• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

کاهش تولید لیتیوم جهانی با توقف تولید در چین

  • کد خبر : 13590
  • 08 اسفند 1401 - 15:05
کاهش تولید لیتیوم جهانی با توقف تولید در چین
صنعت لیتیوم چین دچار مشکل شده است؛ چراکه مرکز اصلی تولید لیتیوم که حدود 0.1 عرضه جهانی را بر عهده دارد، در بحبوحه تحقیقات دولتی در مورد نقض مقررات زیست‌محیطی با تعطیلی گسترده روبه‌رو شده است.

صنعت لیتیوم چین دچار مشکل شده است؛ چراکه مرکز اصلی تولید لیتیوم که حدود ۰٫۱ عرضه جهانی را بر عهده دارد، در بحبوحه تحقیقات دولتی در مورد نقض مقررات زیست‌محیطی با تعطیلی گسترده روبه‌رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، سرکوب در ییچون، استان جیانگشی به دنبال یک جنون محلی لیتیوم در سال گذشته است؛ چراکه معدنچیان برای تامین تقاضای بی‌رویه مواد باتری و بهره‌مندی از قیمت‌های جهانی رکورددار رقابت کردند. اکنون، آن‌ها با یک بازرسی نزدیک توسط مقامات محیط زیست اعزامی از پکن دست و پنجه نرم می‌کنند.

روزنامه ییچای در این باره گزارش داد که با بررسی تخلفات احتمالی در معادن لیتیوم، عملیات فرآوری سنگ در شهر ییچون متوقف شده است. بر اساس برآوردهای تحلیلگران مختلف، این فرایند حدود ۸ تا ۱۳ درصد عرضه جهانی را تهدید می‌کند؛ اگرچه مشخص نیست که تعطیلی‌های بدون برنامه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

کاوشگر در چین، دوز بزرگی از عدم قطعیت را به بازار لیتیوم تزریق می‌کند که با ظهور تولید بیشتر جهانی، شاهد کاهش قیمت‌ها و تا حدودی برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی تسکین‌دهنده است. انتظار می‌رفت که استان جیانگشی، منبع بزرگی برای تامین اضافی از یک ماده معدنی لیتیوم‌دار به نام لپیدولیت باشد.

سوزان زو، تحلیل‌گر ریستاد انرژی عنوان کرد: این نظارت ممکن است به این معنا باشد که بازرسی و کنترل بر استخراج لیپیدولیت در چین در آینده سخت‌تر خواهد شد.

شرکت‌هایی که در ییچون فعالیت می‌کنند، شامل تولیدکنندگان عمده باتری هستند که سهام آن‌ها هر دو بیش از یک درصد در آخرین معاملات سقوط کردند. هیچ یک از شرکت‌ها به تماس‌ها و ایمیل‌های بلومبرگ برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.

رونق معادن

دنیس آیپ و لئو هو، تحلیلگران بازار سرمایه دایوا اعلام کردند که تمام معادن لپیدولیت در ییچون به غیر از معادن یک شرکت دولتی به حالت تعلیق درآمده است اما کارخانه‌های فرآوری همچنان مشغول فعالیت هستند.

قیمت جهانی لیتیوم در سال گذشته با پیشی گرفتن تقاضا از سوی صنعت پررونق خودروهای الکتریکی چین به بالاترین سطح خود رسید. این نوعی محیط پرسود و تقاضای بالا است که به طور معمول استخراج‌کنندگان را تشویق می‌کند تا قوانین را در هر بازار کالایی نادیده بگیرند.

برخی از شرکت‌ها پیش از این و در سال گذشته، هدف تخلقاتی از جمله حوادث آلودگی قرار گرفته بودند اما شواهد نشان می‌دهد سرکوب فعلی بسیار گسترده‌تر و مقامات ادارات دولتی مرکزی از جمله وزارت منابع طبیعی را شامل می‌شود.

توسعه سالم

بر اساس گزارش ییچای، مقامات پکن عمدتا به نقض قوانین از سوی معادن لیتیوم نگاه می‌کنند و به دنبال هدایت توسعه سالم این صنعت هستند. این سازمان تا حدود زیادی معادنی را که بدون مجوز و یا با مجوزهای منقضی شده استخراج می‌کنند، هدف قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش گلدمن ساکس، تقاضای صنعت خودروی چین برای لیتیوم در ماه‌های اخیر بیش از نصف کاهش یافته است که یک تغییر چشمگیر به حساب می‌آید و منجر به رکود بیشتر در بازار خواهد شد. در یک مقایسه ساده این نکته قابل توجه است که قیمت‌ها در چین بیش از ۳۰ درصد نسبت به اوج قیمت‌های سال گذشته کاهش یافته است.

تحلیلگران از جمله بای جونفی که در شرکت معاملات سیتیک مشغول به فعالیت است، نوشتند که توقف یک ماهه استخراج در ییچون، تولید لیتیوم را به میزانی معادل ۱۳ درصد از کل تولید جهان کاهش می‌دهد. شرکت مشاوره ریستاد انرژی این رقم را ۸ درصد برآورد کرده است.

ریستادز زو با اشاره به جلسات سالانه پارلمانی که قرار است در اوایل ماه مارچ برگزار شود، مطرح کرد: در حال حاضر حدس و گمان بازار این است که شاید تحقیقات پس از دو جلسه ماه آینده در چین متوقف شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13590

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.