• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت کیا پروفیل اراک عنوان کرد:

کاهش تولید علی‌رغم نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات

  • کد خبر : 8940
  • 07 دی 1401 - 15:27
کاهش تولید علی‌رغم نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات
مدیرعامل شرکت کیا پروفیل اراک گفت: در حال حاضر شرایط بازار مصرف به گونه‌ای است که به دنبال اشباع بازار از محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، تمایل تولیدکنندگان به ادامه مسیر تولید محصولات باکیفیت کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل تعدادی از ماشین‌آلات جدید و به‌روز خود را که با سرمایه‌گذاری هنگفت تامین کرده بودیم، به ناچار از خط تولید خارج کرده‌ایم و میزان تولید محصولات را کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت کیا پروفیل اراک گفت: در حال حاضر شرایط بازار مصرف به گونه‌ای است که به دنبال اشباع بازار از محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، تمایل تولیدکنندگان به ادامه مسیر تولید محصولات باکیفیت کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل تعدادی از ماشین‌آلات جدید و به‌روز خود را که با سرمایه‌گذاری هنگفت تامین کرده بودیم، به ناچار از خط تولید خارج کرده‌ایم و میزان تولید محصولات را کاهش داده‌ایم.

نسیم پیرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: با توجه به بیشینه طولانی شرکت و تجربه بیش از ۴۰ سال فعالیت در جبهه تولید، خوشبختانه توانسته‌ایم با مشکلات و چالش‌ها دست ‌و‌ پنجه نرم کنیم و راهکارهای مناسبی برای تمامی مشکلات بیابیم. مهم‌ترین معضلی که در حال حاضر تمام تولیدکنندگان و صنعت‌گران با آن مواجه هستند، نوسان شدید قیمت در بازار است و به سبب وجود این نوسانات، در تامین مواد اولیه مانند شمش آلومینیوم به مشکل بر می‌خوریم. از آنجایی که برای تولید پروفیل، از شمش آلومینیوم با میزان خلوص ۹۴ تا ۹۹ درصد استفاده می‌کنیم، عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، در میزان تناژ بالایی صورت می‌پذیرد و علی‌رغم اخذ پروانه بهره‌برداری و امکان خرید از این تالار صنعتی، به این علت که میزان ظرفیت تولید مجموعه چندان بالا نیست، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی در رابطه با تاثیر افزایش بهای حامل‌های انرژی و قطعی برق بر روند تولید مجموعه، عنوان کرد: متاسفانه این دو عامل سبب شد تا میزان راندمان مجموعه کاهش یابد و با توجه به موقعیت مکانی مجموعه که در استان مرکزی واقع شده است، گازرسانی به این واحد تولیدی صورت نگرفته و سوخت مصرفی ما همچنان گازوئیل است. از طرفی قطعی برق، اجرای برنامه‌ریزی‌هایی که مجموعه برای رونق تولید در دستور کار خود قرار داده بود را به تاخیر انداخت. به طور مثال، تولید مجموعه در روز به دو تن می‌رسد؛ حال اگر این مقدار در هشت ساعت کاری تقسیم و برق به مدت یک ساعت قطع شود، مجموعه از برنامه‌ریزی‌ خود به مدت چهار ساعت عقب می‌ماند. دلیل این اتفاق این است که بعد از وصل شدن برق نمی‌توان بلافاصله تولید را شروع کرد و باید دمای بیلت آلومینیومی و قالب‌های پرس اکستروژن افزایش یابد به اصطلاح کمی گرم شوند.

استان مرکزی، مهد صنعت آلومینیوم

مدیرعامل شرکت کیا پروفیل اراک با اشاره به اینکه استان مرکزی قطب صنعت آلومینیوم در کشور محسوب می‌شود، اذعان کرد: خوشبختانه به دلیل وجود ریخته‌گران و تعمیرکاران ماهر و زبده در این استان، در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرس اکستروژن مشکلی نداریم و هر زمان که نیاز به تعمیر قطعه‌ای باشد، به راحتی این امر  صورت می‌پذیرد. البته استان‌های تهران، تبریز و اصفهان هم در این حوزه پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما مهارت آن‌ها به پای استاد‌کاران استان مرکزی نمی‌رسد. همان طور که در کشور، استان کرمان و اصفهان به ترتییب مهد صنعت مس و فولاد به شمار می‌آیند، استان مرکزی هم قطب صنعت آلومینیوم در کشور محسوب می‌شود.

