• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد مطرح کرد:

کاهش صادرات فولاد ایران با وضع عوارض

  • کد خبر : 7627
  • 09 خرداد 1401 - 18:52
کاهش صادرات فولاد ایران با وضع عوارض
مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد گفت: به دلیل عدم موقعیت‌شناسی از سوی مسئولان و وضع عوارض بر صادرات فولاد، روسیه با ارائه تخفیف برای فولاد صادراتی خود باعث کاهش قیمت آن شده و کاهش قیمت‌ جهانی فولاد طی یک ماه جاری، بازار صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد گفت: به دلیل عدم موقعیت‌شناسی از سوی مسئولان و وضع عوارض بر صادرات فولاد، روسیه با ارائه تخفیف برای فولاد صادراتی خود باعث کاهش قیمت آن شده و کاهش قیمت‌ جهانی فولاد طی یک ماه جاری، بازار صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

محمدرضا هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین شرکت رایان تجارت سدید ایساتیس (R.T.S.I) زیرمجموعه‌ این شرکت محسوب می‌شود که در حوزه بازرگانی در زنجیره فولاد فعالیت می‌کند.

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد تصریح کرد: در حقیقت این شرکت بازرگانی با پشتیبانی مالی و فنی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد تاسیس شده است که به دور از هرگونه قصد سوداگری و فضای رانتی، حامی مالی و فنی تمامی شرکت‌های تولیدکننده شمش فولادی با کوره القایی و قوس الکتریکی است که با چالش‌های متعددی در تامین نقدینگی و مواد اولیه مواجه شده‌اند.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت رایان تجارت سدید ایساتیس ادامه داد: شرکت RTSI تلاش کرده است با استفاده از ظرفیت شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد، نیروهای توانمند و با حضور سرمایه‌گذاران هندی، فعالیت خود را در جهت حمایت از حوزه بازرگانی داخلی، صادرات و واردات، تامین مواد اولیه کارخانه‌های فولادی و حضور موثر در زنجیره فولاد به نحو شایسته‌ای انجام دهد.

آمادگی فولادسازان برای اعمال محدودیت مصرف برق

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد به تشریح فعالیت شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد پرداخت و گفت: در حال حاضر با ظرفیت ۱۰ هزار تن در ماه، شمش فولادی (بیلت) با گرید ۵SP و ۳SP در ابعاد ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌متر با طول ۶ ‌متری تولید می‌کنیم اما با توجه به پتانسیل بالای شرکت آلیاژ شمش یزد در تولید محصولات با کیفیت و همچنین شرکت سدید شمش که سرمایه‌گذاری مشترک دارند، بستر افزایش تولید شمش فولادی فراهم است. متاسفانه به دلیل احتمال اعمال محدودیت مصرف برق در تابستان سال جاری که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده گریبانگیر تمامی فولادسازان شود، چاره‌ای جز حفظ موقعیت فعلی نداریم؛ چراکه میزان کاهش تولید ناشی از اعمال محدودیت و جبران آن در ماه‌های آتی و اثرات مالی آن بر عملکرد شرکت، به مدت و میزان توقفات برق بستگی دارد.

هوشمند با بیان اینکه تاکنون بخشنامه‌ای از سوی وزارت نیرو مبنی بر اعمال محدودیت مصرف برق برای مجموعه صادر نشده است، خاطرنشان کرد: هنوز اظهارنظر رسمی برای قطعی برق شرکت اعمال نشده است اما زمزمه‌هایی مبنی بر اعمال کاهش مصرف ۵۰ درصدی نسبت به میانگین مصرف دو ماه ابتدای سال جاری در آینده‌ای نزدیک و یا قطعی کامل در مرداد ماه به گوش می‌رسد. همچنین برنامه‌ریزی محدودیت برق صنایع استان یزد در حال تدوین است که البته با توجه به مکاتبات و بخشنامه اداره برق استان خراسان در نیمه اردیبهشت ماه، احتمالات جدی‌تری مبنی بر خاموشی و اعلام محدودیت صنایع فولادی در مابقی استان‌ها وجود دارد.

