• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان عنوان کرد:

کاهش سهم ظروف مسی از بازار

  • کد خبر : 14781
  • 24 اسفند 1401 - 5:39
کاهش سهم ظروف مسی از بازار
مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان، تولیدکننده ورق و گرده مسی گفت: به دلیل افزایش روزبه‌روز قیمت مس و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش کاربرد مس در صنایع مختلف و خودرو‌های برقی، صنعت ساخت ظروف مسی در چند سال آینده دورنمای خوبی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان، تولیدکننده ورق و گرده مسی گفت: به دلیل افزایش روزبه‌روز قیمت مس و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش کاربرد مس در صنایع مختلف و خودرو‌های برقی، صنعت ساخت ظروف مسی در چند سال آینده دورنمای خوبی نخواهد داشت.

محمد جلال کوشکی رنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: به دلیل اینکه موفق به اخذ کد بورسی از بورس کالا نشدیم، امکان خرید مواد اولیه به طور عمده از این تالار صنعتی را نداریم پس به ناچار باید قراضه مسی مورد نیاز را از خرده فروشان خریداری کنیم. به همین دلیل نوسان قیمت قراضه مسی در بازار و پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، چالش‌هایی هستند که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم. امکان دریافت این مالیات از این مشتریان محصولات ما وجود ندارد به همین دلیل عملا این مالیات توسط ما تولیدکنندگان پرداخت می‌شود.

وی به تشربح فرایند تولید ورق و گرده مسی پرداخت و گفت: قراضه‌هایی همچون ظروف قدیمی، کابل‌های مسی و مس به‌کار رفته در موتور‌ها را برای تولید ورق و گرده تهیه می‌کنیم پس از ورود قراضه‌های خریداری شده به کاخانه، ابتدا پاکسازی و سپس پرس می‌شوند. در مرحله بعدی به واحد ذوب منتقل شده و پس از ذوب در کوه‌های القایی، به شکل شمش مس با اندازه ۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر ریخته‌گری می‌شوند. شمش تولید شده، وارد دستگاه نورد شده و طی چندین مرحله نورد، ضخامت آن کاهش داده می‌شود و بر اساس اندازه‌های درخواستی مشتری، برش داد می‌شود. بعد از این مرحله، مس نورد شده به کوره آنیل وارد شده و به مدت ۶ ساعت در کوره باقی می‌ماند، پس از آنیل شدن، مجددا وارد دستگاه نورد شده و تا رسیدن به ضخامت دلخواه مشتری، نورد می‌شود. ورق‌های مسی تولید شده، توسط دستگاه پرس و گردبرد برش داده شده و تبدیل به گرده‌های مسی در اندازه‌های مختلف می‌شوند. گرده‌های مسی مجددا به مدت ۶ ساعت وارد کوره آنیل شده و سپس وارد یک مخزن آب می‌شوند؛ در انتها، گرده‌های تولید شده مسی از مرحله کنترل کیفیت عبور کرده، بسته‌بندی و به مشتریان عرضه می‌شوند. در برخی مواقع سفارش مشتریان ورق مسی و برخی مواقع گرده مسی که این کارگاه هر دو محصول را تولید کرده و گرده مس را در اختیار ظروف‌سازان قرار می‌دهد.

کوشکی با بیان اینکه این مجموعه در زمینه صادرات محصولات هم گام‌هایی برداشته است، ابراز کرد: حدود چهار سال است که با تهیه کارت بازرگانی قصد صادرات محصولات را داریم اما وجود تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا باعث شد تا به امروز نتوانیم محصولی را روانه بازار‌های خارجی کنیم اما سعی بر این داریم که محصولات خود را به کشور‌های عمان و عراق صادر کنیم.

وی به بیان مسائل جانبی تولید اشاره کرد و گفت: در این واحد تولیدی، نیروی انسانی برای اینکه در این حوزه تخصص کافی پیدا کنند، آموزش داده می‌شوند. همچنین ماشین‌آلات نورد مورد استفاده در مجموعه مس نگین اصفهان، ساخت داخل بوده که از کیفیت مناسبی برخوارد هستند و هیچ‌گونه مشکلی برای تعمیر و نگهداری آن‌ها وجود ندارد.

آینده‌ای نه‌چندان روشن

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان در خصوص وضعیت بازار مصرف مس، مطرح کرد: با وجود اینکه در انتهای سال جاری هستیم، بازار از آن شور و هیجانی که باید داشته باشد، برخوردار نیست و به دلیل اینکه قیمت مس در چند روز اخیر افت شدیدی داشته است، تقاضا در بازار روند نزولی به خود گرفته و تقریبا راکد بوده است. عمده مشکلات ما تولیدکنندگان ناشی از عدم ثبات قیمت مس در بازار است؛ با نوسان قیمت‌ها، فروشندگان قراضه، دست نگه داشته و قراضه مسی را در بازار عرضه نمی‌کنند؛ در این میان ما هم با کمبود و گرانی مواد اولیه مواجه می‌شویم. متاسفانه شرایط تولید به قدری دشوار شده است که تولیدکنندگان تنها به فکر حفظ واحد ‌تولیدی هستند و به سودآوری نمی‌اندیشند. چشم‌انداز این صنعت به دلیل افزایش قیمت روبه‌روز مس و کاهش قدرت خرید مردم، آنچنان روشن نخواهد بود و با توجه به رشد تقاضا برای مس در سایر بخش‌ها و کاربرد این فلز در خودرو‌های برقی، در سال‌های آینده برای ساخت ظروف دیگر از مس استفاده نخواهد شد.

مرگی خاموش

وی با اشاره به اینکه واحد‌های تولیدی کوچک مقیاس نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند، اظهار کرد: قصد داشتیم که به صورت «LC» یا اعتباری، از بورس کالا مواد اولیه  خرید کنیم اما به سبب وجود شرایط خاص، این امکان فراهم نشد. قیمت کاتد در بازار بسیار بالاتر از قیمت قراضه مس است، همین موضوع سبب شد تا از قراضه به جای کاتد مس به عنوان مواد اولیه استفاده کنیم. همچنین به دلیل مسائل محیط زیستی برای کنترل گاز‌های خروجی ناشی از ذوب، حدود یک میلیارد تومان برای فیلتراسیون هزینه کردیم. واحد‌های کوچک مقیاس در مقایسه با شرکت‌های بزرگ، از توان مالی بالایی برخوردار نیستند؛ زمانی که تولیدکنندگان برای اخذ وام به بانک مراجعه می‌کنند با شرایط متعدد و دشواری روبه‌رو می‌شوند؛به عنوان مثال بانک سند ملکی خود کارگاه را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کند. زمانی این کارگاه امکان اشتغال برای ۵۰ نفر را فراهم کرده بود اما این تعداد با توجه به شرایط حال حاضر، به پنج نفر تقلیل یافته است؛ به همین دلیل نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت برای رفع موانع موجود در مسیر تولید هستیم. حدود ۶ سال پیش شرایط به گونه‌ای بود که حتی امکان افزایش اشتغال‌زایی را هم داشتیم زیرا تولید ظروف مسی در بازار روندی صعودی داشت، قیمت مس بسیار مناسب بود و مردم از قدرت خرید بالایی برخوردار بودند اما اکنون قیمت قراضه مس به بیش از ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است و تقاضا برای ظروف مسی هر روز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14781

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.