• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت مسبار کاوه بیان کرد:

کاهش رقابت در بازارهای صادراتی زیر سایه چالش‌ها

  • کد خبر : 8296
  • 23 تیر 1401 - 21:37
کاهش رقابت در بازارهای صادراتی زیر سایه چالش‌ها
مدیرعامل شرکت مسبار کاوه گفت: کاهش عرضه و افزایش تقاضای کاتد مس در بورس، باعث شده است در تامین ماده اولیه مورد نیاز خود دچار مشکل شویم و به دنبال آن، مشتریان صادراتی خود را از دست داده‌ایم.
مدیرعامل شرکت مسبار کاوه گفت: کاهش عرضه و افزایش تقاضای کاتد مس در بورس، باعث شده است در تامین ماده اولیه مورد نیاز خود دچار مشکل شویم و به دنبال آن، مشتریان صادراتی خود را از دست داده‌ایم.

احسان رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: مهم‌ترین چالشی که تولیدکنندگان محصولات مسی طی یک ماه اخیر با آن مواجه شده‌اند، کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن بوده است. به دنبال این امر، رقابت در بورس کالای ایران برای خرید کاتد ۱۲ درصد رشد پیدا کرده است. با افزایش رقابت‌پذیری در این تالار صنعتی، قیمت ماده اولیه به صورت کاذب رشد پیدا می‌کند و همین مسئله منجر به از دست دادن مشتریان صادراتی محصولات شرکت مسبار کاوه شده است.

کاهش عرضه و افزایش تقاضای کاتد در بورس

وی افزود: با افزایش ۱۲ درصدی رقابت در بورس کالای ایران، موفق به خرید کاتد طی سه هفته گذشته نشدیم و در نهایت توانستیم این هفته ماده اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز طی این مدت، عرضه کاتد مس را از پنج هزار تن به چهار هزار تن کاهش داد که این مسئله منجر به افزایش تقاضا و رقابت کاذب در بورس شد. اگرچه این اتفاق با سودآوری بیشتری برای شرکت ملی مس همراه بود اما مشتریان کاتد این شرکت را با معضل تامین مواد اولیه مواجه کرد و همچنین باعث شد بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند؛ چراکه مشتریان خارجی، محصولات تولیدی را بر اساس قیمت مس در بورس فلزات لندن خریداری می‌کنند و رقابت‌پذیری کاذب و افزایش قیمت کاتد، به نفع صادرکنندگان داخلی نیست.

مدیرعامل شرکت مسبار کاوه بیان کرد: زمانی که قیمت مس در بورس فلزات لندن با نوسان همراه می‌شود، تولیدکنندگان داخلی باید قادر به مدیریت شرایط حاکم در بازار باشند. هجینگ (Hedging)، یکی از فرایندهای موثر در این شرایط است که متاسفانه دانش به کارگیری از آن، گسترش پیدا نکرده است و کشورهایی مانند ترکیه و عربستان بازارهای منطقه‌ای را در دست گرفته‌اند. البته نقش تحریم در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت و برای مثال، اگر یک تولیدکننده داخلی اقدام به راه‌اندازی دفتر فروش در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی کند، از آنجایی که ثبت برند به نام ایران شکل گرفته است، باز هم موفق به همکاری دوجانبه با سایر کشورها نخواهد شد.

رحمانی تصریح کرد: قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، همواره با نوسان همراه بوده است و تولیدکنندگان داخلی چاره‌ای جز مدیریت شرایط داخلی به منظور رقابت در بازارهای صادراتی ندارند. در چنین شرایطی که ضرورت دارد نسبت به تسهیل شرایط تولید مانند تامین مواد اولیه اقدام شود اما متاسفانه عرضه کاتد در بورس کالای ایران کاهش پیدا کرده است و  رقابت ۱۲ درصدی که از حاشیه سود چندانی نیز برخوردار نیست، شکل گرفته است.

ضرورت تسهیل شرایط صادرات

وی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات در هیچ یک از کشورهای جهان به صورت نقدی انجام نمی‌شود و این مهم با استفاده از سیستم‌های بانکی صورت می‌پذیرد. چراکه در غیر این صورت بازارهای صادراتی محدود خواهد شد و متاسفانه ما شاهد این اتفاق در روابط تجاری کشور هستیم؛ صادرات محدود به عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس شده است و این کشورها نیز با مشکلات بانکی مواجه هستند. بنابراین اگر به دنبال توسعه و گسترش صادرات در صنایع معدنی و فلزی هستیم، باید روابط بین بانکی با سایر کشورها تقویت شود و تحقق نیافتن این مسئله، منجر به کاهش قیمت محصول در بازارهای صادراتی خواهد شد که سود چندانی را عاید تولیدکننده نمی‌کند.

