• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
تغییر در سیاست‌های معدنی اندونزی بر بازار نیکل سایه افکنده است

کاهش محدودیت‌های صادراتی، عامل افت قیمت‌ها

  • کد خبر : 864
  • 16 فروردین 1396 - 17:33
کاهش محدودیت‌های صادراتی، عامل افت قیمت‌ها
تغییراتی که در سیاست‌های معدنی اندونزی طی سال‌های اخیر انجام شد، محدودیت‌هایی را برای صادرات برخی محصولات معدنی به‌وجود آورد. هرچند که آخرین تغییرات انجام شده، به‌گونه‌ای هستند که با تقویت این صنعت، افت قیمت‌ها را نیز ناشی شده‌اند.
تغییراتی که در سیاست‌های معدنی اندونزی طی سال‌های اخیر انجام شد، محدودیت‌هایی را برای صادرات برخی محصولات معدنی به‌وجود آورد. هرچند که آخرین تغییرات انجام شده، به‌گونه‌ای هستند که با تقویت این صنعت، افت قیمت‌ها را نیز ناشی شده‌اند.

به گزارش اخبار فلزات، محدودیت‌های صادراتی اندونزی در سال ۲۰۱۶ یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نیکل در بورس فلزات لندن برشمرده شد. این کشور محدودیت‌هایی را برای صادرات سنگ معدنی نیکل طی چند سال اخیر وضع کرده بود، اما از میزان این محدودیت‌ها به‌تدریج کاسته شد. دولت این کشور در ژانویه اعلام کرد که اجازه صادرات سنگ معدنی نیکل را با خلوص کمتر از ۱٫۷ درصد نیکل صادر می‌کند. البته این موضوع پیش‌شرط‌هایی دارد که عبارتند از: اول این‌که عرضه این محصول در بازارهای داخلی اندونزی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین ساخت کارخانه‌های ذوب جدید در اندونزی شرط دیگر برای اجازه خروج این ماده معدنی توسط شرکت‌های خارجی است.

لازم به ذکر است که این تغییرات زمینه توسعه فعالیت معدن‌کاران را در اندونزی فراهم می‌آورد و به ورود وجه نقد به شرکت‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که میزان عرضه این محصول افزایش خواهد یافت، موجبات روند نزولی قیمت‌ها را فراهم خواهد کرد.

نمودار ۱ روند قیمت نیکل عرضه شده در بورس فلزات لندن در ماه مارس را نشان می‌دهد. این فلز ماه گذشته (مارس) را با قیمت ۱۱ هزار دلار به‌ازای هر تن آغاز کرد. در طول این ماه نوسانات متعددی داشت، اما در مجموع می‌توان گفت که روندی نزولی را طی کرد. تا جایی که پایان سومین ماه سال ۲۰۱۷ را با بیش از ۱۰ درصد افت قیمت و با رقم ۹۸۷۵ دلار به‌ازای هر تن به پایان رساند. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، تغییرات سیاست‌های صادراتی اندونزی یکی از دلایل اصلی این افت قیمت است. افزایش در نرخ بهره دلار، مورد دیگری است که افت قیمت این فلز را به‌دنبال داشت.

علاوه بر موارد یاد شده باید خاطرنشان ساخت که از واردات نیکل تصفیه شده به چین در ماه فوریه سال ۲۰۱۷، حدود ۱۵ هزار و ۹۶۶ تن کاسته شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته آن بیش از ۴۷ درصد کاهش داشت. مجموع واردات در ماه ژانویه و فوریه نیز بنا به گزارش متال بولتن ۲۹ هزار و ۱۱ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶، بیش از ۵۵ درصد افت داشته است. این موضوع نیز می‌تواند حاکی از کاهش میزان تقاضا و عامل دیگری برای روند نزولی قیمت این فلز شمرده شود.

افزایش آربیتراژ میان بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای در مدت اخیر سبب شد تا موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از نیکل در شانگهای کاهش یابد و در بورس آتی شانگهای به‌فروش برسد. این امر سبب شد تا موجودی این انبارها در طی ماه مارس حدود ۴٫۵۱ درصد کاهش یابد. افزایش آربیتراژ که خود ناشی از کاهش قیمت‌ها است، می‌تواند به‌عنوان اهرمی در جهت کاهش موجودی انبارها و به تبع آن افزایش قیمت‌ها عمل کند. به‌همین ترتیب در هفته پایانی ماه مارس شاهد افزایش اندک قیمت نیکل بودیم به‌طوری که در طول هفته آخر این ماه قیمت نیکل بیش از ۷۰ دلار رشد را تجربه کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=864

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

28فروردین
میزان تقاضا و قیمت مس به چه سمتی خواهد رفت؟
21فروردین
تولید ۵۴۰ هزار تنی کنسانتره روی در شرکت «Teck»