تعطیلی کارخانه‌های ذوب القایی

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد، گریزی به وضعیت این شرکت در سال ۱۴۰۰ زد و تصریح کرد: چندین سال است که در کشور با کمبود انرژی روبه‌رو هستیم. در زمستان با کمبود گاز و در تابستان با کمبود برق مواجه می‌شویم اما در دی ماه ۱۴۰۰ با چالش‌های متعددی مواجه شدیم که به اجبار به ۳۰ روز خاموشی روی آوردیم و کارخانه را تعطیل کردیم.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد تلاش کرده است محصولات خود را به صورت یکپارچه در بورس کالای ایران عرضه کند، یادآور شد: متاسفانه به دلیل نامتعادل بودن قیمت و کمبود آهن اسفنجی مجبور به توقف خط تولید شدیم و در برخی موارد به تعمیرات اساسی دستگاه‌ها روی آورده‌ایم. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های همکار فولادساز هم نتوانستند به اندازه کافی محصول تولید کنند و این خلاء در نتیجه کمبود مواد اولیه به وجود آمده بود.

کمبود مواد اولیه، چالش همیشگی

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد با اشاره به مشکلات کمبود مواد اولیه در کشور، اظهار کرد: کارخانه از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد به نسبت برنامه‌های خود، عقب مانده که این عقب‌ماندگی از برنامه به خاطر محدودیت مصرف برق، گاز، قیمت و کمبود مواد اولیه مورد نیاز ایجاد شده است. متاسفانه فولاد آلیاژ شمش یزد نیز از کمبود مواد اولیه مستثنی نیست.

هوشمند افزود: شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی به دلایل مختلفی ازجمله اینکه سهامداران این شرکت‌ها، به نوعی دولتی محسوب می‌شوند، اجازه تعیین قیمت عادلانه مواد اولیه به ویژه آهن اسفنجی را نمی‌دهند و با توجه به این موضوع، نگاه سودمندانه به این کارزار صنعتی دارند.

استفاده از نیروهای توانمند

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد با بیان اینکه تلاش شده است از نیروهای توانمند خارجی هم در فرایند تولید استفاده شود، مطرح کرد: به طور حتم استفاده از نیروی متخصص باعث می‌شود از توان فنی متخصصین خارجی در امر تولید استفاده شود و خوشبختانه با نگاه مثبت مدیریت عامل و سهامداران این مجموعه، شرایط بهینه شد. این یعنی حتی مدتی که در شرایط زیان‌دهی به سر می‌بریم را پشت سر بگذاریم و بتوانیم اشتغال و تولید را مجدد احیا کنیم. همچنین عرضه‌های مناسبی را در بورس کالا انجام دادیم اما انتظار می‌رفت عرضه و تقاضا در بورس کالا به طور شفاف از طریق تنها تولیدکنندگان صورت گیرد که خلاف انتظارات آن‌ها پیش رفت.

هوشمند خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم برنامه‌ریزی صحیح در تقسیم و یا سهمیه‌بندی مواد اولیه باعث بروز رانت برای برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدی شد. در نتیجه تولیدکنندگان بخش خصوصی، نتوانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را به آسانی از بورس تامین کنند. به طوری آهن اسفنجی به صورت مستقیم با قیمت‌های ‎گزافی از تولیدکنندگان خریداری شد.

وی در ادامه درباره سازوکار بورس کالای ایران بیان کرد: انتظار داریم به دور از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری، مواد اولیه بیشتری به ویژه آهن اسفنجی در بورس کالای ایران عرضه شود که متاسفانه این فرایند به درستی شکل نمی‌گیرد.

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد اذعان کرد: القایی‌‍‌ها یکی از عمده‌ترین مواد اولیه مورد نیاز خود یعنی آهن اسفنجی را با قیمت‌ بالاتر از معمول و غیر منصفانه خریداری می‌کنند. علاوه بر این، شرایط حاکم بر کشور، فرسایشی شدن شرایط مذاکرات در برجام و نبود تقاضا برای محصول نهایی در کشور باعث می‌شود که تولیدکنندگان القایی نتوانند شرایط مناسبی را برای تولید محصولات میانی زنجیره فولاد داشته باشند و در نهایت با زیان دوچندان روبه‌رو می‌شوند.

روسیه، بازار صادراتی ایران را به هم ریخت

هوشمند با اشاره به اینکه شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد تاکنون صادرات نداشته است، عنوان کرد: در سال‌ گذشته، برنامه‌هایی برای صادرات در دستور کار داشتیم اما متاسفانه با اعمال عوارض صادراتی و شرایط به وجود آمده اقدام به توقف مقطعی این سازوکار کردیم تا بتوانیم با بهبود اوضاع و مقرون به صرفه‌ بودن آن، اقدامات لازم را از سر بگیریم.