این تولیدکننده مفتول مسی در همین راستا اضافه کرد: صادرات، پایه و اساس فعالیت شرکت مسبار کاوه محسوب می‌شود و همواره به دنبال توسعه این مهم طی سالیان اخیر بوده‌ایم اما وضع قوانین خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه در این بخش، باعث شده است نتوانیم اهداف صادراتی خود را به طور کامل محقق کنیم. ضمن اینکه قوانین متعددی در این بخش وضع می‌شود که نگاه کارشناسانه به فعالیت بخش خصوصی تعریف نشده است. این مشکل، تنها مرتبط با فعالان صنعت مس نیست و اکثر صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی در ابتدای سال جاری، یکی از همین معضلات بود که خوشبختانه با پیگیری تولیدکنندگان و انجمن‌های مربوطه لغو شد.

رحمانی در ارتباط با عرضه مفتول مسی در بورس کالای ایران، مطرح کرد: اگرچه مفتول مسی به میزان کافی در بورس کالای ایران عرضه می‌شود اما  از آنجایی که نقدینگی لازم برای خرید از این تالار صنعتی وجود ندارد، بر همین اساس شاهد حجم پایین معامله در بوس و خرید مفتول مسی از بازار آزاد هستیم. در واقع خریداران می‌توانند مفتول مورد نیاز خود را با صدور چک مدت‌دار از بازار آزاد تامین کنند اما اگر تصمیم به خرید از بورس داشته باشند، باید طی سه روز کاری نسبت به تسویه حساب خود اقدام کنند. البته از آنجایی که کاتد مس توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تنها در بورس عرضه می‌‎شود، بنابراین چاره‌ای جز خرید کاتد از بورس نیست اما در زمینه مفتول مسی، به راحتی می‌توان نسبت به تامین آن از بازار آزاد اقدام کرد.

جای خالی کارشناسی در قطعی برق واحدهای صنعتی

وی در خصوص قطعی برق واحدهای صنعتی طی روزهای اخیر، تصریح کرد: برق مجموعه بر اساس برنامه زمان‌بندی شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قطع می‌شود؛ درحالی که سال پیش، برنامه‌ریزی مشخصی برای قطعی برق وجود نداشت و شاهد قطعی برق خارج از روزهای اعلام شده بودیم که همین مسئله به تولید شرکت ضربه وارد کرد. باید توجه داشت که کارشناسی‌های لازم جهت قطعی برق صنایع مختلف انجام نشده است. برای مثال، ما از کوره‌های القایی در خط تولید استفاده می‌کنیم که به این منظور، هفت ژنراتور برق در کنار دو ژنراتور یدک در داخل کارخانه تعبیه شده است. اگر برق کارخانه به مدت ۱۵ دقیقه قطع شود، کوره‌های موجود قابل استفاده نخواهند بود و  تولید را با چالش همراه خواهند کرد. بر همین اساس باید بررسی‌های لازم پیش از قطعی برق واحدهای مختلف صنعتی انجام شود تا تولیدکنندگان متحمل ضرر در تولید و فروش محصولات خود نشوند. قطعی برق به مدت ۱۲ ساعت در یک روز، به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان مفتول نیست و برق کارخانجاتی که از کوره القایی در خط تولید خود استفاده می‌کنند، نباید به این میزان قطع شود؛ چراکه اگر یکی از ژنراتورها به دنبال قطعی برق از مدار تولید خارج شود، ما ناچار هستیم یکی از کوره‌های خود را به طور کامل خاموش کنیم که این مسئله به کاهش تولید منجر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مسبار کاوه ضمن اشاره به حمایت نکردن دولت از تولید، بیان کرد: وعده‌های دولت و مسئولان در زمینه حمایت از تولید، در حد شعار است و متاسفانه عملی نمی‌شود. برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مسائلی است که قوانین آن همواره دستخوش تغییرات می‌شود و دولت به جای اینکه حامی صادرکنندگان بخش خصوصی باشد، شرایط برگشت ارز را دشوارتر از قبل می‌کند. در شرایط تحریم، تولیدکنندگان نیازمند بازگشت ارز حاصل از صادرات خود هستند و بر همین اساس دولت باید در راستای تسهیل شرایط صادرات قدم بردارد. ضمن اینکه نوسان نرخ دلار، تاثیر مسقیم بر عملکرد صادرکنندگان گذاشته است و  ضرورت دارد دولت تمهیدات لازم را برای ثبات نرخ ارز در کوتاه‌مدت بیندیشد.

رحمانی در پایان یادآور شد: صنعت مس قابلیت رقابت با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه را دارد و این در حالی است که تولیدکنندگان این کشور، بازارهای رقابتی و صادراتی را در دست گرفته‌اند. امیدوار هستیم با حمایت دولت و تدابیر کارشناسانه بتوانیم حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8296

نوشته‌های مشابه