۰۲۲ تصویب شد، اتفاق افتاد. قانون جدید مالزی محدودیت‌های بیشتری نسبت به سیاست‌های اعمالی چین و سایر کشورهای فرآوری‌کننده قراضه و سایر محصولات عمده وارداتی از جمله قراضه آهنی و باطله، شمش قراضه آهن یا فولاد ذوب مجدد «HS Code 7204»، قراضه و باطله مس «HS Code 7404» و قراضه و باطله آلومینیوم «HS Code 7602» وضع کرده است.

منابع مطلع در بازار بیان کردند که اجرای این سیاست، تاثیر قابل‌ توجهی بر قیمت‌گذاری یا فعالیت بازار در ابتدای سال ۲۰۲۳ نداشته است. حجم صادرات به مالزی در ماه مارس ۲۰۲۳ شروع به کاهش کرد و مجموع آن از ۱۶۷ هزار و ۶۸۶ تن در سال ۲۰۲۱ و ۲۴۴ هزار تن در سال ۲۰۱۹، به ۷۳ هزار و ۶۹۶ تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

افزایش تقاضا برای قراضه مس داخلی آمریکا

برخی معامله‌گران مس در آمریکای شمالی مدتی است که به کاهش تقاضای داخلی اشاره می‌کنند. آن‌ها معتقدند صادرات، تنها عاملی است که موجب افزایش اختلاف قیمت‌ها شده است.

از آغاز سال ۲۰۲۳، برخی منابع کاهش تقاضای صادراتی و ادامه کاهش حجم تقاضای داخلی در آمریکا را گزارش و برخی به افزایش دامنه اختلاف قیمت‌ها برای قراضه‌های مس اشاره کردند.

در سال ۲۰۲۲، میزان تخفیف قراضه درجه یک مس، با در نظر گرفتن قیمت خرید، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده فلز برنج در ایالات متحده آمریکا بدون تغییر، در محدوده ۹ تا ۱۱ سنت در هر پوند از روز ۲۶ ژانویه تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ باقی ماند. بعد از تجربه یک روند کاهشی در کوتاه مدت، میزان تخفیف دوباره حدود ۹ تا ۱۱ سنت در هر پوند از روز ۱۲ اکتبر تا روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ اعمال شد.

با این حال، به دنبال افزایش شاخص  بازار بورس کالا «COMEX»، قیمت‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۳ با افزایش تخفیف به ۱۰ تا ۱۳ سنت در هر پوند تغییر کرد. میزان این تخفیف در روز ۱۵ فوریه ۲۰۲۳، حدود ۹ تا ۱۲ سنت در هر پوند ارزیابی شد.

در حالی که برخی منابع در سال ۲۰۲۲ خاطرنشان کردند که تغییرات قیمت بیشتر تحت تاثیر تغییرات در حجم صادرات به جای شاخص «COMEX» قرار گرفت اما این عواملی چون کاهش تقاضای صادرات و افزایش شاخص «COMEX» بودند که منجر به تغییراتی در اوایل این سال شدند.

علاوه‌براین موضوع، بررسی‌ها نشان از افزایش صادرات سالانه حکایت دارد اما در عین حال عدم تعادل در عرضه و تقاضا و وجود بلاتکلیفی در بازار همچنان ادامه دارد.

جان گراس، ناشر ژورنال «The Copper»، در سخنرانی خود در کنفرانس میزگرد موسسه «Scrap Recycling Industries» در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ عنونا کرد: در حالت منطقی می‌توان گفت که اگر بازار در وضعیت کسری قرار بگیرد و ذخیره موجودی انبارها به پایان برسد، قیمت‌ها باید بسیار بالاتر از قیمت فعلی باشد اما آن طور که به نظر می‌رسد، این گونه نیست. حال سوالی که در این حین مطرح می شود، این است که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ این سوالی است که فعلا پاسخی برای آن ندارم!

با این حال، تقاضای فلز برنج نسبت به تغییرات در روند صادرات واکنش بیشتری نشان داده است و برخی منابع به افزایش عرضه و تقاضای آن در بازار اشاره می‌کنند.

برخی منابع در آمریکای شمالی اعلام کردند که تقاضای داخلی در این کشور روند صعودی داشته اما وضعیت مس در این کشور بسیار ناپایدار است.

یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار در پایان سال ۲۰۲۲ بیان کرد: وضعیت بازار فلز برنج با اینکه روند صعودی داشته است اما فقط به اندازه نیاز متقاضیان تولید و ارسال می‌شود. با این حال، بررسی‌ها از هفته منتهی به ۲۲ فوریه نشان دادند که در پی آتش‌سوزی در تاسیسات «I. Schumann & Co» ممکن است تغییر موقتی در مکان تحویل قراضه‌های فلز برنج ایجاد شود. در همین راستا انفجاری در تاسیسات این شرکت در شهر بدفورد در ایالت اوهایو، در روز دوشنبه ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ گزارش شد.

یکی دیگر از منابع مطلع از بازار خاطرنشان کرد که به استثنای قراضه جامد فلز برنج، به دلیل توقف ظرفیت تولید در تاسیسات «I. Schumann & Co»، سایر تولیدکنندگان شمش برنجی سعی می‌کنند تا حد ممکن این مشکل را مرتفع کنند اما حداقل هیچ صادرات فلز برنجی‌ در عرض دو هفته به بازارهای صادراتی ارسال نخواهند شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16052

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.