• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

کاهش حجم واردات نیکل تصفیه‌شده به چین

  • کد خبر : 20272
  • 11 خرداد 1402 - 6:15
کاهش حجم واردات نیکل تصفیه‌شده به چین
حجم واردات نیکل تصفیه‌شده به چین به پایین‌ترین میزان 20 ساله خود یعنی زمانی که افزایش ظرفیت این صنعت از چین هنوز در مراحل اولیه خود بود، رسید.

حجم واردات نیکل تصفیه‌شده به چین به پایین‌ترین میزان ۲۰ ساله خود یعنی زمانی که افزایش ظرفیت این صنعت از چین هنوز در مراحل اولیه خود بود، رسید.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر ترجیح واحدهای‌ تولید فولاد زنگ‌نزن کشور چین بر استفاده از چدن نیکل (NPI) است. این محصول زمانی که قیمت نیکل در سال ۲۰۰۷ به ۵۱ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن رسید، پا به عرصه تولید گذاشت. هم‌اکنون بزرگ‌ترین تامین‌کننده چدن نیکل چین کشور اندونزی است.

به علاوه بخش رو‌به‌رشد تولید باتری خودروهای الکتریکی چین به فلز تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر نیازی ندارد. همچنین اکثر محصولات نیکل چین عمدتا از اندونزی وارد می‌شوند.

کشورهای چین و اندونزی در حال تغییر شکل چشم‌انداز جهانی فلز نیکل هستند. از سوی دیگر، کشور اندونزی در حال افزایش تولید محصولات فلزی تصفیه‌شده با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد مانند چدن نیکل و فرونیکل است. به همین دلیل چین می‌تواند بازار فلزات تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر و فلزات تصفیه‌شده با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد خود را تفکیک کند.

کاهش حجم تقاضای نیکل تصفیه‌شده وارداتی به چین ممکن است منجر به کاهش گسترده‌تر روند عرضه نیکل در بازار شود. بر همین اساس نگرانی‌هایی در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری این فلز در تمامی اشکال به وجود خواهد آمد.

حجم واردات نیکل تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر به چین در آپریل ۲۰۲۳، حدود سه هزار و ۲۰۴ تن ارزیابی شد که کمترین میزان ماهانه از ژانویه ۲۰۰۴ به این سو بود. حجم واردات در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳، به حدود ۲۳ هزار و ۴۵۳ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۶۵ درصد کاهش داشت.

تمایل چین برای واردات این نوع نیکل در سال ۲۰۱۶، به دلیل افزایش واردات از روسیه به ۳۷۱ هزار تن رسید. این رویداد پس از اینکه بورس آتی شانگهای واردات فلز نیکل شرکت «Norilsk Nickel» را به عنوان یک برند قابل عرضه افزایش داد، اتفاق افتاد.

شایان ذکر است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، هیچ‌گونه افزایش مجددی در حجم واردات از روسیه به چین صورت نپذیرفته است. از طرفی، چین مشغول واردات حجم مازاد آلومینیوم روسیه است و از سوی دیگر، حجم واردات نیکل روسیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ تنها به پنج هزار تن رسید که ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

چین حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن نیکل تصفیه‌شده در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ صادر کرد که سه هزار و ۶۰۰ تن آن به سنگاپور و دو هزار تن آن به هند و هلند صادر شد.

این ارقام مربوط به حجم صادرات چین شامل صادرات قطعی و محموله‌های فلزات بدون محاسبه مالیات در انبارهای گمرک می‌شود؛ هرچند که این ارقام می‌تواند نشان‌دهنده تغییر وضعیت معاملات در انبارهای گمرک چین باشد.

در هر صورت، حجم تقاضای خالص چین برای نیکل تصفیه‌شده، تنها ۱۱ هزار تن در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ بود که نسبت به حجم واردات ۶۱  هزار تنی در ماه‌های ژانویه تا آپریل ۲۰۲۲ کاهش را نشان داد.

بخشی از دلیل کاهش شدید حجم واردات را می‌توان به افزایش رقابت به منظور واردات فلز تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر در دیگر کشورهای جهان نسبت داد.

فلز تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر انتخاب کسانی است که این ماده را به منظور تولید باتری تبدیل به سولفات می‌کنند و تمایل به واردات نیکل از اندونزی ندارند.

روند نزولی تقاضا برای فلزات تصفیه‌شده در کاهش ذخایر انبار بورس فلزات لندن (LME) خود را نشان داد. حجم ذخایر انبار بورس فلزات لندن حدود ۳۸ هزار و ۹۱۶ تن است که در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۶ به این سو قرار دارد.

در حال حاضر چین به واردات فلزات تصفیه‌شده با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد از اندونزی تمایل پیدا کرده است و به نظر می‌رسد دیگر نیازی به واردات فلز تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر از این کشور ندارد.

افزایش حجم واردات فلزات تصفیه‌شده با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد به چین

چین در ماه آپریل ۲۰۲۳، حدود ۶۲۸ هزار تن چدن نیکل از اندونزی وارد کرد که یک رکورد جدید ماهانه محسوب می‌شود. در عین حال، مجموع حجم واردات به این کشور در چهار ماه اول سال ۲۰۲۳، به دو میلیون تن رسید که ۴۶ درصد بیشتر از حجم واردات در سال ۲۰۲۲ است.

حجم واردات محصولات میانی مانند اکسید نیکل و رسوب هیدروکسید مخلوط در سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۵۵ هزار تن بود. حجم واردات ماهانه از ماه فوریه ۲۰۲۳ نیز از این سطح فراتر رفت و حجم واردات انباشته به حدود ۲۳۶ هزار تن طی ماه‌های ژانویه تا آپریل ۲۰۲۳ افزایش یافت که سه برابر حجم واردات انباشته در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. حجم صادرات نیکل مات اندونزی به چین که از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد، در سال ۲۰۲۳ به ۶۹ هزار تن افزایش یافت.

همه این فرآورده‌های نیکل در نسل جدیدی از واحد‌های فرآوری در اندونزی تولید می‌شوند که سنگ معدن نسبتا کم‌عیار این کشور را به محصولی تبدیل می‌کنند که در نهایت می‌تواند در کاتد باتری استفاده شود. بر همین اساس، روابط تجاری بین اندونزی و چین تنها با افزایش تولید نیکل اندونزی تقویت خواهد شد.

در همین رابطه بر اساس آخرین ابلاغیه ماهانه گروه بین‌المللی مطالعات نیکل، مقدار تولید از معادن نیکل اندونزی در سال ۲۰۲۲ با ۴۸ درصد رشد به یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن رسید. همچنین مقدار تولید از معادن نیکل اندونزی طی سه ماه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۴۱ درصد دیگر رشد پیدا کرد. لازم به توضیح است که هیچ یک از این مقادیر جدید تولید نیکل از معادن، مربوط به فلز تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر نیست.

ارائه روش‌هایی برای رفع مشکل قیمت‌گذاری نیکل

کنار گذاشتن فلز تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر توسط چین، موجب ایجاد مشکلاتی برای تحویل این محصولات قابل عرضه در بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن شده است.

میزان ذخایر نیکل بورس آتی شانگهای از ۱۰۰ هزار تن در زمان واردات از روسیه در سال ۲۰۱۶، به ۹۰۸ تن فعلی کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۲ زمانی که محصول نیکل اندونزی بیشتری به چین وارد شد، حجم ذخایر نورد بورس آتی شانگهای نیز با محدویت مواجه شد.

این عدم تطابق بین حجم قابل‌ عرضه و افزایش محصولات فلزی تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر در زنجیره تامین بازار فیزیکی، یکی از عوامل کاهش حجم ذخایر انبار نیکل بورس فلزات لندن در ماه مارس ۲۰۲۲ بود.

بورس فلزات لندن با استناد به دشواری یافتن مبنایی با قابلیت عرضه در چنین طیف گسترده‌ای از محصولات نیکل، تصمیم به راه‌اندازی یک سیستم ثبت قرارداد فلزات تصفیه شده با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ درصد گرفت.

بر همین اساس بورس فلزات لندن تصمیم دارد با بورس کالای منطقه «Qianhai» که متعلق به بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ است، همکاری کند تا تجارت نیکل مات و سولفات راه‌اندازی شود.

شرکت Global Commodities Holdings Ltd (GCHL) در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بستر و شاخص مبنای جدید برای تعیین قیمت لحظه‌ای در بخش محصولات فلزی تصفیه‌شده با خلوص ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر بازار است. این بستر و شاخص مبنای جدید با شاخص شرکت اندونزیایی «PT IKI» برای بازار فلزات تصفیه‌شده با خلوص کمتر از ۹۹٫۸ قابل قیاس است.

شرکت «PT IKI» که تحت حمایت انجمن معدن اندونزی است، شاخص‌های قیمت محلی را برای سنگ‌ معدن و نیکل با هدف تعیین قیمت مبنای آن در اندونزی که در پلت فرم «GCHL» هم قابل‌عرضه خواهد بود، منتشر می‌کند.

جست‌وجو برای ارائه روش‌های جدید به منظور رفع مشکلات قیمت‌گذاری نیکل از آنجایی که شکاف در بازار فیزیکی فرآورده‌های نیکل و مشکلات زنجیره عرضه در تجارت نیکل چین وجود دارد، نیاز به توجه بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20272

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.