• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

کاهش حجم خرید و کاهش موجودی انبار فولاد در برزیل

  • کد خبر : 10364
  • 27 دی 1401 - 10:22
کاهش حجم خرید و کاهش موجودی انبار فولاد در برزیل
برخی منابع اعلام کردند که کاهش حجم خرید مصرف‌کنندگان و کاهش موجودی انبار فولاد در برزیل، نشان از کاهش تخفیف‌های پایان سال دارد که این موضوع افزایش قیمت را برای فولاد در اوایل سال 2024 به دنبال خواهد داشت.

برخی منابع اعلام کردند که کاهش حجم خرید مصرف‌کنندگان و کاهش موجودی انبار فولاد در برزیل، نشان از کاهش تخفیف‌های پایان سال دارد که این موضوع افزایش قیمت را برای فولاد در اوایل سال ۲۰۲۴ به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Platts»، یک منبع توزیع‌کننده فولاد تخت که از قبل از افزایش قیمت در ابتدای سال ۲۰۲۳ اطلاع داشت، بیان کرد که قیمت‌ها به اندازه کافی در سال ۲۰۲۲ کاهش داشتند.

در نظرسنجی که تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، تاجران و مصرف‌کنندگان نهایی در برزیل در آن شرکت داشتند، حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ماهانه صنعت فولاد برزیل که توسط شرکت «S&P Global Commodity Insights» به اجرا درآمد، اعلام کردند که قیمت‌ها ممکن است در ماه دسامبر در دامنه نوسانی باقی بماند. این در حالی است که ۳۴ درصد از پاسخ‌دهندگان ارائه تخفیف‌های بالقوه‌ای را برای این تجارت در حال رشد پیش‌بینی کردند.

در همین رابطه، شاخص قیمت حدود ۵۴٫۶ بود که ۲٫۸۱ واحد نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۲ افزایش داشت. مقادیر بالای ۵۰ برای این شاخص روند صعودی در بازار و مقادیر زیر ۵۰ روند نزولی در بازار را تفسیر می‌شوند. شاخص ۵۰ نیز نشان‌دهنده عدم تغییر در نگرش بازار است.

بر اساس ارزیابی‌های موسسه «Platts»، قیمت کویل نورد گرم برزیل در ۹ دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به زمان اوج قیمت آن یعنی ۶ هزار و ۷۰۰ رئال برزیل در هر تن با تحویل در انبارها در ماه می ۲۰۲۲، حدود ۳۳٫۶ درصد کاهش یافت و به چهار هزار و ۴۵۰ رئال برزیل در هر تن (۸۳۶٫۴۷ دلار در هر تن) رسید.

قیمت میلگرد، در مدت مشابه با ۱۵٫۷ درصد کاهش، به چهار هزار و ۳۰۰ رئال برزیل در هر تن با تحویل در انبارها رسید. در جلسه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ با سرمایه‌گذاران، شرکت «CSN» برزیل افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌های محصولات تخت و طویل فولادی را تایید و اعلام کرد که این قیمت‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۳ به اجرا گذاشته خواهد شد تا پریمیوم ۱۲ درصدی واردات ثابت باقی بماند.

برخی منابع اذعان کردند که ممکن است سایر فولادسازان دیگر کاهش قیمت ۵ تا ۱۰ درصد را در نظر داشته باشند.

یکی دیگر از توزیع‌کنندگان بیان کرد که حجم تقاضا بسیار ضعیف و موجودی انبارها بسیار کاهش یافته است. بنابراین اگر حجم تقاضا اندکی افزایش یابد، در این زنجیره ذخیره‌سازی مجدد صورت می‌گیرد و به همین دلیل فضا برای افزایش قیمت فراهم می‌شود.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز مطلوبی پیش روی بخش محصولات طویل فولادی وجود داشته باشد؛ چراکه پروژه‌های زیرساختی جدید و برنامه‌های مسکن اجتماعی زیادی در حال توسعه در برزیل هستند.

بر اساس گزارش سازمان غیر دولتی «CBIC» به عنوان عضو اتاق ملی صنعت ساخت‌وساز، انتظار می‌رفته است که بخش ساخت‌وساز برزیل در سال ۲۰۲۳، پس از تجربه رشد ۱۷٫۷ درصدی در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، حدود ۲٫۵ درصد رشد کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد صنعت خودرو در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خرید و فروش خود رسیده باشد. لوئیز فرناندو مارتینز، مدیر بازرگانی سازمان غیر دولتی «CSN» بیان کرد که ماشین‌آلات ساختمانی و کشاورزی بایستی همچنان در اوج باقی بمانند اما وضعیت تجهیزات و لوازم خانگی همچنان نامشخص است.

طبق نظرسنجی ماهانه حدود ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان ثبات را برای سطح موجودی انبارهای روبه کاهش در ماه دسامبر ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بودند. شاخص موجودی کالا در سطح ۵۶ قرار داشت که نسبت به ماه نوامبر، ۲٫۵۳ واحد کاهش را نشان می‌داد.

یکی از مصرف‌کنندگان فولاد تاکبد کرد که در این مرحله پیشنهاد می‌شود فقط خریدهای ضروری انجام شود؛ چراکه وضعیت مشوق‌ها برای خرید نامشخص است و وضعیت آرامی برای فصل خرید و فروش پایان سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

نظرات در مورد قیمت مواد اولیه در برزیل و مواد اولیه وارداتی در ماه دسامبر ۲۰۲۲، بسته به نوع محصول متفاوت بود؛ به طوری که ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار ثبات قیمت، ۳۳ درصد انتظار کاهش قیمت بیشتر برای ضایعات و چدن و ۲۰ درصد انتظار ادامه روند افزایشی قیمت زغال سنگ و کک را داشتند. به علاوه شاخص کل به ۵۷٫۳۳ رسید که ۳٫۱۹ واحد نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۲ افزایش داشت.

در خصوص حجم تولید فولاد نیز حدود ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان ثبات در حجم تولید در ماه آخر سال جاری را پیش‌بینی کردند اما ۳۳ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار کاهش احتمالی آن را در ماه دسامبر داشتند. بنابراین شاخص قیمت در عدد ۵۶ قرار گرفت که ۲٫۵۲ نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۲ کاهش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10364

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.