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد، توضیحاتی در خصوص وضعیت بازار فولاد ارائه داد و افزود: صنعت فولاد همواره با نوسان و تلاطم مواجه بوده و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ به طوری که در سال‌های گذشته و پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی فولاد و مواد اولیه در بازارهای جهانی کاهش یافت اما پس از جنگ مجدد قیمت جهانی فولاد رشد پیدا کرد و با توجه به اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، ایران بسیاری از بازارهای صادراتی را که می‌توانست فرصت مطلوبی برای تولیدکنندگان ایجاد کند را از دست داد.

وی ادامه داد: اکنون روسیه با ارائه تخفیف برای فولاد صادراتی خود باعث کاهش قیمت آن شده و قطعا در بازار ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ به طوری که متاسفانه کاهش قیمت‌ جهانی فولاد طی یک ماه اخیر، بازار صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار داده و تبعات بسیار سنگینی را بر صنعت فولاد وارد کرده است.

هوشمند تصریح کرد: در حال حاضر، صنعت فولاد درگیر کاهش قیمت‌ جهانی فولاد شده است اما خوشبختانه با برداشته شدن عوارض صادراتی، امیدواریم شرایط مطلوبی برای صادرکنندگان فولاد حاصل شود که بتوانیم تا حدودی آثار منفی این سازوکار را جبران کنیم.

چشم‌انداز و طرح توسعه شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد

مدیر بازرگانی شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد، عمده‌ سهامداران شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد را سرمایه‌گذاران هندی معرفی کرد و گفت: با توجه به سابقه بلندمدت همکاری شرکت ما با این سرمایه‌گذاران، حفظ و نگهداشت این سرمایه بسیار ارزشمند است؛ به طوری که این سهامداران توانستند با وجود دستورالعمل‌ها و سیاست‌گذاری‌های ناگهانی دولت، این ارتباط را حفظ کنند و به پایداری رسانند. گفتنی است که پیش از این، شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد قصد داشت به حوزه نورد نیز وارد شود. متاسفانه با توجه به وضعیت ناپایدار صنعت فولاد به ویژه در مشکلات زیرساختی همچون برق و گاز، همچنین با توجه به اینکه در جهت توسعه میادین گازی به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نشده است، به طور حتم نمی‌توان در شرایط بحرانی کمبود گاز و برق در سال جاری و حتی سالیان بعد را جبران کرد. از این رو طرح توسعه متوقف شده است.

وی به تشریح چشم‌انداز شرکت پرداخت و گفت: در حال حاضر به دلیل ریسک‌ها و پیامدهای ناشی از ناپایداری در تامین انرژی به سختی می‌توان چشم‌انداز بلندمدت برای شرکت ترسیم کرد؛ چرا که نمی‌توان تولید پایدار را با این وضعیت پیش‌بینی کرد و به سختی می‌توانیم به صورت مستمر به فعالیت بپردازیم.

اقدامی برای اجرای طرح توسعه صورت نگرفته است

هوشمند یادآور شد: هنوز هیچ اقدامی در خصوص پیاده‌سازی طرح توسعه صورت نگرفته، اما برنامه ورود به سایر حوزه‌ها را در دستور کار داریم که در صورت بهبود شرایط، امیدواریم بتوانیم فعالیت شرکت را گسترش دهیم.

مدیرعامل شرکت رایان تجارت ایساتیس اظهار کرد: شرکت فولاد آلیاژ شمش یزد در تلاش است با به‌کارگیری نیرو و توان خارجی در مسائل تخصصی، عرضه‌های مناسبی را در بورس کالای ایران داشته باشد. همچنین سعی کرده‌ایم با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند، پتانسیلی که با نگاه سهامداری با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی داریم را به ثمر رسانده و در مناطق محرومی از استان یزد اشتغال ایجاد کنیم. علاوه بر این موارد، مجموعه ما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، در تلاش است به سایر تولیدکنندگان شمش فولادی تکنولوژی خود را انتقا دهد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به نظر مقام معظم رهبری نسبت به امر تولید، از دولت محترم انتظار حمایت لازم را از بخش تولید داریم که این حمایت‌ها باعث افزایش بهره‌وری و مساعدت تولیدکنندگان در فرایند تولید می‌شود. بنابراین خواستار بهبود شرایط در جهت رفع هر چه سریع‌تر مشکلات‌ گریبانگیر صنعت فولاد هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7627
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد