• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

کاهش قیمت روی هم‌زمان با افزایش عرضه آن در بازار

  • کد خبر : 18963
  • 27 اردیبهشت 1402 - 11:42
کاهش قیمت روی هم‌زمان با افزایش عرضه آن در بازار
بر اساس روزنامه رویترز چاپ 12 می 2023 در لندن، قیمت فلز روی در حال کاهش است؛ در حالی که قیمت سه ماهه این فلز در بورس فلزات لندن (LME) در روز مذکور به پایین‌ترین حد خود در دو سال و نیم گذشته یعنی دو هزار و  517 دلار و 50 سنت در هر تن رسید.

بر اساس روزنامه رویترز چاپ ۱۲ می ۲۰۲۳ در لندن، قیمت فلز روی در حال کاهش است؛ در حالی که قیمت سه ماهه این فلز در بورس فلزات لندن (LME) در روز مذکور به پایین‌ترین حد خود در دو سال و نیم گذشته یعنی دو هزار و  ۵۱۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، کاهش قیمت فلز روی به دنبال روند نزولی گسترده‌تر دیگر فلزات پایه اتفاق افتاد؛ چراکه هنوز وضعیت تقاضای این فلزات پس از لغو محدودیت‌های ویروس کرونا در چین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود به دلیل پیش‌بینی افزایش عرضه فلز روی در سال ۲۰۲۳ پس از پشت سر گذاشتن مشکلات طولانی مدت واحدهای ذوب در سال ۲۰۲۲، وضعیت این فلز در بازار تحت فشار قرار گیرد.

گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) بر این باور است که بازار جهانی روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۳ با کمبود در عرضه مواجه می‌شود. این گروه پیش‌بینی کسری خود در رابطه با این فلز که در اکتبر ۲۰۲۲ ارائه شده بود را از ۱۵۰ هزار تن به ۴۵ هزار تن کسری کاهش داد.

این حجم از کسری در مقایسه با حجم عرضه بازار جهانی ۱۴ میلیون تنی این فلز، چندان رقم بالایی محسوب نمی‌شود اما به هر حال نشان از روند نزولی بازار و کاهش ۱۵ درصدی عرضه این فلز در سال ۲۰۲۳ دارد. کاهش قیمت فلز روی، دومین کاهش قیمت فلزات پایه پس از روند نزولی قیمت نیکل در میان فلزات معامله شده در بورس فلزات لندن است.

افزایش سرعت رشد بیشتر بازیابی در روند تقاضا

سال ۲۰۲۲ با کاهش مصرف روی و تولید فلزات تصفیه‌شده به پایان رسید. طبق پیش‌بینی‌های ماه آپریل ۲۰۲۲ گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG)، حجم تقاضای جهانی روی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳٫۹ درصد کاهش یافت. این میزان پیش‌بینی کاهش برای این فلز در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی در جهان حدود ۴٫۹ درصد بود.

حدود ۶۰ درصد از مصرف فلز روی به شکل فولاد گالوانیزه است که به طور گسترده در صنعت ساخت‌وساز و خودرو استفاده می‌شود. این دو صنعت در سال ۲۰۲۲، تحت تاثیر قرنطینه‌های اعمال شده در چین قرار داشتند. به گفته گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی، انتظار می‌رود حجم تقاضای چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۲٫۱ درصد مطابق با دیگر کشورهای جهان بازیابی شود.

مقدار تولید روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳٫۸ درصد کاهش یافت اما به نظر می‌رسد این مقدار در سال ۲۰۲۳ حدود ۳٫۱ درصد افزایش یابد که نسبت به نرخ رشد ۲٫۶ درصدی پیش‌بینی‌ شده در ماه اکتبر ۲۰۲۲، مقدار بیشتری را نشان می‌دهد.

گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) پیش‌بینی می‌کند که حجم تولید فلزات پالایش شده چین در سال ۲۰۲۳، به میزان قابل‌ توجه ۴ درصد افزایش یابد. به همین دلیل واحدهای ذوب این کشور از افزایش تعرفه‌های ذوب و پالایش بهره‌مند خواهند شد.

اروپا در سال ۲۰۲۲، ضعیف‌ترین عملکرد را در زنجیره تامین فلز روی داشت که دلیل آن را می‌توان کاهش ظرفیت تولید واحدهای ذوب و توقف موقت برخی دیگر از این واحدها به علت افزایش قیمت برق در این قاره سبز عنوان کرد.

گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) اعلام کرد که مقدار تولید این قاره در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱٫۴ درصد کاهش یافت اما به نظر می‌رسد این مقدار حدود ۲٫۳ درصد در سال ۲۰۲۳ بازیابی شود. این بازیابی متاثر از کاهش قیمت انرژی و از سرگیری فعالیت واحدهای ذوب موقتا غیرفعال در سال ۲۰۲۲ بود.

عدم تطابق سرعت بازیابی تقاضا و عرضه پیش‌بینی شده، کاهش شدید برآورد کسری گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی در سال ۲۰۲۳ را توجیه می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کسری عرضه فلز روی در سال ۲۰۲۳ اتفاق نمی‌افتد. جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز از تحلیلگران، نشان از پیش‌بینی مازاد عرضه ۴۵ هزار تنی دارد. حدود ۱۶ تحلیلگر دیگر پیش‌بینی کردند حجم عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ متعادل خواهد بود.

کاهش ادامه‌‎دار حجم ذخایر انبارهای روی

تحلیلگران پیش‌بینی‌های قیمتی خود را به گونه‌ای کاهش دادند که روند نزولی قیمت روی که در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۲حدود سه هزار و ۵۱۲ دلار بود را منعکس کنند.

میانگین پیش‌بینی قیمت در سال ۲۰۲۳ در نظرسنجی ماه می این سال، حدود سه هزار و هشت دلار در هر تن بود؛ در حالی که در زمان نظرسنجی ماه ژانویه ۲۰۲۳، قیمت آن حدود سه هزار و ۱۴۰ دلار ارزیابی شد.

در عین حال با افزایش رشد بازیابی صنعت ساخت‌وساز چین و افزایش مقدار تولید واحدهای ذوب روی این کشور، احتمالا کاهش قیمت‌های بیشتر رخ خواهد داد.

بر اساس داده‌های موسسه «SMM»، مقدار تولید فلزات پالایش شده در چین در چهارمین ماه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۷٫۲ درصد افزایش یافت. پیشبینی‌ها برای رسیدن وضعیت تولید روی به مازاد عرضه همچنان در حال افزایش بوده و به همین دلیل است که قیمت روی بورس فلزات لندن در سه ماه گذشته سال ۲۰۲۳ همچنان روی نوار روند نزولی قرار دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم‌اکنون برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۲۰، پس از ثبت قرارداد‌های روی بورس فلزات لندن با کمبود موقعیت‌های فروش مواجه هستند. شرکت «Marex»، کارگزار بورس فلزات لندن معتقد است که کاهش حجم ثبت قراردادهای بورس آتی شانگهای در سطوحی مشابه بورس فلزات لندن قرار دارد.

با این حال، به نظر می‌رسد حجم مازاد پیش‌بینی شده در بورس فلزات لندن یا بورس آتی شانگهای هنوز نمایان نشده است. هر دوی این بورس‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۳ شاهد آغاز روند ذخیره‌سازی مجدد در انبار کالاها به صورت جزئی و از سطوح بسیار پایین بوده‌اند.

موجودی ثبت شده بورس فلزات از ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۳ با حدود ۱۸ هزار و ۵۷۵ تن افزایش، به حدود ۴۹ هزار و ۵۰ تن رسید که هنوز هم معادل کمتر از دو روز مصرف جهانی است.

حجم ذخایر انبار بورس آتی شانگهای از ۲۰ هزار و ۴۵۳ تن در پایان دسامبر ۲۰۲۲، به حدود ۵۹ هزار و ۱۶۶ تن در سال ۲۰۲۳ رسید اما در حال حاضر با حجم ذخیره انبار ۱۲۴ هزار تنی ثبت شده در تعطیلات سال نو چینی ۲۰۲۳ فاصله زیادی دارد.

اختلاف قیمت‌های بورس فلزات لندن در حال حرکت به سمت وضعیت کانتنگوی عمیق‌تری است و این موضوع نشان می‌دهد احتمالا عرضه فلزات افزایش خواهد یافت.

مبنای قیمت نقدی سه ماهه تا پایان روز معاملاتی روز پنجشنبه ۱۱ می ۲۰۲۳، با ارزش حدودی ۱۵٫۷۴ دلار در هر تن به ثبت رسید.

کاهش اختلاف قیمت‌ها و ادامه روند نزولی قیمت‌های نقدی که آخرین بار عدد معاملاتی آن برابر با دو هزار و ۵۳۰ دلار در هر تن بود، موجب خواهند شد تمرکز بر سرمایه‌گذاری به منظور تثبیت وضعیت تعادل در حجم عرضه و تقاضا در بازار و جلوگیری از وضعیت مازاد عرضه افزایش یابد.

به نظر می‌رسد تایید ادامه روند نزولی در بازار خود را به شکل تاخیر در بازیابی انبارهای ذخیره فلزات نشان دهد. تا زمانی که این اتفاق بیفتد، ذخیره کاهشی انبارها به عنوان یه عامل تنش در روند نزولی قیمت‌ها و کمبود موقعیت‌های فروش مطرح می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18963

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.