پیرهادی در رابطه با شرایط حاکم در بازار مصرف، تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون بازار مصرف پروفیل آلومینیومی شرایط نامساعدی دارد و همچنین فروش محصولات «UPVC» در بازار باعث شده است تا به علت قیمت کمتر نسبت به پروفیل، مصرف‌کنندگان عمده به خرید این محصولات تمایل بیشتری نشان دهند و در این میان به علت کیفیت پایین این تولیدات، تنها مصرف‌کنندگان نهایی متضرر می‌شوند. البته این موضوع نه تنها در صنعت آلومینیوم بلکه در صنایع دیگر هم مشاهده می‌شود و خریداران به دنبال شرایط اقتصادی نامناسب، به دنبال خرید اجناسی با قیمت پایین هستند و کیفیت آنچنان در اولویت آن‌ها قرار ندارد. به طور مثال اگر دوام و ماندگاری پروفیل آلومینیومی به مدت ۱۰ سال باشد، ماندگاری «UPVC» حدود سه سال است. همچنین محصولات «UPVC» در شرایط آب‌وهوایی مختلف و با تغییرات دما واکنش نشان می‌دهند و در گرما، نرم و در سرما، خشک می‌شوند و حتی ممکن است با یک ضربه بشکنند. در و پنجره‌های «UPVC» در زمان نصب، رگلاژ و یا همان تنظیم دقیق لولاها و یراق‌آلات می‌شوند در اثر تغییر دما، سایز آن‌ها تغییر خواهد کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: در یک برهه زمانی، این مجموعه پروفیل آلومینیومی برای مصارف ساختمانی تولید می‌کرد اما به علت رکود در بازار مصرف و کاهش پروژه‌های عمرانی در کشور، هم‌اکنون پروفیل آلومینیومی با مصارف صنعتی نیز تولید می‌کنیم. ضمن اینکه به سبب دیرکرد در بازگشت سرمایه از سوی نهاد‌های دولتی و پرداخت هزینه محصول به صورت اعتباری باعث شد تا دیگر با این نهاد‌ها همکاری نداشته باشیم.

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه به صادرات تولیدات این شرکت اشاره کرد و گفت:‌ حدود  سه سال پیش، به صورت ماهانه ۱۰۰ تن از محصولات خود را به کشور‌های عراق و افغانستان صادر می‌کردیم اما با توجه به افزایش هزینه‌های گمرکی از سوی این کشور‌ها و سخت‌گیری‌هایی که در رابطه با صادرات اعمال شد، میزان صادرات مجموعه به صفر رسید. شرایط بازار مصرف در حال حاضر به گونه‌ای است که به سبب اشباع بازار از محصولات مشابه، تمایل تولیدکنندگان به ادامه مسیر تولید محصولات باکیفیت کاهش پیدا کرده است. حتی با وجود اینکه مجموعه مجهز به قسمت‌های آبکاری، رنگ‌کاری و دکورال پروفیل آلومینیوم است، به ناچار تعدادی از ماشین‌آلات خود را از خط تولید خارج کرده‌ایم و میزان تولید محصولات را کاهش داده‌ایم.

انگیزه‌ای برای تولید نداریم

پیرهادی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا از سوی دولت و بانک‌ها حمایتی برای تسهیل روند صورت می‌پذیرد، یادآور شد: متاسفانه هیچ حمایتی از سوی دولت برای هموارسازی مسیر تولید از تولیدکنندگان نشده است و اگر حمایت‌های لازم از ما صورت می‌پذیرفت، بدون شک می‌توانستیم زمینه اشتغال برای ۱۵ تا ۲۰ نفر را به سبب سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که برای خریداری ماشین‌آلات خط تولید انجام داده بودیم فراهم کنیم. از آنجایی که عمده سرمایه مجموعه صرف خریداری این ما‌شین‌آلات شد و سرمایه کافی برای خرید مواد اولیه وجود نداشت. به همین دلیل برای اخذ وام‌ به بانک‌ها مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که تعداد افراد زیادی در انتظار اخد وام هستند. از شروط دشواری که باعث شد فکر اخذ وام را از سر بیرون کنیم، ارائه وثیقه‌های ملکی ارزنده و یک بازدید حضوری از مجموعه به منظور تاییدیه برای خرید اعتباری مواد اولیه از بورس کالا بود اما به سبب عرضه مواد اولیه در تناژ بالا در این تالار صنعتی، تحقق این امر برای مجموعه ما امکان‌پذیر نبود.

وی در پایان در رابطه با آینده صنعت پروفیل آلومینیومی در کشور، خاطرنشان کرد: اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند، نمی‌توان به آینده امیدوار بود. در صورتی که هم‌اکنون بسیاری از همکاران حتی با داشتن تجربه و سابقه بالا در این حوزه، ناچار به تعطیلی واحد‌های تولیدی خود شده‌اند و تمام سرمایه‌های میلیاردی و زحماتی که در این راه صرف کرده‌اند، به هدر رفته است. ضمن اینکه در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران جدید نیز نمی‌توانند پای به این عرصه بگذارند و به نظر آینده روشنی در انتظار این صنعت نیست.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8940

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته